Jump to content

Fra motorbåt til seilbåt, 32-37 fot - Råd og tips mottas med takk!


Haltenbanken

Recommended Posts

Har seilt i tykk havtåke med diverse fiskebåter og store containerskip rundt oss sørover fra La Corona til Bayonna på spanias vestkyst. VELDIG glad for AIS transponder og radar da. Men Radar er dyrt og det kan være krevende å bruke. Og HVIS du har en plikter du å bruke den hvis det er vær til det.... 

Link to post
Share on other sites

Tar rådet fra ekspertisen her og plasserer radar et stykke ned på listen.

 

Jeg har nå fått veldig mange gode råd og tips + erfaringer med aktuelle båter både her og på IM. Føler meg mye bedre i stand til å starte besiktigelse av båter nå.

 

Takk for innspillene! Supert forum!

 

Kommer nok flere spørsmål, men nå skal jeg kikke litt på båter i en periode framover; i verste fall med neste sesong som mål, om ikke den båten vi vil ha dukker opp før dette.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke ut for at det er nevnt før, så jeg vil tipse om at det finnes selvslående forseil. Det vil si at forseil er skjøtet på en vogn som går på en skinne foran mast. Da bare ruller du ut forseilet og trimmer formen. Når du da slår er det bare å svinge, så slår seilet over av seg selv. Du kan mao konsentrere deg om storseilet, forseiilet klarer seg selv.

 

Jeg haddde stor glede av dette som nybegynner ihvertfall.

 

Så kan man kombinere med genoa og genakker senere i lite vind, når man begynner å få mer kontrol på seilingen og vil ha mer areal/ mer å trimme på..

 

Hanse har selvslående fokk som standard (jeg har Hanse). Tror du finnner det på enkelte andre båttyper også.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

jeg vil legge til to andre etter mitt syn "absolutte nødvendigheter", nemlig autopilot og dieselvarmer.... Dette er greier som koster en del og må regnes inn om båtene du vurderer ikke har slikt fra før. (redigert, ser at autopilot var nevnt allerede...)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Enig med Framtida. Autopilot er uunværlig på en seilbåt. Det finnes to typer noen som virker direkte på rorstammen og noen som virker med et tannhjul eller reim på rattet. Jeg har hatt begge og den første typen er absolutt å foretrekke pga:

- Kraftigere, raskere og mer presis

- Autopilot på ratt støyer noe

- Sikkerhet: Taper du rattstyringen pga feil i leamikken fra ratt til ror vil en autopilot som virker direkte på rorstamme kunne fungere som nødstyring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

hehe. jeg har kollidert. i fullt dagslys, og perfekt sikt. med et fyr! det var ikke fordi jeg manglet radar, for å si det sånn ... helt off the record selvsagt. nuvel, nok av det og mer av noe annet.

 

det kan skje med proff besetning og radar også.......... :lol:

 

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jeg vil legge til to andre etter mitt syn "absolutte nødvendigheter", nemlig autopilot og dieselvarmer.... ....

 

 

Enig med Framtida. Autopilot er uunværlig på en seilbåt. ...

 

Er helt uenig i at autopilot er uunværlig.

Jeg har demontert min da den gjorde at jeg mistet den direkte "fingertoppfølelsen" i rattet.

Har klart meg utmerket uten autopilot i flere år selvom jeg seiler mye alene.

 

Foreslår heller selvslående fokk som en god ting å ha. Gjør det mer fristende å fortsette å seile selv om vinden er rett i mot. Forutsetter dog at det er en rigg som er "forberedt" for dette. Dvs forholdsvis stort storseil i forhold til forseilet.

Link to post
Share on other sites

Den linjetten er bare lekker. Men tross alt når en båt er snart 15 år gammel og er bare 31 fot lang blir 850' mye penger.

