Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny her på Båtplassen, men har i lenger tid vært en ivrig leser. Vi (familie på 6, men nå med 2 voksne barn) har hatt motorbåt i mange år. Den siste solgt for et par år siden var på ca 30 fot. Jeg vil ikke kalle oss for eksperter på noe vis (man blir jo aldri utlært), men vi har litt erfaring med motorvedlikehold, navigasjon og utstyr, vær og vind osv, men da i hovedsak fra motorbåt. Seilerfaringen begrenser seg til et par dagskurs med erfarne seilere og seiling over noen år med venner (uten ansvar og "kommando"), men med helt enkel erfaring med seil og rigg (storseil og rulleforseil). Har grunnleggende forståelse for hvordan tau og vinsjer fungerer sammen, men vi er noviser. Vi regner med at det blir 4 som skal på seiltur (2 tenåringsbarn) og sikkert noen som av og til vil være med i tillegg.

 

Så til saken og jeg lister opp:

- Vi ønsker å kjøpe en seilbåt på 32-37 fot. Vi ser at 31-32 kan bli litt knapt (vil ha en komfortabel forpigg som ikke er for kort/smal for tenåringer/voksne) og at 37 fot er i lengste laget. Dette siste sier jeg fordi vi ønsker en ideel båt primært for 4 som ikke blir verken for liten etter første sesong og som ikke er for stor å håndtere.

- Vi tenker 2 kabiner. Størst mulig bad med grei dusj. Har 3 jenter inkl min kone. Badet må være ok. Det har vært kummerlig mange år i motorbåt. Så heller greit bad enn en 3. sovekabin.

- For å støtte pkt 2 vil vi også legge vekt på bra med lagringsplass, og det kan selvsagt en 3. kabin også brukes til. :-)

- Vi vil ha en lettseilt båt som vi kan lære oss seiling gjennom å bruke. Regatta og fart er ikke tema. Da er jeg heller mannskap ombord hos de som har slike lyster. :-) Vi snakker derfor om en turseiler.

- Vi ser for oss et par uker med ferie i båten, helgeturer og gjerne også en kveldstur i ny og ne.

- Rullestorseil eller lazybag? Tar imot råd her! Blir ikke fornærmet om seilere korrigerer min begrepsbruk, men forklar gjerne så jeg lærer og forstår.

- Fast aksling eller seildrev?

- Ser at noen har baugpropell. Er dette viktig?

- Ser at mange har ankervinsj. Framme eller akter?

- Hvilket elektronisk utstyr er viktigst? Kartplotter og autopilot er selvsagt. Andre ting?

- Båten skal være av nyere dato; helst max 10 år gml, gjerne nyere.

- Budsjett: 750 K. Har ikke lyst pr idag og investere noe mer enn dette.

 

Jeg har sikkert glemt mye, men det kan dere sikkert hjelpe oss med. Tar gjerne imot råd og tips om aktuelle seilbåter. Har sålangt sett med interesse på båter fra Hanse, Beneteau og Bavaria. Vet at det er noe religion ute og går her, men det er jeg ikke interessert i. Det er kravene ovenfor som teller, men hvis noen har erfaringer med typer man bør "styre unna" (faktabasert), så er jeg takknemlig for den type informasjon.

 

Håper jeg har uttrykt meg rimelig klart om det vi ser etter! :-)

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For 750 K får du helt ok båter opp til 38 fot (Bavaria 38 AC), så rent økonomisk er du ikke underbemidlet for det du ser for deg.

 

Når det gjelder rullestorseil eller lazyjack og tradisjonelt storseil så har forskjellen i seilegenskaper blitt mindre. Jeg tror terskelen for å seile blir lavere med storseil på rull, fordi det bare er å rulle ut seilet. Hvordan det er med mekanikken og holdbarhet/vedlikehold tør jeg ikke si noe om.

