Jump to content

Scand classic 25. Mitt båtprosjekt


Mr_Stian

Recommended Posts

Gikk fint og suge ut all diesel/vann som var i båten med oljesugeren. Har og fått fugt alle vinduene så nå håper jeg det er tett. Så nå håper jeg på en del regn sånn at jeg får sjekket om det er tett. Har ikke lyst og legge på nytt skrogtrekk før jeg vet at det er tett. Har ikke vann på brygga nå så får ikke sjekket med slangen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det står litt på stedet hvil. Må få tettet lekkasjen gjennom vinduene og trenger tørt vær noen dager for og få fikset dette.

 

Eller så er planen og få vasket inne og gjort klar til nytt trekk i løpet av januar. Så hr jeg og veldig lyst og ta ut motor for og gå igjennom kjølesystemet skikkelig. Som jeg har nevnt så blir den varm når en går mer enn 4 knop. Har en mistanke om at blandebendet kanskje kan være litt tett da det ser ut som flowen på saltvann ut av eksosen er dårlig når den er varm. Kan jeg være inne på noe her?

Link to post
Share on other sites

Sjekk varmeveksler på girkasse, oljekjøler og varmeveksler foran først. De var ihvertfall potte tette på min gamle Classic med MD21.. Fleste parten av rørene var grodd helt igjen + en neve med små blåskjell...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått vert en tur i båten igjen. Inne i båten begynner og bli klart til nytt skrogtrekk. Må bare vente på litt varmere vær så jeg får tettet de siste lekkasjene.

 

Men "taket" (eller gulvet til fører og pasasjer) i begge stikkabinene er blitt dårlig pga vann som kommer inn gjennom kalesjen. Så disse hadde jeg planer om og bytte. Ville da ikke legge inn nye tre plater så var hos maritim og kjøpte en plast plate. King Star Board mener jeg det heter. Må stive den av litt da den er kun 12,7mm tykk. Da blir jeg kvitt det lekasje punktet og trenger ikke tenke på at dette skal råtne.

 

Demonterte skapet ved fører posisjon, og som sagt tidligere så er dette veldig dårlig håndarbeid. Men når jeg demonterte dette så viste dette seg og være serdeles dårlig håndarbeid! Så her kommer jeg til og lage nye skap. Uten det forbanna høye kjøleskapet som gjør at stolen blir alt for nær rattet!

 

Dette har og ført til at jeg har bestemt meg for og ha båten på land denne sesongen for og gjøre meg helt ferdig med alt! Hvis ikke så blir det en del hastearbeid frem til båten må på sjøen. Så får flyttet båten til en bedre lokasjon og fått gjort meg ferdig.

 

Ikke fått tatt så mye bilder denne gang da det var mørkt når jeg var i båten sist.

 

Men har bilde av platen jeg har skåret ut så det er noe og se på! :)

 

Den gamle platen. Råtten og fæl!

 

bilde

 

Og den nye platen. Ferdig med profil på utsiden.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fått ryddet og gjort litt i dag og. Har fått tatt ut de fine tropene som var inne i kabinen. Samt tatt ut siste skapet som er ute. Fått kjørt ut en del søppel som har ligget og rotet. Litt bilder bare.

 

Den nye platen som jeg skar ut:

 

bilde

 

Andre siden. Må vente til neste uke før jeg tar ut den.

 

bilde

 

Innvendig:

 

bilde

 

Og så må jeg ha med ett bilde av det fantastiske håndarbeidet som er gjort her tidligere:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg får nesten litt vondt i meg når jeg ser hvordan den flotte snekka har blitt mishandlet opp igjennom årene :nonod: Så bra at du har fått tak i den og redder den! :smiley::thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

La meg først gratulere med jobben du gjør, en merker at du er handy med at du har god fremdrift! Så langt ser det ut til at du har begynt bra og at det blir fine greier.

Et lite spørsmål: Så mange Scand Classic´er som er til salgs, hvorfor valgte dere å kjøpe denne der dere kunne se (og lukte) at du måtte trå skikkelig til?

Hvis du skal ha båten på land, så finn en god plass næær der du bor, det sliter med all skyssen ( og ikke minst ekstraturene for å hente alt du glemte på første tur). Fordel med tilgang til strøm og vann, særlig det første. Lag deg ei grei stilling for å komme lett inn og ut i båten, og få ut motoren først thing, da får du mye mer oversikt over jobbene som står for tur. Prioriter nøye: Ikke gjør for mye . Det er bruken av båten som gir båtglede - ikke minst får ungene større forståelse for at du står med baken i været i båten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt, som er artig å følge.

Jeg hadde et tilsvarende prosjekt for noen år siden, og kan sterkt anbefale rådene til Nero ll. Forsøk å få båten så nær hjemmet som mulig, aller helst i haven eller liknende. Det gjorde jobben mye enklere for min del!

 

Lykke til!!

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke så veldig langt til havnen hvor båten står nå. Det jeg merker at jeg savner er en plass og stå når jeg må lage ting. Blir fort trangt i båten.

 

Nå fikk jeg ikke ha båten på jobb som hadde vert førstevalget så jeg har fått lov til og ha den i Hagen til foreldrene mine ( jeg har ikke hage! ;) ). Så da blir det bra. De har garasje og som ikke brukes.

