Jump to content

Hvitevarer på en bobåt


Drahnreb

Recommended Posts

 

Hei!

 

Vi er to studenter med et barn på 2 år som er nødt til å flytte på en båt i løpet av de neste dagene. Heldigvis fikk vi et tilbudt om å kjøpe en eldre 60ft trebåt som ser ut til å være meget godt egnet til våre formål, og jeg må si at jeg liker tanken om å bo på en båt bedre jo mer jeg tenker på det. :smiley:

 

Vi har tenkt over og gjennom veldig mye (tror vi ihvertfall), og den største uklarheten som gjenstår nå er hvorvidt vi kan ta våre hvitevarer med. Det ser ut til å være nok plass på båten etter det vi har sett så langt, men det spørs jo hvordan beskaffenheten på det elektriske anlegget på båten er, og hvordan det eventuelt må være for at vi kan bruke de samme apparatene som på land. Vi skal ligge for landstrøm den største delen av tiden, så det viktigste er nok at sikringene og ledningene holder – og at det kommer nok strøm.

 

I dag har vi alt på 16A-sikringer, men oppvaskmaskinen og vaskemaskinen trenger ifølge bruksanvisningen bare 10A. Komfyren trenger angivelig 25A, men fungerer i dag fint med 20.

 

Hvordan er det med tanke på at båten beveger seg? Særlig et kjøleskap bør jo egentlig stå i ro, og det er sikkert ikke uten grunn at vaskemaskinen ble levert med transportsikringer for trommelen. Denne problemstillingen er mindre presserende nå siden vi skal ligge i havn frem til jeg får D5L en vakker dag i april eller mai (tidligst), men det hadde jo vært best å gjøre ting ordentlig når de skal gjøres en gang. :smiley:

 

I tillegg har vi en maskemaskin som flytter til dels voldsomt på seg. Jeg er litt bekymret for å installere den på en trebåt. Jeg har lest at noen har foreslått å montere vaskemaskinen på motorlabber, men en kort research har vist at disse koster 299kr og oppover for én labb. Hadde det vært rimeligst å heller investere i en ny vaskemaskin som er bedre egnet til bruk på båten?

 

Jeg har lest at noen bruker «gråvann», som skal visstnok være spillvann fra vaskemaskinen og dusjen, for å skylle toalettet. Er dette en god løsning? Kan/bør man blande det med drikkevann/saltvann?

Er det flere som har erfaring med å bo i båt i Tromsø?

Link to post

Angående kvitevarer i dårlig veir er ingen problem, men det må festes godt. Det går fint ann å lage seg vinkelhjern som du popper fast i vaskemaskina, kjøleskapet eller kva det skal ver og skrue det fast i skottet. Å montere dette på motorlabber trur eg er dårlig løsning. Å bruke gråvann til å skylle ned i toalettene vil også vær en meget dårlig løsning, dette vil skape dårlig lukt rundt i båten ganske kjapt. Det går ann å bruke sjøvann til nedspyling, men også det er en dårlig løsning når du skal ligge mykje til kai. Men du kan montere inn vacuumtoalett fra for eksempel www.jets.no. desse bruker stort sett ikkje meir enn en kaffikopp vann pr. nedspyling.

Link to post

Etter hva jeg forstår, skal dere bo ombord I en 60 foter ved kai, blir ikke mye bevegelse I båten da.

Kjøleskap ikke noe problem. De fleste båter over 24 fot har kjøleskap ombord, dog 12v.

 

Ville heller vært mer bekymret for 230v opplegget ombord og på land.

Kjøleskap, komfyr , vaskemaskin, oppvaskmaskin og antageligvis varme, alt skal gå på 230v?

Blir nok en utfordring å få til å funke. Spesielt komfyren trekker mye strøm, eren grunn til at den er på egen treknisk kurs I hus. Ofte er ikke landstrømmsannleggene på mer enn 10a pr. uttak, en skjelden gang 16a

 

Har selv kombi vaskemaskin/tørketrommel, som står under en benk. Den har jeg ikke festet og kan I teorien flytte seg noen cm. både langskips og tverrskips. Men står fortsått der den skal og jeg har vært på tur med betydlig slingring. Vet ikke hvor smart det er å skru fast en vaskemaskin, den skal vel ha noe bevegelsesmulighet spessielt ved sentrifugering. Om den flytter til dels voldsomt på seg ville jeg muligens slått en lastestropp rundt den uten å teite for mye, slik at den ikke flyttet seg så veldig langt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Max sikringer i de fleste marinaer er 16 A. Regner med at dere trenger litt varme fra strøm gjennom vinteren, og i så fall er "kvoten" allerede oppbrukt i praksis. 10 A i varmeovn utgjør 2,2 kW av maks. 3,6 kW, så da er det 1,4 kW til overs før sikringen i landstrømmen knepper ut.

 

Det er også fort gjort å slå på to plater på komfyren, da blir det 2-3 kW i forbruk.

 

Jeg får ikke regnestykket til å gå opp med en 16 A kurs for hele båten, uten at dere må prioritere kraftig hva som kan brukes samtidig. I alle fall er neppe båtens generelle kabel- og sikringsopplegg dimensjonert for mer enn maks. 10-16 A.

 

Det mest realistiske blir å basere seg på alternative energikilder: Gasskomfyr og diesel-/parafinoppvarming. Da kan det bli strøm nok til overs til å kjøre en vaskemaskin uten å sitte å fryse i nordvestkuling og -7 grader.

 

En annen ting er saltinnholdet i lufta, det blir et tøft miljø for vanlige hvitevarer, slik at de vil ruste rimelig kjapt (gjennom et år eller tre). Tilsvarende utstyr for båt er helst laget av korrosjonsbestandig materiale.

