Jump to content

Hentetråd Drøbak - Bodø.


Nevermind

Recommended Posts

Det blir hviledag i dag pga. været. Vi ligger godt i rute til å nå hjem før helgen så vi får lete frem noe å lese på, og så tenker jeg å bytte dieselfilter. Har ikke noen grunn til ikke å stole på filtrere vi har, men når de melder vind fra nord de neste dagene kan det bli en del motorkjøring, og en ting jeg ikke ønsker er motorstopp.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye :-) Tror vi går innerleia nordover nå, men må se litt hva de melder. Har handlet inn uante mengder med mat, men nå er det på,tide å gå løs på dieselfilteret. Får se hvordan forfilteret ser ut, og så evt. ta motorfilteret om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Nytt profilbilde Framtia :-) Det var litt urent vann på dieselen så det var vel bra at jeg tok en sjekk på filtrene. Ikke helt uvanlig etter det jeg har forstått, men det er heldigvis en enkel dieseltank å sjekke når jeg kommer hjem samenliknet med den jeg hadde på min forrige båt :-)

Link to post
Share on other sites

Hadde motorstopp med min forrige båt pga. uren diesel så det var nok på gammel erfaring at jeg sjekket filteret. Godt å ha det gjort, så kan vi føle oss trygge de neste dagene. Får ta en nærmere sjekk på tanken når jeg kommer hjem. 6 meter bølger er kanskje ubehagelig mye, men vi får se hva vi får i morgen. Får i hvertfall vinden rett i mot, men hjem skal vi :-)

Link to post
Share on other sites

Dro videre kl. 7 i morgest. Et helt annet vær enn i går, men så lenge vi kommer oss videre nordover er vi fornøyde. Har vært ute i 10 dager nå, og bør være i Bodø før helgen. Buzz Aldrin følger med mens VP og autopilot ordner resten :-)bilde

Link to post
Share on other sites

Takker. Jeg tror Wesselfinder Pro vil fungere bedre da den så vidt jeg vet henter info fra Kystverkets AIS-basenett. Har installert mAIS, men det ser ut som den ikke fungerer helt etter hensikten.

 

Etter mye heftig seiling tidligere på turen, og en del ikke like morsom motorkjøring fikk vi plutselig litt å gjøre i dag. Noen nautiske ute i havet vest av Halmøya fikk vi mye vibrasjoner i propellen, og det var tydelig at vi hadde fått noe i propellen. Motoren ble satt i fri, og et par forsiktige forsøk på å koble inn, både forover og bakover ble gjort. Vibrasjonene var der fortsatt, og vi hadde ingen fremdrift på båten. Vi rullet ut en del av fokka, og la båten bi så den ikke skulle ha for mye bevegelser i sjøen. Dønninger var heldigvis ikke så ille som de vi hadde 30 min. tidligere så jeg hev på meg våtdrakt, føtter, maske, en kniv, og hoppet i sjøen. Deretter spente vi opp et fortøyningstau på tvers mellom vinsjene til storseilskjøtene som jeg kunne dra meg ned til propellen med, og så var jeg nede en kjapp tur og fikk vekk en plastpose som hadde lagt seg rundt propellen. Fra vi fikk posen rundt propellen, og til vi startet motoren igjen og kunne fortsette nordover gikk det 15-20 minutter. Skal se når vi fottøyer båten for kvelden om vi har et par bilder :-)

Link to post
Share on other sites

St. Svithun hadde gjort seg. Ikke fikk jeg med meg kamskjell til kvelds heller, men det virker som mannskapet har forståelse for at jeg ikke vil fridykking til 200 meter + når vi primært er ute på seiltur. Har forrøvrig slått av motoren og fått opp begge seilene. 7,5 knop nå på kryss :-)

Link to post
Share on other sites

Aldri så galt at det ikke kan bli verre...

En stund etter at jeg var ute og dykket oppdaget jeg en sterk lukt av diesel nede i båten. Lufteskruen på dieselpumpen var ikke godt nok tightet til, og hadde vibrere opp. Jeg vil tro det hadde lekket ut 5-10 liter diesel som fløt rundt under dørkplatene. Vi fylte på med 8-10 bøtter sjøvann med zalo, og pumpet det ut. Ikke særlig miljøvennlig, men det er en lett olje og den fordamper så det var den beste løsningen jeg kom på. Jeg har nå hatt en grundig rengjøring under dørken, og i motorrommet, men vil ha et par runder i morgen også med vann og zalo slik at det får flyte litt rundt mens vi seiler da det sikkert er litt igjen på steder hvor jeg ikke komet til med vaskefillen. Ellers ble det en veldig fin seiltur, og vi fikk besøk underveis av en kamerat som flyr ambulansehelikopter. Satser på at han synes det er greit at jeg legger ut et bilde han tok sånn ca. 15 min før jeg oppdaget at det fløt diesel under dørken. Hadde nok ikke lagt ut bildet hadde vi lagt bi på åpent hav, med en stor fargerik oljefilm rundt båten :-)

Link to post
Share on other sites

Litt utfordringer må man tåle ja, men vi fyrer på grønn diesel vi. Rødfargen er nok mere en optisk illusjon fra sol-lyset mot kameraet. Ny dag i dag heldigvis, og nye muligheter. Vindstille inne på havna i Rørvik nå på morgenen, men det er meldt sol og genakkerføre hele dagen så det her lover godt :-)

Link to post
Share on other sites

Nå har vi passert fylkesgrensen og er hjemme i Nordland. Fortsatt et godt stykke igjen, men ser det som sannsynlig at vi er hjemme i morgen kveld. I morgest når vi dro ut fra Rørvik var det is på sjøen inne i havna, og termometeret viste 0 grader, men det er blå himmel og sol. Gode vindforhold, men vi nøyer oss med fokka, og motor. Turen så langt har vært fantastisk bra, med unntak av gårsdagens diesel-lekkasje. Glemte vel å nevne at vi hadde 10-12 ølbokser liggende under dørken som måtte vaskes, men jeg testet ut en boks når jeg var ferdig med det som skulle gjøres i går kveld, og de smaker slik Hansa skal smake :-) Blir rart å komme hjem igjen for jeg kunne godt fortsatt noen uker til, men da ville det vel vært en fare for at jeg kom hjem til tomt hus. Vi får holde oss til den opprinnelige planen :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...