ebonita Startet 1.Januar.2015 Del på Facebook Startet 1.Januar.2015 Det har blivit ett missljud i remsträckaren på SB motor så jag tänkte byta spännrullen. Remsträckaren ser ut så här: Ganska enkelt ser det ut som, det är bara det att jag inte får av täcklocket, nummer 21 i skissen ovan. Har försökt att lätta på det med en skruvmejsel men det är inte helt enkelt. Någon som har förslag hur man gör? God fortsättning på det nya året! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Det må vel sitte ganske godt for å ikke ramle av. Kan det tenkes at det er skrudd? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Det är inga synliga fattningar för något demonteringsverktyg på täckbrickan. Den följer med spännrullens rotation, dvs den sitter inte på centrumskruven. Jag har den här hemma med rullen spänd i skruvstycket i verkstaden, och jag har försökt att få den att snurra genom att knacka längs kanten med en skruvmejsel, men utan framgång. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Kan den være slått på, med innfelt spor til bolten merket 20? mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Maruma Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Kan den være presset og limt? Rulle og alt her er vel i metall, prøv å varme litt kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Hmm, er nok presset/slått inn som en frostplugg, og metallringen ytterst griper i innerdelen av remhjulet. Virker som en engangsløsning.. Alternativ å fjerne denne og sette i et tett lager med rett spec? Alt. få tak i en ny del# 21. Fant ikke noe i servicemanualen angående demontering av delene i strammeren. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Er det helt umulig. Hva med å slipe hull i dekklokket, så du får løsnet bolten. Har dette lokket noen praktisk betydning? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
ebonita Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Man skulle kanske kunna tänka sig att borra ett centrumhål och gänga för en avdragarskruv? Den skulle ju träffa skruvskallen så det blir ju ingen skada där. Skruvhålet kan man ju täcka med en kort skruv sedan. Fast rullen snurrar ju med ganska högt varvtal så man kanske kan få obalans... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Lager du hull og demonterer spennrulla, trenger du lokket ved montering av ny rulle. Bolten kan limes med f.eks loctite 243. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Holder en knapp på Kaffelars sin teori. Jeg ville sveiset en mutter på toppen av dekselet til å trekke i. Så hadde jeg tatt en bit tykkvegget rør som passer mot #18, en platebit over med hull i midten, og gjengestang ned i mutteren som er sveiset fast. Tror ikke varme blir nødvendig da. Er den ikke skrudd kommer den på denne måten Mutteren kan du bare kappe vekk etterpå, da får du ikke ubalanse heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VannTro Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Kanskje du kunne borre 2 små hull hvor det går å få tak med en tang til segerringer ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ebonita Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Jag ser att Volvo säljer locket för det i sammanhanget otroliga priset SEK 13:75!!!! Måste ha blivit ett tillfälligt sammanbrott i kalkylmaskinen? Ny spännrulle vill dom ha 1101:25 för, det är ju mer enligt deras normala påslag. 'Köp för en hundralapp och sälj för 1000...' Men den har jag i alla fall köpt på Ebay för halva priset (fritt levererat...) Vet inte ens om locket är nödvändigt. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Er samme systemet på spennrulla på registerreim til bilmotorer. (også på "dynamoreima") Der er det ikke slikt lokk. Dette er et tett lager og blir holdt på plass av skiva 19 og bolten 20, skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Er det slik å forstå at du har kjøpt del nr. 18 med lager, men uten lokket? Hvis du sveiser på en mutter i f.eks. M16 kan du kjenne litt på den med en fastnøkkel før du prøver å trekke i den. Hvis den kun er presset på plass som en frostplugg som Kaffelars sier, kan du montere den med Locktite 638 for sylindrisk fastsetting. Den gamle trinsa kan du kanskje bytte lager i og ha som reserve til den andre motoren? Tipper det sitter et standardlager i den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 (redigert) Tack alla kunniga pojkar som tar sig tid att ge goda råd såhär på Nyårsdagen. Problemet är nu löst. Med tanke på priset på locket så syntes det ju ingen anledning att lägga tid på någon av dom mer eleganta förslagen till lösning, så jag borrade helt enkelt ett 5 mm hål i centrum av locket och kikade in. Det visade sig att locket låg nästan dikt an mot centrumskruven, så någon plats att gänga var där inte. Så jag tog helt enkelt en skruvmejsel och slog den snett in mellan locket och centrumskruven, och strax så gav sig locket. Synbarligen så var det ditsatt enligt Kaffelars teori, dock syntes det även spår av lim längs kanten. Komodo: Er det slik å forstå at du har kjøpt del nr. 18 med lager, men uten lokket? Yeapp, jag sökte helt enkelt på volvos artikelnummer och det visade sig som SoBo skriver att samma spännrulle sitter i flera Volvomotorer, bl annat på lastbilsmotorer. Det fanns gott om leverantörer.... Komodo: kan du montere den med Locktite 638 for sylindrisk fastsetting Jaha, ytterligare en sorts Locktite... Den har jag inte på hyllan. Men om jag bestämmer mig för att köpa ett nytt lock så kan jag väl sätta lite 243 på kanten och knacka dit det...?? Skulle det mot förmodan ramla av så får det väl snurra utan... Tack för alla förslag och inspel! Redigert 1.Januar.