Jump to content

Årets båtentusiast 2014, Knude!


bliss X

Recommended Posts

Ser på kåringen årets båtentusiast kåring som litt utfordrende egentlig.

For det er iallefall 2 forskjellige typer entusiaster her:

Du har dem som er opprinnelige båtentusiaster når det gjelder det å nyte sjølivet fullt ut, i form av turer, entusiasme rundt sjøen og livet på vannet.

 

Så har man geniet :) Den som virkelig hjelper andre, som bygger båter og har prosjekter og deler med sine dyrebare erfaringer til alle oss andre som ikke kan så mye om alt.

 

Så hvem skal man velge? Har de årene jeg har stemt stått som regel mellom en av hver av disse typene, og like vanskelig og velge .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Komodo for materialkunskap og inspirerende gjør-det-selv prosjekter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

....... men hva er definisjonen på en båtentusiast?

Finnes det en fasit på det, elller er det egen definisjonen som gjelder?

 

Det er vel mange måter å være båtentusiast på. Noen bygger og samler på båtmodeller, noen er helfrelste seilere, eller padler hele sommeren, atter andre elsker å restaurere og vedlikeholde sine båter, og ikke minst de som bygger sine båter fra scratch. Sikkert enda flere definisjoner......

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tombåt, skrev den 12 Dec 2014 - 10:58:snapback.png

....... men hva er definisjonen på en båtentusiast?

Finnes det en fasit på det, elller er det egen definisjonen som gjelder?

 

Hva med dem som drar rundt i store deler av landet og deler sine fantastiske bilder og opplevelser med oss.... ?? :rolleyes::rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vi har jo to stykker som har mistet båt i året som har gått, og som har kommet seg opp igjen til tross for tapet. Den som virkelig har vært igjennom ilden - bokstavelig talt - er ikke nominerbar, så det lar jeg ligge - men Zitt hadde også en båt han hadde lagt relativt mye arbeid i, og det tok ikke lang tid før han avbrøt pausen sin fra båtlivet. Jeg nominerer derfor Zitt.

 

Med så mange gode nominasjoner skulle jeg ønske at man kunne gi stemmer til mer enn bare én kandidat :-)

 

EDIT: Zitt er visst allerede nominert, men førsteinnlegget er ikke oppdatert? Eller er jeg blind? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regina III for veldige fine bilder og innlegg fra sine turer på Vestlandet og nedover svenske- og danskekysten, Jeg leser stadig trådene om og om igjen om vinteren for å kjenne litt på savnet etter båten og båtturene! Flott arbeid Regina!

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Har lyst å nominere Liberty for hans velgjerning under min hentetur. For de som ikke fikk det med seg kom han jo fra Bergen til Tananger ens ærend på natta for å hjelpe en ukjent båtvenn. begrepet å ta en Liberty ble innført da. Å det har jeg forsøkt å leve opp til.

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har lyst å nominere Liberty for hans velgjerning under min hentetur. For de som ikke fikk det med seg kom han jo fra Bergen til Tananger ens ærend på natta for å hjelpe en ukjent båtvenn. begrepet å ta en Liberty ble innført da. Å det har jeg forsøkt å leve opp til.

 

Ordet båtentusiast for en ny mening når slike folk dukker opp med verktøy og kunnskap!

Link to post
Share on other sites

Jøss, nominert her, det kom litt overraskende, men det er jo hyggelig da :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår Regina III !

 

1) For flotte beskrivelser og ikke minst nydelige bilder fra mange lange turer om sommeren.

2) For meget sakelige og korrekte forklaringer og beskrivelser.

3) For utstrakt kunnskap om båt og teknisk utstyr i båter, som også deles med oss.

 

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er noen opplagte helter på BP, folk som drar opp prosjekter som er med på å inspirere alle oss andre, og de har - fortjent - fått pris opp igjen årene. Svaap og Walter_S - og på sin funky måte Haaby - er av mine helter i den klassen. Knude er årets nykommer av den typen.

Men så er det også endel andre som ikke har store egne prosjekter å legge ut, men som støtter opp og er positive, kunnskapsrike og trofaste. Deres innsats for å gjøre BP til båtfolks favoritt er nok ikke mindre, men den er ikke så spetakulær som de første. Jeg vil gjerne trekke frem tre av den typen: Hulda, som er ganske selektiv i hvike tråder han engasjerer seg i, men som når han deltar har dyp av kunnskap og erfaring som gjør at det alltid er interessant å følge med på. Adeneo er for meg også av denne typen, jeg har ofte blitt sittende igjen med en undring over hvor han har all kunnskapen sin fra: Skulle jeg tatt fra hverandre en motor og bygd den opp, hadde han vært en jeg gjerne vil ha hatt med på laget. Den siste jeg vil nevne er Index. År etter år er han med på utrolig mange tråder med rolige, nyttige råd over et vidt spekter av tema som knytter seg til livet på og med båt. Alltid konstruktiv, uhyre kunnskapsrik. Samtidig er han så "på ballen" at hans innlegg ikke blir lange, personlige eller utflytende.

 

Min nominasjon vil være å foreslå en av BPs stille helter. Av dem foreslår jeg Index.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...