Jump to content

Byta spännrulle på remsträckaren på VP TAMD63


ebonita

Recommended Posts

Det har blivit ett missljud i remsträckaren på SB motor så jag tänkte byta spännrullen.

 

Remsträckaren ser ut så här:

 

bilde

 

Ganska enkelt ser det ut som, det är bara det att jag inte får av täcklocket, nummer 21 i skissen ovan.

 

Har försökt att lätta på det med en skruvmejsel men det är inte helt enkelt.

 

Någon som har förslag hur man gör?

 

God fortsättning på det nya året!

 

 

 

 

Link to post

Det är inga synliga fattningar för något demonteringsverktyg på täckbrickan.

 

Den följer med spännrullens rotation, dvs den sitter inte på centrumskruven.

Jag har den här hemma med rullen spänd i skruvstycket i verkstaden, och jag har försökt att få den att snurra genom att knacka längs kanten med en skruvmejsel, men utan framgång.

Link to post

Hmm, er nok presset/slått inn som en frostplugg, og metallringen ytterst griper i innerdelen av remhjulet. Virker som en engangsløsning.. Alternativ å fjerne denne og sette i et tett lager med rett spec?

Alt. få tak i en ny del# 21.

Fant ikke noe i servicemanualen angående demontering av delene i strammeren.

Link to post

Man skulle kanske kunna tänka sig att borra ett centrumhål och gänga för en avdragarskruv?

 

Den skulle ju träffa skruvskallen så det blir ju ingen skada där.

Skruvhålet kan man ju täcka med en kort skruv sedan.

Fast rullen snurrar ju med ganska högt varvtal så man kanske kan få obalans...

Link to post

Holder en knapp på Kaffelars sin teori. Jeg ville sveiset en mutter på toppen av dekselet til å trekke i. Så hadde jeg tatt en bit tykkvegget rør som passer mot #18, en platebit over med hull i midten, og gjengestang ned i mutteren som er sveiset fast. Tror ikke varme blir nødvendig da. Er den ikke skrudd kommer den på denne måten :thumbsup: Mutteren kan du bare kappe vekk etterpå, da får du ikke ubalanse heller.

Link to post

Kanskje du kunne borre 2 små hull hvor det går å få tak med en tang til segerringer ?

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jag ser att Volvo säljer locket för det i sammanhanget otroliga priset SEK 13:75!!!!

Måste ha blivit ett tillfälligt sammanbrott i kalkylmaskinen?

 

Ny spännrulle vill dom ha 1101:25 för, det är ju mer enligt deras normala påslag.

'Köp för en hundralapp och sälj för 1000...'

Men den har jag i alla fall köpt på Ebay för halva priset (fritt levererat...)

Vet inte ens om locket är nödvändigt.

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post

Er det slik å forstå at du har kjøpt del nr. 18 med lager, men uten lokket?

 

Hvis du sveiser på en mutter i f.eks. M16 kan du kjenne litt på den med en fastnøkkel før du prøver å trekke i den. Hvis den kun er presset på plass som en frostplugg som Kaffelars sier, kan du montere den med Locktite 638 for sylindrisk fastsetting. Den gamle trinsa kan du kanskje bytte lager i og ha som reserve til den andre motoren? Tipper det sitter et standardlager i den.

Link to post

Tack alla kunniga pojkar som tar sig tid att ge goda råd såhär på Nyårsdagen.

 

Problemet är nu löst.

Med tanke på priset på locket så syntes det ju ingen anledning att lägga tid på någon av dom mer eleganta förslagen till lösning, så jag borrade helt enkelt ett 5 mm hål i centrum av locket och kikade in.

Det visade sig att locket låg nästan dikt an mot centrumskruven, så någon plats att gänga var där inte.

Så jag tog helt enkelt en skruvmejsel och slog den snett in mellan locket och centrumskruven, och strax så gav sig locket.

Synbarligen så var det ditsatt enligt Kaffelars teori, dock syntes det även spår av lim längs kanten.

