Jangul Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 For en jobb du gjør!!! Spennende å følge alt du gjør...lærer mye:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 15.November.2014 Del på Facebook Svart 15.November.2014 Skyt deg på Biltema og kjøp ei slik sugekanne så er det borte på null komma niks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 15.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2014 Det har eg ikkje tenkt på. Har jo en sånn stående. Takk for godt tips ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 Gikk fint og suge ut all diesel/vann som var i båten med oljesugeren. Har og fått fugt alle vinduene så nå håper jeg det er tett. Så nå håper jeg på en del regn sånn at jeg får sjekket om det er tett. Har ikke lyst og legge på nytt skrogtrekk før jeg vet at det er tett. Har ikke vann på brygga nå så får ikke sjekket med slangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Inter 9000 Svart 16.November.2014 Del på Facebook Svart 16.November.2014 Vinduene må ut, og limes inn på nytt. Kun det beste blir godt nok. Ellers lykke til. :-) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 16.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2014 Det er en jobb jeg ikke ønsker og ta på meg nå. Har sett andre har hatt hell med og bare fuge så vi prøver det først. Mye mer jobb og ta inn og ut vinduene enn den halve timen det tok meg og gjør skikkelig reint, fjerne gammel pakning for så og fuge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hvordan går det her?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 6.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Det står litt på stedet hvil. Må få tettet lekkasjen gjennom vinduene og trenger tørt vær noen dager for og få fikset dette. Eller så er planen og få vasket inne og gjort klar til nytt trekk i løpet av januar. Så hr jeg og veldig lyst og ta ut motor for og gå igjennom kjølesystemet skikkelig. Som jeg har nevnt så blir den varm når en går mer enn 4 knop. Har en mistanke om at blandebendet kanskje kan være litt tett da det ser ut som flowen på saltvann ut av eksosen er dårlig når den er varm. Kan jeg være inne på noe her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TLSA Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Sjekk varmeveksler på girkasse, oljekjøler og varmeveksler foran først. De var ihvertfall potte tette på min gamle Classic med MD21.. Fleste parten av rørene var grodd helt igjen + en neve med små blåskjell... Sitér dette innlegget “Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks." Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Høres ut som du er inne på riktig spor Mr_Stian...deilig å få kontroll på kjølingen og sikkert andre ting med motor ute.Håper Buhk"n i min er ok og holder noen sesonger... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Da har jeg fått vert en tur i båten igjen. Inne i båten begynner og bli klart til nytt skrogtrekk. Må bare vente på litt varmere vær så jeg får tettet de siste lekkasjene. Men "taket" (eller gulvet til fører og pasasjer) i begge stikkabinene er blitt dårlig pga vann som kommer inn gjennom kalesjen. Så disse hadde jeg planer om og bytte. Ville da ikke legge inn nye tre plater så var hos maritim og kjøpte en plast plate. King Star Board mener jeg det heter. Må stive den av litt da den er kun 12,7mm tykk. Da blir jeg kvitt det lekasje punktet og trenger ikke tenke på at dette skal råtne. Demonterte skapet ved fører posisjon, og som sagt tidligere så er dette veldig dårlig håndarbeid. Men når jeg demonterte dette så viste dette seg og være serdeles dårlig håndarbeid! Så her kommer jeg til og lage nye skap. Uten det forbanna høye kjøleskapet som gjør at stolen blir alt for nær rattet! Dette har og ført til at jeg har bestemt meg for og ha båten på land denne sesongen for og gjøre meg helt ferdig med alt! Hvis ikke så blir det en del hastearbeid frem til båten må på sjøen. Så får flyttet båten til en bedre lokasjon og fått gjort meg ferdig. Ikke fått tatt så mye bilder denne gang da det var mørkt når jeg var i båten sist. Men har bilde av platen jeg har skåret ut så det er noe og se på! :) Den gamle platen. Råtten og fæl! Og den nye platen. Ferdig med profil på utsiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 13.Februar.2015 Del på Facebook Svart 13.Februar.2015 Dette blir veldig bra :) burde hatt båten min på land også men klarer bare ikke tanken på å ikke komme utpå :( får bli en del prosjekter på vannet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 17.