Jump to content

Beste sjøkart til mobil


erlendtl

Recommended Posts

Har iSailor og Seapilot på padda og iPhon. (I tillegg til TelChart og et par støkker til)

Synes Seapilot er rotete i sammenligning med iSailor. (Siste er "rørende lett å bruke" som en annen sier her!!

Du betaler en gang (iSailor) og senere er det gratis oppdateringer. Anbefales.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.  Behovet for sjøkart på mobil utgår foreløpig. Båten jeg har overtatt  viser seg å være utstyrt med helt grei kartplotter med brikke for de farvann jeg ferdes i foreløpig. I tillegg, en mengde papirkart.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har gitt opp sjøkart på mobile enheter, anbefaler jeg at du sjekker ut Embark appen og ser de siste sjøkart oppdateringene der :-) 

 

I Embark finner du også en Skjærgårdsguide som viser deg uthavner, bunkringsmuligheter, gjestehavner, restauranter osv. Søk på kategori f.eks. bunkring og du får opp liste med treff som også synes i kartet. 

 

 

Drøbak led.png

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi har installert Embark, men er ikke særlig imponert over oppdaterte kart. Bekkjarvik/Austevoll utvidet gjestehavnen med molo for flere år siden, men den er ikke vist. Tilsvarende med informasjon on arbeid i Røyksundkanalen som fortsatt står med kommentar antatt ferdig uke 19-2017.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjrennom årenes løp prøvd Navionics Boating HD, Plan2Nav, Embark og Seapilot. Sistnevnte Seapilot, er det desidert beste og oppdaterte, samt med internett AIS i realtime i motsetning til mange andre AIS programmer. Embark synes jeg også er veldig bra. Navionics er utdatert på grafikk og man blir helt forvirret på alle grunner som er markert med + overalt. Plan2Nav er i seg selv en katastrofe av sjøkart.

Disse erfaringer er gjort på nettbrett og mobiltelefon. Har plotter med AIS og radar ombord, men bruker plotterens kartfunksjon kun som oversikt. Gidder ikke å påkoste kartbrikken oppdateringer da nettbrettets kartprogrammer oppdateres kontenuerlig.

 

.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dykker skrev 48 minutes ago:

... men bruker plotterens kartfunksjon kun som oversikt. Gidder ikke å påkoste kartbrikken oppdateringer da nettbrettets kartprogrammer oppdateres kontenuerlig.

 

 

Har endt på samme løsning. 

 

Ett pluss jeg vil nevne med Navionics er webappen deres. Hvor man kan sitte og planlegge ruter osv i browseren på PC som automatisk synkroniseres med det du har på Ipad/androidebrett/telefon osv. Det er veeeldig praktisk syns jeg. Men utover det er Navionics i ferd med å bli alvorlig akterutseilt av andre apper både på brukergrensesnitt og kartene i seg selv. Syns iSailor er ganske mange hestehoder foran i såmåte. 

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at bl.a. Kosterøyene har veldig urent farvann. Sjekket papirkartene som skal være veldig detaljerte, men papir er papir,  jeg liker bedre elektroniske kart. Prisen var forøvrig kr. 145,- stk. og man trenger 4 stk. for å dekke hele øygruppen. Ser i annen tråd at Navionics har veldig detaljert kart over Koster, hvordan er det med Embark og SeaPilot der? Koster er mitt "nabolag" så det vil være av stor interesse å ha godt med detaljer akkurat for den øygruppen.

 

Må legge til at jeg er veldig glad i plug and play, enklere jo bedre.  :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Støtter kommentaren over her ang. Navionics, med tanke på alle + tegnene gjør det uoversiktelig. Dette har de beskrevet som stener i forklaringen sin.

Ellers blir det vel mere hva man er vant med, brukergrensesnitt og menyer ellers har ikke jeg noe å utsette på.

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 11 timer siden:

Sjekk derfor SeaPilot. Dette er en semiproff app som er overlegen alle andre. Men dessverre utrolig dårlig markedsført.

 

https://www.seapilot.com/


Jeg bruker navionics dels for pris men + for webfunksjon
syntes seapilot er dyr for å få alle funksjoner i gang ..
Hadde den før jeg gikk over til Navionics ..Kartene der er helt greie å bruke ser ikke noe problemer med det
Har trasket noen sjømil langst kysten på ØST og VEST siden.... men er kke så veldig opptatt av dilldall,
ser jeg skjæra så er jeg fornøyd... grei måte å legge rute er ++ i mine øyne webfunksjonen der er gull


mine fem cent om den saken

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Pinkvin skrev On 20.3.2015 at 13.41:

Navionics er peppra (fortsatt?) med skvalpeskjær så jeg får magesår bare av ett blikk på det når jeg feks må legge en alternativ rute litt sånn kjapt underveis.

Har akkurat kjøpt Navionics og ser at det i advaced Map option går stille inn så mann slipper å se alle detaljer under et visst dyp.  Ha mulighet til å se skvalpeskjær før men kjører på dem må da være en fordel? 

Link to post
Share on other sites

Er det noen bedre kart og billigere over Norge og  Sverige  til mobil og nettbrett (Android) enn disse og oppdatert hver uke i et år.

Digital oeSENC charts of Norway are only 21 € »  Digital oeSENC chartof Sweden  are only 49,72 € »
» OpenCPN for Android is not expensive, only a small one-time fee of 9 €. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Synes det fungerer bra med Navionics! veldig lett å lage ruter og fint til planlegging av ruter.. Jeg bruker den til oversiktsbilde og så har jeg somet inne på Garminplotteren, som jeg stoler mest på.  Jeg har også prøvd Bluechart på app, men liker Navionics bedre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dagyri skrev for 11 timer siden:

Har akkurat kjøpt Navionics og ser at det i advaced Map option går stille inn så mann slipper å se alle detaljer under et visst dyp.  Ha mulighet til å se skvalpeskjær før men kjører på dem må da være en fordel? 

 

Bare ikke bruk "sonarkart" som gir deg falsk info så går det nok bra. 

Link to post
Share on other sites

Raymarine Axiom 9 i båten med Navionics kart + combo med Navionics på mobil og brett

var litt kranglete med paring men når det var gjort gikk sync lekende lett.

veldig fint stikke ut turen når eg sitter hjemme i stuen eller i nabobåten for så enkel synk med plotteren

Navionics app e grei å bruke ellers e Gule sider på sjøen et godt alternativ

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Yri’n skrev 21 minutter siden:

Har nå fått meg Garmin GLO 2, så nå får Navionics styresignalene fra satellitter igenom Bluetooth.

Bare å Google på Garmin GLO 2, så finns det flere tilbud... Fikk min levert i posten for under tusenlappen.

Synes du den er mer nøyaktig? 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...