Jump to content

Hentetråd Drøbak - Bodø.


Nevermind

Recommended Posts

Et knapt døgn siden vi kom hjem, og status er at vi gjorde 960 nautiske mil på 12 dager i mars måned, 9 dager hvis vi trekker fra de to dagene vi brukte på mannskapsbytte i Ålesund og en dag værfast i Stokkøysund.  Jeg skal komme med en liten oppsummering i løpet av de nærmeste dagene, men jeg vil bare legge ut noen bilder fra vi ankom Bodø.  Vi hadde vind fra øst på 25-35 knop hele veien inn, og hadde 7-8 knops fart når vi kom inn på Bodø havn med bare fokka.  Vi avbrøt et forsøk på å legge båten i det som blir dens nye havn pga. vindkast på tvers av båsen, og la til på gjestebrygga i stedet.  Her ble vi møtt av venner som har kjøpt en maken båt, og noen familiemedlemmer.  Vi sprettet også champagneflasken vi fikk av Ask når vi var innom Bergen. Tusen takk for champagnen Ask :-)  Tradisjon tro skulle vist jeg som kaptein kastes på hav når vi kom hjem, men det sympatiiske mannskapet anså episoden på Folla hvor jeg måtte ned å plukke en plastpose ut av propellen for å være et godkjent bad.  bilde

Link to post

Artig, da fikk jeg også med meg hvor "Framtia" havnet hen.

Den sekvensen 5.50 ut i filmen var litt på grensen, minst en om bord som lurte på hva i all verden rormannen drev med :giggle:

 

Gratulerer med ny båt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Takker så mye Bøljan.  Det er fin havn dere har, men jeg var skeptisk når vi ble stående med kjølen i bunnen og ikke kom oss ut før etter 2-3 timer når høyvannet hadde steget såpass at vi kunne prøve igjen.  Høres ikke ut som Framtia har hatt det problemet så det må nok ha vært uvanlig lav vannstand den morgenen.  Fikk forresten filmet den episoden også, men synes filmen ble litt i lengste laget så jeg lot være å bruke de klippene :-)

Link to post

Snakket med han som hadde båtplass ved siden av meg før, en Hanse 430 som stikker 220 cm. Han hadde heller aldri nådd ned i bunnen, så det må ha vært ekstremt lavt vann den dagen, Da jeg gikk inn der i går målte jeg minimum dybde ca 260 cm (men jeg er usikker på hvor godt kalibrert dybdemåleren er). Så kartlegging av bunnforholdene står på gjørelisten når det blir badetemperatur :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Vi var i Ålesund når solformørkelsen var. Det var overskyet så vi så ikke så mye til den, annet enn at det var uvanlig mørkt en periode på formiddagen. Landgangene til flytebrygga vi lå på i Ålesund var så bratte at vi nesten ikke kunne gå der, og ene siden av av flytebryggen lå tørt når det var fjære. Jeg la vel også ut et bilde her av en Colin Archer rett over sundet som sto på bunnen så det var nok lavere vannstand enn det som er normalt den uken.

Link to post

Elles kom det no fram på filmen at det hadde vore ute ei vinternatt (eller vinterdag) før. Flott å sjå at de har opp god seilføring og utnytter seileigenskapane til båten, som absolutt ser ut til å vere bra. At båten får ein liten "sladd" no og då, er eksempel på at det ikkje er pyseseglarar som er på tur :lol:

 

Denne henteturen har vore kjempeflott, og ein tur som eg kjerne skulle vore med på, bortsett frå årstida og temteraturen :wink:

Link to post

Takker så mye. 6-7 dagers seiling så er du der hvis du er like heldig med været som vi var, men jeg må jo si at det var veldig mye fint å se før vi kom så langt nord. Jeg trodde Jæren skulle være kjedelig, men 10 knops fart på,natten med stjerneklar himmel, lyset fra land 7-8 nautiske på styrbord, og lanternene fra fiskebåtene var magisk. Hele Vestlandet var fantastisk, og Sigurd har gitt beskjed om at jeg må kjøpe ny båt til neste år så vi kan gjenta turen :-)