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 FInt det løste seg, dette blir bra! Så lett at det er lett å glemme, kanskje spandere 2x 13,75,- + 2 x lager og ta begge maskinene på en gang, så holder det sikkert en god del år :) Vel overstått nyttår fra norrvest Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Se der ja, da har du kontroll på det Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2015 Del på Facebook Svart 1.Januar.2015 Bra at det løste seg Men 243 tror jeg at jeg hadde droppet. Det er en svak gjengelåsing, mens 638 er en sterk låsevæske for sylindrisk fastsetting. Vesentlig forskjell på disse. Hvis du ikke har 638 eller tilsvarende kan du jo bare lime den fast med litt araldite eller lynlim. Jeg tror forresten ikke at jeg hadde giddet å ta bryet med å skaffe et nytt deksel selv om det bare koster 10-15 kroner. Jeg hadde bare lagt det på ambolten og rettet ut bukler og grader, og limt på ei skive. Fungerer like bra Her er en link til hjemmesiden til Locktite, kun med en oversikt over låsevæsker for sylindrisk fastsetting. Hvis du klikker på de forskjellige produktene kan du studere egenskapene. Legg for eksempel merke til forskjellen på 638 og 641. Jeg har alltid en flaske med 638 stående, bruker den minst like mye som gjengelåsing. Men det er jo en drøss å velge mellom, så en kan jo ikke ha alle disse stående i skapet. Det har de ikke i butikken engang http://www.loctite.no/loctite-3915.htm?primaryFacet=000000028Z Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Tack Komodo, Ja jag får väl överväga att skaffa Loctite 638 då. Kan ju alltid kolla på Ebay... Men kullagret är ju avtätat så - ärligt talat - behövs det något skyddslock i den här miljön? Nästa fråga: när det gäller spännrullen så finns det många leverantörer på Ebay. Men de flesta säljer då minst 10 pcs. I Lettland har jag emeller hittat en som säljer styckevis för 350 kronor fritt levererat till mig. Jag har köpt en där som jag har på lager och den tänkte jag då använda nu. Men som Kaffelars skriver - när man har verktygen framme och god tid, så är det kanske lika bra att tänka sig att byta även den andra. Vad tror expertisen, är det några betänkligheter att då istället pressa ut kullagret (20x52x18) och försöka hitta ett sådant på nätet och renovera själv? :rolleyes: Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Det går fint å presse ut lageret og bytte bare det. (har du lagerpresse og det som trengs) Når det gjelder dekklokket må det gå helt fint uten. De fleste motorer har jo ikke dette lokket. Også enig med de andre her, bytt på den andre motoren også. De har vel ca. gått like mange timer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kaffelars Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 ... .. några betänkligheter att då istället pressa ut kullagret (20x52x18) och försöka hitta ett sådant på nätet och renovera själv? Var overbevist om att det var det du skulle, presse i nye lager - og forstod det slik at rullen du kjøpte på ebay var i tilfelle du måtte bytte hele spenneren m/rull som backup? Like gode eller bedre erstatningslager får du hos din lokale jernvare for rett turtallsområde og belastning for typ 30-70kr./stk., ta så med hele härligheten til et verksted med hydraulisk presse, og du er ferdig med begge etter 30minutter inkludert en fika :) - Helt enig i at tettelokk ikke behøves med tette lager, mulig er lager byttet tidligere og lokk hjalp hvis det originalt var et åpent lager - for å hindre vannsøl og småstøv i å nå lagerbanene. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Hvorfor koppen sitter der ?? To teorier,1, hvis bolten i midten løsner så kan lokket forhindre at den skrur seg ut og hjulet faller av. 2, holde smørefett på plass om det skal brukes. To teorier som du bare kan forkaste hvis du ser de er uaktuelle problemstillinger. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Var och hälsade på på min 'resurs-verkstad' nu i eftermiddags och vips så pressade vi ut lagret! Plus bad dom beställa ett par nya kullager 20x52x15 var rätta måttet. Kommer nog i nästa vecka. Rulle, lager och dorn. Återkommer med slutrapport... :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Januar.2015 Del på Facebook Svart 2.Januar.2015 Kosejobb nå mao.., og alle bør ha et ressursverksted! ;) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Og få av lokker er så enkelt at du ikke tenker på hvor enkelt det er . Lageret er ikke låst i rullen, men står bare i en press pasning. Holder du rullen i hånden og slår forsiktig med en hammer bak på brakkerten der som bolten er festet så skubber lageret ut lokket og du kan skru ut bolten Lageret som skal stå i er et 6304.2RSR.C3 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.