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2015 Fått ryddet og gjort litt i dag og. Har fått tatt ut de fine tropene som var inne i kabinen. Samt tatt ut siste skapet som er ute. Fått kjørt ut en del søppel som har ligget og rotet. Litt bilder bare. Den nye platen som jeg skar ut: Andre siden. Må vente til neste uke før jeg tar ut den. Innvendig: Og så må jeg ha med ett bilde av det fantastiske håndarbeidet som er gjort her tidligere: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Dette blir sååå bra til slutt :) kult med masse bilder!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Jeg får nesten litt vondt i meg når jeg ser hvordan den flotte snekka har blitt mishandlet opp igjennom årene Så bra at du har fått tak i den og redder den! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Det har vert mye dårlig arbeid her ja. Får bare håpe jeg får til alt jeg vil gjøre. Mye her som er nytt for meg. Værre kan det uansett ikke bli uansett. Og nå har jeg god tid på meg og! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 La meg først gratulere med jobben du gjør, en merker at du er handy med at du har god fremdrift! Så langt ser det ut til at du har begynt bra og at det blir fine greier. Et lite spørsmål: Så mange Scand Classic´er som er til salgs, hvorfor valgte dere å kjøpe denne der dere kunne se (og lukte) at du måtte trå skikkelig til? Hvis du skal ha båten på land, så finn en god plass næær der du bor, det sliter med all skyssen ( og ikke minst ekstraturene for å hente alt du glemte på første tur). Fordel med tilgang til strøm og vann, særlig det første. Lag deg ei grei stilling for å komme lett inn og ut i båten, og få ut motoren først thing, da får du mye mer oversikt over jobbene som står for tur. Prioriter nøye: Ikke gjør for mye . Det er bruken av båten som gir båtglede - ikke minst får ungene større forståelse for at du står med baken i været i båten om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Viking. Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 (redigert) Interessant prosjekt, som er artig å følge. Jeg hadde et tilsvarende prosjekt for noen år siden, og kan sterkt anbefale rådene til Nero ll. Forsøk å få båten så nær hjemmet som mulig, aller helst i haven eller liknende. Det gjorde jobben mye enklere for min del! Lykke til!! Redigert 18.Februar.2015 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt: Polar 20 - Marna 1977 Navionics hd Europa, på Nexus7. Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Nå er det ikke så veldig langt til havnen hvor båten står nå. Det jeg merker at jeg savner er en plass og stå når jeg må lage ting. Blir fort trangt i båten. Nå fikk jeg ikke ha båten på jobb som hadde vert førstevalget så jeg har fått lov til og ha den i Hagen til foreldrene mine ( jeg har ikke hage! ;) ). Så da blir det bra. De har garasje og som ikke brukes. Motor skal ut og overhales. Ser jeg har litt og gjøre med og rydde i ledninger og slanger. Har jo fjernet en tank samt at det har vert en form for diesel varmer som har blitt fjernet tidligere. Ligger mye rester igjen etter denne! Kjenner jeg gruer meg til og begynne og kle skroget når alt er klart. Var og hentet skottbekledningen i dag så nå venter vi bare på litt bedre vær så jeg får tørket ut båten sånn at jeg kan finne hvor vannet kommer inn. Nå er jo alt vått pga kondens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Angående valget av akkurat denne båten så var jeg kanskje litt ivrig da jeg bestemte meg for og kjøpe båt. Denne lå bare ett par kilometer fra hvor jeg bor, og det var ikke så mange til salgs akkurat då. Pluss at det er mitt første båtkjøp så har masse og lære. På en annen side så tror jeg at jeg har gjort ett ok kjøp. Jeg visste jo at noe måtte gjøres. Det