eysteind Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 Vil slippe å leige flytebryggeplass i år og holder derfor på å lage meg moring. Har kjøpt inn ein 8mm syrefast svivel. Dersom denne ryker, sliter båten seg. Dermed vil eg vere heilt sikker på at denne holder. så då er spørsmålet: kor mykje belastning toler svivelen? Quote Link to post
Slagskibet Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 Hvorfor spurte du ikke om bruddstyrken da du kjøpte den? Quote Link to post
PanPan Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 Vil slippe å leige flytebryggeplass i år og holder derfor på å lage meg moring. Har kjøpt inn ein 8mm syrefast svivel. Dersom denne ryker, sliter båten seg. Dermed vil eg vere heilt sikker på at denne holder. så då er spørsmålet: kor mykje belastning toler svivelen? Begrepet "syrefast stål" brukes som regel om "austenittisk rustfritt stål". Som forbruker kan du sjekke dette med en magnet, er det rustfrie stålet u-magnetisk, da er det et austenittisk rustfritt stål. Austenittisk rustfritt stål har en krystallstruktur som gjør at det kan bli sprøtt og ryke ved beskjedne belastninger hvis det har blitt plastisk deformert, det vil si bøyd, klemt eller forvridd. Derfor ville ikke jeg ha brukt et "austenittisk rustfritt stål" i sammenheng med en moring. Jeg ville ha valgt et "ferritisk rustfritt stål" (som er magnetisk). Folk har omkommet fordi rekkewire i austenittisk stål har sviktet. Jeg har selv opplevd et rigghavari (ikke min båt!) hvor splitter ny wire i austenittisk stål gikk av ved innfestingen i klemhylsa. Utførelsen av klem-operasjonen hadde gjort wiren sprø. Hvor ofte hender slikt? Kanskje ikke så ofte. Men poenget er at når det inntreffer, er det med austenittisk rustfritt stål. Quote Link to post
TMe Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 http://www.safex.no/ Sjekk denne linken.Antar dersom du surfer litt rundt vil du finne det du måtte ønske om sjakler. Safex er store på løfteutstyr. Du vil i alle fall få svar om du tar en telefon til firmaet. Quote Link to post
OT-flyktning Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 Når vi er inne på syrefast stål, PanPan: hvorfor i h..... skjærer seg syrefaste bolter og muttrer så lett? Har opplevd flere ganger at jeg trekker til en helt uskyldig bolt og ikke engang særlig sterk og får de ikke fra hverandre igjen. Quote Link to post
PanPan Posted April 22, 2003 Share Posted April 22, 2003 Også på dette punktet oppfører austenittisk stål seg annerledes enn ferittisk. Det er meget vanskelig å få "rene glatte flater" ved sponavskillende bearbeiding. Det er også andre grunnleggende forskjeller så å si på atom-struktur nivå enn gitterstrukturen som kan spille inn, men det blir noe vidløftig og ikke så lett å gjøre tilgjengelig - i ethvertfall ikke her og nå! Snakker man om syrefaste bolter som sikres med splinter eller på annen måte, ville jeg hatt vannbestandig fett på gjengene. Jeg måtte bytte akterstag-vantskruen min i fjor på grunn av at "den skar seg". Desverre - intet metallisk materiale er fremragende i alle aspekter, heller ikke "syrefast stål"! Quote Link to post
TMe Posted April 23, 2003 Share Posted April 23, 2003 Pan Pan! Ser at vanlige syrefaste skruer i materiale A4 er austenittisk. Antar også at den vanlig brukte syrefaste stålet AISI 316L er austenittisk. På skruer som stadig skrues på vil jeg foreslå "Molycote" som har god "antiseizing" effekt og tørrsmøringsegenskaper. Copaslip-pasta er heller ikke ubrukbart. Ser at bla Arvid Nilsson Gruppen kan levere ferrittiske skruer dersom bare volumet blir stort nok. Det vil vel i praksis si at slike skruer ikke er å få kjøpt. Quote Link to post
Janef Posted April 23, 2003 Share Posted April 23, 2003 Vil slippe å leige flytebryggeplass i år og holder derfor på å lage meg moring. Har kjøpt inn ein 8mm syrefast svivel. Dersom denne ryker, sliter båten seg. Dermed vil eg vere heilt sikker på at denne holder. så då er spørsmålet: kor mykje belastning toler svivelen? Ser ikke ut som noen har svart direkte på spørsmålet ditt. Antar at du har kjøpt en svivel av typen to lukkede løkker som holdes sammen og dreier rundt en bolt (AISI 316 - leveres blant annet av Watski). Disse har en bruddstyrke på typisk 2500 - 3000 kilo. Så er spørsmålet, hvor stor båt har du, hva med vær og vind, dønninger?? Quote Link to post
