Jump to content

Varmvannsbereder kobblet til landstrøm


joelle

Recommended Posts

Va nede i nybåten idag og kobblet til med landstrømmen, og stussa litt over att det var en separat bryter for varmtvanns beredern.

Min første tanke var att beredern ska ju alltid stå på når man har landstrøm innkobblet, men i og med denne brytern blir jeg i tvil.

Kan jeg skade beredern med og ha den kobblet hele tiden jeg ligger på landstrøm?

Har kikket i manualen men det står ikke noe der.

Link to post
Share on other sites

Det er bra o kunna koppla bort varmvattenberedaren,

 

säg att du ligger vid kaj och flera 'delar' på samma uttag i land, för att inte säkringen skall 'gå' så kan du koppla bort vv-beredaren

 

eller om du står på land vintertid og har tömt vv-beredaren....... men vill ändå ha ström i båten!

 

det händer ofta att jag kopplar bort v-beredaren! :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Selvsagt er det en viss fare for at termostaten kan ryke og ikke kobler ut elementet, men den er så liten at jeg ville ikke tenkt på den.

Etter det jeg har hørt er termostatfeil på elektrisk utstyr en av de større årsakene til brann her i landet!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I mine to siste båter har det vært en egen automatsikring som kan slås på/av for varmtvannstanken. Jeg antar at du har sjekket dette, selv om du sier "bryter". Som Gunga Din sier er det veldig kjekt når flere deler på strøm, og det blir i meste laget for sikringen. Også greit i hjemmehavnen for nettopp å bidra til at ikke sikringen på landstrømmen går og dermed kutter strøm til viktigere saker.

 

En annen mulighet er å dra ut støpslet til varmvannstanken. De installasjonene jeg har sett har hatt en 230V ledning fra varmtvannstanken til en 230V stikkontakt ombord, som igjen får strøm fra landstrømmen. Trekk ut støpslet og :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I brukermanualen til Isotemp Basic står følgende å lese:

 

3:4 El-anslutning: Allt är färdigkopplat till beredarens elpatron och den är försedd med sladd och stickpropp.

Sladden är kort för att markera att ett vägguttag skall finnas i direkt anslutning till beredaren. Detta uttag liksom

övrig fast elinstallation i båten avsedd att anslutas till elnätet, skall utföras enligt gällande bestämmelser. ISOTEMP

varmvattenberedare och dess elinstallation är utförd så att de uppfyller gällande EU-krav på detta område. OBS!

När båten lämnas en längre tid skall alltid beredarens stickpropp tas ur, så att faser och jord är brutna, detta även

om båtens landströmsanslutning är frånslagen (inom vissa områden kan det i elsystemet uppstå en potentialskillnad

mellan skyddsledningen och sjövattnet = båtens jord. Detta kan på sikt skada elpatronen och beredaren).

 

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har hørt er termostatfeil på elektrisk utstyr en av de større årsakene til brann her i landet!

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

På endel utstyr som kaffetraktere, varmekabler og enkelte varmeovner er nok dette korrekt. Hittil har jeg aldri hørt om at termostater på beredere har vært årsak til brann. Uansett så vil jeg neppe tro at den som stilte spørsmålet vil la berederen stå på hele året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...