Link to post

Vi har hatt både oppvaskmaskin (benktype) og vaskemaskin i våre båter. Det har fungert fint og aldri hatt noe problem med det. Elektrisk komfyr hadde jeg droppet da det blir vanskelig å få nok strøm til å drive noe slikt. Tenk også på hvordan dere skal ordne dere med varme ombord, det er mye volum å varme, så bare glem å bruke strøm som primærkilde.

 

I min forrige seilbåt var vaskemaskinen ca. to meter foran masten. Den fikk mye juling siden vi seilte i mye dårlig vær, men fungerte fint så lenge jeg hadde båten. Jeg kjøpte maskinen brukt og vet ikke hvor gammel den var da den ble installert. I den andre båten var det toppmatet vaskemaskin. Denne hadde vi ombord og brukte jevnlig når vi var på langtur (ca 14000 mil) og ikke minst da vi bodde i båten i Norge et år etterpå. En kan gjerne diskutere behovet for disse tingene i en båt, men når en bor i båten synes jeg absolutt dette er luksus en kan unne seg. Utrolig kjekt å ha ombord når en er på tur også, kunne vaske klær når en vil, uten å måtte forholde seg til elendige, dyre vaskemaskiner i skitne, overfylte gjestehavner :thumbsup:

 

Holder på å bygge nytt bad i båten vi har nå. Det har vi støpt inn varmekabel, men dette er foreløpig på eksperimenstadiet :lipseal: På gulvet blir det badromsvinyl, veggene blir det badromspanel og innredningen blir i teak. Har en ide om hvordan badet blir, men er jo alltid spennende å se hvordan det blir når vi er ferdig :pray::saint:

Link to post

Kikk på dieseldrevet varme og gasskomfyr først som sist, da blir båten meir annvennelig. Bruk landstrøm til lading av batterier til dieselvarme og lys / avfukter.

Alternativt så har mange større båter egen generator som de starter opp for å bruke komfyr og vaskemaskin. Det er den kjekkeste løsningen. Eit par timer om dagen så kan kanskje generatoren varme varmtvannssløyfe i bereder også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Smaken er som baken - og hvilke løsninger man ender opp med handler egentlig mye mer om personlige meninger enn noe som helst annet. Det finnes adskillig med folk her på forumet som har 220v komfyr og varmtvann ombord, aggregat og 12V-220V-inverter. Med kraftig batteribank og kraftig inverter er det mulig å koke en kjele med kaffe uten å måtte fyre opp aggregatet. De fleste aggregater støyer og bråker og lager ubehagelig eksos - så man blir generelt lite populær dersom man fyrer opp aggregat i tide og utide, eller har det stående på 24/7. Støyen er det dog mulig å redusere ganske mye, dersom det er et godt aggregat og installert bra. Har jeg hørt rykter om her på forumet :-)

 

Personlig mener jeg at gass er konge når det kommer til matlaging. Maten blir mye fortere varm (og mye fortere svidd, oups!) enn med tradisjonelle elektriske plater (induksjon er visstnok sammenlignbart), og mye lettere å justere ettersom man får umiddelbar respons og kan justere trinnløst (dog, de fleste gassbluss har en svakhet med at det er vanskelig å skru flammen tilstrekkelig langt ned til å bare holde mat varm uten å svi maten). Det er forholdsvis billig (nå er jeg ikke sikker på hvor i Tromsø man får tak i gass (kanskje Sjølund .... eh, Plantasjen?), og om det er like billig der som her), ikke vesentlig mye dyrere enn el, en 11kg flaske varer lenge (hvor "lenge" avhenger mye av forbruk, selvfølgelig - men dere skal ha svært høyt forbruk dersom dere bruker mer enn én flaske pr annenhver måned). Det er minst tre argumenter mot gass:

  • Eksplosjonsrisikoen, skadepotensialet er så veldig stort ved en gasseksplosjon - men, det er strengt tatt ikke noe å være redd for dersom alt av forskrifter er fulgt.
  • Brannrisiko ved matlaging. Sannsynligheten for en brann i pantry som følge av at man har glemt mat på varmen er antageligvis større med gass.
  • Vanskelig å installere et forskriftsmessig anlegg - dette er dog ikke noe argument dersom båten allerede har gass installert.
For oppvarming anbefaler jeg dieselvarme, supplert med elektriske vifteovner ved mulighet og behov. Dieselvarmeren bør også levere varmtvann. Det er fullt mulig å legge opp til vannbåren varme, men luftbåren varme har den fordelen at det holder det tørt.

 

På kjøleskapfronten finnes det mange 12V kjøleskap med lavt energibehov som er spesiallaget for bruk i båt. Jeg ville ikke tenkt tanken på å ha 220V-skap i båt - men det fungerer sikkert.

 

Jeg kjenner ikke til vaskemaskinløsninger som er særlig tilrettelagt for bruk i båt, eller som går på 12V. Det er imidlertid verd å være oppmerksom på at det aller meste av effektbehov i vaskemaskinen er knyttet til oppvarming av vannet. Jeg tenker som så at dersom man mater maskinen med passelig varmt vann, så vil ikke maskinen kreve mer strøm enn at man kan kjøre den på en inverter, evt risikoen for at det ryker noen sikringer på landstrømmen er vesentlig begrenset.

 

Varmtvannstanken bør være hybrid - elfyrt når dere er koblet til landstrømmen, og oppvarmet med dieselvarme eller motorvarme eller begge når landstrømmen ikke er tilgjengelig. Vi har motorvarme + 220V, det gir en "god følelse" at spillvarmen fra motoren blir benyttet til noe fornuftig, men dessverre matcher behovet for motorgange sjeldent særlig godt opp mot behovet for varmtvann.

 

En god luftavfukter er også vel anvendte penger.

 

Se også http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_båt

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...