Jump to content

Metallstøv i olje på Bravo 2 drev


Eslo

Recommended Posts

QMI Girbehandling kan ikke gjøre noen skade, men kan løse en rekke problemer, inkludert slitasje partikler fra friksjons punkter.

Men hvis slitasjepartikler kommer fra noe uvanlig, som at tolleransene i giret har kommet i ulage.

Så er det ikke sikkert at slitasjen vil stoppe.

Link to post
Share on other sites

Hei! Eg bruker Quiksilver olje som det står i manualen, og er egentlig godt fornøgd med den. Eg sendte det samme spørsmålet som eg startet tråden med til eit Mercruiser verksted og fekk til svar at dette var normalt. Så derfor har eg slått meg til ro med dette. Det ville vel egentlig overrasket meg litt om det ikkje skulle komme pittelitt metallstøv etter ein sesong med ca. 130 timer.

Link to post
Share on other sites

QMI Girbehandling kan ikke gjøre noen skade, men kan løse en rekke problemer, inkludert slitasje partikler fra friksjons punkter.

Men hvis slitasjepartikler kommer fra noe uvanlig, som at tolleransene i giret har kommet i ulage.

Så er det ikke sikkert at slitasjen vil stoppe.

Vil ikke være vrang og ugrei men jeg lurer fælt på dette med teflon behandling i drev, spesielt på store tunge båter med drev. I båten min lever drevet et enkelt liv i så måte så teflon kunne kanskje hatt noe for seg, men da må jeg totaloverhale drevet først for å få greie på om behandlingen virker, noe som kanskje blir litt bakvendt.

 

Tilbake til store tunge båter og drev, vil teflonen klare å stå imot de enorme påkjenningene dette blir utsatt for over tid eller blir det kortvarig? Fins det noe data på dette? Eller er det noe jeg har oversett i tråden?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Her er det frea noen større motorer:

Her er en fax fra chiefen ombord i den gamle ferjen Peter Wessel.

Vi forlenget brukstiden på kamakselsystemet med 5 år:

TELEFAX

TIL: QMI-Skandinavia
ATT: Thor Johansen
Kopi:FAX: 32 87 76 44

FRA: COLOR LINE ASA.
MS"PETER WESSEL"
V/MASKINSJEFEN
Tlf: +47 33 12 29 92 1+47 94 30 37 88
FAX: +47 33 12 29 70

Dato.5.7.97

Antall sider, inkl, denne :9

Hei Thor

Oversender deg resultatene av de siste smøreoljeprøver som er gjort på kamsystemene våre. Som du ser så er det her en prøve gjort av systemene den 23.01.96, altså før vi doserte QMI. Her ligger Fe og Cu over 20 ppm på alle motorene, i prøver pr. 29.06 er disse redusert til en 4.del av tidl, så at QMI har stoppet den stygge utviklingen vi hadde på kammene, det er sikkert, det forteller tydelig dette.

Vi skal følge opp med litt hyppigere prøver, det er interessante tall for oss alle.

Med hilsen
Helge

Her er fra en motor på 15.000 Hk:

