Jump to content

Lykken er......


Walter_S

Recommended Posts

...nyslipt, tørt og rent treverk (innredning) ferdig vasket med rødsprit, en helt ny boks med Benarolje, en god lakk-kost og god tid! Hyggelig musikk på P4 - og så lange, magre strøk med penselen. Lukten av olje, sola som skinner gjennom ventilene og treffe nyoljet treverk - du verden for en opplevelse. Treverket våkner til nytt liv etter flere års "tornerosesøvn" bak diverse lag med mattet, skjoldet, gammel lakk som var fåført med "slendrian-kost", stygge sig og flekker. Helt ny glød kommer frem, som man ikke trodde var mulig.

 

Og så en kopp pulverkaffe og en velfortjent røyk - bare sitte og stirre på glødende treverk som har fått et nytt liv i gave - og nyte stillheten og nyvunnet innredning........

 

Glemt er slipestøv i nesa, støvsugern som kjemper en forbitret kamp, stiv rygg og krampe i bena av ubekvem arbeidsstilling!

 

Det er lykken, det!

:smiley:

 

P.S.: Unskyld, Andreas - tittelen blir ikke lett å plassere i Emeneoversikt........ :o(

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig i det. Det er en veldig god følelse når man ser oljen trekker fram gløden i treverket.

 

Er du sikker på at du vil selge båten når du er ferdig? Den høres ut til å bli nesten for god til å kvitte seg med... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Lykken er ... å ha fått Hangarskibet på land og ha konstatert at bunnen er fin som ny, ingen tegn til plastpest eller annen dækelskap ... nå er hun nyvasket på fribordet, venter bare på rubbing og polering ... og så et kjapt tynt strøk med Mille Dynamic ... nye anoder ... og så bare fryd og gammen resten av sesongen. Til alt hell har jeg fått låne min båtinteresserte nevø på 14 som godt betalt "slave" så da går det hele som en lek.

 

:cheers: for det gode båtliv og den uproblematiske båtpussen ... (har jo hatt nok av den motsatte typen båtpuss ... godt at Index har tatt over i det departementet!! :lol: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

I dag hadde jeg med meg Bruminnen og den yngste datteren. Jeg fikk lagt siste hånden på Nautolex- og list-verket, Bruminnen fikk renset opp i puter og stoler etter gode råd hentet fra Baatplassen, og den yngste tok årets to første krabber fra brygga. Hun forlangte å bade (hun er 5 år) som hun mente hun hadde fortjent, men det syntes jeg var vel drøyt, og hun ble avspist med en is. Og for å få til det måtte vi jo på båttur - og årets første tur i indre indre Oslofjord ble gjennomført. Og med rekkesekser'n brummende fornøyd baki - ble det en herlig liten tur!

Og det var lykken! I dag..... :wink:

Link to post
Share on other sites

:cheers:  for det gode båtliv og den uproblematiske båtpussen ... (har jo hatt nok av den motsatte typen båtpuss ... godt at Index har tatt over i det departementet!!  :lol:  )

<{POST_SNAPBACK}>

Aner jeg antydninger om at jeg har problemer i vente?? :sad: Håper ikke det. Så langt ser alt bra ut (men det er jo lett for en båt å fungere på land da :lol::lol: ). Men nå er gamlebåten solgt, og blir forhåpentligvis hentet neste helg. Så da er det vel bare å stå på med Viksund'en for å få den klar til sjøsetting igjen. De nye takplatene i bjerkefiner ligger til tørk etter siste strøk med behandling (riktig lekkert ble det), skroget er vasket og polert og diverse småting her og der er reparert. Så nå håper jeg bare på et par dager med pent vær slik at jeg får bunnsmurt og montert den nye kalesjen, så er jeg i alle fall ferdig med det som MÅ tas på land. Har også en del som må gjøres med motor, wirer m.m., men det kan gjøres mens den ligger ute også. Båter gjør seg best på sjøen da!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kjære medlemmer. Her er så mye :discuss: for tiden, at jeg velger å hente opp denne tråden igjen.

 

Walter har laget et flott innlegg, se øverst.

 

Nå som sola har snudd, les innlegget, tenk at nu er det snart vår, og båtene atter en gang skal få sitt rettmessige stell. Endelig !!

 

Så kanskje vi også kan roe ned litt her på forumet, og atter en gang snakke fornuftig båtprat.

 

(Jeg må si jeg er i særdeleshet heldig, jeg holder på med båtpuss hele året. Rekreasjon kalles det :wink: )

 

Ha en fortreffelig aften.

Link to post
Share on other sites

Lykken er å komme ned til Astor, fyre opp Perkinsen, rusle med litt unyttig før jeg kan kaste fire taustumper på kaia, koble fra strøm og bakke rolig ut.

 

Lykken er også å kjenne lukten av olje eller lakk når siste strøket legges på en traflate for å finne det igjen dagen etter i en nydelig glans.

 

Lykken er også når Rederinnen med lettmatroser ankommer brygga og vi pakker alt ombord i Astor og vi kan gli ut fra kaia til en helghavn.

 

Og ikke minst: Lykken er å komme sliten hjem fra jobben, og etter å ha fått i seg en matbit, gå inn å lese og delta på Baatplassen.

 

Og ikke minst: Lykken er for oss å møte andre båtvenner til en hyggelig sosial prat. Båtfolk er noe unikt.

 

God jul alle sammen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Perlen er en av de som er genuint opptatt av at vi alle skal det bra her på baatplassen - noe hans mange gjennomtenkte og fornuftige, og ikke minst, omtenksomme innlegg viser. Du er en fin veiviser, Perlen! Takk.

