Jump to content

dp290 drev som synker (klarer ikke opprettholde tilt)


frdrk_k

Recommended Posts

som tittel sier

 

har en kompis(som ikke er her på nettet, så spør for han like greit(han skal bli bruker her snart han å))

 

uansett, saken det gjelder er ett drev av type DP290 (jeg har dph så vi har lite sammenligningsgrunnlag)

 

drevet klarer ikke opprettholde tilten sin, å synker inn etter en stund, eller sakte men sikkert nesten med engang når man prøver legge den i plan.

 

modell er av 86/87 en plass, motor aqad40 (blir satt inn 41 i vinter.)

 

jeg slenger med noen bilder av pumpa, den er av typen SAE J1171

 

så kommer det også, skal det være en tank til olja ? eller ligger alt i huset ?

og da kommer det jo til med påfylling og tømming, det er noen små låseskiver av noe slag i bunn på begge sider

 

- har som sagt lest seg opp på det som er av info på forumet, og eneste feil en kan tenke seg er at det er lekk i koblingene inn mot pumpa, i noen pakninger eller O-ringer,

slikt en har forstått seg videre er at det ikke er heeeeeelt lett få skikk på, men ideer og erfaringer taes imot med stor takk

 

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av frdrk_k (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt rotete spurt. Når du skal ha den i plan vil du vel ha drevet helt nede? Når du har fått den i plan ønsker du kanskje å trimme drevet litt ut for å fine optimal flytterskel.

Men siger drevet skyldes dette alltid en lekkasje i hydraulikksystemet. Kan spores ved å se etter oljelekkasje. Som regel en av trimsylindrene, men kan skyldes slanger også. Egentlig bare å lete systematisk. Oljebeholder viser du ikke på bildet, men bør jo minke i den.

 

En siste ting er at jeg kjenner ikke igjen pumpen du viser. De 290 drevene jeg kjenner til har pumpen stående vertikalt på påfyllingstanken for hydraulikk. Men må ikke være slik, kan jo være at tidlige 80-talls modeller har en annen løsning?

Link to post
Share on other sites

ja ikke helt greit formulere seg skikkelig hehe =)

 

men ja drevet er jo i minus ved pådrag, for så legge i plus da en er i plan, men siger da tilbake pga pumpe mister trykk trolig.

 

oljebeholderen finnes da ikke(denne må vel da ha dette innebygd?), koblingene til drevtilt(som sitter i drevet) går direkte til pumpe, ellers av kabler der er det kun elektroniske slik jeg har sett det ut.

Link to post
Share on other sites

Det er den gamle type pumpe, med innebygget tank, som skal monteres stående.

Det første du må gjøre er å sjekke om det er olje på den, det er vel den skruen du ser mellom slangene på det første bildet, litt opp på pumpen.

Det skal være olje opp til hullet, de gamle pumpene der brukte egentlig motorolje, men Volvo anbefaler nå ATF olje.

 

Dersom det er nok olje på pumpen, dytt inn en liten skrutrekker eller noe i hullet for å få med litt av oljen ut, og se at oljen ser bra ut, altså ikke vann osv.

Dersom alt ser bra ut, sjekk at det ikke er lekkasjer noe sted, også utenfor båten, når drevet trimmes opp og ned.

 

Ingen lekkasjer, nok olje, alt ser bra ut, på tide å bytte pumpe, det er ingen vits i å forsøke å reparere den gamle, bruk noen båtlapper på en ny.

Link to post
Share on other sites

Neida, de tidligere med internt reservoar har også ventiler som kan begynne å lekke innvendig etter snart 30 år, og jeg tror ikke det er deler å få kjøpt til disse, den må byttes.

 

Det kan jo også være pakkboksene i sylindrene, men det billigste og enkleste er vel å bytte pumpen først.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet på den forrige båten vår, en 86 mod Scand 27 adriatic med en 40b motor og 290dp med den samme "gamle" trim pumpen. Søkte mye på nett om dette og kom over en svensk "båtplass"side som hjalp meg mye.

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/22497-powertrim-volvo-penta/

 

Her er en detaljert beskrivelse på overhaling av trimpumpen, med målene på o ringene du må skifte. Jeg fikk tak i alle disse hos mits hydraulikk på Sem utenfor Tønsberg. Tror jeg betalte rundt en 50 lapp!

Som flere skriver i svenskeforumet er det de aller minste oringene som smuldrer opp og oljetrykket siger tilbake inn gjennom ventilen og inn i pumpen.

Etter overhalingen fungerte drevtrimmen som den skulle! Null sig og jobben kostet så og si ingen ting.