Fra: Sea Pride
Til: V. Ships Norway AS
Subjekt: QMI Metallbehandling
Dato: 23.12.2000
Jeg husker at QMI metall behandling og QMI luftkjøler behandling ble gjort på dette skipet i løpet av siste tørrdokking i april 1999, i China. Jeg hadde nettopp mønstret på denne båten.
Først så sprøytet vi QMI luftkjøler behandling på alle kjølefinnene og rør på luftsiden av begge luftkjølerne for hovedmotoren. Dette ble gjort før de ble satt på plass etter å ha blitt fullstendig rengjort av tørrdokk- personalet.
Deretter ble hovedmotordeler som stempler, sylinderforinger, drivstoffpumpestempler og sylindrer smurt inn med QMI metallbehandling før de ble montert sammen.
Det ble dosert anbefalt mengde av QMI metallbehandling inn i hovedmotorens oljesump.
Resultatet overgikk alle forventninger. Deltatrykket på begge turboladerene gikk ned og kunne nå holdes ved alle belastninger. Det var ikke lengre noen ujevne stigninger i trykket som tidligere. Det har holdt seg jevnt hele tiden fram til nå , og fortsetter å være bra på alle turtall helt til toppfart på 137,7
Smøreoljeforbruket har godt betydelig ned på grunn av QMI metallbehandlingens egenskaper. Den reduserer friksjon, lager bedre tetning mellom stempelring og stempel, og stempelring og sylinderforing. Det samme skjer mellom drivstoffpumpen og sylindervegger på grunn av QMI metallbehandlingens belegg.
Da vi tok ut stemplene fra hovedmotoren under overhalingen i oktober 2000, etter at de hadde gått i 10.657 timer med QMI metallbehandling, fant vi at alle stemplene, stempelringene, sylinderforingen, sylindertoppdekselet etc. var usedvanlig rene og skinnende blanke. Det var bare noe ubetydelig belegg av karbon noen få steder og slitasjen var minimal. Jeg er overbevist om at vi kunne ha kjørt denne motoren i flere tusen timer til, uten overhaling.
For din informasjon, ifølge skipets opptegnelser og muntlige rapporter, før siste dokking i China måtte hovedmotoren kjøres på lavere turtall enn ønskelig på grunn av turboladerens høye trykksvingninger. Dette problemet oppsto tidligere ganske raskt etter rengjøring og overhaling av turboladerens kjølesystem. Vi kjører nå med 128-134 omdreininger helt uten noen som helst problemer!
Vi fylte også QMI metallbehandling inn i oljesystemet på alle hjelpemotorene etter dokkingen i China. Etter QMI metallbehandling merket vi at drivstofforbruket og smøreoljeforbruket sank med gjennomsnittlig 22% ifølge opptegnelser. Nylige overhalinger av hjelpemotorer No.2 og No.3 (No. 2 etter 13,192 timer og No.3 etter 8,627 timers gange etter siste hovedoverhaling.) viste at alle stempler, stempelringer og sylinderforinger var meget rene og hadde minimal slitasje.
På henvisning til de ovennevnte klare fordeler, vil jeg anbefale at QMI luftkjølerbehandling blir gjort på alle våre skips turboladeres luftkjøler, etter rengjøring og overhaling. QMI metallbehandling bør også bli smurt på alle friksjonsflater før sammenmontering samt påfylles oljesystemet i henhold til leverandørens anbefalte blandingsforhold.
En slik behandling vil øke motorytelsen, forlenge overhalingsintervalene og redusere smøreolje og drivstofforbruk.
Med vennlig hilsen
Maskinsjef/Kaptein
Notat: Hovedmotoren er en 12.000 Hk Kawasaki/MAN
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt qmi på fire biler oppigennom 90 og 2000 tallet.

Resultat som følger

Toyota 4runner 3.0td ingen merkbare endringer.Gikk kanskje litt stillere på tomgang.

Mitsubishi L200 pickup. store endringer,røyk ved oppstart så å si helt borte,gikk som et uvær,ett helt annet drag i motoren.Her ble jeg overrasket.

Citroen ds veteranbil, ingen merkbare endringer.(denne har jeg enda)gått med dette på motoren siden midten av nittitallet.

Citroen Xm 3.0i. Ingen merkbare endringer.

En ting er jeg sikker på og det er att qmi skader iallefll ikke å prøve.Motorene holder seg blanke å fine innvendig og går flott.Jeg har brukt stoffet for å bevare motorene best mulig,drivstofforbruk har jeg ikke målt på noen av bilene.

Mitt råd: Er du usikker er det bare å prøve,det verste som kan skje er att du ikke merker noen ting....Min erfaring er at det har best merkbar effekt på dieselmotorer.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Prøvd QMI på en rekord 2.2i. igrunnen ingen problemer før testen. Men vart nysgjerrig etter og ha lest om det i et blad. Resultatet vart..

Motoren oppnådde aldri normal driftstemperatur.. prøvde å bytte termostet,ingen bedring. etter noen måneder så tok et rammelager kvelden.

Prøvde "silke motorbehandling" http://www.silkemotor.no/?p=61 Det på en 2.5 V6 Opel. ikke havari. Men kald motor. etter noen oljeflushinger så ordna ting seg.

Redigert av Muren Motorsport (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Muren,

For meg virker det som etter hva du forteller, at motoeren har hatt tette smørekanaler, fordi hvis du hadde fått QMI på lagrene så ville dette ikke ha skjedd. Denne båten som fortelles om nedenfor kjørte lenge uten olje på lagrene, uten at de skjærte seg. Les om Longlife oljen: http://www.qmi-norge.no/pdf/Longlife%20problemer.pdf

 

resultater er tette smørekanaler. Det er ikke lenge siden både Mercedes, BMW og VW sa at de hadde "evighetsolje" på automatkassene sine. Det ente med at oljen måtte skrapes ut av kassene, og nå sier de at de må skiftes.På flasken sto det: Holdbarhet 2 år, i motoren evig. Hvis du ikke var fornøyd med QMI, så send meg adressen din, så skal jeg sende deg pengene tilbake.

Motorh1.gif

11. mai 1998

Det var tegn til dramatikk når det plutselig oppsto

full maskinstans i lastebåten "Nyvang" når den for

noen uker siden var under veis fra Bergen til Rådal

i Ryfylke. Båten var tom for last og sto høyt i sjøen.

Det var kraftig vind i området og kort avstand til

land. Vindretningen var ugunstig og båten drev raskt

mot brenningene. Maskinen var uten oljetrykk, men

mannskapet hadde ikke noe valg. De måtte starte opp

igjen uten olje på motoren, hvis de skulle berge båten.