Link to post

En slags oppsummering av turen vår :-)

 

I september 2014 kjøpte jeg Nirvana som da lå på Storsand, rett over sundet fra Drøbak.  Jeg  var aldri i tvil om at båten skule seiles nordover, og ikke sendes som dekkslast på et frakteskip slik jeg gjorde for 10 år siden når jeg kjøpte min forrige seilbåt, men jeg måtte ha tid til å planlegge turen og finne mannskap.  4 personer fant jeg ut måtte være idéelt for å kunne seile også om natten, og så får vi mindre vått tøy å tørke i båten enn hvis vi hadde vært flere.  3 mann bør gå, men da er man sårbare hvis en mann blir syk, eller kommer i siste liten og sier at det ikke passer å bli med på turen.

 

Værstatistikker for april ble studert i Den Norske Los, og det var tydelig at vi kunne få mye kuling og storm, men 50/50 om den ville gå vår vei eller motsatt vei.  I mai mnd. går det i ett med arbeid, helligdager, annet arbeid, og gudene må vite hva.  I tillegg er det mer nordavind i mai, og det er ingen fordel.  Etter hvert ble det klart at jeg måtte arbeide siste del av april så da var det bare å flytte turen frem slik at vi skulle være hjemme i Bodø før påsken.  Været i mars ble ikke studert like grundig som været i april, men jeg følte meg rimelig trygg på at det ikke var noen værmessig fordel å flytte turen frem 1 mnd.  Utfordringene er mye vind, lave temperaturer (luft/sjø), mulighetene for snøvær, og at du starter dagen med tauverk som er stivfrosset fra forrige dags seiling.  En MOB-situasjon i mars måned vil være mye mer kritisk enn en tilsvarende situasjon noen måneder senere, og hvordan blir stemningen om bord dersom vi går konstant våte og kalde?  Kan vi stole på at dieselvarmeren fungerer, og klarer å holde båten varm hele turen?  For å gjøre det lettere å holde stemningen oppe bestemte jeg meg på forhånd for at jeg etter en ukes tid ville bytte ut deler av mannskapet.   Det er normalt sett ingen ulempe å få inn et par nye ansikter, men slik turen gikk var det aldri tegn til dårlig stemning om bord.  Uken før turen startet fulgte vi langtidsvarselet for den sydlige delen av Norge, og det så lovende ut selv om det var dager hjemme i Bodø hvor jeg lurte på om det kanskje ikke var så smart å hente en båt på en årstid hvor vi fortsatt kan få full vinter.   

 

Eberspächeren  fikk kjørt seg underveis, og fungerte veldig bra.  Det gjorde at vi kunne bytte på å stå til rors, og så kunne et par mann gå ned under dekk hvis de ønsket.  I tillegg ga det god tørk på våte seilklær som vi fikk et par ganger underveis, og en varm kabin vil gjøre det enklere å få varmet opp en kald og våt seiler dersom vi skulle være så uheldige å få en MOB.  Siden mars måned er en måned hvor vi kan få alt fra fine vårdager, pessvåte regndager, og kalde vinterdager er det ikke lett å pakke det man trenger uten samtidig å ta mer enn man faktisk får bruk for.  Godt fottøy med plass til tykke ullester er et must, i tillegg til gode hansker/votter, lue, ullklær til å ha under seilklærne, og flere sett i tilfelle noe blir vått.  Vi hadde også tatt med 2 stk. Jervenduker slik at 2 mann skulle kunne sitte ute godt isolert, men disse ble ikke brukt da vi frem til det bare var 2 dager igjen stort sett hadde 4-7 varmegrader.

