Jump to content

Metallstøv i olje på Bravo 2 drev


Eslo

Recommended Posts

 

det faktum at den var

behandlet med et stoff som kalles QMI PTFE.

Dette stoffet blir tilsatt smøreoljen i motoren for å

forhindre friksjon mellom maskinoverflatene.

"Jeg er er sikker på at dette reddet motoren.

Egentlig skulle vi ikke engang klart å starte opp

maskinen uten oljetrykk men takket være dette

stoffet så gikk det og vi fikk berget fartøyet, sier han.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Alle har rett til å være skeptiske, men hvorfor ikke prøve.

Jeg tilbyr en gratis prøve til alle som har lufttrekkere, snøfreser, snøscooter eller motorsag.

 

Legger ved et brev fra en person som en gang hadde ansvaret for alle fritidsbåtene i Norge, Han arbeidet i Sjøfartdiektoratet. Les det og ring personen hvis dere ønsker:

 

Jeg viser til artikkel i Sjøfartsdirektoratets blad Navigare oktoberutgaven år 2000 skrevet av undertegnede, og til samme artikkel trykket i Maskintidene noe senere. Jeg gir uttrykk i artikkelen for at jeg personlig har svært positiv erfaring med teflonbehandling av motor og giroverføringer på biler innen familie og vennekrets.

I tillegg vil jeg nevne at jeg i de siste 15 år har vært og er fremdeles eier av en trimmet V6 outboard motor med ytelse 230 HK (pluss) som brukes uvanlig mye. Selv om det i alle år har vært benyttet "outboard gearbox oil" i undervannshuset av markedets beste kvalitet har giroljen (1 liter) etter mer enn 100 timers drift vært svart! og luktet brent. Dette vil jeg tro skyldes det enorme tanntrykket som oppstår i denne type undervannshus tilkoblet en slik kraftig motor.

Etter diskusjoner med ekspertise hos flere oljeselskaper - som stort sett var skeptisk til teflontilsetning - av bl. a. redsel for at oljens additivpakke kunne komme i ubalanse. Dette kan som kjent få fatale konsekvenser spesielt i det belastningene er så marginale som i ovennevnte tilfelle.


Dette til tross ble det innblandet 5 — 10% teflon QMI girtilsetning i oljen for sesongen 1998. Inn og utkobling ble lettere og det metalliske "klakket" i det clutchen tok inngrep ble mykere. Det kan og virke som om frasparket fra propellen ytterligere har øket grunnet glattere girkasse. Ved de senere oljeskift har uttappet olje vist preg av å fått mye mindre juling enn tidligere, da farge og lukt er normal.

Jeg kommer i alle fall til å fortsette med denne doseringen.

Med vennlig hilsen
John R. Aicher

Link to post
Share on other sites

Så bra. Det var akkurat dette jeg etterlyste tidligere i tråden. Finnes ikke vitenskapelig den testen men hvorfor ikke prøve som du sier. Jeg har jo gjort det med andre tilsettninger, noen ganger virker det og noen ganger virker det ikke, kommer helt an på hva som er årsaken til symptomene.

 

Men som nevnt tidligere så er jeg skeptisk, om konen i drevet mitt er slitt og den da får teflonbehand blir jeg litt betenkt over evt resultat det kan gi. Skal jeg prøve dette må jeg overtale drevet først, noe jeg ikke gjør før det er nødvendig :-)

 

Hvorfor ikke gratisprøver til de som vil prøve det på drev eller gir?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

I fjor på denne tiden fylte jeg foreskrevet mengde QMI gearbehandling på Bravo3 drevet mitt, og lovet en tilbakemelding på resultatet. På tross for drevkjøling og forsiktig bruk har oljen alltid vært sort og luktet brent etter en sesong. Det var derfor ekstra spennende å tappe av 1 år gammel olje etter QMI behandling i fjor. Oljen var kort og godt som ny, like grønn og fin og ikke luktet den brent heller, og knapt metallspon på magneten. Vurderte å gi den et år til, men lot det bli med tanken. Ved hjelp av QMI ser jeg for med lang levetid på Bravo drevet. Jeg er helt imponert.

Link to post
Share on other sites

Har ikke opplevd at drevoljen blir sort, alltig grønn og uten spon.

Drevene er Bravo 2 og er fra 2002 og kjøres pent. Ser ikke behov for noe tilsetninger

annet enn det som er i Quicksilver oljen.

Så om det blir sort olje kan det være noe feil et sted, kanskje ?

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Vær snill å lese rapporten til DNV. De har ikke testet QMI og siden det er mange parametre som spiller inn kan de ikke gå god for noe som helst !

Jeg har forsøkt QMI på båtmotor og kan i hvert fall berette at placeboeffekten er stor.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det fra diverse hold er kombinasjonen av tung båt med Bravo 3 ikke alltid vellykket, har visstnok vært endel drevhavari på grunn av varmgang. Vil nok tro at min NB 840 fly med Mercruiser D.tronic 250 er helt på grensen hva denne kombinasjonen tåler. Drevdusj er montert, og i tillegg har jeg laget en egen dusj med 2 stk 1/2 toms slanger som spyler på øvre girhus, har også montert ekstra faste flaps samt mye større trimflaps enn originalt. Dette har bidratt til at båten går lettere i sjøen og at den slipper vannet ved lavere hastighet enn tidligere. Selv om jeg med alt dette belaster drevet mye mindre enn tidligere ønsker jeg å få ytterlige marginene på min side hvis det er mulig, og det er derfor jeg valgte å prøve med QMI som jeg har lest mye positivt om her på Baatplassen. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk med hensyn til konen, men valgte likevel å prøve fordi jeg ser andre har forsøkt før meg uten å få problemer med dette. Uansett hva skeptikere vil kalle det for er det ikke fnugg av tvil at oljen i drevet mitt har vært mindre utsatt for varme under siste sesongen med QMI enn jeg har hatt tidligere. Håpet mitt er at levetiden på drevet forlenges med QMI.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har også lenge vurdert qmi på dpe drev. På slutten av forrige sesong hadde jeg litt svart olje i drevet, og gearingen hadde ikke et slikt markant klikk , som disse drevene skal ha. Har skyllet drevet godt, flere ganger, samt fylt opp med olje, og foreskrevet mengde med qmi. Har nå kjørt ca 30 timer, fortsatt alt ok. Til høsten skal drevet uansett inn til BOE Drevservice for vedlikehold. Begge motorene har gått med qmi i to år, alt fungerer fint så langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...