Jump to content

Beste sjøkart til mobil

erlendtl

Recommended Posts

Vet ikke om det er det beste, men etter mye god omtale bla.a her på Baatplassen lastet jeg inn Isailor. Bruker det mest på ipad men det går å bruke det på telefonen også. Vet ikke om det finnes til Android telefoner også.

Programmet er gratis men mener jeg betalte kr.184,- for kartet. Fruen har stor glede av dette når vi er på tur, veldig enkelt å zoome i kartet.

Isailor fungerer

Navionics

På sjøen gule sider overraskende bra.

Jeg har alle disse på iPad og iphone.

Navigere oftest med navionics.

Skal jeg studere kart og grunner på tlf så bruker jeg på sjøen gule sider sine kart.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har Navionics, iSailor og Gule siders app. Har blitt mest fortrolig med Navionics, men bruker også iSailor og Gule siders app (den siste der det er 3G-/4G-dekning) de gangene jeg trenger mer eller andre detaljer. 99% av tiden blir det likevel Navionics. Opplever appen som stabil og synes den har greie funksjoner for blant annet å lage ruter, beregne drivstofforbruk, tracke, osv. Blant annet har den en funksjon der du kan ta bilder f.eks. i innseilingen til ei uthavn som du kan lagre i appen. Da kan du ganske enkelt trykke på bildet på kartet (det legges på et kamerasymbol der man har tatt bilder) og så ser du den skumle steinen som du såvidt unngikk forrige gang :wink: I tillegg har appen oversikt over flo/fjære og vær, hvis det skulle være ønskelig. Anbefales :thumbsup:

Basert på min ringe erfaring.

iSailor.

Kartene blir oppdatert 3-4 ganger i året gratis.

Det er Transas sine egne TX-97 kart tilpasset brett og telefon. Du kan se hvilken skala kartene er kompilert til for å få en viss pekepinn om nøyaktigheten.

Du ser hvilket vertikale datum som er brukt. Kjekt om en vil leke broskraper.

Intern eller ekstern posisjonsensor kan velges.

Støtter AIS, kompass, vindsensor og ekkolodd.

En kan få detaljinformasjon om hvert eneste objekt i kartet.

Den er rørende enkel å bruke.

Jeg har navionics og norgeskart, faktisk bruker jeg den siste mest. Også har jeg nå Raymarine kartplotter, tror den er basert på Navionics.

Et av mange irritasjonsmomenter er at lyskarakteristikkene på fyr ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det er muligens konfigurerbart, men jeg har ikke funnet noe slikt.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Har prøvd Navionics, gulesider og en del andre. Ender opp med å bruke Locus både på telefon og brett.

Locus har høy terskel ifht å lære men veldig fleksibelt og en kan gjøre "alt" en ønsker. Og en kan velge hvilke kart en ønsker å bruke. Bruker selv Eniro sine sjøkart da de på en måte er veldig lik de gamle papirkartene en er vant med.

Navionics er peppra (fortsatt?) med skvalpeskjær så jeg får magesår bare av ett blikk på det når jeg feks må legge en alternativ rute litt sånn kjapt underveis.

----

Men Navionics er veldig enkel og grei. Utrolig kjapp å komme i gang med. Locus må man nesten ønske å lære for å gidde å holde på lenge nok til å skjønne all funksjonaliteten osv.

Er kanskje en fordel at kartene i Locus (Norge i hvertfall) er gratis, men må lastes ned stykkevis. Landbaserte vektorkart er veldig billig i "locus sjappa" som er i selve appen. Men såvidt jeg vet finnes ikke Locus for iOs.

Navionics er peppra (fortsatt?) med skvalpeskjær så jeg får magesår bare av ett blikk på det når jeg feks må legge en alternativ rute litt sånn kjapt underveis.

Uff ja, det er erfaringen min fra RayMarine-plotteren også. Jeg var borti noe sten utenfor Koster i sommer fordi jeg har blitt vant med å ignorere alle disse symbolene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Er det slik at Navionics er avhengig av nett tilkopling? Jeg syntes det er litt tregt ift oppdatering når jeg zoomer inn og ut på en IP5S.

Ift samboersken, så har jeg kjøpt Garmin Blue Chart på ipaden og iphonen hennes. Det er jo lastet inn, og tenkte at hun da kan sitte og følge litt med når vi er underveis. Har samme på kartplotteren i båten. Så får vi jo se hvordan det funker når vi sjøsetter om BARE 3 UKER :thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Uff ja, det er erfaringen min fra RayMarine-plotteren også. Jeg var borti noe sten utenfor Koster i sommer fordi jeg har blitt vant med å ignorere alle disse symbolene.

I menyen på plotteren (Raymarine) under kartografi/ kartdetaljer eller hva det kalles så kan man velge og ikke vise grunner dypere enn feks 10 eller 20 meter. Samme med dybdelinjene.

Jeg har valgt å skjule grunner dypere enn 10 meter, men beholdt alle dybdekonturene da jeg synes de gir nyttig info om undervannstopografien.

Da blir det vesentlig mindre kryss på skjermen :-)

Mvh. SAP

Er det slik at Navionics er avhengig av nett tilkopling? Jeg syntes det er litt tregt ift oppdatering når jeg zoomer inn og ut på en IP5S.

Ift samboersken, så har jeg kjøpt Garmin Blue Chart på ipaden og iphonen hennes. Det er jo lastet inn, og tenkte at hun da kan sitte og følge litt med når vi er underveis. Har samme på kartplotteren i båten. Så får vi jo se hvordan det funker når vi sjøsetter om BARE 3 UKER :thumbsup:

Du laster ned kart til SD-kort/intern hdd, før avreise. Så er du ikke avhengig av nett:)

Bruker forøvrig Navionics, men sliter med å få "kurs opp"-funksjonen til å fungere.

Hva med Seapilot? Noen som bruker det?

Humrefisker og Dykker er i gang med Seapilot. Vil gjerne høre mer.

Grunnen til at jeg spør er at jeg fattet interesse hos en svensk selger på båtmessa. Her får man altså tilgang til proffkartene for hele Norge, for 269 kroner pr år. Jeg synes dette høres veldig billig ut?

Jeg tenkte egentlig å begynne å leke med Open CPN, men skjønner ikke hvordan jeg kan få kart til den på en bedre/billigere måte enn dette?

Jeg kan så lite om dette at jeg ikke skjønner hva OpenCPN kan gjøre bedre enn Seapilot. Kan noen forklare?

Seapilot är uppdaterade på ett helt annat sätt än iSalior. 2013 fick vi en helt ny korrigerad kustlinje i våra sjökort på västkusten efter satellitfoto, iSalior har fortfarande inte med denna, alltså är korten från 2012 eller tidigare, fel på upptill 50 m finns på många ställen. Ett annat exempel, 1 maj 2014 kom på UFS en rättelse vid Rörö i Göteborgs norra skärgård, nytt kummel och några nya lysprickar, två veckor senare tittade jag i Seapilot och då fanns rättelserna med, dessa finns fortfarande inte med i iSalior. Dessutom har man AIS via Sjöfartsverket om man har Internettäckning på Seapilot.

Hälsningar Ove

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...