Jump to content

Har jeg omsider forstått landstrøm


båtfyren

Recommended Posts

Idag bruker jeg skjøtekabel over båt rekke men ønsker litt bedre opplegg. Jeg vet det finnes 1000 vis av tråder og jeg har lest de fleste men jeg blir forvirret.

Er dette riktig ?

Har ladestrøm og avfukter tilkoblet hele året stort sett aldri noe annet men vil ha mulighet til å koble til vvb og annet etter behov.

Er mer opptatt av sikkerhet en om sink forsvinner.

Vil installere skilletrafo på jord og jordfeil bryter på resten.

Batteri lader koblet til jordfeil.

Ingen sammenkobling til motor ol

Er dette grei og sikker installasjon ?

Link to post

Idag bruker jeg skjøtekabel over båt rekke men ønsker litt bedre opplegg. Jeg vet det finnes 1000 vis av tråder og jeg har lest de fleste men jeg blir forvirret.

Er dette riktig ?

Har ladestrøm og avfukter tilkoblet hele året stort sett aldri noe annet men vil ha mulighet til å koble til vvb og annet etter behov.

Er mer opptatt av sikkerhet en om sink forsvinner.

Skal du ha et lovlige anlegg og montere selv. 

http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/shore_power_kits/landstromspakke_variant_2/

http://www.defa.com/file/2d2658b09411/DEFA%20Marine_boatpack_701183.pdf

 

Eller en autorisert elektriker. Husk å få med  samsvarserklæring.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ikke sikker på at jeg har skjønt deg riktig, men oppfatter det som at du vil dele opp anlegget i båten slik at noe er tilkoblet skilletrafo og annet er tilkoblet landstrøm direkte, via jordfeilbryter?

Da får du i så fall en hybridløsning som ikke er lett å få bra.

 

Problemet (som jeg oppfatter det) er at loven sier en ting mens "beste tekniske løsning" er en litt annen (kortversjon). I alle fall før vi snakker om skilletrafo. Sikkert derfor det er så mange løsninger som velges (i tillegg til at skilletrafo er relativt kostbart).

Når du likevel skal investere i skilletrafo så skaff en som er stor nok til hele installasjonen. Hvis ikke er det i praksis bortkastet.

Med skilletrafo i rett utførelse skal både sikkerheten og sinkene være ivaretatt  :smiley:

 

Om du ikke har sett denne før så er det vel verdt en studie: https://baatplassen.no/i/blog/32/entry-268-jording-av-220v-i-baaten/ 

 

Ellers er ferdige løsninger som roger-jo skisserer gode løsninger.

Link to post

Hiver meg på med et relevant spørsmål i tråden din båtfyren
 

.........Eller en autorisert elektriker. Husk å få med  samsvarserklæring.[/size]

 

For å få installert en skilletrafo med samsvarserklæring som er godkjent iht dagens regelverk, skal det være IT eller TN anlegg i båten etter skilletrafoen (på sekundærsiden)? Eller kan både IT og TN godkjennes?

Link to post

navid #4:

TN anlegg forutsetter at du har nullpunkt tilgjengelig på sekundærside av trafoen, noe jeg ikke tror er veldig vanlig på typiske skilletrafoer på båt. Så IT er vel mest relevant.

Hos meg er den ene terminalen på sekundærsiden koblet sammen med PE, og på den måten blir dette N i TN-nettet. Dette er en standard Victron skilletrafo. Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Tegningen er misvisende, ja. Jord inn og jord ut er ikke koblet til trafoen i det hele tatt. Poenget er at PE og N er koblet sammen på sekundærsiden.

:giggle:  ja, det baller på seg her..... 

Hvordan jord er koblet inne i trafoen har jeg ingen oversikt over. Det vil jeg tro elektro-ingeniørene hos Mastervolt har kontroll på. Men PE og N er koblet sammen på sekundærsiden som skissen viser.

bilde

                    Et lite utdrag fra users manual.

Link to post

Jeg tror man skal ha klart for seg at DSB ikke tillater flytende jord. Tillates stort sett i resten av verden. Derfor skal man være forsiktig med å 'importere' koblingsskjema fra andre land. Hulda er koblet opp som mateco har lagt inn i tråden over. Altså sekundærsidens midtuttak er koblet til båtens jordingssystem. Og det er installert personvernautomater (30 mA utløserstrøm). Installasjonen har samsvarserklæring fra autorisert installatør.

Link to post

Nå er ikke jeg noen ekspert, så jeg har diskutert dette med to forskjellige elektrikere, og begge mener at koblingen som navid og jeg har er 100% lovlig, og at den gir et TN-nett ombord. Jeg forsto dem også slik at de syntes beskrivelsen fra Noratel var noe forvirrende, uten at de sa rett ut at noe var feil. Det de stusset på var at teksten kan oppfattes som at jord på midtuttaket skal gi et TN-nett (i og med at det står at hvis du skal ha IT-nett, så skal du ikke koble til jord.) Men med jord på midtuttaket får du 110V mellom jord og N, noe som ikke er TN-nett. Men igjen, det kan hende at jeg har misforstått dette.

