Rikki Tikki Startet 10.November.2014 Del på Facebook Startet 10.November.2014 Har sett på noen stålbåter da jeg verdsetter den gode utsikten disse kan tilby kontra seilbåter. Jeg leser dog at ulempen er større vindusflater som resulterer i varmetap. Dette kan jeg leve med. Etter å ha trålet finn bemerker jeg meg at om jeg skal ha en høvlig seilebåt må jeg betale mer enn ønsket og tror derfor at valget faller på en stålbåt. Jeg har funnet en som krever en del utbedringer, men disse mener jeg at jeg enkelt og raskt burde kunne utføre selv. Den er i underkant av 40 fot, men har ikke baugpropell- er dette problematisk? Jeg har god erfaring med å kjøre snekker uten drev og mener jeg mestrer dette godt, men er det sammenlignbart? Båten er så vidt jeg ser ikke registrert i småbåtregisteret og er heller ikke en serieprodusert båt. Vil dette by på problemer? Hva med forsikring? Jeg har denne vintersesongen plass i boblehavn hvor det er maks begrensning på 300w og jeg forstår jo at dette knapt holder til å føre kaptein-blå vekk fra vannrør. Jeg vurderer uansett å fyre med diesel gjennom vinteren og heller holde meg på land de kaldeste dagene. Er dette gjennomførbart eller bør jeg finne en boblehavn som kan tilby meg mer strøm? Noe annet jeg bør ha i bakhodet før et evt kjøp? Ellers så må jeg si at finansieringen er i orden og drømmen om flere fot er nær å bli realisert. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Hei ! Hadde selv 35 fot stålbåt i 15 år. De første fem år uten baugpropell. Ikke noe problem det men selfølgelig greit når jeg monterte propell. Fin som bo båt, men behovet for strøm fra land er større (300W) selv om du fyrer med diesel (Pottebrenner) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hakkannen Svart 10.November.2014 Del på Facebook Svart 10.November.2014 Enig med Knude. Bor i en seilbåt nå på fjerde året (glassfiber) og har erfart litt når det gjelder oppvarming og strømforbruk. Fyrer med diesel (pottebrenner) og har dette som hovedvarmekilde ombord. Sånn sett holder jeg fint varmen uten strøm. Men slikt som lading av batteriene, strømforsyning til belysning, drift av kjøleskap og pumper, varmtvannsbereder, batterilader, avfukter og hurtigoppvarming med vifteovner trekker en del. Har 16A kurs til båten (3600W) og klarer meg fint med dette, men må tenke meg om og f.eks. skru av varmtvannsberederen hvis jeg tenker bruke vifteovnene og støvsugeren samtidig. Skulle jeg ha levd med en begrensning på kun 300W kunne jeg knapt ha ladet batteriene, for min del hadde det da ikke vært aktuelt å bo ombord over tid. Så jeg vil sterkt anbefale deg å finne en seriøs havn som kan levere den strømmen du trenger, 300W er latterlig lite. Sånn ellers; å bo i båt er fantastisk hvis du liker friheten og nærheten til naturen Selv synes jeg det er helt topp, selv om det så klart også byr på utfordringer i forhold til å bo i leilighet/hus. Lagringsplass kan være en utfordring, men slettes ikke umulig om du skjærer ned på mengden stæsj folk ofte opparbeider seg gjennom et langt liv. Bevegelse og risting i vind og bølger kan også være noe slitsomt i lengden når det står på som verst, men når det roer seg og du får de rolige morgenene med speilblank sjø er det absolutt verdt det synes nå i alle fall jeg Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Hei 300 watt landstraum er ein vits, men betre enn ikkje. Det finst (dyre) kombinerte ladar og inverter, slik at du kan ta ut 299 w heile døgnet. Brukar du meir i periodar, tek inverteren straum frå batteribanken og omdannar 12 (eller 24) v likestraum til 230 w vekselstraum. Du kan sjølvsagt ikkje ta ut meir enn 300 w * 24 timar i løpet av eit døgn. Når du skal bu om bord bør du òg tenka på at du bør ha tilgong til ferskvatn heile året. Det er ofte pes å trilla ut og kveila inn slangar når det er frost. Difor er det greit med store tankar. Vaskemaskin er kjekt å ha. 10 A sikringar er eit absolutt minimum etter mi meining, men eg ville ikkje budd i båt med mindre eg hadde minst 16 A landstraum. