Jump to content

Axeltätning/ Fettsmort pakkboks, vilken sort & underhåll?

Maufen

Recommended Posts

Hej Alla,

Skulle behöva er hjälp med att identifiera vilken slags axeltätning jag har på min Scand 29 Baltic från 1991 som jag blev ägare till nu i höstas.

Jag vet att det varit diskussioner om hur mycket man skall vrida på den beroende på vilken sort det är, tacksam för råd hur den skall skötas, något man bör göra vid sjösättning med denna slags axeltätning?

Förra ägaren berättade att han vrid lite då och då ??!!

Har bifogat några bilder nedanför.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/img_20141230_112027.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/img_20141230_112106.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/img_20141230_112052.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/img_20141230_111952.jpg

Tack för hjälpen,

Det er en fettsmurt (grease) pakkboks. Det er grease i den lille koppen. Skru denne ned til ( ikke trekk til hardt) , fordi da sprenger du

simmerringene som ligger i begge ender av den sylinderiske delen med grease kopp. Vanskelig å si akkurat hvor ofte du behøver å skru på koppen.

Sjekk etter en del timers kjøring og er da koppen løs, skru den ned til. Slik prøver du deg frem. Den blå boksen på bildet, er greasen du kan bruke til dette.

Redigert av SoBo (see edit history)

Du drar til fettkoppen til du kjenner litt motstand. Da er det nok, og du dreier et kvart tørn tilbake slik at det ikke blir press mot simmerringene. Dette gjør du et par ganger i løpet av sesongen dersom sesongen er på max 100 motortimer. Gjør en det for ofte, vil det presses fett bakover i hylserøret til cuttleslageret ved propellen. Dette er vannsmurt og skal ikke ha fett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tack för svaret. Är det något speciellt man behöver tänka på vid sjösättning eller vid vinterkonservering?

Det er viktig å lufte pakkboksen etter sjøsetting. Hvis ikke der er egen lufteskrue, må man løsne slangeklemmene på den fleksible slangebiten mellom pakkboks og hylse og "lirke" litt med en flat skrutrekker etc for å få ut luft som står i hylserøret inn mot pakkboksen. Når det pipler sjøvann inn skrur man bare til slangeklemmene igjen, slik at lufta kommer ut og sjøvannet står helt inn og kjøler pakkboksen.

Det mener jeg er tøv! Driver en og stikker en skrutrekker inn mellom slangen og pakkboksen eller hylsen, gjør en mer skade på gummien enn hva fordelen kan være. Jeg har aldri tatt denne operasjonen i løpet av de over 25 årene jeg har hatt et slikt system. Og aldri har det skapt noen som helst problemer for meg å unlate dette. Jeg skiftet riktignok simmerringer for noen få år siden, men det ser jeg på som god levetid på simmeringer. At det skulle bli stående luft inn mot pakkboksen etter noen turer, ser jeg på som mikroskopisk.

Har du egen erfaring med at dette har skapt problemer for deg LM 605, eller er det bare noe du tror eller hart hørt av noen som har hørt av noen . . .? Du blander vel ikke kortene med de som har såkalt "Volvo-kondom"?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ingen fare for å ødelegge slangen her, bare lirke litt forsiktig, så høres det lett når lufta "fiser" ut. Var selv litt slurven med denne prosedyren , og syntes også pakkboksen ble veldig varm. Etter lufting fikk jeg en helt annen temp. på denne, som nå ble mye kaldere.Står jo mye om dette her på forumet, og ellers på andre båtrelaterte fora. Bl.a. www.slepner.no påpeker jo hvor viktig dette er, på sine sider ang. propel/akselutstyr etc. Så noen blanding av kortene her gjør jeg nok ikke. Å kalle dette tøv, får ble ditt problem. Finnes masse dokumentasjon på dette her på nettet hvis du leter, eller konferer med et annerkjent verksted, og hør hva de mener.

Har ingen luftningsskruv på pakkboksen känns lustigt att släppa på slangklämmorna och använda skruvmejsel? Jag hade en blackjack på min förra båt och den luftade jag vid varje sjösättning genom att klämma på den och trycka in olja = enkel procedur. Från vilken sida är det man skall lufta den ifrån, höger eller vänster på bild 1 ovan??

Å kalle dette tøv, får ble ditt problem. Finnes masse dokumentasjon på dette her på nettet hvis du leter, eller konferer med et annerkjent verksted, og hør hva de mener.

Jeg har ikke noe problem med å kalle dette tøv. Den dokumentasjonen som på seriøst grunnlag får meg til å endre oppfatning, skulle jeg gjerne sett dokumentert. På nettet finner en mye rart fra folk som har hørt fra en eller annen som har hørt fra en annen som har hørt . . . . Da du er så sikker på dette, da kan du vel henvise til et anerkjent verksted som du sier, og som jeg kan kontakte?

Hadde dette vært en nødvendig prosedyre hver vår etter sjøsetting, er jeg overbevist om at alle slike pakkbokser med fett og simmeringer hadde hatt en lufteskrue i bakkant. Og at anerkjente produsenter av pakkbokser som Sleipner eller West Mekan skulle anbefale å stikke en skrutrekker inn under gummihylsen mot hylserøret (med stor sannsynlighet for å skade den år etter år), nekter jeg å tro på. Linken du refererer til, slepner.no fører ingensteds hen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Båtmagasinet skriver her at alle pakkbokser bør luftes etter at båten har vært på land: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/vedlikehold-av-propellanlegget

"alle typer pakkbokser skal luftes når båten er sjøsatt etter å ha vært på land. Oljesmurte pakkbokser har egen luftenippel og er derfor enkle lufte. De tre andre fett- og vannsmurte variantene krever derimot at man for eksempel løsner en slangeklemme og smyger inn et skrujern under slangen slik at luften siver ut."

