Jump to content

Tips for å få av svinghjul Mercury 5 hk


EiSvIn

Recommended Posts

Noen som har noen tips om hvordan man får av svinghjulet på en Mercury 5 hk? Jeg finner bare avdragere til 2 eller 4 bolter på Biltema/Jula, men trenger en liten en for tre bolter. Noen som vet hvor man kan få tak i dette, eller noen som har en å låne bort? Det er noe som skrangler fælt under..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt en metode på lignende situasjoner tidligere, med hell. Finn en platebit av metall, størrelse og form er uvesentlig. Bor tre hull som stemmer med hullbildet på svinghjulet (dette er lettere enn å bore i verktøystål), gjerne litt overmål. Skru 3 biter gjengestang i hullene på svinghjulet og tre over platebiten. Ha på underlagsskiver og muttere. Så er det bare å stramme muttrene litt etter tur. NB! Skru på mutteren på akslingen først så du ikke presser rett mot akslingen. Gjengene ryker lett da. NB nr 2: mulig dette er tommegjenger siden det er Mercury, og da er det vel ikke alle som har passende gjengestenger og muttre liggende...

Link to post
Share on other sites

Har ordnet det på følgende måte tidligere. Brukes med forsiktighet, men det er en løsning når man står der med en trearmet avdrager man ikke får på utsiden av svinghjulet...

 

Finn tre vanlige skruer/bolter som passer i gjengene, f.eks 40-50mm lange, sett på store skiver og skru dem inn ca så langt som gjengepartiet er. Sett labbene på avdrageren under skivene og stram pent og forsiktig.

Jeg "seigdrar" aldri til konen slipper. Da skal man dra veldig hardt og med fare for at noe annet ryker. Jeg strammer opp til jeg har godt drag i alle boltene og senterbolten gir fast motstand, deretter klapper jeg til senterbolten på avdrageren med en hammer. Slaget får som regel konen til å slippe uten at man har brukt så massivt mye krefter som hvis man bare skal dra skiten av.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bor tre hull i avdrageren fra Biltema/Jula.

Tiltredes , dette funker bra

 

 

 

 

Eller en stor en med tre armer og klør, som gaper over hele svinghjulet.

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-203401/

 

:nonod::eek: dette er en ypperlig måte å ødelegge slike svinghjul på

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det finnes masser av svinghjulsavdragere på markedet til små motorer, et kjapt søk på google gav meg denne til 269 penger

Ikke så vanskelig å lage en slik en heller om du vil.

 

Å modifisere spesialverktøy er dødfødt, de er som regel kun laget for belastning akkurat slik de er ut av pakken, den minste modifikasjon er lik ødelagt verktøy.

 

En kloavdrager bør ikke brukes på balanserte motordeler, lett for å få ubalanse i svinghjulet da, selv om det nok ikke utgjør så mye på et så lite hjul.

Link to post
Share on other sites

Å modifisere spesialverktøy er dødfødt, de er som regel kun laget for belastning akkurat slik de er ut av pakken, den minste modifikasjon er lik ødelagt verktøy.

 

 

ser ikke helt problemet med å borre etpar ekstra hull i en avdrager av denne typen...

 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne jeg. http://www.norskmotorimport.no/Verktoy/Verktoy/Terser-og-spesialverktoy/Universalters-for-svinghjul-osv-(CR-408) men til min evinrude, var sporene for smale så jeg måtte frem med Dremelen og file ut litt større dimensjon (jeg er fan av Dremel, teip og wd40) håpløst å bore opp så tjukt metall uten stativ til bormaskinen forresten...

 

Vil du låne den, går det fint, om du henter den i Oslo

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...