 

Av sikkerhetsutstyr om bord  hadde vi en ny 6-mannsflåte, sikkerhetsliner til alle om bord, EPIRB, 3 stk VHF, strobelight til hver mann, nødraketter, branntepper og brannslukningsapperater.  Vi hadde i tillegg med noen ekstra redningsvester og CO2-patroner.  AIS regnes kanskje ikke som sikkerhetsutstyr, men det må være noe jeg definitivt ikke ville vært forruten på denne turen.

 

Navigasjonen ble ikke som jeg hadde tenkt.  Jeg hadde tenkt at den som sto til rors kunne navigere på plotteren som står fast montert rett foran roret.  I tillegg  skulle en av de andre som var ute i cockpit ha et litt større bilde på iPad/Navionics for å se litt lengre frem.  Alle bruer og luftspenn var sjekket ut på forhånd for å være sikker på at ikke masten skulle treffe noe.  Av alle ting klarte jeg å glemme kartbrikkene til Garmin-plotteren hjemme i Bodø, men vi var heldige og fikk lånt en brikke på Storsand. Den viste seg å bare dekke området fra svenskegrensen til Arendal så iPaden ble mer brukt enn hva vi hadde tenkt.  Ikke turte vi å få sendt kartbrikkene til Stavanger heller da vi var redd vi skulle passere Stavanger før de evt. kom frem dit, så de ankom etter hvert til Ålesund hvor vi hadde bytte av 2 mann.  Det ble derfor til at vi hadde iPad som primær navigasjonskilde, og det er ikke optimalt når dagsetappene er på 12 timer.  Den måtte lades litt nå og da, og i tillegg er streken som markerer retningen båten går i veldig ustabil, men den viser hvor vi er, og det er vel det viktigste.  Vi hadde papirkart for hele strekningen, men de ble kopiert før turen, og nedskalert slik at et vanlig kartblad nå var på et tosidig A3-ark.  Fine kart, men det ble smått når vi forsøkte å finne detaljer f. eks. i trange sund, høyde på bruer eller lignende.  Jeg hadde også kjøpt Havneguiden fra Lindesnes til Bergen, og fra Bergen til Kirkenes.  Kjekt å ha, men den første boken ble aldri åpnet da vi tok strekningen Kristiansand – Bergen i en etappe, og Zachariassenbrygga finner de fleste som har vært i Bergen tidligere uten å åpne havneguiden.  Ikke vet jeg om brygga er i Havneguiden heller, men heller en bok for mye enn en for lite.

 

Dag 1 var tenkt å skulle bli fredag 13. Mars, men når jeg utsatte turen en dag var det ikke p.g.a. overtro, men fordi vi måtte bruke fredagen på å komme oss til Storsand og få om bord det vi skulle ha med, inkl. 240 liter vann som ble fylt fra vanndunker da vannet var avstengt for vinteren. Så da startet vi heller på morgenen 14. Mars.  Det hele startet jo så fint med at vi ikke kom oss ut av havnen p.g.a. sjeldent lav vannstand, og en kjøl som stikker 210 cm. ned.  Etter ca. 2 timer, og en tur i mastetoppen, kom vi oss av gårde.  Vinden var moderat, og det ble første og siste dag vi fikk brukt genakkeren på turen.  Tidligere eier av båten ble med første dagen, og det satte jeg stor pris på. Seilingen er en ting, men det er fort ting man lurer på med ny båt, og nå hadde vi med mannen som kunne svare på det jeg måtte lure på.  Han ble satt av utenfor Tjøme før vi fortsatte ned til Stavern hvor vi overnattet.

 

Dag 2 hadde vi et håp om å komme oss til området Kristiansand-Mandal, og det ble Kristiansand.  Vi hadde god vind fra NNØ, og la oss noen nautiske mil fra land.  Kartplotteren viste jevnt over 1 knop mer enn loggen så vi hadde nok en fordel av å ha havstrømmen med oss.  Vi endte i Kristiansand etter 12 timer, og 100 nautiske målt på loggen. 

