Jump to content

VP AD31 -96 mod – kjøp eller løp ?


MS Ripasso

Recommended Posts

Det er 150 HK-utgaven. Altså 300 HK totalt.

Selger sier det fungerer bra, og at han har prøvd samme type motorer på over 6 tonn men at da ble motorene for svake.

 

Selv har jeg vært mest bekymret for om de er sterke nok til å komme greit i plan innenfor rimelighetens grenser. Ser vel for meg at 300 HK og 30 knop kan stemme..... :confused:

 

Hva bør eventuelt sjekkes på disse ?

 

Har fått inntrykk av at det er mye gammeldags mekanikk (altså deler som slites, men kan byttes ??), inkl tannhjul i stedenfor registerreim på disse. Kanskje heller ikke de beste mht forbruk ? Og ikke så mye elektronikk som kan lage krøll. :crazy:

 

Link to post

Har AD41, som er storebror til disse du ser på. Enkel mekanisk, men det er egentlig ett pluss. Lite elektronikk som kan bli ødelagt. Ulempen er jo samtidig at denne elektronikken er med på optimalisere drivstofforbruk, du må derfor regne med mer forbruk enn mer moderne motorer. På den andre siden, kjører man 100 timer i året er egentlig drivstoff en underordnet kostnad. I tillegg for egen del, går nok 70% av timene i ruslefart.

 

Vil ellers støtte alt som er sagt over unntatt Worry II. Jeg mener dette er bra motorer til sitt bruk, men samtidig er de i grenseland for din båt, akkurat som mine 2X200 er for min båt. De gjør jobben, men vil slite tungt med ferielastet båt. 50 hk til pr. motor hadde vært mer ideelt. Jeg tror dataene stemmer med ca. maks 30 knop (dog optimale forhold). I praksis vil du nok finne at 28 blir mer riktig. I praksis for å redusere forbruk vil det si marsjfart på ca. 21-23. Kan du leve med det, må du avgjøre selv. jeg personlig er i akkurat den sitsen der, lever fint med det og har ikke tenkt å bytte til større motorer. 20 knop tar deg fort nok ditt du vil.

 

Med to motorer får dobbelt av alle servicekostnadene, men du får også sikkerhet i at en motor vil gå uansett. Drevene som sitter til disse motorene VP290, er vel noe av det bedre Volvo har laget sammen med 280 drevet. Dog har drevene 1200 timer uten noe gjort begynner de nok å nærme seg en stor service som fort kan dra 50 lapper pr. drev. Jeg ville fokusert mer om drevene enn motor i denne sammenheng. Sjekket og bedt om dokumentasjon rundt drevene. Motorene er fortsatt kurant å få tak i deler til og priser på deler er som alt til VP, hysterisk dyrt, men slik er alt til båt.

 

Uansett bør du på motor og drev fra 96 og med 1200 gangtimer (egentlig ikke mye) regne med noe vedlikeholdskostnader. Starter, dynamo kan ryke, oljekjøler, varmeveksler kan tett seg etc.

 

Lykke til

Link to post

Enig med forrige taler, og også det at det WorryII kommer med er sprøyt.

De maskinene der er noe av det bedre som VP har laget. Overdimensjonert kjølesystem så den går ikke varm selv om kjølesystemet gror litt til (som det gjør med de fleste marinemotorer).

Jeg hadde KAD32 som er samme maskin, men med påklistret kompressor. Lett å skru på, enkel tilgang til det meste. Noe i samme gate som AQAD41 som må stilles mot en vegg og skytes hvis den skal stoppe.

Elektrisk er motoren noe av det mer ukompliserte, alt av billige bytte dynamoer passer. Sånne til 800-100 lapp på finn.no funker fint.

 

På disse er det vel hektet VP DP290/DPE drev med duoprop? Fortsatt enkelt å ha med å gjøre. Metode med frostsikring ligger her på BP. Hvis du vil ha det i PDF, send meg en PM. Nye propellsett koster 3700 for begge. Brukte fra 2500,- og oppover. Lett å skaffe nytt (brukt) drev hvis du skulle dra på en tømmerstokk eller noe sånt noe.

 

Men som med alt annet i verden, vedlikeholdet er viktig.

