båtfyren Startet 5.April.2015 Del på Facebook Startet 5.April.2015 Idag bruker jeg skjøtekabel over båt rekke men ønsker litt bedre opplegg. Jeg vet det finnes 1000 vis av tråder og jeg har lest de fleste men jeg blir forvirret. Er dette riktig ? Har ladestrøm og avfukter tilkoblet hele året stort sett aldri noe annet men vil ha mulighet til å koble til vvb og annet etter behov. Er mer opptatt av sikkerhet en om sink forsvinner. Vil installere skilletrafo på jord og jordfeil bryter på resten. Batteri lader koblet til jordfeil. Ingen sammenkobling til motor ol Er dette grei og sikker installasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Idag bruker jeg skjøtekabel over båt rekke men ønsker litt bedre opplegg. Jeg vet det finnes 1000 vis av tråder og jeg har lest de fleste men jeg blir forvirret. Er dette riktig ? Har ladestrøm og avfukter tilkoblet hele året stort sett aldri noe annet men vil ha mulighet til å koble til vvb og annet etter behov. Er mer opptatt av sikkerhet en om sink forsvinner. Skal du ha et lovlige anlegg og montere selv. http://www.defa.com/no/marine/power_systems/products/shore_power_kits/landstromspakke_variant_2/ http://www.defa.com/file/2d2658b09411/DEFA%20Marine_boatpack_701183.pdf Eller en autorisert elektriker. Husk å få med samsvarserklæring. Redigert 5.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøfare Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Ikke sikker på at jeg har skjønt deg riktig, men oppfatter det som at du vil dele opp anlegget i båten slik at noe er tilkoblet skilletrafo og annet er tilkoblet landstrøm direkte, via jordfeilbryter? Da får du i så fall en hybridløsning som ikke er lett å få bra. Problemet (som jeg oppfatter det) er at loven sier en ting mens "beste tekniske løsning" er en litt annen (kortversjon). I alle fall før vi snakker om skilletrafo. Sikkert derfor det er så mange løsninger som velges (i tillegg til at skilletrafo er relativt kostbart). Når du likevel skal investere i skilletrafo så skaff en som er stor nok til hele installasjonen. Hvis ikke er det i praksis bortkastet. Med skilletrafo i rett utførelse skal både sikkerheten og sinkene være ivaretatt Om du ikke har sett denne før så er det vel verdt en studie: https://baatplassen.no/i/blog/32/entry-268-jording-av-220v-i-baaten/ Ellers er ferdige løsninger som roger-jo skisserer gode løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hiver meg på med et relevant spørsmål i tråden din båtfyren .........Eller en autorisert elektriker. Husk å få med samsvarserklæring.[/size] For å få installert en skilletrafo med samsvarserklæring som er godkjent iht dagens regelverk, skal det være IT eller TN anlegg i båten etter skilletrafoen (på sekundærsiden)? Eller kan både IT og TN godkjennes? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Er mer opptatt av sikkerhet en om sink forsvinner. Husk at det også kan ha med sikkerheten å gjøre. Dersom sinken forsvinner i overkant fort, kan skroggjennomføringer og hylserør lide samme skjebne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøfare Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 navid #4: TN anlegg forutsetter at du har nullpunkt tilgjengelig på sekundærside av trafoen, noe jeg ikke tror er veldig vanlig på typiske skilletrafoer på båt. Så IT er vel mest relevant. I denne forbindelse skal vel lokal jord opprettes også, feks i form av dynaplate eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) navid #4: TN anlegg forutsetter at du har nullpunkt tilgjengelig på sekundærside av trafoen, noe jeg ikke tror er veldig vanlig på typiske skilletrafoer på båt. Så IT er vel mest relevant. Hos meg er den ene terminalen på sekundærsiden koblet sammen med PE, og på den måten blir dette N i TN-nettet. Dette er en standard Victron skilletrafo. Redigert 5.April.2015 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Komodo Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 I denne forbindelse skal vel lokal jord opprettes også, feks i form av dynaplate eller tilsvarende. Er det ikke det som har blitt forbudt da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