 

Autopilot og kartplotter er viktig, og de aller fleste brukte båter over 32 fot har allerede begge deler på plass.

 

Baugpropell har jeg aldri hatt etter snart 20 år med seilbåter, men kan se at mange synes det er praktisk. Hvis man kan planlegge og improvisere litt kan man stort sett klare seg helt fint uten. Seilbåter vender ofte på femøringen (sånn omtrent), mens motorbåter trenger mer plass. Det er nok en av årsakene til at så mange motorbåter har baugpropell, men stadig flere seilbåteiere monteres slikt nå.

 

Ankervinsj er kjekt, men om den skal være foran eller bak avhenger vel mest av om du vil ligge mest for svai, eller med baugen mot land.. Ja takk, begge deler sier jeg, men det er vel egentlig mest fordi vår båt har to stk.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Av modeller dere kan vurdere bør dere få med Jeanneau Sun Fast 35 (evt 37), og Jeanneau Sun Odyssey 36/36i. Begge disse bør tilfredsstille deres ønsker og krav. Sun Oddyssey 36/36i har bra kjøkkenkrok og stor kjøleboks. Alle seiler også godt.

 

Se også på Bavaria 34/36.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg bare kunne ha en ankervinsj så ville jeg hatt den foran fordi man ofte har tyngre ankringsutstyr for å ligge på svai, ergo blir det tyngre å ta opp for hånd. Men om man aldri ligger på svai (noe dere kommer til å elske når dere først prøver det) og kun bruker hekkanker så ville jeg selvsagt hatt elvinsj bak i stedet :-) Og aller best begge deler. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding. Disse båtene er notert og skal følges opp. Kommer sikkert med flere spørsmål rundt detaljer for disse.

 

Hva med Bavaria 32 eller 33 Cruiser og Beneteaus Oceanis 31? Blir disse for små?

 

Så plutselig svaret fra Pinkvin her: Årsaken til at jeg spurte om vinsj foran eller bak var også grunnet tyngde og stabilitet. Noen har sagt, mener jeg, at vinsj bak kan gjøre seilbåten baktung.....?

Redigert av Haltenbanken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazybag er kanskje det billigste om drømmebåten ikke har storseilet på rull.
Men som Popeye70 sier, så er terskelen for å seile litt lavere. Selv har jeg kun bomtrekk og skal skaffe meg lazybag (evt. sy selv), nettopp på grunn av denne terskelen. Dra opp en glidelås, og heis seilet!
Er dere veldig mange i cocpit, blir uansett storseilet litt tungvindt og da blir forseilet rullet ut som eneste seil.
Fint, det også :-)

Link to post
Share on other sites

En lazybag har glidelås på toppen, så når du tar ned seilet faller det rett ned i seiltrekket (dvs lazybagen) med hjelp fra lazyjacks (tau som styrer seilet pent ned på bommen). Et vanlig bomtrekk må du legge på manuelt etter at seilet er lagt pent på bommen. Lazybag er helt klart å foretrekke.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Glad for tilbakemeldinger!

 

Glemte forresten å spørre om en ting: Motorstørrelse! I dette segmentet er der stort sett snakk om ca 20 eller ca 30 HK. Hvor stor betydning har dette i praksis? Som motorbåtmann vil jeg jo umiddelbart tenke at 20 er lite.

Link to post
Share on other sites

Den båten har jeg vært med og seilt. 3-kabinersversjonen, men har kanskje oppfattet den som både litt i overkant stor og dyr. Jeg legger den også til listen og følger med. Ikke uvanlig at disse har vært tatt inn til Norge som charterbåter, dvs at de tidligere har vært i utleie. En slik båt vil jeg ikke ha.

Link to post
Share on other sites

Synspunkter på denne båten: http://www.finn.no/57557157 ?

 

Selger skriver lite om hvordan båten seiler i annonsen. Det er naturlig å ta det med dersom den ikke seiler som en gjennomsnitts campingvogn som en del andre AWB.