 

Komodo: Er det slik å forstå at du har kjøpt del nr. 18 med lager, men uten lokket?

Yeapp, jag sökte helt enkelt på volvos artikelnummer och det visade sig som SoBo skriver att samma spännrulle sitter i flera Volvomotorer, bl annat på lastbilsmotorer. Det fanns gott om leverantörer....

 

Komodo: kan du montere den med Locktite 638 for sylindrisk fastsetting

 

Jaha, ytterligare en sorts Locktite... Den har jag inte på hyllan. Men om jag bestämmer mig för att köpa ett nytt lock så kan jag väl sätta lite 243 på kanten och knacka dit det...?? Skulle det mot förmodan ramla av så får det väl snurra utan...

 

bilde

 

Tack för alla förslag och inspel!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Bra at det løste seg Men 243 tror jeg at jeg hadde droppet. Det er en svak gjengelåsing, mens 638 er en sterk låsevæske for sylindrisk fastsetting. Vesentlig forskjell på disse. Hvis du ikke har 638 eller tilsvarende kan du jo bare lime den fast med litt araldite eller lynlim. Jeg tror forresten ikke at jeg hadde giddet å ta bryet med å skaffe et nytt deksel selv om det bare koster 10-15 kroner. Jeg hadde bare lagt det på ambolten og rettet ut bukler og grader, og limt på ei skive. Fungerer like bra :thumbsup:

 

Her er en link til hjemmesiden til Locktite, kun med en oversikt over låsevæsker for sylindrisk fastsetting. Hvis du klikker på de forskjellige produktene kan du studere egenskapene. Legg for eksempel merke til forskjellen på 638 og 641. Jeg har alltid en flaske med 638 stående, bruker den minst like mye som gjengelåsing. Men det er jo en drøss å velge mellom, så en kan jo ikke ha alle disse stående i skapet. Det har de ikke i butikken engang :smiley:

 

http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?primaryFacet=000000028Z

Link to post

Tack Komodo,

 

Ja jag får väl överväga att skaffa Loctite 638 då. Kan ju alltid kolla på Ebay...

 

Men kullagret är ju avtätat så - ärligt talat - behövs det något skyddslock i den här miljön?

 

Nästa fråga: när det gäller spännrullen så finns det många leverantörer på Ebay. Men de flesta säljer då minst 10 pcs. I Lettland har jag emeller hittat en som säljer styckevis för 350 kronor fritt levererat till mig. Jag har köpt en där som jag har på lager och den tänkte jag då använda nu.

 

Men som Kaffelars skriver - när man har verktygen framme och god tid, så är det kanske lika bra att tänka sig att byta även den andra.

Vad tror expertisen, är det några betänkligheter att då istället pressa ut kullagret (20x52x18) och försöka hitta ett sådant på nätet och renovera själv?

 

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Link to post

...

.. några betänkligheter att då istället pressa ut kullagret (20x52x18) och försöka hitta ett sådant på nätet och renovera själv?

 

 

Var overbevist om att det var det du skulle, presse i nye lager - og forstod det slik at rullen du kjøpte på ebay var i tilfelle du måtte bytte hele spenneren m/rull som backup?

Like gode eller bedre erstatningslager får du hos din lokale jernvare for rett turtallsområde og belastning for typ 30-70kr./stk., ta så med hele härligheten til et verksted med hydraulisk presse, og du er ferdig med begge etter 30minutter inkludert en fika :)

 

- Helt enig i at tettelokk ikke behøves med tette lager, mulig er lager byttet tidligere og lokk hjalp hvis det originalt var et åpent lager - for å hindre vannsøl og småstøv i å nå lagerbanene.

Link to post

Og få av lokker er så enkelt at du ikke tenker på hvor enkelt det er . Lageret er ikke låst i rullen, men står bare i en press pasning. Holder du rullen i hånden og slår forsiktig med en hammer bak på brakkerten der som bolten er festet så skubber lageret ut lokket og du kan skru ut bolten

Lageret som skal stå i er et 6304.2RSR.C3

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...