Jump to content

Beste sjøkart til mobil


erlendtl

Recommended Posts

Seapilot är uppdaterade på ett helt annat sätt än iSalior. 2013 fick vi en helt ny korrigerad kustlinje i våra sjökort på västkusten efter satellitfoto, iSalior har fortfarande inte med denna, alltså är korten från 2012 eller tidigare, fel på upptill 50 m finns på många ställen. Ett annat exempel, 1 maj 2014 kom på UFS en rättelse vid Rörö i Göteborgs norra skärgård, nytt kummel och några nya lysprickar, två veckor senare tittade jag i Seapilot och då fanns rättelserna med, dessa finns fortfarande inte med i iSalior.

Her er NV fra 2011 har ikke registrert at landet ikke ligger der det er.

Og en ny varde på 57,45

Sert nå at et skvalpeskjæe Vest for den røde m/lys er flyttet på i Seapilot 57.46.100N 011.37.227 i NV

 

Er iSalior restlager fra 2011 da kan de selge billi..

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Seapilot som tillegg til papir eller plotter. Kommer i nye utgaven med nye funksjoner, bla vær, internett-ais, og kan installeres på flere enheter(1 som brukes) som nevt over.

Hatt Seapilot siden starten i fjor på en Samsung tab. Fin å ta med seg på land på kvelden for planlegging, noe som er svært tungvint med pc/plotter.

Har også Tiki proff på PC+Raymarine plotter med navionics+papir. Alle kartene viser forskjellig enkelte steder.

Seapilot hadde også messetilbud på standen.

Hvem som er best på hva, tja.

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det är 50 m som man förväntat sig tidigare är det väl bra om det nu är bara några få meter.

Jo, men det hjelper lite dersom skalaen er 1:50000. 1 mm. i kartet er 50 m. i terrenget i original størrelse.

Og noe kart i større skala en 1:50000 finnes ikke for Rørø.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne litt, vedrørende iSailor, så leste jeg en test der det stod at en av ulempene var at man maks kun kunne zoome ut til 2,5 nm før man mistet alle detaljer i kartet. Er dette fortsatt tilfellet, eller har det blitt utbedret nå?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Løfter denne litt, vedrørende iSailor, så leste jeg en test der det stod at en av ulempene var at man maks kun kunne zoome ut til 2,5 nm før man mistet alle detaljer i kartet. Er dette fortsatt tilfellet, eller har det blitt utbedret nå?

 

 

Dette avhenger kanskje av skjermstørrelsen, iPad vs iPhone osv. Litt usikker på hva "2,5nm" står for her, men på iPhone 6 plus ser jeg 3nm på "tvers" og drøye 5 "på langs" før detaljene forsvinner. Navionics ser ut til å holde på detaljene enda litt lengre. Har ikke funnet noen innstilling i iSailor hvor jeg kan sette denne grensen selv, men opplever det ikke som noe problem heller. I hurtiggående båt blir det kanskje annerledes, men da vil man nok trenge en større skjerm også.

 

Syns forøvrig autoroute-funksjonen til Navionics er grei for å anslå reell avstand mellom to havner med "innaskjærs" rute. Ikke akkurat noe å seile etter, men gir et langt bedre estimat enn f.eks. luftlinje-avstand.

 

Uansett hva man velger er det viktig å være sikker på at kart over alt aktuelt farvann er tilgjengelig OFFLINE.

Link to post
Share on other sites

Hej

Det har hänt en del sedan jag skrev här sist. Sjökort till Seapilot för Sverige kostar 80 kr och till Norge 269 kr Då ingår programmet och gäller ett år, alla finesser finns då inte med. Lägger man till 359kr/år får man alla finesser och kan använda programmet och köpta sjökort på fem enheter samtidigt. Problem med att detaljer försvinner vi utzoomning har blivit mycket bättre i de flesta program och avståndet räcker. Seapilot är fortfarande det program som uppdaterar sjökorten snabbast i varje fall i Sverige.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Ja, det har mest sannsynlig blitt utbedret, testen jeg leste var tross alt snart to år gammel, men har bare ikke klart å finne noen annen test som sa at dette var utbedret. Nå er jo iSailor heller ikke verdens største investering, så jeg får jo bare prøve og se hvor langt den går ut. Men det om det på mobil nå kommer ut lenger en 2,5 nautiske mil (antatt "forover" på kartet, så regner jeg med det samme gjelder iPad også. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Jag testade Seapilot, Navionics och iSailor som jag har i en Ipad och mätte då diagonalt på skärmen. Max ut zoomat utan att någon detalj försvinner är på iSailor knappt 5 M på Navionics ca 7 M och på Seapilot 11 M dock är Seapilot grötigt då, så ca 7 M kan vara användbart åtminstone inomskärs. Seapilot kan testas i 36 timmar gratis.

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Hei, dere kan laste ned Embark. Den er tilgjengelig i Appstore https://itunes.apple.com/us/app/embark-your-nautical-charts/id967289980?mt=8

og Google Play https://play.google.com/store/apps/details?id=com.isea.Embark&hl=en.

 

Her får dere gratis online kart og dere kan legge til fiskeplasser eller steder dere vil huske.

 

God kartkontrast for sollys og gode nattkart.

Inne i Appen kan dere laste ned en god ruteplanlegger.

Ønsker dere offline kan dere kjøpe det inne i appen.

 

Det kommer mye spennende innhold her etterhvert; radar med nyttetrafikk (ala Marine Traffic), vær og mulighet for å legge til egne bilde og dele alt dette med venner og bekjente. 

Redigert av Båt BIM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg trenger sjøkart for Danmark - Kattegat- Skagerak- Sverige - Oslofjordområdet på nettbrett/mobil (har mobil, tenker å kjøpe nettbrett). Lastet ned Navionics Europakart og tenkte jeg var dekket, men Danmark var ikke med. Fikk heldigvis annulert kjøpet på Google play. 

 

Nå er jeg ikke avhengig av å bruke Navionic, men tenkte det var greit ut ifra tilbakemeldinger. . Så forøvrig ikke noen mulighet for å velge mobil eller nettbrettløsning, lastet kun ned den jeg fant til mobilen, kr. 599,-. Syntes dette var langt høyere pris enn jeg har lest om på nettet, særlig om jeg skulle ha Danmark og Grønland til samme pris i tillegg. Hvilke muligheter er det idag? Ser at enkelte versjoner kan lastes ned til både telefon og nettbrett, det hadde vært fint. Skal bruke den om få dager, så enkel bruk uten masse instruksjoner hadde passet bra.

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen og kuppet tråden, men et spørsmål ang. Navionics på Iphone.

Hvordan hindre at skjermen går i dvale?

På Gule Sider appen er der en egen bryter som gjør at nå denne appen kjører, skrur ikke skjermen seg av.

Er der tilsvarende på Navionics?

 

PS: Skal sies at jeg nå er inne i en 15 dagers prøveperiode, slik at det kan være noen begrensninger i den forbindelse.

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...