 

Når det gjelder autopilot er det jo med mye annet. Det kommer an på hvordan man bruker båten. Er hovedbruk regatta med full mannskap kan jeg være enig at man kan klare seg uten autopilot. Man kan også med mye strev og møye klare seg uten autopilot når man seile alene, men jeg ville ikke hatt en seilbåt uten AP. Turseiling med familien der man ikke er låst fast til roret er mye kjekkere og mer avslappet. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

... Man kan også med mye strev og møye klare seg uten autopilot når man seile alene, men jeg ville ikke hatt en seilbåt uten AP. Turseiling med familien der man ikke er låst fast til roret er mye kjekkere og mer avslappet. 

 

Jeg klarer meg helt fint uten noe strev og møye uten AP selv når jeg seiler alene.

Men en autopilot åpner jo for andre aktiviteter når man ikke seiler alene. :-)

Link to post
Share on other sites

Vil først få ønske deg velkommen til seilernes verden. Kan garantere masse glede ved overgang til seilbåt, og sikkert noen frustrasjoner innimellom også.

 

Du kommer med en rekke spørsmål som oss gamle travere elsker å synse om :) Jeg går derfor tilbake til originalinnlegget ditt, og gir mine vurderinger (som selvsagt er personlige og ikke nødvendigvis vil passe alle).

 

La meg begynne med størrelse. Siden du er vant med motorbåt på 30 fot vil enhver seilbåt på noen og tredve oppleves som en mye større båt. Men dere er jo en stor familie som trenger litt plass også da. Med to tenåringer ombord vil jeg mene rundt 40 fot, 3 lugarer og et stort bad er den ideelle båten. Men dette antar jeg er utenfor komfortsonen foreløpig. Så da blir kanskje valget ditt å gå for 36-37 fot med 3 lugarer i tro på at det vil være stort nok også i fremtiden, eller velge en litt mindre med 2 lugarer og være forberedt på at 3-fot-syken kan komme om noen sesonger. Uansett, båtstørrelse er ikke avgjørende i forhold til håndtering, det gjelder å ta det med ro, og lære seg sin båt å kjenne under varierende forhold samme hva man velger.

 

I den størrelsen du snakker om og med to store barn ville jeg normalt lett etter en båt med 3 lugarer, slik at barna kan få hver sin lugar. Men jeg forstår poenget ditt med bad, de blir ofte veldig trange for å få plass til den tredje lugaren.

 

Du har fått mange gode tips om båtmodeller. Jeanneau 36i er men veldig god båt, den seiler hakket bedre enn sine konkurrenter, men har også litt mindre volum. Men båten er veldig populær i bruktmarkedet og man skal være litt aggressiv for å få tak i en. I tillegg til de 4 verftene det er snakket om ville jeg også lagt Dufour på lista. Hvilken båt det blir til slutt styres jo mye av hva du finner, anbefaler at du lar hjertet styre litt og velge etter personlig smak, alle dine kandidater er gode båter for deres bruk.

 

Du har fått noen tips om performance egenskaper fra seilere som bruker båten til både tur og regatta. Jeg har et litt annet utgangspunkt. Jeg har tidligere seilt aktivt regatta, og seiler nå primært tur. For meg blir det å kombinere tur og regatta i samme båt et kompromiss som ikke er optimalt noen veier. Det å ha en oppgradert turbåt med dyp kjøl, større vinsjer og slikt er selvfølgelig bare en fordel. Men jeg ville aldri valgt performance egenskaper som går utover komfort. Spesielt ville jeg holdt meg unna båter med storseilskjøte i cockpit, den vil bare være en snublefelle. Nå har jeg små barn, kanskje derfor jeg er ekstra opptatt av det. Båter over 30 fot med rorkult vil jeg heller ikke vurdere som egnede turbåter, men nå gjelder vel ikke det noen av de du ser på uansett.

 

Motorstørrelse ville jeg lagt litt vekt på. Standardmotoren på mange av de båtene du ser på er vel typisk en 18-19 hester. Du får fart nok med de under rolige forhold, men det er en stor fordel å ha en liten reserve når været blir tøft. Og så vil vel man kanskje presse en liten motor mer, uten at jeg har praktisk erfaring for hva det kan bety for holdbarhet.