Oljeskift minimum 1 gang pr år, impellere hvis det trengs, luft filter, frostsikring. Turbo slites selvfølgelig, men er veldig lett å bytte. Ligger link her på BP som omhandler bytte (laget av meg) av turbo på en KAD32. Tar 2-4 timer med skruing i ro og mak. En vanlig dieselmekaniker kan skru på de, det er veldig greie maskiner

 

Løp og kjøp eller styr unna? Dette mener jeg er en kjøp uten å blunke motor. Jeg liker enkelheten og service/deletilgangen som er på disse (og de jeg hadde, KAD32). I 1996 var designere flinkere til å bygge lettdrevne skrog enn idag fordi antall tilgjegnelig HK pr motor var ikke så mye som det er idag. 300Hk kan være helt OK, spørsmålet er om de oppnår fullt turtall. Gjør de det, er det helt greit. Gkør de ikke det, er det for lite. 300HK på 4 tonn+ er ikke nødvendigvis noe problem. Jeg hadde Joda310 på 4150 Kg med KAD44 (260HK og 1 sett duopropp), det var i grenseland. Du nevner 2 motorer og 4 tonn, da har du 4 propellere med tak i vannet, det høres helt OK ut i mine ører.

 

Hva bør sjekkes?

Turbotrykk (enkelt å måle) og om de klarer maks turtall. maks turtall på de er 4100 såvidt jeg husker.

Service på drevene til 50' mener jeg er for mye estimert. Hvis f.eks øvre kon er skiftet varer drevene glatt i 1000 timer til. Får du vann i oljen (f.eks sjøgress inn mellom propellene) tar det 1-2 timer å bytte olje, flushe med diesel og bytte simringer selv. Vi (kompis og jeg, begge med DP-E drev) holder på å lage manual på det også.

 

Hva slags båt snakker vi om? Du kan gjerne svare på PM hvis du ikke vil kringkaste det her.

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Takk til Jori og Windy for strålende tilbakemeldinger :clap:

Da vet jeg mye mer om både hva som kan forventes å støte på av utfordringer og hva jeg skal være spesielt obs på :thumbsup:

 

Det er disse to jeg har planer om å kikke på, kom gjerne med synspunkter :wink: :

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51368262

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2018522&finnkode=51395949

 

Har også en egen link om disse her på BP, da jeg ønsket tilbakemeldinger fra båtfolk med erfaring som kunne si noe om de båtene & motorene jeg vurderte som mest interessante:

https://baatplassen.no/i/topic/115311-kjoep-av-aapen-baat-29-32-fot-trenger-veiledning-tips-og-raad/

 

Link to post

AD 31 ble vel solgt i ulike varianter med et par bokstaver etter 31 tallet. Eks. VP AD 31 P- A.

P-A er vel den siste tror jeg, men hva som er forskjellen er jeg usikker på. Mener noen er helt uten sinkanoder i kjølesystemet mens noen hadde, og sikkert noen andre småting også som er forskjellig. Tipper Windy37GM eller andre kan hjelpe med det også om det er nødvendig :thumbsup: .

Link to post

Har AD31B selv og er svært fornøyd med denne motoren etter etpar års eie, lettstartet og turtallsvillig. P(-A) er vel 150hk, mener min er 139hk(med oppgraderingsturbo) og -A hadde vel lavere kompresjon og et annerledes brennkammer som ga mer røyk ved oppstart(og røykbegrenser spjell i eksoskne ála 30 og 40-maskinene, som avogtil virker?).

Er disse levert i 96 med båten, er det nok P-verjsoner, og svært greie å ha med å gjøre, usikker på hva Worry har erfart? Litt fobi mot grønt kanskje? :)

Link to post

 

.

Service på drevene til 50' mener jeg er for mye estimert. Hvis f.eks øvre kon er skiftet varer drevene glatt i 1000 timer til. Får du vann i oljen (f.eks sjøgress inn mellom propellene) tar det 1-2 timer å bytte olje, flushe med diesel og bytte simringer selv. Vi (kompis og jeg, begge med DP-E drev) holder på å lage manual på det også.

 

Hva slags båt snakker vi om? Du kan gjerne svare på PM hvis du ikke vil kringkaste det her.