Det gjorde de. Samtidig prøvde de å pumpe olje

inn på motoren og lyktes delvis med det. Femten

minutter senere var båten brakt i sikkerhet. Reder

Kurt Einarsen takker det at det gikk så bra og

motoren ikke ble ødelagt, det faktum at den var

behandlet med et stoff som kalles QMI PTFE.

Dette stoffet blir tilsatt smøreoljen i motoren for å

forhindre friksjon mellom maskinoverflatene.

"Jeg er er sikker på at dette reddet motoren.

Egentlig skulle vi ikke engang klart å starte opp

maskinen uten oljetrykk men takket være dette

stoffet så gikk det og vi fikk berget fartøyet, sier han.

NYVANG0.JPG

Det holdt på å gå ille forleden når hovedmotoren til lastefartøyet

"Nyvang" stoppet plutselig når båten var på seiling i sterk vind sør

for Bergen. Mannskapet måtte starte opp uten oljetrykk på motoren

for å berge fartøyet fra å drive på land.

Av Magnus Thor Hafsteinsson

ARKIVFOTO

Les om motoren til Hans Edv. Berg, den ble reddet fra havari; Klikk her

Les også om motorsykkelen til Karl Flatland; Klikk her

Link to post
Share on other sites

Tok et utdrag fra siden "Jeg viser til diverse hyggelige samtaler hvor du forsøkte å overbevise meg om QMI's fortreffelighet.

 

I utgangspunktet var jeg etter praktiske erfaringer fra min tid som mangeårig teknisk direktør i A/S Larvik-Fredrikshavnferjen, og med det utall brennstofftilsetninger " .. med garantert forbedring av effekt og forbruk .. " som da ble forespeilet, noe skeptisk innstilt.

 

Ved et seminar du inviterte til i Drammen, oppfattet jeg at QMI ikke må betraktes som tilsetningsstoff, men som et behandlingsmiddel mot motorslitasje med friksjonsreduksjon som bivirkning. Spesielt ble jeg betatt av den demonstrerte QMI-behandlet gressklippermotor man tørrkjørte gjennom en hel forelesningstime. Følgen var at jeg QMI-behandlet min 85-modell Ford Sierra med 200 000 km. fartstid og erfarte en ny motor.

 

I den sammenheng kan jeg gi flg. driftserfaring:

 

Jeg var på veg hjem fra min sønn i Bødalen da han kalte meg opp på mobiltelefon og ba meg stanse omgående. På plassen jeg hadde parkert, lå det igjen en oljedam! Ved peiling konstaterte jeg at oljesumpen var tørr. - Hva gjør man da -?

 

Jeg hadde kjørt ca. 9 km. og hadde ca. 2 km.igjen til Finastasjonen på Vettre. Med gressklippermotoren fra Drammen i bakhodet, fullførte jeg fortrøstningsfult de 11 km., fikk reparert lekkasjen, påfylt ny olje.

 

Jeg kjører fortsatt "en ny Sierra-motor" !"

 

Er det noen video av denne gressklipperen som blir tømt for olje å kjørt en time uten?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Vi lover 2-5 % forbedringer, i drivstofforbruk og effektøkning, selv med slike små tall, betyr det store besparelser med dagens energipriser og verksteds regninger.

 

På større båter så viser det seg at smørolje forbruket går ned med ca. 50 % gjennomsnitt.

Slitasje går ned med også ca. 50 %

På TaKAYAMA (15000 Hk) (Wilhelmsen) viser graph en gjennomsnittlig besparelse pr. døgn på 245 liter smøreolje.

 

Dette er noe som er bra for både miljø og lommebok.

Link to post
Share on other sites

Tok et utdrag fra siden "Jeg viser til diverse hyggelige samtaler hvor du forsøkte å overbevise meg om QMI's fortreffelighet.

 

I utgangspunktet var jeg etter praktiske erfaringer fra min tid som mangeårig teknisk direktør i A/S Larvik-Fredrikshavnferjen, og med det utall brennstofftilsetninger " .. med garantert forbedring av effekt og forbruk .. " som da ble forespeilet, noe skeptisk innstilt.

 

Ved et seminar du inviterte til i Drammen, oppfattet jeg at QMI ikke må betraktes som tilsetningsstoff, men som et behandlingsmiddel mot motorslitasje med friksjonsreduksjon som bivirkning. Spesielt ble jeg betatt av den demonstrerte QMI-behandlet gressklippermotor man tørrkjørte gjennom en hel forelesningstime. Følgen var at jeg QMI-behandlet min 85-modell Ford Sierra med 200 000 km. fartstid og erfarte en ny motor.