Link to post
Share on other sites

etter å ha tatt en titt med litt tips idag så er ståa nå, (har merket med 3 punkter)

 

bilde

 

 

punkt 1.

her rant det da litt olje ut da vi sjekket nivået, og oljen, det er da atf(hyrdaulikk olje på den), og oljen var fin.

 

punkt 2.

der var det mulighet for å stramme de til bitelitt, men var en liten lekasje da under den venstre( som er ringen rundt med punkt 2)

 

punkt 3.

gjelder da slangene, de var bortimot eneste som var "glatte" og med olje på seg av eller kabelsalat bak der, og har sikkert hvert med noen sesonger

 

 

men er det sånn å forstå at det er pakningene som ligger inne bak gjengene i selve pumpen der slangene går inn ?

 

 

så er det jo spørsmålet med olje nivå ved trim kjørt helt inn osv, når det skal etterfylles, og evt må det luftes da når du plukker dette fraverandre, dvs åpne i bunn å fylle oppi til det renner mellom?

Link to post
Share on other sites

AQ står for Aquamatic serien til Volvo Penta, som er en serie med drev.

 

Motorer som også har AQ i modellnavnet er utstyrt med et Aquamatic drev, mens innenbordsmotorene med gir eller annet system gjerne brukte BB eller MB.

For eksempel er AQ225 utstyrt med drev, mens BB225 normalt er utstyrt med gir, selv om det er samme motoren som benyttes

Link to post
Share on other sites

Nei, da Aquamatic er et navn Vovlo Penta har brukt siden "tidens morgen". Aquamatic Outboard Drive. Så du har i alle fall AQ 200, AQ 250 AQ 270, AQ 280 og AQ 290.

 

Om også nyere Drev blir benevnt AQ, vet jeg ikke.

 

edit:

Flere som er sent oppe. adeneo var først..

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Link to post
Share on other sites

Den første der ser ut til å være helt i Disneyland?

Den passer vist nok AQ200D, AQ200F, AQ280B, AQ290A, AQ290DP, men flere av disse er jo motorbetegnelser, og drev med betegnelsen AQ280 og nedover har elektrisk tilt, som den motoren er ikke i nærheten av å passe på?

Den passer dog sikkert på AQ290 typen som har internt reservoar, så det spørs vel litt hvilken type pumpe du har fra før.

Link to post
Share on other sites

Hehe... Caltric, er vel i California det da, så du har nok rett ift Disneyland. Jeg får sjekke pumpa når jeg skal nedom neste gang. Den er vel fra 85, så tipper den er samme som ovenfor her. Og innfestingen til "huset" ser vel likt ut, så da burde det gå, gitt at det er samme pumpe(?).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Tar opp denne. 
Har akkurat samme problem som trådstarter med samme type pumpe. 

Finner ingen lekkasjer, men drevet siger ned til bunns etter noen sekunder når jeg er i fart. 

Det enkleste er selvfølgelig å skifte pumpe til nyere modell, men båtlappene blir brukt på ca 100 andre punkter på båten denne vinteren, så en overhaling hadde vært sterkt å foretrekke. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Glømte spørsmålet mitt :headbang:

I lista over o-ringer på den svenske sida står det oppført at de minste er 1,6 x 2,0 mm. 
1,6 er altså da innvendig diameter, 2mm er tykkelsen. 
Denne er ikke lett å finne, men venter fortsatt på svar fra noen leverandører.

1,5 er mulig å få tak i, kan dette fungere tro? 
 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med flere leverandører, og som nevnt tidligere i tråden, har MITS Hydraulikk ANS på Sem det som trengs for å overhale disse gamle pumpene. Så nå venter jeg spent på pakke i posten, og har i mellomtida demontert pumpa fra båten min. 

Kanskje jeg skal lage en liten DIY-tråd om denne jobben?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være trimsylinderne....

De tar seg godt betalt for dem, men det finnes uorginale repsett for en rimelig penge.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=57344177

Har ikke handlet disse selv, men det finnes sikkert noen her med erfaring.

Jeg løste problemer med sig slik, vet ikke med sikkerhet om det var pumpe eller sylindre:

Kan hende det bare er litt nødhjelp, men foreløpig virker det... Planlegger overhaling sylindre neste gang jeg har båten oppe (hvis arbeidslysten er der).

Har en gammel trimpumpe i reserve. Fulgte med en transom jeg kjøpte, så jeg vet ikke tilstand....

PS En liten tråd om overhaling er alltid lærerikt :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...