Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

3 store lugarer og 2 bad. I førsten syntes jeg 2 bad var litt unødvendig, men fordelen er dobbelt opp med septik lengere tid i utehavn.

 

Husk at mange båter med to bad kun har septiktank til det ene. Men to bad har mange andre fordeler, etter en dusj er det andre badet tørt, man kan bruke et bad som tørkerom for seilklær mm. Men bad nummer to tar jo plass, her er min oppfatning at det er stor forskjell mellom modellene i størrelsen 37-40 fot.

 

Når det gjelder to eller tre lugarer ser jeg at det er et krevende valg for din situasjon. To tenåringsjenter tilsier at 3 lugarer er en stor forskjell, men det er viktig for deg å prioritere et godt bad også. Med 3 lugarer kan du kanskje leve greit med at de er litt trangere, skal jentene dele en lugar er jo størrelsen helt essensiell. Hver sin lugar og litt privatliv vil kanskje gjøre det lettere å få de med på tur fremover også. Siden du vurderer større båter regner jeg med at det vil være mulig å finne 3 lugars båter som også har et godt bad. Det er sikkert folk her med god modellkjennskap som kan tipse.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Hva hvis naboen kommer med en like bred båt? Blir det kræsj?

 

Slettes ikke, største bredde oppe er jo under lysåpning. Bred utligger til å gå på ene siden, bom på andre siden. Hvor det ligger en tilsvarende båt. Avstand mellom båtene ca 50cm tenker jeg, men utligger og fendre hindrer sammenstøt - hvis det skulle bli ekstrembølger i havna-

Link to post
Share on other sites

Som vanlig masse interessante tilbakemeldinger!

 

Det hadde nok vært ideelt med 3 kabiner. Så argumentene mot det har vært de seilbåtene vi sålangt har sett på og det har jo i hovedsak vært Bavaria 37. Må få sett på den Beneteauen, men jeg er også klar over at Larsen er liten (og alltid like begeistret).

 

Andre typer båter jeg burde sett på? Legg gjerne inn en konkret finn-adresse om den er tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jo Elan er fine båter. Ut ifra de du foretrekker er den kanskje verdt en titt? 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58308708&searchclickthrough=true

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mulligan: Hvor vil du hen? Vet ikke om jeg helt henger med....en kaffekopp i lomma og en evnt spasertur på en Bavaria 36? Tror du må gi meg et hint.

 

Siglo: Beklager hvis jeg svarte deg litt skarpt....ikke vondt ment. Dine problemstillinger er like relevante som mine, men kanskje i en annen tråd?

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi som følger med i spenning. Du forteller oss når du har kjøpt båt?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...