 

Når det gjelder resten av spørsmålene dine vil jeg også komme med mine kommentarer, men ha litt i bakhodet at det er ikke noe i valg av ekstrautstyr, type aksling eller storseil på rull som bør ha avgjørende betyding. Finner du en båt du liker, som har riktig inredningsløsning for dere og som er i god stand er det bare løp og kjøp, selv om en og annen detalj skulle være "feil". Men selvfølgelig, tilleggsutstyr er billigere når de allerede finnes på båten enn om du skal ettermontere, så velutstyrte båter selges jo med en viss "rabatt".

 

Fast aksling eller seildrev er litt hipp som happ. Den største fordelen med seildrev er vel for konstruktøren som får mindre hensyn og ta ved plassering av motoren. Fordelen ved fast aksling er som flere nevner enklere og billigere vedlikehold. Fast aksling har tidligere slitt med at skroggjennomføringen nesten aldri er 100% tett, men det er ingen problemstilling på nyere konstruksjoner. Og vår båt fra 2008 med flat bunn har fast aksling, så det er definitivt ingen utdatert løsning.

 

Jeg hører til de som er litt negativ til storseil på rull, kanskje spesielt for uerfarne seilere. Konstruksjonen er mer komplisert, det vil si det er flere ting som kan gå i stykker. Jeg har selv opplevd, og hørt flere historier om, problemer med å rulle inn storseilet i mye vind. Min egen opplevelse med ny båt under hjemtransport fra Danmark. Det var ikke gøy å oppleve med en båt man ikke kjenner. Så jeg ville foretrukket lazyjacks/bag, da kommer seilet stort sett ned iallfall. Og så kan man heller vurdere en elektrisk vinsj om det er tungt å heise. Men dette er neppe noe problem for deg, du har jo stort mannskap :)

 

Selvslående fokk er jeg heller ikke veldig begeistret for. Vi hadde det på vår Maxi Fenix 28. Det er veldig enkelt å håndtere på kryss, men som late familieseilere driver vi jo sjelden med det :) Selvslående fokk er desto dårligere på de vindretninger vi liker å seile. Spesielt på veldig platt lens (rett medvinds) er en selvslående fokk vanskelig å få til å stå, og ofte for liten til å ha særlig effekt.

 

På utstyrsiden ville jeg først og fremst lagt vekk på komfortutstyr. Varmeapparat er et must og en forferdelig ting å ettermontere (jeg snakker av erfaring). Og tro det eller ei men det finnes faktisk særinger som har båter uten septik, varmtvann, landstrøm og slike selvfølgeligheter, så pass på at alt slikt er på plass. Ekstra vanntank og oppgraderte batteripakker vil du også sette pris på. Og husk at man i Sverige nå trenger opplegg for tømming av septik over dekk.

 

"Badeplattform" som det litt uærbødig kan kalles har etter mitt syn kun en fordel under nettopp bading. Skal man ligge med akter inn på brygger må man ofte forholde seg til utliggere. Brede badeplattformer, slik Bavaria har blitt kjent for, vil da hindre at man kan legge båten helt inntil kaia, i værste fall trenger man leider for å nå brygga. Og den innebærer jo en leamikk som må håndteres opp og ned, fremfor integrerte trinn som gir mye friere adkomst.

 

Baugpropell vil jeg mene begynner å bli interessant på seilbåt fra 40 fot og oppover. Man klarer seg da også, men baugpropellen gjør enkelte situasjoner enklere. Jeg ville ikke lagt stor vekt på dette for ditt behov.

 

Ankervinsj er selvsagt en stor fordel, man blir fort lei av å dra anker for hånd. De fleste båter du ser på vil ha vinsj forut, noen også akter. Min vurdeirng er at kjetting er en selvfølge forut, mens akter ville jeg foretrekke tau (husk at kjetting ikke kan slippes, den må kjøres kontrollert ut, og da ofte samtidig som man siger inn mot svaberget). Vinsj forut benyttes for å ligge på svai (en fantastisk ting som motorbåtfolket stort sett går glipp av), vinsj akter for å ligge på svaberget. Så da spørs det hva dere har av behov.