navid Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Hos meg er den ene terminalen på sekundærsiden koblet sammen med PE, og på den måten blir dette N i TN-nettet. Dette er en standard Victron skilletrafo. Omtrent som på denne skissen da oivindg? Dette er vel også TN ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Ja, jeg tror det er likt det jeg har. Det vil si at uansett om du har midtuttak på sekundærsiden eller ikke, så kan du lage TN-nett i båten. Og så er chassis på skilletrafo koblet til PE på sekundærsiden. (Dette er gjort av Victron og kan ikke endres på enkelt vis.) Redigert 5.April.2015 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
navid Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Takk for det oivindg! og takk for lånet av tråden båtfyren! Jeg fikk installert en Mastervolt. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg håper det bare er tegningen som er feil, og det ikke er koblet slik tegningen viser. Halve sekundærsiden er kortsluttet med en lask! Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg håper det bare er tegningen som er feil, og det ikke er koblet slik tegningen viser. Halve sekundærsiden er kortsluttet med en lask! Tegningen er misvisende, ja. Jord inn og jord ut er ikke koblet til trafoen i det hele tatt. Poenget er at PE og N er koblet sammen på sekundærsiden. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
mateco Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Noratels oppkobling: Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
navid Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Tegningen er misvisende, ja. Jord inn og jord ut er ikke koblet til trafoen i det hele tatt. Poenget er at PE og N er koblet sammen på sekundærsiden. ja, det baller på seg her..... Hvordan jord er koblet inne i trafoen har jeg ingen oversikt over. Det vil jeg tro elektro-ingeniørene hos Mastervolt har kontroll på. Men PE og N er koblet sammen på sekundærsiden som skissen viser. Et lite utdrag fra users manual. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Jeg tror man skal ha klart for seg at DSB ikke tillater flytende jord. Tillates stort sett i resten av verden. Derfor skal man være forsiktig med å 'importere' koblingsskjema fra andre land. Hulda er koblet opp som mateco har lagt inn i tråden over. Altså sekundærsidens midtuttak er koblet til båtens jordingssystem. Og det er installert personvernautomater (30 mA utløserstrøm). Installasjonen har samsvarserklæring fra autorisert installatør. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Akkurat navid, det var det jeg mente med 'import'. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Nå er ikke jeg noen ekspert, så jeg har diskutert dette med to forskjellige elektrikere, og begge mener at koblingen som navid og jeg har er 100% lovlig, og at den gir et TN-nett ombord. Jeg forsto dem også slik at de syntes beskrivelsen fra Noratel var noe forvirrende, uten at de sa rett ut at noe var feil. Det de stusset på var at teksten kan oppfattes som at jord på midtuttaket skal gi et TN-nett (i og med at det står at hvis du skal ha IT-nett, så skal du ikke koble til jord.) Men med jord på midtuttaket får du 110V mellom jord og N, noe som ikke er TN-nett. Men igjen, det kan hende at jeg har misforstått dette. Et viktig poeng for meg ved installasjon av skilletrafo, i tillegg til galvanisk korrosjon, var at min båt er bygget for TN-nett, og at det derfor kun er sikringer/brytere på L-fasen, ikke på N. Uten skilletrafo ville jeg da risikere at det sto spenning på N-fasen etter at sikringen var gått, eller at jeg hadde slått av bryteren på en kurs. Hvis jeg skulle bygget om hele hovedtavla til topolete sikringer/brytere, så ville jeg fått en enorm jobb. Jeg er faktisk ikke sikker på om det ville vært plass til å gjøre det på en ryddig måte. Derfor valgte jeg skilletrafo og TN-nett ombord. Ovennevnte er noe man bør være oppmerksom på hvis man har engelskbygget båt av noe eldre årgang. Redigert 5.April.2015 