Redigert av Swan 44 (see edit history)

Som denne artikkelen "Swan 44" viser til, så viser jo dette at mange båteiere med slike pakkbokser faktisk ikke er klar over denne "lufting-prosedyren" som skal gjøres etter at båten har vært på land. Mange sliter jo med høy varmgang i pakkboksen, og resultatet kan bli ødelagte simmeringer og lekkasje. Noe av dette kan jo skyldes manglende kjøling p.g.a. ei luftlomme som ligger inne i hylsa mot pakkboksen. Kjenner flere i havna som har fått en helt annen temp. på pakkboks etter at de ble klar over dette med viktigheten av lufting etter landligge.

Har ingen luftningsskruv på pakkboksen känns lustigt att släppa på slangklämmorna och använda skruvmejsel? Jag hade en blackjack på min förra båt och den luftade jag vid varje sjösättning genom att klämma på den och trycka in olja = enkel procedur. Från vilken sida är det man skall lufta den ifrån, höger eller vänster på bild 1 ovan??

Har heller ikke lufteskrue på min pakkboks, så jeg løsner slangeklemmene ( mot pakkbox/motor) såpass mye at jeg hører lufta "fise" ut, til det pipler inn noe sjøvann. Så er det bare å trekke til klemmene igjen passe hardt, ikke for mye, kun et par mm inn i gummien. Gjort på fem minutter.

Jeg har erfaring fra ulike varianter, men er nå absolutt fan av volvodongen. Den var der da jeg kjøpte Hydra for ca 10 år siden , var med på 6 års langtur og er der fremdeles i dag. Hvor mange vanlige båt-år det tilsvarer vet ikke jeg, men det er noen. Jeg legger i en klatt greas hver sesong, lufter når båten er på sjøen og dett var dett. Kan anbefales.

Kan noen fortelle meg hvor en lufteskrue skulle være plassert på en fettsmurt pakkboks med simmeringer for å få ut luft fra gummihylsen/stevnsrøret?

Jeg har aldri tatt denne operasjonen i løpet av de over 25 årene jeg har hatt et slikt system. Og aldri har det skapt noen som helst problemer for meg å unlate dette.

Har akkurat samme erfaring som deg, Lars H. Har aldri luftet disse fettsmurte pakkboksene, og aldri hatt problemer med de heller. Erfaringen fordeler seg over 4-5 båter og mere enn 30 års bruk.

Har akkurat samme erfaring som deg, Lars H. Har aldri luftet disse fettsmurte pakkboksene, og aldri hatt problemer med de heller. Erfaringen fordeler seg over 4-5 båter og mere enn 30 års bruk.

Og jeg den samme erfaring etter 25 år. Har heller aldri satt en skrutrekker mellom hylserør og pakkboks for å lufte. Pakkboksen holder sine 50-60 grader og jeg er fornøyd med det. Jo, jeg ville prøve å lufte engang. Men oppdaget at for å få inn en skrutrekker på rette stedet ville jeg antagelig skjære opp gummien til pakkboksen og da så. Er nok mange myter i båtverdenen.

Alle seriøse fabrikanter med simmerringer sier et det skal luftes etter sjøsetting og hvordan.

De fleste båter under 25 fot henger litt skakt ved sjøsetting og blir da luftet naturlig, ellers skal det ikke mange

dønningene til før lufta er ute.

En bør absolutt sjekke om pakkboksen blir varm og lufte hvis den blir det.

Luftes ved å løsne slangeklemmer til pakkboksen, for de uten lufteskrue.

Pakkbokser med talgpakninger er normalt selvluftende da det skal dryppe i ny og ne.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det eneste tilfellet der det skulle kunne være behov for lufting måtte etter min menig være der akslingen går veldig skrått nedover til propellen. I min båt er det bare en svak skråning nedover slik at som roger-jo sier, da vil luften komme ut i den første bølgen med baugen ned i bølgen. Og hvorfor leveres ikke alle fettsmurte lagere med simmeringer med lufteskrue dersom det skulle være så viktig? Hvor varm pakkboksen i min båt er, aner jeg ikke. Jo forresten, da jeg skiftet simmeringer etter over 20 år kjente jeg etter med hånden da jeg kom hjem etter første turen. Og jeg hadde ingen problemer med å holde rundt pakkboksen. Så jeg kommer aldri til å mishandle den tykke armerte og stive gummihylsen eller stussen på pakkboksen med et skrujern.

:newyearsign:

Du mishandler ikke gummislangen. Jeg har båten ute hele året, men når båten har vært på land og sjøsatt, så lufter jeg. Løsner slangeklemmene og fører en tynn skrutrekker inn mellom hylserøret og gummislangen. Blir vel en åpning på ett par mm. Luft siver ut før vannet pipler inn. Fester så slangeklemmene igjen. Både Scand Boats og Sleipner sa at dette var meget viktig, flere mekanikere har også sagt dette når jeg

har pratet med de. Se forøvrig screenshotene jeg postet tidligere i denne tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...