PanPan Posted April 23, 2003 Share Posted April 23, 2003 . Antar at du har kjøpt en svivel av typen to lukkede løkker som holdes sammen og dreier rundt en bolt (AISI 316 - leveres blant annet av Watski). Disse har en bruddstyrke på typisk 2500 - 3000 kilo. Så er spørsmålet, hvor stor båt har du, hva med vær og vind, dønninger?? Er kanskje best å legge flytegrensen til grunn? Beklager at jeg ikke har opplysninger om den. Quote Link to post
eysteind Posted April 23, 2003 Author Share Posted April 23, 2003 Ser ikke ut som noen har svart direkte på spørsmålet ditt. Antar at du har kjøpt en svivel av typen to lukkede løkker som holdes sammen og dreier rundt en bolt (AISI 316 - leveres blant annet av Watski). Disse har en bruddstyrke på typisk 2500 - 3000 kilo. Så er spørsmålet, hvor stor båt har du, hva med vær og vind, dønninger?? Hei! Takk for spørsmålet. Båten er ei nå 20 fots snekke med vekt ca 1200kg. Rekner med eg då kan sove trygt om natta......... Men dersom båten blir bytta ut med ein noe større, tror eg at eg vil montere ein litt større. Kjøpte foresten svivelen på Maritim. Sende dei ein mail, men fekk ikkje svar! Quote Link to post
TMe Posted April 24, 2003 Share Posted April 24, 2003 Lotus hadde et godt innlegg på BM om hvordan å lage en moring. Jeg søkte etter innlegget uten å finne dette, men han hadde en smart måte å feste tauet på. Jeg oppfordrer Lotus til å blåse støv av innlegget. Quote Link to post
Ingar Posted April 24, 2003 Share Posted April 24, 2003 Jeg fyllte et oljefat med stein og sement (så mye stein som mulig). I midten la jeg inn ett plastrør tvers igjennom på langs som kjettingen trees gjennom med en stor kause i enden. Da har visuell kontroll med alt som kan ruste. :diving Støpte det i vannkanten og festet til 2 tomme fat hvorpå hele greia ble dyttet uti og slept på plass. Quote Link to post
OT-flyktning Posted April 24, 2003 Share Posted April 24, 2003 Jeg har laget 2.5 moringer i løpet av mitt båtliv: 1.0) sprengstein med hull i orden, så tre en passende kjetting gjennom. flere stein kan tres på kjettingen etterhvert 2.0) støpe møllesteiner: runde plater med hull i midten. kan også bygges på etterhvert 2.5) skulle også bli møllesteinprinsippet. Men etter jeg hadde kommet til omtrend 100kg og visste at jeg skulle opp til 700 innså jeg at sommeren ville bli uten båtliv men med mye moringsliv og da bestillte jeg marineservice Forøvrig synes jeg at det beste middel til å gjøre en moring tungst mulig er gammel kjetting som støpes inn. Jern er ca. 7.5kg/liter mens betong er bare 2.5 og kjetting tilpasser seg bra til alle støpeformer. Men jeg er litt usikker hvor mye armeringseffekt kjetting har.... Quote Link to post
Ingar Posted April 24, 2003 Share Posted April 24, 2003 Jeg vurderte skrapjern, men siden det ikke var nødvendig med noe tyngre ble det bare stein. Fordelen er at da slipper man å tenke på rust... Moringen er like fin nå 30 år etter. Vekten ble i underkant av 400kg, det var så vidt den fløt på 2x200l fat. Fat er forresten veldig praktisk som flottør, man trer tauet gjennom påfyllings- og lufte hullet, da finner det med en gang riktig posisjon når man hiver sakene uti. Husk at det må gå kun en tauløkke til selve moringen, slik at alle fatene blir frigjort samtidig når man kutter den. Og vær endelig forsiktig hvis man dykker for å gjøre jobben, det var en dødsulykke ifm dette for noen år siden. (Personen var viklet inn i tauet når det ble kuttet....) Quote Link to post
Gerhard Posted April 24, 2003 Share Posted April 24, 2003 Vil slippe å leige flytebryggeplass i år og holder derfor på å lage meg moring. Har kjøpt inn ein 8mm syrefast svivel.Et spørsmål til det opprinnelige innlegget: Hva skal du med en svivel ? Båten snurer da ikke så mange ganger rundt (samme vei) mellom hver gang du bruker den ? Gerhard Quote Link to post