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sjøfare Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 Båtfyren: Du skriver at du har lest mange tråder om dette men fortsatt er forvirret. Og det har sikkert ikke blitt bedre nå heller Uansett, tror de fleste her er enige om dette: En ferdigpakke som roger-jo viser til er en grei måte å gjøre det på. Siden evt sink-spising kommer i andre rekke. Og dette kan du jo som nevnt montere selv. De fleste mindre båter har slike eller tilsvarende løsninger. Mer penger på bordet kan gi deg skilletrafo, som de fleste her også vil være enige i er en enda bedre løsning (om hele installasjonen går via denne). Så må jeg bare svare litt på det andre her, siden jeg mer eller mindre startet denne bruduljen her, beklager.. Skal prøve å fatte meg kort om et stort tema. Et større TN anlegg har typisk 3 faser + PE + N, der PE og N skal ha samme potensiale. Nullpunktet i trafoen, altså felles koblingspunkt til de 3 viklingene blir tatt i bruk som N og også koblet til jord. Dette skiller TN og IT, siden IT ikke har dette punktet tilkoblet noe. Man får da 400V mellom fasene og 230V fase/jord(N). Når du har trafo med 1 fase og 1 vikling har du i utgpkt to likeverdige faser ut og ingen nullpunkt. Altså i praksis et IT anlegg. Når så den ene av disse fasene blir lagt til jord så får man, om ikke annet, kontroll på potensialet til fasene. Men fullverdig TN anlegg? Tja.. Noratel sin løsning er "mer Norsk" / mer TN i så måte. Der er det faktisk et nullpunkt som et "rett" TN nett skal ha. Eneste misvisende hos dem er at selv om du kobler til dette punktet så får du ikke "jording" i båten. "Skal tilkobles båtens jordingssystem" betyr i praksis at du må ha et jordingssystem i båten fra før. M punktet er så vidt jeg vet isolert fra gods/jord. "TN systemer" i båt med 1 polt sikring er et utenlandsk fenomen og er ikke lov montert i Norge nå. (Om det betyr at anlegg som er koblet sånn allerede er ulovlig eller ikke, vet jeg faktisk ikke). Men dette er ikke nødvendigvis fasiten. Mer som jeg har oppfattet det Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.April.2015 Del på Facebook Svart 5.April.2015 (redigert) Noratel sin løsning er "mer Norsk" / mer TN i så måte. Der er det faktisk et nullpunkt som et "rett" TN nett skal ha. Eneste misvisende hos dem er at selv om du kobler til dette punktet så får du ikke "jording" i båten. "Skal tilkobles båtens jordingssystem" betyr i praksis at du må ha et jordingssystem i båten fra før. M punktet er så vidt jeg vet isolert fra gods/jord. Bare en ørliten kommentar til Noratel. Det du antar er slik jeg oppfatter det. Slik jeg forstår er det ikke noe 'jord' i den forstand at det ikke er noe 'Terra' involvert. M blir en nulleder. Og vernet løser ut om det blir en strømovergang mellom denne nullederen og en fase som er 30 mA eller større. Og det er ingen flytende jord inne i bildet. Grunnen til at jeg koblet inn nullederen som 'jord' har ikke mer fundert bakgrunn enn at støpslene sitter mer stabilt i en jordet stikk. Redigert 5.April.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 21.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2015 Takk til alle som har svart og prøvd å få meg til å forstå men.. Min løsning blir: Koble "zinksaver" på jord 30mA Jordfeilbryter med brudd på begge faser "alt" av 220 jord koblet sammen. Men sikrest av alt. Bruke minst mulig 220V om bord for det gir hodepine Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 jeg har, som i oivindg's eksempel, en gammel engelsk båt, og montert inn en Victron trafo. Har koblet de tre ledningene fra land til sine tre kontaktpunkter på den ene siden, og de tre ledningene fra båten i de tre kontaktpunktene i den andre enden av trafoen. Jeg har ikke koblet trafokabinettets jordingsbolt (på undersiden) noe som helst sted. Jeg har oppfattet at jeg nå er i mål, men litt usikker da manualen beskriver at trafokabinettet skal jordes mot båtens metalldeler (hvilket jeg foreløpig har oppfattet at jeg ikke trenger). Er jeg i mål? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.