Jump to content

Mercruiser 7.4 mpi 1997, hvordan kjøre igjennom frostvæske?


Bayliner28551997

Recommended Posts

hei jeg har en mercrusier 7.4 mpi 1997 modell, og skal kjøre igjennom frostveske osv, men jeg vet ikke hvem slange og hvor intake er på den, motoren står i en bayliner 2855 ciera,.,

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig HEI NOEN SOM KAN HJELPE MEG hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

 

bilde

Link to post

Hei!

Overskriften din vil nok gjøre at tråden blir endret/sperret, men jeg skal prøve å hjelpe deg. Det er ikke noen slanger på motoren du skal lete etter.

Derfor hjelper ikke bildet noe særlig, i hvertfall ikke i en annen båt :-).

 

I bunnen av båten under motoren et sted sitter en inntaksventil, gjerne med rød hendel. Derfra går en slange fram til et sjøvannsfilter. Her skal du begynne. Hvis det er trangt og du har en hjelper, er det enklest å følge denne anvisningen:

1. Steng bunnventilen

2. Åpne lokket i sjøvannsfilter

3. Ha ferdig blandet frostvæske i kanner klar

4. Start motor mens dere sørger for å helle frostvæske i sjøvannsfilteret

5. Hold på med dette til du ser det spyttes ut frostvæske i eksosen bak. Da har det gjerne gått med ca. 10 - 15 liter ferdigblandet frostvæske.

6. Stopp motoren

7. Hvis båten står på land, åpne bunnventilen igjen for å tømme slanger og ventil

8. Står båten på vannet, fyll opp sjøvannsfilteret, åpne bunnventil og lukk det straks etter slik at det kommer frostvæske ned i ventil.

Motoren er sikret, Lykke til!

Link to post

Hei, har hatt nesten samme installasjon i min 2858.

 

Jeg hadde ingen kran da vannet hentes fra drevet. På babord side, hel nederst sitter sjøvannspumpa, ta av den slangen som går bakover. deretter setter du på en annen slange på denne stussen og ned i kanner med blandet frostvæske/vann.

 

Deretter følger du pkt 4 og utover som Miss Amalie nevner over.

 

Ikke følg mitt råd hvis båten ligger på vannet, da søkker du. :lol::lol:

Link to post

Han skriver at det ikke er hans motor på bilde men den er helt lik. Og den på bildet er SJØVANNSKJØLT så da der det ikke lurt å gi feil arbeidsprosedyre.

Har byttet en del blokker på grunn av MR.termostat holder stengt. For da går frostveska rett ut og motoren står full av vann. Noe som er veldig dumt når det kryper under 10 minus .Når jeg servicerte motorer som er sjøvanskjølt så tappet jeg ned alt vann i motoren og fylte opp med frostveske.

Redigert av step (see edit history)
Link to post

Derer har jo fullstendig rett. Slo meg ikke et sekund at disse nye motorene var uten varmeveksler. Jeg har selv denne

 

bilde

 

Der har jeg montert ventiler i tappepluggene i stedet for skruer.

 

Har sendt IM til ts for å høre hva slags kjøling han har :-).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...