 

Av elektronikk er det egentlig bare autopilot som jeg vurderer som obligatorisk, kanskje ekkolodd også. Kartplotter er kjekt å ha, men i seilbåten har jeg så god tid, at jeg foretrekker å bruke papirkart mesteparten av tiden. Ellers pleier jeg å være av de som taler varmt for radar om man skal ha en fleksibel båt for alle værforhld. Den krever endel trening for å bli god, men er en stor hjelp under dårlig sikt. I motsetning til kartplotteren gir den merinformasjon i forhold til å se hindringene som ikke var der når kartet ble tegnet. Men jeg skal innrømme at min egen knapt blir brukt...

 

Ellers har vel flere nevnt VHF, en selvfølge i enhver skikkelig turbåt. Helst fastmontert, men bærbar kan til nød fungere det og. Barna dine er vel for store for at sjørøverflagg anses som vesentlig, men husk gjesteflaggene når dere besøker våre naboer :) Og ekte sjøfolk har rom i barskapet :D Lykke til!

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

...

 

Selvslående fokk er jeg heller ikke veldig begeistret for. Vi hadde det på vår Maxi Fenix 28. Det er veldig enkelt å håndtere på kryss, men som late familieseilere driver vi jo sjelden med det :) Selvslående fokk er desto dårligere på de vindretninger vi liker å seile. Spesielt på veldig platt lens (rett medvinds) er en selvslående fokk vanskelig å få til å stå, og ofte for liten til å ha særlig effekt.

 

...

 

Noe av fordelen jeg ser ved selvslående fokk er nettopp enkelheten ved seiling på kryss.

Kanskje "late familieseilere" vil seile mer med en selvslående fokk?

 

På platt lens må skjøtet ikke skjøtes i den selvslående vogna men (med spristake) direkte tilbake til cockpit.

(På ett lite selvslående forseil og i medvind er det nok med et lett ekstra skjøtetau for å få til dette.)

 

Det hele blir kanskje et valg mellom hvor stor del av reisen som skal bestå av seiling kontra motorbruk.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selvslåer på min forrige båt. Et utmerket seil i gunstige forhold. Men jeg brukte det svært sjelden av følgende grunner:

- det er også lett å slå manuelt med en båt som har fokk (ikke genoa)

- i lite vind gir selvslående fokk lite hjelp, og noen ganger vil blokka i selvslåeren slå fra side til side, noe som bråker en hel del

- mye vind er en selvslående fokk lite egnet, delvis fordi den er sydd med stor dybde (for å kompensere for mindre areal) og spesielt fordi den er mye vanskeligere å trimme i revet tilstand. Man kan jo ikke flytte skjøteløper på dekket for å få rett tvist, i stedet er det gjerne meningen at man skal flytte skjøtet på selve seilet. Det siste er ikke så enkelt når det blåser en del. 

- en selvslåer kan være i veien på dekket, og det er lettere at skjøter henger seg opp (noen båter som Hanse og Luffe har skinna nede i dekket, noe som eliminerer problemet)

- en vanlig fokk gir bedre fart og høyde enn en selvslående.

Men for all del, det er utrolig herlig å slå seg gjennom skjærgården med selvslående fokk i maksforhold. Det blir også mindre tau i cockpit, og man slipper å forstyrre de som er med på tur i særlig grad hver gang det slås.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Båter over 30 fot med rorkult vil jeg heller ikke vurdere som egnede turbåter, men nå gjelder vel ikke det noen av de du ser på uansett.

Hvorfor det?

Rorkult er enkelt. Ingenting som kan gå istykker.

Rorkult gir øyeblikkelig feeback fra båten.

Rorkult gir billig installasjon av autopilot.

Rorkult tar ikke opp noe plass i cockpit i havn.

Link to post
Share on other sites

Enig med Mulligan. Jeg har både hatt rorkult og ratt og min neste seilbåt blir antagelig rorkult.

 

Har inntrykk av at ratt er en motegreie. Jeg synes opp til ca 34 fot er rorkult absolutt å foretrekke pga de forhold som Mulligan nevner. En bekjent av meg bestillte seg ny HR34 med rorkult en tre eller fire år siden. Etter gruppepress fra slekt og venner endret han bestillingen til ratt.  :giggle:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vedr rorkult.

