Jump to content

Marinefett som antigroe for propell


Billa

Recommended Posts

Fikk et kjerringråd på messa. Smør inn propellen med marinefett av typen som presses inn i drev med fettpresse. Skal hindre groe av rur og andre plagsomme kryp. Sannsynligvis vil mye av fettet dras av når propellen går rundt men om det er igjen et tynt lag så kan det hende det virker.

Noen som har erfaringer med metoden?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Tror fettet blir borte med tiden pga de kraftige vannstømmene rundt propellen. Dette er nok mer egnet på steder ute av vannstrømmen som en påhengsbrakkett etc.

 

Jeg maskerte en påhengsbrakkett med hulromsvoks fra BT (rustbeskuttelse på bil)

Det ble endel skjegg men det var bare festet i fettet som enkelt ble spylt av med høytrykk på høsten. Et godt alternativ til bunnstoff på en påhengs hvor man vil bevare den fine lakkfinishen.

 

bilde

Tråd her: https://baatplassen.no/i/topic/114760-finnes-det-lurium-som-hindrer-blaaskjell-paa-tiltpumpen/

 

På innenbordspropeller så så er det polering og atter polering til blank finish etterfulgt av voks og forselgler.

 

I fjor våres polere jeg propellen blank med autosol og rondell til drillen.

Når dem var speilblank la jeg på Collinite #845 voks og så en runde med autoglym sin forsegler.

 

Båten er en saktegående Trawler som går rundt i 6-7 knop med 6/700 rpm på propellen.

 

Etter polering, voksing og forsegling så det slik ut

bilde

 

Slik så det ut i slutten av juli. Null groe og rur.

bilde

 

Etter opptaket i høst var det bare et lite kalklag på propellen men fortsatt ikke mer enn et par rur. Antagelig pga anoden på akslingen rett ved propellen. Man kan se det lille feltet på bilde der jeg skrapet litt i kalken med neglen.

bilde

 

Her etter en vask med stålull og 35% eddikessens.

Ble nesten like blank igjen som før sjøsetting.

bilde

 

Til våren blir det en kjapp runde med autosol og så samme prosessen igjen :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg forundres til stadighet over at erfaringen er så forskjellige over samme tema. Noen tviholder på metoden mens andre kommer til andre konklusjoner. Kan type fett, type propell (overflate) og påføringsmetode være avgjørende tro? Jeg har noen rester av Mercruiser sitt pumpefett som kan prøves.

 

På min forrige båt hadde jeg en blank stålpropell. Denne blankpusset jeg hvert år. Prøvde ikke voks eller sealer, men pusset ren med Autosol. Resultatet var alltid stor forekomst av rur med redusert fart og vibrasjoner i september.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Drevspray virkar omtrent som gjødsel i ein åker.

Det synest å gro meir.

Enig. Drevspray virker mest å inneholde mye tynner som selges til blodpris.

 

I fjor tok et par kompiser seg bryet med å kostmale selve drevet med vanlig bunnstoff for alubåter da de var lei av nedgrodd drev hvert år. Resultatet var null rur.

Skjoldet som ble malt med drevspray var derimot godt grodd som vanlig.

 

Når jeg kjøpte trawleren i 2013 fikk jeg montert inn hekkthruster og en stor ekkoloddsvinger. Disse delene ble sprøytet med drevspray.

I juli var de totalt dekket av rur. Var nesten ikke en cm2 det ikke var rur på. Resten av båten som ikke ble bunnstoffet det året (ex demobåt) hadde heller ikke et eneste rur.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Drevspray er overpriset, men lett å bruke i bakkant av drevet. Kjøpte en flaske i år også og får nok samme resultat som alltid; rur på rur.

Bunnstoff for alu-båt er en god idee. Det må prøves.

Det brygger opp til et lite FoU prosjekt i år. Alusafe fra Hempel på styrbord side, marinefett på babord side, spray i bakkant og fett på propellen.

Ka dokk trur?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med drevspray er at Aqualine fra Jotun ga null rur, mellom gimbal/bellhousing og transom, mens hempel, trimax, og seajet alle har ført til rur og skjellfarm...

Andre har sikkert annen erfaring, men sist år med 6 mnd sesong ble det endelig positivt resultat.

Resten av drevet har jeg Trimax på som fungerer bra.

 

Propell pusses med autosol og autoglym, men akk. Det holder en kort stund...så er det hvit pad og isskrape i plast hengende fra badeplattformen. No dignity i båtlivet...