 

Dag 3 dro vi ut fra Kristiansand etter å ha vært innom et konditori og en båtforretning.  Vi hadde god vind fra ØSØ og gjorde stort sett 8-10 knop med fokka innrullet, og 2 rev i storseilet.  Alternativer for hvor langt vi skulle seile den dagen var Egersund, eller kanskje Tananger hvis vi var heldige med været.  Utpå ettermiddagen begynte vi å snakke om Haugesund, og så endte vi i Bergen.  Vinden var god hele tiden (13-20) sekundmeter, og også sjøen kom på skrå inn bakfra så de 2-3 meter høye bølgene kjentes helt fine ut.  En og annen 5-meter hadde vi kanskje, men de var nok mer med på å gi båten litt ekstra fart et kort øyeblikk.  Vi gikk langt sør, og var i det vi passerte Mandal 16 nautiske fra land. Dette var også den første natten vi var ute, og lysene fra land langs Jæren, stjernehimmelen, lanternene fra fiskebåtene utenfor Egersund var magisk.  Det samme kan også sies om lydene nede i båten i det jeg gikk og la meg kl. 03 på natten og hørte sjøen som passerte, og slapp tak i hekken i 10 knops fart.  I det vi kom opp i Karmsundet avtok vinden, og vi startet motoren for også å få ladet batteriene.  32 timer etter at vi dro ut fra Kristiansand var vi fremme i Bergen.  Loggen viste at vi hadde gått 234 nautiske mil, men tar vi med havstrømmen er nok det riktige tallet 250-260 nautiske mil.

 

Starten på turen, og spesielt nattseilasen fikk vist hvor fint det er å ha AIS om bord.  Bare det å vite at de andre båtene får oss opp og vet hvem vi er, og det at vi blir varslet om båter vi ennå ikke ser er gull verdt.  I mars mnd. var det ikke mange andre fritidsbåter å se så da antok vi at det vi møtte av yrkesfartøyer også hadde AIS.

 

Dag 5 var det overskyet til å begynne, og noe vind fra nord.  Vi gikk innaskjærs for motor opp Kvernafjorden, Alverstraumen, Radsundet, Fonnesstraumen, Ånnelandssundet, Vilnesfjorden, Granesundet, Skatestraumen, rundt Stadt, opp Vartdalsfjorden, Sulafjorden, og inn til Ålesund.  Været bedret seg underveis, men det ble mye motorkjøring denne dagen.  Loggen viste 170 nautiske mil, og vi hadde brukt 25 timer på turen.  Fremme i Ålesund skulle vi bytte ut 2 mann som ville komme med fly neste dag så vi ble liggende der i 2 dager (dag 6 og 7).  Vi fikk også ryddet opp litt i båten, montert opp en klokke og et barometer, og vi fikk testet ut maten på Egon.

 

Dag 8 dro vi ut kl. 7 på morgenen.  Vinden kom fra NV så det ble motor også denne dagen.  Etter 9 timer og 69 nautiske mil var vi fremme i Kristiansund. 

 

Dag 9 fikk vi endelig vind som passet oss.  Liten til sterk kuling fra SV, og 4-5 varmegrader.  Denne dagen valgte vi å bare bruke fokka, og vi seilte opp på innsiden av Frøya og Hitra.  Øst av Hitra passerte vi et frakteskip som hadde grunnstøtt i løpet av natten, og av alle ting kom vi med på opptakene NRK gjorde ved den grunnstøtte båten i det vi passerte i bakgrunn i 10-12 knops fart. 

 

Nord av Hitra var vi litt uoppmerksom og gikk litt for langt slik at vi var på vei inn Trondhjemsleia rett sør av Ørlandet.  Vi oppdaget rimelig raskt hva vi hadde gjort, og så fikk vi føle hvordan det var å gå opp mot kulingen i det vi skulle gå tilbake til der vi skulle satt kursen mot nord.  Litt senere så jeg at Nirvanas tidligere eier hadde forsøkt å ringe meg så jeg tenkte jeg skulle ringe å høre hva det gjaldt.  Saken var morsom, for han hadde blitt oppringt av en mann fra Finnmark som hadde fulgt oss på AIS, og som var bekymret for rutevalget vårt.  Jeg vet ennå ikke sikkert, men jeg vil tro han har fulgt oss på turen, og så oppdaget feilnavigeringen vi hadde på 1-2 nautiske mil. 