eysteind Posted April 25, 2003 Author Share Posted April 25, 2003 Båten kan snurre ganske mange ganger rundt i løpet av ein dag! Quote Link to post
OT-flyktning Posted April 25, 2003 Share Posted April 25, 2003 Alle fortøyningsbøyer jeg noen gang har sett - og det er en del siden jeg vedlikeholder 48 bryggeplasser - har en svivelfunksjon innebygget. (Ikke de minste) Quote Link to post
Guest svein Posted May 4, 2003 Share Posted May 4, 2003 Jeg skal legge ut en 550kg betongmoring kjøpt ferdig fra en stor produsent av slike. Jeg har kranbil disponibel, og tenkte å bruke 3 200 liters fat som oppdrift. Hadde opprinnelig tenkt å bruke lastestropper til å holde disse sammen, men lurte på hvordan det fungerer med å bruke tau gjennom hullene ...vil ikke fatene ta inn vann? Hvordan blir de liggende i vannet? Lurte også på om noen har erfaringer med Roblon moringsline med bly...kan denne spleises, eller må det andre løsninger til? Den er plasttrukket. På forhånd takk for gode råd! Quote Link to post
Poseidon Posted May 4, 2003 Share Posted May 4, 2003 Hei Svein, Hvorfor må du "dille" med tomfat, kan du ikke bare legge en stropp over baugen på en båt? Når 550 kg kommer ned i sjøen, så veier det allikevel ikke mer enn 2-3 godt voksne mennesker, og det hadde du vel ikke vært betenkt på å ha på baugen? Bare som en tanke for om mulig å gjøre operasjonen lettere.... - - - - Når det gjelder spleising av plastovertrukket line, så er vel ikke det så helt enkelt ....? Men hvis du ikke vil fjerne plastovertrekket for å spleise på vanlig måte, så kan du jo bruke bendsling med kraftig kunststoffsnøre. Bare legge ankerlinen fast rundt en passende kause og så legge noen stramme bendslinger innover mot kausen. (Det er samme metoden som har vært benyttet i et par hundre år når stagwirer skulle festes til jomfruene og senere til kauser og strekkfisker). Lykke til! mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Posted May 4, 2003 Share Posted May 4, 2003 Jeg skal legge ut en 550kg betongmoring kjøpt ferdig fra en stor produsent av slike. Jeg har kranbil disponibel, og tenkte å bruke 3 200 liters fat som oppdrift. Hadde opprinnelig tenkt å bruke lastestropper til å holde disse sammen, men lurte på hvordan det fungerer med å bruke tau gjennom hullene ...vil ikke fatene ta inn vann? Hvordan blir de liggende i vannet?Velkommen svein! Fatene vil lynraskt finne sin posisjon "på hodet" og derfor kommer det ikke inn vann. Dvs ca 1/10 vil bli fyllt med vann som presses inn siden åpningene befinner seg på ca 1m dyp. Det går fint an å slepe så lenge man holder lav fart. Man kan derfor regne med max 180kg oppdrift pr fat når de ligger i vannskorpa. Vær for all del sikker på at du har nok løft, heller et fat for mye enn for lite... Hvis moringen din veier 550kg i vann bør du nok satse på 4 fat. Og skulle det verste skje og hele stasen går til bunns er det ikke noe problem for en dykker å montere et ekstra fat og fylle dette med luft. Siden du sjøsetter med kran vil du jo se om det flyter. Det er også viktig at selve moringen kan løses ut ved bare å kutte ett tau. Ellers vil de resterende fatene bli med til bunns når man frigjør det første... Jeg fridykket ned med en kniv for å løsne moringen. Vær sikker på at du ikke er viklet inn i noe tau før du kutter..... Quote Link to post
Lotus Posted May 4, 2003 Share Posted May 4, 2003 Lotus hadde et godt innlegg på BM om hvordan å lage en moring. Jeg søkte etter innlegget uten å finne dette, men han hadde en smart måte å feste tauet på. Jeg oppfordrer Lotus til å blåse støv av innlegget.Jeg kan heller ikke finne innlegget, men man støpte en betongkloss med mye skrapjern. Kluet var å legge en tykk plastslange tvers gjennom moringen. Dernest å tre en passende kjetting inn i en ny plastslange og så tre hele greia gjennom moringen. Selve kjettingen vil ruste etter hvert, men det blir ingen gnaging. Benytter man en feit og sterkt overdimensjonert kjetting, gir den tyngde og rusten vil ikke skape problemer på veldig mange år. Så bruker man tau/bøye og inspiserer med jevne mellomrom. Lotus Quote Link to post