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Rikki Tikki Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 (redigert) Takk for tilbakemelding. Jeg har nå fått tilbud om plass på Aker Brygge. Her er har jeg inntrykk av at det er skikkelig godt å bo om vinteren. Inkluderer vann, dusj , wc, vask , tørk og trådløs nett, er med i prisen. Strømmen kommer i tillegg på egen måler ca pris 1,20 pr kwh. Det som begymrerer meg er dette med skipsregisteret og forsikring. Vil det være problematisk å få båten registrert? Jeg har snakket med folk som har nevnt at de har slitt med dette før av grunner jeg ikke husker. Redigert 11.November.2014 av kapten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Det jeg ville ha bekymret meg mest for er rust. Gamle stålbåter er ofte rimelig tynne i godset under vannlinjen etter mange års bruk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rikki Tikki Svart 11.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2014 Det jeg ville ha bekymret meg mest for er rust. Gamle stålbåter er ofte rimelig tynne i godset under vannlinjen etter mange års bruk... Hvordan sjekker jeg ut dette? Med øks under vannlinje, selvfølgelig med eiers tillatelse? Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Når det gjelder skipsregistert er det vanskelig å få den registrert om den ikke er registrert der fra før, se linken: http://www.sjofartsdir.no/registrering/nyregistrering/nyregistrering-fritid/nyregistrering-nor-innforsel-7-24-meter/ Men om du ikke trenger å ha pant i båten er det ingen ting i veien for å ikke ha båten registrert der. Selv har jeg ikke registrert båten min noen plass, veken i skipsregisteret eller småbåtregisteret, og det har aldri bydd på problemer hos hverken marinaer eller forsikringsselskap. (Tryg og Pantaenius) Hva angår tykkelse på stålet under vann, må det vel egentlig måles med ultralyd..om det hjelper med en øks kan sikkert andre her svare på..men jeg tror jeg hadde prøvd med andre metoder før jeg hadde dunka i vei med en øks, om jeg var i tvil om platetykkelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Problemer med å få båten registrert i Skipsregisteret bunner vel ofte i mangel på kjennskap til båtens historie. Slik jeg har forstått det kreves full historikk når det gjelder båtens eierskap opp gjennom årene, og dokumentasjon på dette. Har du kopier av kjøpskontrakter og slikt fra båten var ny burde det ikke være den store utfordringen å få båten registrert Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Hei igjen ! Nå var det som jeg oppfattet det ikke spørsmål om å registrere båten i Nis-Nor men å førstegangsregistrere i et eller annet båtregister. Du kommer langt med kjøpekontrakt / Omregistrering av båten fra tidligere eier. Om han kan diske opp med en salgsmelding fra da han kjøpte båten så vil dette gå greit. Min erfaring er at det ruster mer over vann på stålbåt enn i bunnen utvendig (mindre oksygen) men jeg ville ikke kjøpt stålbåt uten å ha sjekket skroget innvendig for rust og galvanisk tæring. De svake pungtene som jeg fant på den båten jeg hadde var pikkings fra innsiden. Så nesten ut som noen hadde boret nesten igjennom fra innsiden. Det var ikke noe proplem å sveise igjen gropene når skaden var funnet. Lykke til med valget ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
NorSiglar Svart 11.November.2014 Del på Facebook Svart 11.November.2014 Jeg måtte ha dokumentasjon fra fabrikken, via alle tidligere eiere, samt bekreftet utskrift fra diverse før NorSiglar ble registrert. Ikke noe problem, men en lang løype. Veldig trivelige folk som hjalp til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.