 

Et viktig poeng for meg ved installasjon av skilletrafo, i tillegg til galvanisk korrosjon, var at min båt er bygget for TN-nett, og at det derfor kun er sikringer/brytere på L-fasen, ikke på N. Uten skilletrafo ville jeg da risikere at det sto spenning på N-fasen etter at sikringen var gått, eller at jeg hadde slått av bryteren på en kurs. Hvis jeg skulle bygget om hele hovedtavla til topolete sikringer/brytere, så ville jeg fått en enorm jobb. Jeg er faktisk ikke sikker på om det ville vært plass til å gjøre det på en ryddig måte. Derfor valgte jeg skilletrafo og TN-nett ombord.

 

Ovennevnte er noe man bør være oppmerksom på hvis man har engelskbygget båt av noe eldre årgang.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Båtfyren: Du skriver at du har lest mange tråder om dette men fortsatt er forvirret. Og det har sikkert ikke blitt bedre nå heller  :giggle:

Uansett, tror de fleste her er enige om dette: En ferdigpakke som roger-jo viser til er en grei måte å gjøre det på. Siden evt sink-spising kommer i andre rekke. Og dette kan du jo som nevnt montere selv.

De fleste mindre båter har slike eller tilsvarende løsninger.

 

Mer penger på bordet kan gi deg skilletrafo, som de fleste her også vil være enige i er en enda bedre løsning (om hele installasjonen går via denne).

 

Så må jeg bare svare litt på det andre her, siden jeg mer eller mindre startet denne bruduljen her, beklager.. Skal prøve å fatte meg kort om et stort tema.

 

Et større TN anlegg har typisk 3 faser + PE + N, der PE og N skal ha samme potensiale. Nullpunktet i trafoen, altså felles koblingspunkt til de 3 viklingene blir tatt i bruk som N og også koblet til jord. 

Dette skiller TN og IT, siden IT ikke har dette punktet tilkoblet noe. Man får da 400V mellom fasene og 230V fase/jord(N).

 

Når du har trafo med 1 fase og 1 vikling har du i utgpkt to likeverdige faser ut og ingen nullpunkt. Altså i praksis et IT anlegg.

Når så den ene av disse fasene blir lagt til jord så får man, om ikke annet, kontroll på potensialet til fasene. Men fullverdig TN anlegg? Tja..

 

Noratel sin løsning er "mer Norsk" / mer TN i så måte. Der er det faktisk et nullpunkt som et "rett" TN nett skal ha. Eneste misvisende hos dem er at selv om du kobler til dette punktet så får du ikke "jording" i båten.

"Skal tilkobles båtens jordingssystem" betyr i praksis at du må ha et jordingssystem i båten fra før. M punktet er så vidt jeg vet isolert fra gods/jord.

 

"TN systemer" i båt med 1 polt sikring er et utenlandsk fenomen og er ikke lov montert i Norge nå. (Om det betyr at anlegg som er koblet sånn allerede er ulovlig eller ikke, vet jeg faktisk ikke).

 

Men dette er ikke nødvendigvis fasiten. Mer som jeg har oppfattet det  :smiley:

Link to post

 

Noratel sin løsning er "mer Norsk" / mer TN i så måte. Der er det faktisk et nullpunkt som et "rett" TN nett skal ha. Eneste misvisende hos dem er at selv om du kobler til dette punktet så får du ikke "jording" i båten.

"Skal tilkobles båtens jordingssystem" betyr i praksis at du må ha et jordingssystem i båten fra før. M punktet er så vidt jeg vet isolert fra gods/jord.

 

 

Bare en ørliten kommentar til Noratel. Det du antar er slik jeg oppfatter det. Slik jeg forstår er det ikke noe 'jord' i den forstand at det ikke er noe 'Terra' involvert. M blir en nulleder. Og vernet løser ut om det blir en strømovergang mellom denne nullederen og en fase som er 30 mA eller større. Og det er ingen flytende jord inne i bildet.

 

Grunnen til at jeg koblet inn nullederen som 'jord' har ikke mer fundert bakgrunn enn at støpslene sitter mer stabilt i en jordet stikk.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

jeg har, som i oivindg's eksempel, en gammel engelsk båt, og montert inn en Victron trafo. Har koblet de tre ledningene fra land til sine tre kontaktpunkter på den ene siden, og de tre ledningene fra båten i de tre kontaktpunktene i den andre enden av trafoen. Jeg har ikke koblet trafokabinettets jordingsbolt (på undersiden) noe som helst sted.

 

Jeg har oppfattet at jeg nå er i mål, men litt usikker da manualen beskriver at trafokabinettet skal jordes mot båtens metalldeler (hvilket jeg foreløpig har oppfattet at jeg ikke trenger).

 

Er jeg i mål?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...