REM Posted May 5, 2003 Share Posted May 5, 2003 Eysteind spør ganske enkelt om noen kan gi svar på hvor mye hans 8mm svivel tåler før den ryker. Av 20 innkomne svar så langt har INGEN klart å gi ham et ærlig svar. Vi har lært mye nyttig om metallurgi, anbringelse av moringer, seising av gjenger vha. molycote og fett og om kauser, strekkfisker og jomfruer. Nyttig og interessant allt sammen vil sikkert mange mene, men Eysteind har altså ikke fått svar på spåørsmålet sitt. La meg forsøke. Martensittiske og Ferrittiske syrefaste stålkvaliteter kan vi glemme vi som driver med fritidsbåt. Det som finnes i båtforretningene er rustfritt/syrefast i Austenittisk ISO normert A2 og A4 kvalitet. A2 er populært kalt rustfritt mens A4 er sk. syrefast. Gitt at Eysteind har kjøpt en vanlig syrefast A4 svivel, er det grunn til å tro at denne har en standard ISO normert bruddstyrke på 7-800 N/mm>2. En 8 mm svivel med et tversnitt på ca 50 mm>2 vil følgelig tåle omlag 35-40000N (3500-4000 kg) før brudd. I henhold til god "engineering practice" er det vanlig å operere med en sikkerhetsmargin på 30-50%, slik at beregnet bruddgrensen for statiske laster her bør reduseres til max. 2500-3000 kg. Husk at vi snakker om statiske laster. Dynamiske laster slik vi snakker om når båten ligger å slår i fortøyningene er noe ganske annet. Allikevel, med ei 20 fots snekke på 1200 kg vil jeg tro at du bør ha gode marginer. Håper dette er svar godt nok på spørsmålet dit Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
PanPan Posted May 5, 2003 Share Posted May 5, 2003 Eysteind spør ganske enkelt om noen kan gi svar på hvor mye hans 8mm svivel tåler før den ryker. Av 20 innkomne svar så langt har INGEN klart å gi ham et ærlig svar. Vi har lært mye nyttig om metallurgi, anbringelse av moringer, seising av gjenger vha. molycote og fett og om kauser, strekkfisker og jomfruer. Nyttig og interessant allt sammen vil sikkert mange mene, men Eysteind har altså ikke fått svar på spåørsmålet sitt. ....hmmmm..... Jeg har avstått fra å gi et direkte svar, selvom jeg er utmerket klar over hva han spurte om. En grunn er at jeg synes det er betenkelig å svare utfra kriteriet ..."før den ryker" fordi jeg synes det er betenkelig å legge til grunn bruddfasthet i dette eksemplet. Her er det mange usikkerhetsforhold ute og går. Jeg har vært borte i en sak hvor et austenittisk rustfritt stål fikk brudd ved mindre enn 10% av det som egentlig var bruddfastheten. Fordi noe annet enn materialet fra fabrikanten var en utløsende fatal faktor. Av og til er det et *vel så ærlig svar å ikke svare*, siden man som i dette tilfellet ikke engang faktisk kjenner egenskapene til den svivelen han bruker, langt mindre under hva slags forhold den vil bli brukt. Quote Link to post
Poseidon Posted May 5, 2003 Share Posted May 5, 2003 Jeg kan gjerne henge meg på; spørsmålet er både lest og oppfattet - men jeg er høyst betenkt på å gi noe fasitsvar på denslags, til det er kjettinger alt for uberegnelige i sin oppførsel. Som eksempel kan nevnes: for noen år siden lå jeg fortøyd med Poseidon innenfor en Aker H3 plattform. Plattformen lå både med anker ute og med fortøyninger i land. Den ene landfortøyningen var en av ankerkjettingene, og da jeg skulle gå ut måtte den slakkes ned i sjøen nok til at jeg kom over. Alt gikk helt greit; kjettingen kom noen meter ned i sjøen, jeg gikk over og man begynte å stramme inn igjen på ankervinsjen bak meg. Jeg så også at kjettingen kom ganske høyt opp av sjøen - før den med et ubeskrivelig rabalder røk tvers av! Videre kommentarer skulle være overflødig ..... mvh Poseidon Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lotus Posted May 5, 2003 Share Posted May 5, 2003 Ser ikke ut som noen har svart direkte på spørsmålet ditt. Antar at du har kjøpt en svivel av typen to lukkede løkker som holdes sammen og dreier rundt en bolt (AISI 316 - leveres blant annet av Watski). Disse har en bruddstyrke på typisk 2500 - 3000 kilo. Så er spørsmålet, hvor stor båt har du, hva med vær og vind, dønninger?? Så vidt jeg ser har Janef for lengst besvart det opprinnelige spørsmålet. Finnes det ferrittiske syrefaste stålkvaliteter? Lotus Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.