Båtkjøper Startet 5.Februar.2015 Del på Facebook Startet 5.Februar.2015 Hei, Er det noen som har erfaring med denne båten? Min mann og jeg har skal kjøpe båt for første gang, og har tittet litt siden i høst. Denne båten er favoritt hos oss begge. Vi liker både uteseendet, og hvordan plasseringen er av stoler, sofa osv. Er dette en generell god båt? Har lest en del tester osv, og den fremstår som en bra båt såvidt vi skjønner. Hva bør man kunne forvente å betale/forhandle seg ned til på feks denne modellen (2006) med 115 hestekrefter? Feks http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54809208 (Denne båten er solgt, men den er i sjiktet vi kan tenke oss, så er et greit eksempel å høre om). Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Prøv den i litt sjø og sjekk for skrangling evt løse deler. Sjekk luker, lukefester & innfesting på rekker, samt strøm og kabling. Sitér dette innlegget Link to post
Hølje Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Hei. Har hatt en slik båt fra 2009 til sommeren 2014. Var kanon fornøyd med den. God kvalitet. Vi brukte den til dagsturer,vannski/tubekjøring og 1 overnatting av og til. Bella 620 har veldig gode sjøegenskaper pga v bunn. går mykt i motsjø, sammenlignet med Uttern D55 som slår fryktelig i motsjø. Den har en veldig godt med plass til å kun være ca 20 fot. Vi er en familie på 7. Med 115hk er den akkurat passé motorisert, men den kunne gjærne vært 135-150hk. Vi hadde 115hk optimax og var godt fornøyd med det. Anbefaler deg å finne en med teak og luke i kabin. Lykke til med jakten på en Bella 620 dc. Du vil ikke anger på et kjøp av en slik. PS. solgte min 2006-2007 mod for 195000,- med båthenger. (egentlig alt for lite :-) ) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) Hei! Jeg har hatt en 2008 modell Bella 621DC med 2009 mod Mercury Optimax 115 fra våren 2010 til våren 2014. Båten var fabrikkny da jeg hentet den hos forhandler i april 2010, og den hadde stått som utstillingsbåt i salgshallen. Jeg var veldig godt fornøyd med båten i den perioden jeg hadde den. Motoren var på verksted for reparasjon 2 ganger, lekkasje fra trimsylinder og havarert kompressor. Begge deler utført på garanti uten diskusjon. Bortsett fra dette fungerte båten helt feilfritt i mitt eie. Jeg så på mange båter i dette segmentet før jeg kjøpte båten. Etter min mening hadde Bellaen den beste løsningen på innredning og plassutnyttelse. Fin og sosial løsning med U-sofaen i cockpit, og fortsatt grei plass i kabinen. Min båt hadde teaklaminatpakke som er et greit og vedlikeholdsfritt alternativ til ekte teak. Dessuten pynter det opp gir båten et løft utseendemessig i forhold til "helt hvit" båt. Av utstyr vil jeg ellers anbefale dekksluke, hydraulisk styring og (teak)bord i cockpit. Jeg valgte også å kjøpe solpute som tillegg for ettermontering, en sammenleggbar plate og puter for å gjøre om U-sofaen til stor solseng. Kostet ikke så mye fra forhandler og var en god investering. Båten hadde gode sjøegenskaper og virket trygg. 115 hk Optimax var en grei motor til båten og holder fint til normal bruk, men det hadde ikke skadet med en noe større motor, f.eks 135 hk. Optimax har vel noe mer støy og vibrasjon enn en moderne 4-takter, men jeg opplevde ikke dette som noe problem. Dessuten er den sterk og svært enkel å vedlikeholde selv. Etter et stygt tilfelle av 5-fotssyken ble båten solgt for ca 1 år siden. Den var meget pen og i god stand og ble solgt komplett med båthenger for 235.000,-. Kan absolutt anbefale båttypen og ønsker dere lykke til med jakten . Redigert 5.Februar.2015 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 Har en 621 Dc, er godt fornøyd med båten. På ønskelisten står varmeapparat, for å holde vinduer duggfrie på kalde dager med regn, og fester til fendere. Fenderfester blir montert før våren, varmeren får vente.. Båten er god i sjøen, størrelsen tatt i betraktning, 130 liters tank gir bra rekkevidde. Vindusviskeren er litt pinglete, men strengt tatt drar man jo ikke ut i regnvær, bare hjem.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) GunR du har jo den perfekte motoren til 620 DC Tydeligvis en båt som tåler mye motor, 225 hk maks faktisk http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,172&Language=no-NO Her en liten 620 DC motordebatt https://baatplassen.no/i/topic/109170-motorvalg-bella-620-dc/ Før når hk-avgiften eksisterte var moderat motorisering veldig vanlig. Nå når man kan slå seg løs på nybåtmarkedet med rimelige store motorer så bør det jo påvirke bruktmarkedet litt. 90-115 hk funker jo, men ikke så veldig for den fartsglade kanskje http://batboka.batmagasinet.no/bella-620-dc/ Redigert 5.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nautoman46 Svart 5.Februar.2015 Del på Facebook Svart 5.Februar.2015 (redigert) Hei. Hadde en Bella 640 DC frem til sommeren 2014 i dieselversjon, og var veldig fornøyd med den, God i sjøen billig i drift og smart kalesjeløsning, Overnattet ca 10 netter i den i 2014, Installerte dieselvarmer og fikk en mye mer behagelig bruk av båten etter det. Kan anbefale båten. 621 er nok ganske lik, men holder en knapp på dieselversjonen...sikkert fordi jeg er fra vestlandet Redigert 5.Februar.2015 av Nautoman46 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtkjøper Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Så bra å høre! Da føles det ut som vi er på riktig spor, og har funnet oss et godt alternativ :-) Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 Takker teerex for skryt! Er veldig glad i motoren min sålangt. Leste på linkene teerex delte. Fatter ikke at noen har fått en 620 Dc (virker som det er samme båt som 621 Dc, bare med små endringer,) opp i 40 knop med 135 hester. Høyde på motor og propellvalg er sikkert optimert for maksfart.. Motoren min er montert "konvensjonelt", eller lavt, om man vil. Har ikke ønske om å heve den, da det er greit å ha kontakt med sjøen over bølgetoppene i litt grov sjø også.. Type Hustadvika.. Ikke i dag når Ole herjer, men selv en vanlig dag der er det jo fort 2 meter... Kjører også med en allround stålpropell, da alle egenskaper er viktige, både aks, økonomi under marsj, og brukbar toppfart. Men luka i kabinen er ubrukelig. Den har ikke lufteposisjon, og ingen eldre enn 10 år kan rømme gjennom den, den er for liten. 640 Dc er interessant, da det er innenbords og gir annen balanse i båten,, men diesel i så liten båt? Vil en ikke merke støy og vibrasjoner mye? Stor fordel å ha motorrom, og mulighet til varmeapparat. Min motor på 150hk, firetakt, Mercury, veier rett over 200 kg gir også fin balanse i båten, er ikke baktung i det hele tatt. Det er en god dagsturbåt, det går an å sove/hvile i kabinen, men ikke planlegg ferieturen på å sove i båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.