 

I den sammenheng kan jeg gi flg. driftserfaring:

 

Jeg var på veg hjem fra min sønn i Bødalen da han kalte meg opp på mobiltelefon og ba meg stanse omgående. På plassen jeg hadde parkert, lå det igjen en oljedam! Ved peiling konstaterte jeg at oljesumpen var tørr. - Hva gjør man da -?

 

Jeg hadde kjørt ca. 9 km. og hadde ca. 2 km.igjen til Finastasjonen på Vettre. Med gressklippermotoren fra Drammen i bakhodet, fullførte jeg fortrøstningsfult de 11 km., fikk reparert lekkasjen, påfylt ny olje.

 

Jeg kjører fortsatt "en ny Sierra-motor" !"

 

Er det noen video av denne gressklipperen som blir tømt for olje å kjørt en time uten?

Merkelig at noen kjører uten olje og uten å se at oljelampa lyser. Da er det godt å ha en sønn ja...

Link to post
Share on other sites

Jeg satt forsøket på: "kontoen for dyrekjøpt erfaring" på lik linje med diverse biltemaprodukt. setter min lit til att Oljeprodusentene vét hva di styrer med og tilsetter det som er formålsmessig å blande i oljen.

Lagera i motorer har klaring for og ha plass til en oljefilm. legger det seg et lag med teflon? der, hva skjer med oljefilmen da? På 2.2 Opelmotoren snurra lageret i lagerbukken. og kom som sakt aldri oppi driftstemperatur. kan neppe være sunt for diverse klaringer.

Tette oljekanaler tror jeg lite på. Motoren hadde hatt gode dager med nøysomme oljeskift på 10 000km.

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å svare mer på denne tråden siden jeg ikke får svar på det jeg spør om.

 

Men det er en ting jeg vil spørre deg om Thor Johansen og jeg håper at det er mulig å få et helt enkelt og konkret svar på dette :-)

 

Hvis man vil ta bort teflonbehandlingen, kan det vaskes bort eller må man mekanisk tilverks?

Link to post
Share on other sites

Hei Adeneo,

Her er noen tester fra Vestfold, som viser at QMI virker like godt på små motorer som på store skips motorer, dette er modellfly:

 

Hei Thor, det er interessante tester, og det ligger jo massevis av slikt ute på nett, men disse testene er gjerne veldig diffuse, og er gjerne dokumentert av QMI selv med til dels lite vitenskapelige metoder.

Her vi snakker om vi noen scannede papirer som er fylt ut av to privatpersoner som jeg ikke aner hvem er.

 

Hva er problemet med å få dette testet skikkelig uavhengig en gang for alle, av for eksempel TÜV, Veritas, Lloyds eller andre slike velkjente organ, uten at jeg vet hvem som driver med akkurat dette, og så publisere de faktisk testresultatene, eller få produsenten av Teflon til å i det minste snu i deres syn på at teflon ikke har noe i en motor å gjøre ?

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på den modellflyhistorien må jeg nevne at jeg har holdt på med modellfly siden jeg var 8år, fortsatt aktiv og driver nå med jetfly med turbinmotorer. Når jeg ser den underskriften på testsjemaet er det verdt å nevne at Mr Lie drev butikk og er vel kjent som en veldig oppfinnsom selgertype. Dette gjør hele testen veldig tvilsom for meg.

 

Så mye som vi leita etter de siste kreftene i en modellmotor! Aldri hørt om dette.... Drev litt med 1/10 nitrotouring i en treårs tid også, kjørte mye sammen med de beste i landet. De gutta gjør ALT for 100 delen.... teflonbehandling var det ingen som snakka om, og ja.... de delte alt av triks. Er ikke gøy å vinne uten kamp var det snakk om :-)

Link to post
Share on other sites

Her vi snakker om vi noen scannede papirer som er fylt ut av to privatpersoner som jeg ikke aner hvem er.

 

Hva er problemet med å få dette testet skikkelig uavhengig en gang for alle, av for eksempel TÜV, Veritas, Lloyds eller andre slike velkjente organ, uten at jeg vet hvem som driver med akkurat dette,

Her er du inne på et viktig tema Adeneo. Poenget er at testene må verifieres av en uavhengig tredjepart. Eksempler på uavhengige kontrollorganer kan være et akkreditert selskap (fortrinnsvis A-organ), brukerinspektorat, eller teknisk kontrollorgan. Du nevner Tüv og Veritas, men det er også andre.

 

 

eller få produsenten av Teflon til å i det minste snu i deres syn på at teflon ikke har noe i en motor å gjøre ?

Som du skriver lengre opp er jo Teflon et registrert varemerke fra DuPont. Om Qmi osv. bruker PTFE fra andre produsenter spiller det vel liten rolle hva DuPont sier om Teflon. Eller sier Qmi fremdeles at de bruker Teflon? Mulig jeg ikke har lest alle innleggene her godt nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...