Hank Startet 18.November.2014 Del på Facebook Startet 18.November.2014 Hvilke erfaringer har BP medlemmer med de syrefaste skroggjennomføringene som selges hos Maritim? Holdbarhet over lengre tid osv. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 (redigert) Holdbarheten betinger vel mange andre forhold enn legeringen. Hvorfor ikke bytte til kompositt, eksemplevis fra TruDesign? Sammen med ventil fra TD, så blir håndtering av slikt en helt ny verden. Redigert 18.November.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Det er for tidlig å si men kan nesten garantere at de ikke holder samme kvalitet som de som ble montert orignalt i båtene. Tviler på at disse er i live etter 30 år. Har de i båten til septik og sjøvann, septikutløpet er byttet en gang etter 3 år. Kjøpte et kjøljern, det ruster litt også. Dog kan man tørke av rusten med litt jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Var septikgjennomføringen tæret så mye at den måtte byttes etter tre år? Det var jo ikke lenge. Vet du om kula var i messing? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Vanskelig å si hva som var feil men håndtaket beveget seg bare med unødig makt. Noe satt fast. Fikk ny uten diskusjon. Den har vart 2 år uten noen spesielle symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Du snakker altså om en ventil, ikke gjennomføringen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Janoho Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Ventil, men begge deler ble kjøpt sammen Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 På hvilken måte er den defeket etter 3 år ? Vær oppmerksom på at kuleventiler må moves/beveges med jevne mellomrom. Er det snakk om tæring etter så kort bør en absolutt klage til leverandøren å kreve erstatning. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 (redigert) Jeg tror mange lever med misforståelsen om et syrefast stål ikke skal kunne få rustfarge. Redigert 19.November.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Vel, det gamle jernet som var der hadde ikke antydning til rust etter 30 år. Jeg er klar over at syrefast stål kan anløpe og få rust som man kan polere/tørke av.Likevel må det jo være noe som er redusert i legeringen siden dette nye jernet anløper med en gang nesten. Skruene ble for øvrig kjøpt på samme sted som jernet. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 På hvilken måte er den defeket etter 3 år ? Vær oppmerksom på at kuleventiler må moves/beveges med jevne mellomrom. Er det snakk om tæring etter så kort bør en absolutt klage til leverandøren å kreve erstatning. Ventilen ble brukt med jevne mellomrom, den gikk stadig tregere. Som sagt så var det en vesentlig reduksjon i brukskvalitet ifra de gamle gjennomføringene som holdt i ca 20 år. bruksmønsteret var det samme. Jeg fikk skiftet denne uten diskusjon og kostnader og den nye har ikke hatt noen problemer ennå. (2 år) Det var ikke mulig å se hva som var feil med det blotte øyne, kulen hadde "rufsete" overflate som den var angrepet av noe men dette kan jeg ikke dokumentere på noe vis. Jeg vil tro at Maritim følger samme innkjøpsmønster som biltema og andre store kjeder. Kjøper av beste tilbyder som dokumenterer forespurt kvalitet. Dermed vil det variere hvor gode disse er. Er det ikke bronsegjennomføringer som er den store greia, disse koster vel litt men varer lenge. Vet ikke om de selges i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Har kulen hatt 'rufsete overflate' kan det tyde på at den var av forniklet messing. Et lite holdbart produkt mot syrer og baser. Kan ikke sammenlignes med eks. AISI 316 (syrefast). Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Hva med titan? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Bra mot sjøvann. Og så er det så billig! Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Hvor vanlig er det at ventiler markedsført som syrefast for båtmarkedet har kule i messing? Dette vil etter hva jeg forstår skape en spenningsforskjell med raskere korrosjon som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Det er en plastforing som adskillelse kulen fra den syrefaste gjennomføringen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 På disse billigventilene var det slik: Hus i en eller annen 'rustfri' kvalitet, kule i forniklet messing, spindel i rustfri kvalitet, håndtak i karbonstål. Stort verre blir det ikke. Disse nevnte delene lever ikke på hver sin korrosive planet fordi om det ligger en foring mellom kule og hus av et eller annet isolerende materiale. Greia er at det må være en elektrisk kontakt mellom de forskjellige metallene. Eksempelvis kan denne kontakten være en base eller en syre. Les septik i dette tilfellet (leder ioner og elektroner). Dessuten: Karbonhåndtaket er skrudd i en spindel av rustfritt som er direkte linket til kulen av forniklet messing. Om det oppe i halsen på ventilen er en liten overgang mellom spindelen og ventilens pakkboks/hus, så er kontakten også sikret den veien. Så kan man fortsette å filosofere over nikkelmetallets korrosjonsresistens. Faktum er at den i seg selv ikke er særlig høy. I rustfrie kvaliteter er det blant annet krom(oksid) og ev. molybden som er greia, ikke nikkel. Det ble mye skriving om en møkkaventil til en snau femtilapp :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 På disse billigventilene var det slik: Det ble mye skriving om en møkkaventil til en snau femtilapp :-) Hvem forhandlet de ventilene? Maritim sine koster i alle fall en god del mer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Da kan du prøve Biltema. Nå har de ikke disse møkkaventilene lenger. Men du kan ta en titt på 86-6138 til dagens pris kr. 59,90. Eller 86-6130 til kr. 34,90 som nok er nærmest. Eller 86-0081 til kr. 79,90 som muligens er den beste av dem. På vannet til aggregat og toalett har jeg 2 stk tilsvarende 86-6133 til kr. 64,90. Der er omtrent 6 år siden jeg monterte dem, og de opererer fremdeles som fløyel. Håper det var informativt. Tidligere hadde vi sluseventiler i hjemmet på utevann og på vaskerommet. Særlig varmtvannskranen havarerte stadig/årlig. Den yngste kranen ble byttet for ca. 10 år siden. Og varmtvannskranen ble byttet med forløperen til 86-0053. Det må være ca. 15 år siden. Og alle sammen holder fremdeles tett. Og dette er kuler av forniklet messing. Om de brukes der de har mulighet for å fungere, så lever de meget lenge. Beklagelig at enkelte har solgt disse som septik- og sjøvannsbestandige, om så er tilfelle. Det blir om trent som om jeg skulle sette pizza-Forden min til å pløye jordet. Ville ikke fungere det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Jeg tror mange lever med misforståelsen om et syrefast stål ikke skal kunne få rustfarge. Det er nettopp dette som har skjedd etter kun én sesong med de nye ventilene. De har fått varierende rustfarge i en slags stripe på innsiden. Håper at det ikke har gjort noen alvorlig skade. Til våren blir det å koble dem mot en sinkanode med ledning. Noen med meninger om slik rustfarge? Det kan vel ikke bety annet enn skadelig korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 På forrige båten, en Scand Baltic HT 2004, skiftet jeg til True Design gjennomføringer og kuleventiler i fjor vår. Kompositt er brukt på yrkesfartøy i en årrekke. Sett tester av kompositt på YouTube, tåler det utroligste. Når tiden er inne for å skifte gjennomføringer og kuleventiler på Ronja, blir det True Design, dvs kompositt. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 24.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Vel og bra, men etterspør erfaringer med maritim sine syrefaste ventiler. Noen med synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Har brukt og har slike gjennomføringer nå. har ingen negative erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) Har slike gjennomføringer/forskruvninger/ventiler i Hulda, ingen problemer. Men kan ikke sammenlignes med plastbåt i og for seg. Hulda har felles potensiale i fb. m. katodisk beskyttelse. Så da er vel kanskje svaret mitt rent pølserør :-) Redigert 25.Januar.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 (redigert) Jeg skal ta en nærmere titt på kulene i dag. Vet foreløpig ikke tilstand på disse. Som det er skrevet her før er vel denne sannsynligvis i forkommet messing og en mulig årsak til rustdannelsen. Som sagt har dette oppstått etter kun en sesong på vannet. Vil jeg være sikret mot ytterligere korrosjon ved å koble gjennomføringene til en sinkanode med ledning? Redigert 25.Januar.2016 av Hank (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.