 

mvh

Windy37GM

Windy, glimrende innlegg. Vil bare presisere at dette med drevene kan være tilfelle. Når jeg kjøpte min båt hadde ene drevet vært reparert for 68.000,- det andre for 34.000,- hos Lasa. Men obs, dette er priser hos verksted. Kjøper man delene selv er vel prisen fort det halve. Det man også bør vurdere er jo å kjøpe ett brukt drev, da selv ny drev fra gammelt lager vil koste mindre enn dette.

 

I fjor hadde jeg mye oppdateringer og utbytte av deler på transomene. Det kostet skjorta, ble deler for 25.000,- er jo 1300,- bare for en oljeslange (trengs 4 pr. transom), 10.000,- for styregaffel, skjold og potmeteret. Deler til VP er utrolig dyrt, men arbeidet kan man jo gjøre selv for å redusere litt på kostnaden.

Link to post

68' !! Jøsses.. Det var voldsomt.

Brukte drev som er overhalte koster jo rundt 35' Se her: http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=51690078&searchclickthrough=true

 

Simringsett koster 600,- (eller hvar det 700?) jobben tar 1 time eller 2 inkludert kaffe og bolle. How-to kommer iløpet av våren engang eller som artikkel i Båtens Verden.

Jobben med simring skifte og trykk/vakuum test koster 3-4' på Vallø motor

 

Jeg hadde vann i oljen i høstes. Tok fra hvernadre nedre girhus (2 skruer og en avtrekker). Mine drev har gått 1450 timer. Og man blir litt imponert over hvor lite fysisk slitasje det er mulig å se nedi der. Masse olje og greier, flott og svart/blankt metall. Anlegget mot tennene i selve drev/tannhjulene er så fint så. Ble imponert, jeg :-)

 

Mhp transomen er jeg nysjerrig på hva som gikk istykker siden du måtte bytte deler?

Jeg vet at hvis man ikke presser plenty fett inn på nippelen på innsiden, så setter det seg etterhvert/irrer i filler. Skjoldet har jo stammen opp og den kan sikkert ryke med for mye slakk. Potmeteret er en slitasjegreie, så den skjønner jeg (har byttet på Jodan jeg hadde, på Skarpnesen (Mercruiser) og må bytte igjen på Windyen jeg har nå)

 

 

Nå viser det seg at jeg kjenner en av de 2 herrene som skal selge båt som Tronni-sailorman vurderer, verden er liten. Og konen i øvre girhus er skiftet for henholdsvis 3 og 1 år siden på drevene :-)

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Ang Sealinen. En kompis av meg hadde tidligere en maken S28 med 2 AD31P 150 hk.

 

Han klagde på at den slet med å komme over kneika opp i plan ved fulle tanker og normal last. Brukte halve fjorden før den karret seg opp ifølge han selv.

Når den først kom seg opp var det greit, men den slet også i stor sjø(medsjø) da den falt ut av plan.

 

Han kvittet seg med båten av denne grunn. KAD32 hadde vært perfekt mente han pga høyt dreiemoment lenger nede.

Mvh. SAP

Link to post

Windy, tatt fra hodet så byttet jeg følgende på transomene: (Må samtidig si at jeg må ta ut begge motorene for å komme til, så byttet sikkert derfor i overkant)

 

- 4 slanger for hydraulikk (alle hadde irret, dog forskjellig)

- 1 stykk Skjold og styreaksel. (Hadde irret fast på den ene, måtte skjære ut med vinkelsliper)

- Styrearm (1700,- tror jeg) fordi det er kun å få tak i ny type styreaksel. Tydelig vært ett bytte på styreaksel en gang

- Potmeter (er også utrolig dyrt, 16-1700,-)

- Jeg måtte også sveise noe på transomen, da det var irret der med.

- Måtte bytte to stykk ventilhus i overgangen fra transom til kjøleslanger inn til båten. (Var også her det hadde irret på ene drevet) (Ventilhusene i kobber kostet ca. 1500,- stykket) Nyere 290 drev bruker en plastovergang her

- 4 tykke O-ringer (klemringene) koster 600,- pr. stykk

- Diverse O-ringer og pakninger ellers,

- Sugeslangene til kjølesystemet

- Lager på styreaksel der hvor ikke styreaksel ble byttet.