 

Vi fortsatte deretter videre til Stokkøysund hvor vi var fremme etter 12 timer og 92 nautiske mil.

Neste dag (dag 10) var det meldt storm så vi valgte å ligge i ro en dag på Kuringen i Stokkøysund.  Vi fikk handlet litt, dusjet, stekt vaffler, og byttet dieselfilter da jeg ville se at ikke vi hadde vann eller urenheter i dieselen.  Det viste seg å være lurt da det var litt vann i vannutskilleren, men ikke mer enn at jeg byttet filter, og mente båten var klar for å dra videre straks været ble bedre.  Kuringen er godt skjermet så vi merket ikke så mye til været som skulle være lengre ut.

 

Dag 11 dro vi videre på morgenen, og det ble motorkjøring til å begynne.  Etter ca. 3 timer fikk vi en kraftig vibrasjon i propellen så vi var snar å sette den i fri.  Vi så noe plast som fløt i sjøen rett ved oss, men når vi forsøkte å sette motoren i gir igjen var det tydelig at vi hadde et problem.  Vi var nå midt ute på Folda.  Vi hadde fått noe vind så vi rullet ut litt av fokka, og la båten bi.  Deretter hev jeg på meg en våtdrakt jeg hadde liggende i tilfelle behov, og spente opp et tau på tvers mellom de to fremste vinsjene slik at jeg kunne dra meg ned til propellen for å se hva det var.  Det viste seg å være en plastpose som hadde pakket seg rundt propellen slik at den hadde foldet sammen, og mindre enn 20 minutter etter at vi fikk den i propellen var vi på vei videre.  Vi hadde nå fått så mye vind at vi lot være å starte motoren.  Etter en stund gikk jeg ned i båten, og ble møtt av en helt for j… diesellukt.  Det viste seg at lufteskruen ikke hadde blitt tightet godt nok dagen før når jeg luftet dieselsystemet etter filterbytte, og 5-10 liter diesel fløt nå rundt under dørkplatene.  Løsningen der og da ble å fylle på med 12-15 bøtter med sjøvann m. zalo, og så å pumpe det ut igjen.  Dette ble gjort i 2 runder, men jeg har hatt litt arbeid i ettertid med å få bort resten av lukten.  Ca. Kl. 19:30 var vi fremme i Rørvik hvor vi overnattet etter å ha gjort 65 nautiske mil denne dagen.

 

Dag 12  dro vi ut fra Rørvik i 7-tiden på morgenen.  Det var nå blitt kjøligere, og det lå et tynt islag på overflaten i det vi dro ut.  Det var fine forhold for å seile denne dagen, og vi tok en liten stopp i Brønnøysund for å hilse på en seilekollega, samt kjøpe oss en is i finværet.  Vi fortsatte deretter til Sandnessjøen  hvor vi hadde vår siste overnatting på turen.  Totalt 85 nautiske mil denne dagen.

 

Dag 13 Var det blå himmel og sol igjen, og 2-3  minusgrader på morgenen.  Det blåste friskt så vi rullet ut fokka etter kort tid.  Det var mye heftig sjø denne dagen så vi fikk en del gode klipp med GoProen.  Vi kom inn i kjente områder, og de siste timene opp mot Bodø hadde vi 30-35 knops vind fra øst.  Farten var jevnt god hele veien, og etter 12 timer og 92 nautiske mil var vi hjemme i Bodø hvor vi ble møtt av seilervenner som stilte med velkomstgave, og ønsket å høre hvordan turen hadde vært.   Båten ble lagt i gjestehavna da vi hadde for mye vind på tvers av min faste bås, men allerede neste dag fikk jeg flyttet den dit den hører hjemme når den ikke er ute på sjøen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...