 

Spørsmål ville være:

Har den originalseilene?

Er det i så tilfelle ordinære fabrikkseil eller noe bedre?

Er denne en versjon med grunn kjøl (vet ikke om det finne på denne - vet det finnes på nyere Oceanis).

 

Har selger hatt båten fra ny - og er det en seiler eller hytteboer som har eid den?

Link to post
Share on other sites

 

Hva med Bavaria 32 eller 33 Cruiser og Beneteaus Oceanis 31? Blir disse for små?

 

De duger helt sikkert, men om du sammenligner dem med Oceanis 34 som du har linket vil du finne at denne gir deg mye bedre romfølelse og de ekstra føttene utgjør mye på og under dekk. Oceanis 34 er en flott båt som trolig vil gi dere mye båtglede. Den seiler nok helt greit til det bruket du indikerer. Og har påkrevd utstyr (autopilot, varmer, plotter og kalesje). Du må selvfølgelig forhøre deg om seilene, men siden båten er såpass ny er de trolig fullt ut brukbar I flere år til.

 

Men med 2 tenåringer ville jeg tenkt igjennom om ikke 3 lugarer er ønskelig? Nevnte First 36,7 og Sun Fast/Odessey 37 er I så fall gode kandidater. Men du ofrer da det store badet som du ønsker. Du gjør nok heller ikke noe feil om du går for Bavaria 37.

Lykke til uansett valg.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspillene både Alidal, Festina Lente og Bergen. Noterer og skal følge opp rådene.

 

De trådene alidal henviser til er mer diskusjoner om motorbåt vs seilbåt. Det er ikke relevant for oss, selv om det er poenger å hente inn i mellom. :-)

 

Hva mener dere om seildrev vs fast aksling? Er dette noe å legge "avgjørende" vekt på?

Link to post
Share on other sites

Har hatt begge deler, og har ingen store for eller mot. Drev (i alle fall Volvo) har jobben/kostnaden med å bytte belg hvert 7år (produsentens anbefaling. De fleste drøyer det ytterligere noe år) Aksel er enklere med tanke på vedlikehold. Men dette hadde ikke vært avgjørende ved valg av båt for meg i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Ingen moderne båter har fast aksling. Nye båter er for flate under. Seildrev er helt ok.

 

37 fot er greit å håndtere. Med 4 om bord ville jeg gått for den øvre størrelsen av det du skisserer.

 

Edit: korriger meg gjerne hvis det finnes båter med fast aksel. De siste jeg kjenner var konstruert på begynnelsen av 80 tallet.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pacuare: Kan hende det er jeg som ikke er tilstrekkelig opplyst, men jeg har stått under en Sun Fast 37 2005-modell og sett opp på en fast aksel. Og jeg har lest finn-annonser der selger har gjort et poeng ut av dette, bla for Beneteau-båter. :-)

 

Merker meg Bergens poeng.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

 

Edit: korriger meg gjerne hvis det finnes båter med fast aksel. De siste jeg kjenner var konstruert på begynnelsen av 80 tallet.

Jeg hadde en Sun Odesey 32 fra 2000, den hadde aksling og som Bergen dørk hevder tror jeg også at Sun fast 37 (og 43) har aksling. Jeg mener også at Oceanisen som TS linker inn har  aksling så de finnes I alle fall på båter inn I dette årtusenet, selv om trenden kanskje er mer og mer drev nettopp på grunn av skrogformen slik du beskriver.  

Link to post
Share on other sites

Til Haltenbanken: Nei, ikke i utganspunktet da jeg synes det er vel mye tau og wire, men en kamerat hadde en Sun Fast og det var den jeg refererte til. Og så var jeg litt overrasket over Bergen når det gjelder aksling og seildrev....men jeg forstår at dette er en helt annen forskjell enn for motorbåter. Lykke til! Du får gode råd her.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...