 

Når man summerer opp dette blir det fort penger. Hører også med at dette gjordes i våres, slik at jeg hadde ikke tid til å shoppe rundt, måtte bare få tak i delene så sesongen ikke ble borte.

 

Kan ellers fortelle at jobben opprinnelig var ment å bare bytte innsugslangene. Mye av skadene skyldes dog det ene lageret som skal fettpresses. Det var tett og hadde nok ikke tatt fett til seg over flere sesonger og dermed begynt å dryppe litt. Som sagt må man være NM-mester i Youga for å komme til transomene i min båt, derfor vanskelig å kontrollere at fettet virkelig kommer inn. Jeg var klar over dette med fettet og ene styreakselen etter første sesong, men vanskelig å tilbakeføre slik til selger. Så bestemte meg for å ta det bår jeg skulle bytte innsugslanger, men som du ser, det ene tok det andre med seg. Ofte slik når man begynner å skru på båt synes jeg.

Link to post

Enig med forrige taler, og også det at det WorryII kommer med er sprøyt...

 

... Dette mener jeg er en kjøp uten å blunke

 

 

Man kan så klart kjøpe dette uten å blunke, men med mine briller på er saken en helt annen. Om man selv er motor og drevkyndig er det ok, men ikke mer enn ok. En dobbeltinstallasjon på en 29-foter med drev på en 19 år gammel båt, med 1200 timer gangtid hadde ikke vært noe jeg ville satt i banken. Det er ikke en båt jeg ville brenne inne med i alle fall.

Link to post

Heller det enn en D motor hvor eksoskrøk må skiftes i enninga, hydraulikkslanger som revner hvert annet år, masse elektronikk, injektorer som ryker etter få år ++++.

De gamle (30,31,32,40,41,42 og 43 serien) kan man løre seg selv å skru på. De aller nyeste motorene er ikke mulig å gjøre nor uten et Voda instrument :-)

En annen ting er økonomi.

For X antall kroner får man ikke ny båt. Min egen er godt bevis på det. Jeg har ikke råd til W37GM fletta ny. Men jeg har råd til en 2000 modell og tar det som følger med. Inkludert motorer og all annen teknikk :-)

 

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Å kjøpe brukt motor er alltid et sjansespel. Ein oljeanalyse kan gje mange svar. Det viktigste er imidlertid å sjå at motorane yter fullt ikkje gjev sjenerane røyk , ulydar eller går varm ved hard belasting.

 

Desse motorane har i tillegg til mekanisk styring også et bra register med tannhjul. Den aller største fordelen i forhold til nyere motorer er imidlertid det faktum at sylindrar kan tas ut ved korrosjon eller varmgang. Dette gjer at dei kan overhalast så lenge det finnes deler tilgjengeleg. På nyare VP må du skifte motorblokka ved skade på sylinder.

 

Når ein slik moror var ny brukte det omtrent det same som ein D3 motor. Aldring gjer at motorer mister ytelse men med nye foringer og ny turbo burde ikkje den være langt unna ein ny D3. Kad versjonen av denne vil muligens ha vore å foretrekke sia motorar med høg spesifik ytelse alltid må ha ein turbo som ikkje er optimal i alle operasjonsområde. KAD har kompressor som kompenserar for dette.

Link to post

Ikke for å pirke, men 2 x 150hk i denne, burde jo gått fint.

Vår forrige Sealine F34 med fulle tanker + Rib jolle og 2 x 200hk, gikk jo som et uvær opp i plan.

Sikker på at han hadde rett propell på den Sap2000

Nei, jeg var aldri med å kjøre den selv, men fyren er rimelig teknisk og mekanisk oppegående, så vil tro han hadde koll på det. Men godt poeng Kire. Hadde jeg hatt et slikt problem ville jeg nok gått ned en størelse uansett og heller ofret litt i toppen.

 

Problemet forstod jeg mest som at den slet med å komme seg over kneika i den forstand at motorene slet med å få ladetrykk på lavt nok turtall og dermed nok kraft til å få den opp i plan. Når den først var i plan og turboene ladet var det bare velstand.

 

Dette var en båt med norsk utstyr som hekkvinsj, jolle, utvidet batteribank osv, så sikkert mer tung i rumpa enn standard båt.

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...