Fungerer supert så lenge seil/rigg er korrekt trimmet. Som gammel regatta seiler liker også jeg dette.

Ingenting er dog mer slitsomt enn en rorkult i vind og sjø dersom båten er i ubalanse. Og båt i ubalanse kan man fort oppleve ombord i en turbåt med utblåste seil. Stikkord; godt innrullet genua og fullt storseil. Spenntak for å holde skuta på rett kjøl er ikke for pyser...

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

Rorkult er enkelt. Ingenting som kan gå istykker.

Rorkult gir øyeblikkelig feeback fra båten.

Rorkult gir billig installasjon av autopilot.

Rorkult tar ikke opp noe plass i cockpit i havn.

 

Fordi rorkult må styres aktivt hvert eneste sekund, man er låst til en og samme posisjon i båten og man har lett for å bli sittende stille og bli sliten i muskler. Rattet kan jeg håndtere med to fingre, eller beinet for den saks skyld, jeg kan slippe det noen sekunder om nødvendig, jeg kan sitte eller stå akkurat slik det passer meg. Og autopiloten kobles inn og ut med et lite trykk. Det eneste argumentet ditt jeg mener er gyldig på en turbåt er det siste. Det løses jo ved at stadig mindre båter kommer med to ratt. Enda mindre følsomhet, men likevel fantastisk løsning.

 

Rart etter at denne tråden har pågått så lenge at det var rorkult vs ratt som skulle dra frem religionsdebatten. Husk på hva trådstarter etterspør her folkens, rorkult på stor båt for en som eskplisitt er ute etter en turbåt, og som sier at mannskapet ikke har regattaønsker, det er et direkte dårlig råd.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Utfordringen for trådstarter er så klart at han nå ser at det finnes svært ulike preferanser om hva som er best. Jeg har aldri seilt båt med rorkult, men tror faktisk at det kan være et godt alternativ i en seilbåt av denne størrelsen. Luffe 3.6 f.eks er et eksempel på en moderne skarpseiler med rorkult. Men et viktig ankepunkt mot, er uansett at man straks får langt færre kandidater å velge mellom siden det knapt er noen av "volumbåtene" som leveres med rorkult.

 

Jeg tenker det viktigste er at han tar en beslutning om båtstørrelse vs kvalitet og pris først, så blir resten i stor grad å følge magefølelsen om hvilken båt man liker best alt i alt...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har rorkult, og som første seilbåt er jeg glad for det, for man får nok en bedre følelse av når ting er i harmoni og balanse enn med ratt.

 

Det sagt, min neste båt har nok ratt. Men det kommer til å være en hardtværs/langseiler, og det er mange år til. Så lenge jeg primært bedriver sommerseilas i nordiske farvann er fordelene og gleden med rorkult større enn bakdelene (etter min smak). De få gangene det er så hardt vær at jeg ikke tørr la autopiloten avlaste meg når jeg blir sliten , så er det normalt ikke så langt til smulere farvann uansett.

 

Det sagt så er det sikkert en smak sak, ville ikke latt det ene eller andre være utslagsgivende for valg av båt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Fordi rorkult må styres aktivt hvert eneste sekund, man er låst til en og samme posisjon i båten og man har lett for å bli sittende stille og bli sliten i muskler. Rattet kan jeg håndtere med to fingre, eller beinet for den saks skyld, jeg kan slippe det noen sekunder om nødvendig, jeg kan sitte eller stå akkurat slik det passer meg. Og autopiloten kobles inn og ut med et lite trykk. Det eneste argumentet ditt jeg mener er gyldig på en turbåt er det siste. Det løses jo ved at stadig mindre båter kommer med to ratt. Enda mindre følsomhet, men likevel fantastisk løsning.

 

dette er direkte feil........

 

med rorkult og rorkultsforlenger kan du flytte deg fra side til side, du kan nå det meste i cockpit, du kan endre sittestilling eller du kan stå å styre o ha begge hendene fri for o gjøre noe annet, spise eksempelvis.....det kan du ikke med ratt !

 

en rorkult har en masse fordeler.......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...