har bare utviklet seg litt mer enn jeg hadde trodd. Fordelen er at jeg får en båt som jeg virkelig kjenner. Ser godt vedlikeholdte båter går for så mye som 120.000. Ligger en for salg nå til 140.000 men tror nok den er en del overpriset. Med tanke på at jeg betalte kun 60.000 så kan jeg med god samvittighet legge noen kroner i båten uten at jeg blir blakk av det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jcjohansen Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Hei morra å lese å se hva du gjør;) Hadde jeg Vært deg hadde jeg lagt 10mm isolasjons plater I skroget opp til vinduene, det isolerer bra å det blir ikke kondens mellom skroget å trekket slik at det slipper tak I limet, driver akkurat me det samme I snekka mi nå å akkurat ferdig med å legge skrog trekk mangler bare tak å nytt gulv nede I kabinen nå:) hvordan lim skal du bruke? Lykke til videre, skal følge med:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Legge isolasjon opp til under vinduene kan vurderes men helt opp til vinduene kan være vanskelig pga at trekket skal inn under listene til vinduet. Og det som har vert tidligere har kun vert noe tynt greier. Så kan ikke bruke den bekledningen jeg har og isolasjon der. Noe usikker om jeg kan bruke den bekledningen jeg har alene med vinduene. Må kanskje kjøpe tynt stoff til og bruke der. Angående lim så tenkte jeg og bruke baderomslim. Og kanskje litt kontaktlim øverst for og feste det før en begynner nedover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jcjohansen Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Ja jeg kjørte isolasjons platene til under underkant vindu, skrudde av listene på vindu å klemte trekket bak der, ha veldig god varme I båten ellers tørker limet veeeeldig tregt:) jeg også begynte med baderoms men slutta me dette å gikk over til super fix som jeg fikk kjøpt på Thaugland trevare. Sitter veldig bra å du får strekt å dandert trekket:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 Har hatt en liten økt i båten igjen i dag. Har fått gjort klar motor for og løftes ut. Mangler bare 2 av motor festene. Må lage meg en nøkkel for og greie og løsne disse. Pipen er ikke stor nok til og gå over den lange bolten. Så her må man ofre ett par piper for og lage dette til. Ellers så gikk det ganske smertefritt og få av alt. Måtte ta av blandebendet fra motor da jeg ikke greide og løsne eksos slangen fra bendet. Det satt bom fast! Ellers så ønsker jeg litt innput fra folk om hvor det er best og løfte denne motor. På de bilmotorene jeg har tatt ut så har det alltid vert løftepunkter øverst på motor hvor det er enkelt og feste stropper. Det var det ikke her. Det er et løfte øre helt til høyre oppe på varmeveksler. Denne er festet i den delen av veksleren som er festet til eksosen på motor, så det ser solid nok ut. Men noen som vet om jeg kan løfte her? Bak så ser det ut som om jeg kan bare sette ett par løfteører på hvert motorfeste. Noen med andre alternativer? Her ser du løfte øret jeg snakker om. På toppen av varmeveksler: Og helt nederst til venstre her ser dere hvor jeg har tenkt og montere løfteører. De to bakerste motorfestene greide jeg og løsne de to boltene som holder "bukken" hvor gummien er festet til. De to forrerste greide jeg ikke der. Så der må jeg løsne mutteren som dere ser der: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Puh oj oj oj. Du gjør nå selvfølgelig akkurat som du vil. Men ett godt råd til deg er att du må vokte deg for og koste penger på denne Volvoen. Disse ble levert i 2 utgaver en heter Mdb og en heter Mda begge er basert på Grunnmotor fra Peguot. Disse motorene med sitt høye turtall og aluminiumstopp er kjent for og være det største mølet som Volvo noengang har levert. Koster du penger på denne havner du lett i en ond sirkel der du må koste mer og mer og allikevel sitte med en motor som nærmest er ubruklig. Mye bedre att du ser deg om etter en annen motor i størrelsesorden 35 til 45 hester gjerne av typen Yanmar. Større motor trenger du ikke da scand classic er en båt med fortrengningsskrog så Marsj fart er og blir uansett motor 7-8 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.