Link to post
Share on other sites

Smeltet på noe rød Swix i fjor da jeg hadde båten oppe. Eller, ikke akkurat Swix, men fikk noe rød skismørning av en som driver med langrenn på elitenivå. Den skal visstnok være bedre på skiene enn Swix, satser på at dette også gjelder til bruk på propeller :wink: Brukte blåselampe og varmet opp propellen litt slik at voksen kunne bli polert inn i groper og furer (polerte propellen på forhånd, men litt furer er det ennå da det er en propell som har passert middagshøyden og vel så det). Blir spennende å se om det gir noe resultat i forhold til forrige gang da det kun ble polert. Poenget med marinefett, skivoks eller andre feite løsninger er vel å legge på et beskyttende lag med slik at ruren heller velger andre flater å feste seg på, hadde jo vært fantastisk hvis det virker!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker propellaksefett på propellen til Tresnekka Tora. Ingen rur elle groe.

Jeg tror det virker fordi det er en relativt langsomtgående propell. Tror det også er viktig med riktig vannfast fett.I år skal jeg prøve det på motorbåten Saowanee også.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker propellaksefett på propellen til Tresnekka Tora. Ingen rur elle groe.

Jeg tror det virker fordi det er en relativt langsomtgående propell. Tror det også er viktig med riktig vannfast fett.I år skal jeg prøve det på motorbåten Saowanee også.

Nilsepils; fint om du rapporterer resultatet i denne tråden så vi kan lære.

Jeg kjører inntil 3000 rpm. Kanskje litt fort for fettet?

Sushi

Link to post
Share on other sites

for noen år siden fantes en blank propell lakk fra hempel som hadde et tresiffret tall i navnet. En nabobåt brukte det. veldig bra resultat. Han hadde to propeller, og forsøkte også uten på en av propellene. Ingen tvil om forskjellen.

 

Tror denne ikke lengre er i salg i Norge, men kanskje den likevell er mulig å få tak i? Naboen hadde Fairline 43 Targa, så propellene gikk vel i og for seg fort nok der.

Link to post
Share on other sites

Skiklister! (gjentar meg selv igjen og igjen...)

 

....bare les her!

 

(redigert:) eller her...

 

 

God helg!

 

:smiley::sailing:

Redigert av SIR DAY (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

Påskeklister passer nok best i påsken heh heh. Nei, tror nok blått klister er best. Det er stivt og sitter nok godt på selv ved vann temperatur på 20 C. Rødt klister er sikkert lettere å få på men blir vel litt mykt.

 

Hva er erfaringen med valg av type klister?

Sushi

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Så var vi der igjen, årets oppdatering:

 

Rur på propell:

Hulda ble sjøsatt juni 2014 etter en vinter på land. Tidligere har jeg hatt polert propell, propell innsmurt med fett, propell innsmurt med spesialfett- forsøk lansert fra foretak. Uansett, det har grodd som en velgjødslet gressplen. Så denne gangen, altså våren 2014, ble propellen primet med epoxypimer og stoffet med samme stoffet som brukes på skroget. Vi har hatt mange motortimer i sommer som følge av 'Limfjorden rundt'. Jeg har merket noe utvikling i mer propellvann bak Hulda de siste par ukene. Dessuten hadde vi en propellsang som forsvant i sommer. For et par dager hutret jeg uti med dykkemaske og oppvaskbørste. Det hadde dannet seg begynnende rur på propellen der all bunnstoff og primer var slitt vekk. Noen raske dykk, så var ruren vekk. Skrapte også vekk nokså mye rur fra svingeren til ekkoloddet.

 

Så konklusjonen er at for oss virker bunnstoff best. Hulda har så langt ligget i sjøen 14 måneder. Ingen rur på skroget for øvrig. Og hastigheten for motor øket med borti en knop.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder groing på propell blir det ganske stor sforskjelll mellom høyhastighets propell og f.eks sånt som er montert på en trawler.

Mine propellere spinner ca 1800 rpm og evt fett skvetter lett av.  Polering derimot fungere fordi ingenting "kan falle av".  Det er litt knotete å polere alu propell, men stål går fint.  På min forrige båt var det massiv forskjell på det året de ble virkelig blankpolerte fra det året jeg gikk lett over.  Langsomtroterende porpellere kan sikkert fettbehandles osv.

Likte tanken med polish og sealer, skal teste det på lakkerte alu propellere neste år

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Sjekket også propellen min forleden (saktegående Trawler med propellturtall som regel rundt 7-750 rpm og 7kn fart) og den så omtrent like blank ut som når båten ble satt ut. Kun enkelte rur rundt boss og propellmutter.

 

Oppskriften min er samme som sist år: blankpolert med autosol med polersopp på drill, så et par lag med Collinite #845 og et lag med Selaclean/ autoglym forsegler til slutt (den som er tynn som vann).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...