 

Motor skal ut og overhales. Ser jeg har litt og gjøre med og rydde i ledninger og slanger. Har jo fjernet en tank samt at det har vert en form for diesel varmer som har blitt fjernet tidligere. Ligger mye rester igjen etter denne!

 

Kjenner jeg gruer meg til og begynne og kle skroget når alt er klart. Var og hentet skottbekledningen i dag så nå venter vi bare på litt bedre vær så jeg får tørket ut båten sånn at jeg kan finne hvor vannet kommer inn. Nå er jo alt vått pga kondens.

Link to post
Share on other sites

Angående valget av akkurat denne båten så var jeg kanskje litt ivrig da jeg bestemte meg for og kjøpe båt. Denne lå bare ett par kilometer fra hvor jeg bor, og det var ikke så mange til salgs akkurat då. Pluss at det er mitt første båtkjøp så har masse og lære.

 

På en annen side så tror jeg at jeg har gjort ett ok kjøp. Jeg visste jo at noe måtte gjøres. Det har bare utviklet seg litt mer enn jeg hadde trodd. Fordelen er at jeg får en båt som jeg virkelig kjenner.

 

Ser godt vedlikeholdte båter går for så mye som 120.000. Ligger en for salg nå til 140.000 men tror nok den er en del overpriset. Med tanke på at jeg betalte kun 60.000 så kan jeg med god samvittighet legge noen kroner i båten uten at jeg blir blakk av det.

Link to post
Share on other sites

Hei morra å lese å se hva du gjør;)

Hadde jeg Vært deg hadde jeg lagt 10mm isolasjons plater I skroget opp til vinduene, det isolerer bra å det blir ikke kondens mellom skroget å trekket slik at det slipper tak I limet, driver akkurat me det samme I snekka mi nå å akkurat ferdig med å legge skrog trekk mangler bare tak å nytt gulv nede I kabinen nå:) hvordan lim skal du bruke? Lykke til videre, skal følge med:)

Link to post
Share on other sites

Legge isolasjon opp til under vinduene kan vurderes men helt opp til vinduene kan være vanskelig pga at trekket skal inn under listene til vinduet. Og det som har vert tidligere har kun vert noe tynt greier. Så kan ikke bruke den bekledningen jeg har og isolasjon der. Noe usikker om jeg kan bruke den bekledningen jeg har alene med vinduene. Må kanskje kjøpe tynt stoff til og bruke der.

 

Angående lim så tenkte jeg og bruke baderomslim. Og kanskje litt kontaktlim øverst for og feste det før en begynner nedover.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kjørte isolasjons platene til under underkant vindu, skrudde av listene på vindu å klemte trekket bak der, ha veldig god varme I båten ellers tørker limet veeeeldig tregt:) jeg også begynte med baderoms men slutta me dette å gikk over til super fix som jeg fikk kjøpt på Thaugland trevare. Sitter veldig bra å du får strekt å dandert trekket:)

Link to post
Share on other sites

Har hatt en liten økt i båten igjen i dag. Har fått gjort klar motor for og løftes ut. Mangler bare 2 av motor festene. Må lage meg en nøkkel for og greie og løsne disse. Pipen er ikke stor nok til og gå over den lange bolten. Så her må man ofre ett par piper for og lage dette til. Ellers så gikk det ganske smertefritt og få av alt. Måtte ta av blandebendet fra motor da jeg ikke greide og løsne eksos slangen fra bendet. Det satt bom fast!

 

Ellers så ønsker jeg litt innput fra folk om hvor det er best og løfte denne motor. På de bilmotorene jeg har tatt ut så har det alltid vert løftepunkter øverst på motor hvor det er enkelt og feste stropper. Det var det ikke her. Det er et løfte øre helt til høyre oppe på varmeveksler. Denne er festet i den delen av veksleren som er festet til eksosen på motor, så det ser solid nok ut. Men noen som vet om jeg kan løfte her?

 

Bak så ser det ut som om jeg kan bare sette ett par løfteører på hvert motorfeste.

 

Noen med andre alternativer?

 

Her ser du løfte øret jeg snakker om. På toppen av varmeveksler:

 

bilde

 

Og helt nederst til venstre her ser dere hvor jeg har tenkt og montere løfteører. De to bakerste motorfestene greide jeg og løsne de to boltene som holder "bukken" hvor gummien er festet til. De to forrerste greide jeg ikke der. Så der må jeg løsne mutteren som dere ser der:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Puh oj oj oj. Du gjør nå selvfølgelig akkurat som du vil. Men ett godt råd til deg er att du må vokte deg for og koste penger på denne Volvoen. Disse ble levert i 2 utgaver en heter Mdb og en heter Mda begge er basert på Grunnmotor fra Peguot. Disse motorene med sitt høye turtall og aluminiumstopp er kjent for og være det største mølet som Volvo noengang har levert. Koster du penger på denne havner du lett i en ond sirkel der du må koste mer og mer og allikevel sitte med en motor som nærmest er ubruklig. Mye bedre att du ser deg om etter en annen motor i størrelsesorden 35 til 45 hester gjerne av typen Yanmar. Større motor trenger du ikke da scand classic er en båt med fortrengningsskrog så Marsj fart er og blir uansett motor 7-8 knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...