 

Prøver å "gå litt i hans fotspor" og bidra litt med "mentalhygiene" - noe de fleste med båt i vinteropplag virkelig trenger akkurat nå på den mørkeste tiden av året.

 

Ja, lykken er.....

 

- det kan være så mangt, og er helt sikkert også sesongbetont. Nå for tiden er "min lykke" dét og fyre opp dieselbyssa om morningen og kjenne dens varme bre seg i styrhuset. Rimfrosten "sklir" av styrhusvinduene og lager små dammer på karmen nedenfor. Sabben våkner til liv, dunker jamnt og fint og slår takten til dagens fisketur. Kaffevann på thermos, god tid og en pålitelig følgesvenn under dekksplatene og inne i motorkassa - dét er lykken, det!

 

Dagene er korte for tiden, ved 14-tiden må vi allerede snu hjemover og er det en torsk eller to i bøtta så er det helt topp! Heldig er vi som har båten på vannet og har anledning til å bruke den når det passer som best. Og vi går ......

 

......Mot lysere tider! :o)

Bilde

<<Morild>> på hjemveien, desember 2005

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er enig med mye av det som er skrevet. Og uten at jeg skal være noen pesimist så må jeg få si følgende.

Først er jeg enig med det dere sier men for meg mangler en ting. Lykken hadde vert komplett om jeg hadde min samboer med meg på alt dette..

 

Blir nok ikke lykkelig med båt før det skjer.

God Jul da alle

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Lykke er og dra ned i båten , enten sitte å drekke kaffe , dra utpå å fiske litt eller bare tøffe litt rundtom . Etter at jeg fikk uføretrygd i litt for ung alder , alle andre er på jobb da er det hærlig å ha båten og gå til . Den er nesten hele livet mitt , den er den beste medesin (burde vært på blå resept ) Når kona kommer hjem av jobb så ser hun på meg med en gang om jeg har vært nede i båten eller ikke . Da jeg ligger på rundt 600 motortimer i året så sier det vel seg selv hva den betyr for meg , blir jo noen timer ombord da . Da drømmen er litt større og lukket båt mobber gutta å sier at det ikke er lov å sette opp postkasse på brygga .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har hatt fritt nå 2 dager i romjula. Fikk montert og klargjort juksahjulet i går, fylt litt drivstoff og fiksa en del småting.

I dag morges dro jeg vestover mot Landegode da jeg har en del fiskeplasser plottet inn ved denne kjente øya sist i leia før Vestfjorden. Halte opp messanen og fikk baugen mot vinden ,frisk s.ø bris og -2 grader. Solglans på himmelen, med bud om at sola er på tur.

Etter en stund tok "han i", en torsk på ca. 7 kg, fin og feit. Og etter stund fikk jeg to stk. til, noe mindre men fin ferskfisk på 3-4 kg.

I skrivende stund er jeg mett og god etter et bedre måltid med fersktorsk, betimelig i denne tida da ribbe og pinnekjøtt har vært rådende kost.

Alt fungerer fint ombord, motor og sluregear er alle tiders.

Må skifte ut enten svinger eller ekkolodd, da disse ikke spiller helt på lag, men det får komme etterhvert.

Pyro-ovnen jeg monterte "oser" litt og dette må sjekkes.

Ellers ser jeg fram til oppsigsfisken som kommer i Februar/Mars.

 

Da skal båt og mannskap være parat!!!!

 

:fishing:

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man leser om lykken, og som Astor sier (lese og delta i båtplassen) så tenker jeg at her har jeg noe å bidra med.

 

Så kommer Rogeri og forteller om fiskestørrelser vi her stort sett drømmer om.......

 

Likevel: Lykken er å ha to sønner som synes det er helt topp å bli med ut sammen med 4 afrikanere som aldri har vært på havet før. 9 paler dro vi på Hillagrunnen utfor Marstein før jeg mente vi hadde nok. Derfra inn til Bakkasund. Butikken er åpen, gratis kaffe serveres. Palene fileteres og godgjør seg i stekepannen, serveres deretter på brødskive mens solen går mot horisonten. All fisken gikk med.

 

Ettermiddagsfargene går over i kveldsfarger innover fjorden, forbi Krossneset og hjem.

 

DETTE ER LYKKEN!

 

(Julebord med både ribbe og pinnekjøtt da vi kom hjem, en smak av sild og diverse former for spekekjøtt kommer som en bonus)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Jeg vil gjerne legge til enda en fin ting med båtlivet:

 

Lykken er å få med fruen på Nyttårscruise med Astor. Ingen selvfølge at fruen blir med på fjorden til overnatting med blåst og minus fem ute.

 

Vi har forventninger begge to. Selv om vi har vært tidlig ute på våren og sent ute om høsten, så er dette noe nytt for begge.

 

Måtte været bli på mannskapets side denne gang.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

........Etter en stund tok "han i", en torsk på ca. 7 kg, fin og feit........

.......Ellers ser jeg fram til oppsigsfisken som kommer i Februar/Mars. Da skal båt og mannskap være parat!!!!

Fin skildring, rogeri! :o)

Misunner deg når det gjelder størrelsen på torsk på dine kanter! Dette er fisk vi bare kan drømme om her i Østfold. :o(

 

Men, min nyskjerrighet er større enn frykten for å avsløre min uvitenhet, når jeg spør om den dere oppsigsfisken - hva er det for noe?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Riktig de Arvid_-A sier!

 

Selv er jeg ikke helt i stand til å skille sikkert mellom skrei og torsk, og derfor blir den ofte bare benevnt som oppsigsfisk her på mine trakter.

Den er da særdeles blank og gylden i skinnet ikke typisk brun som fjordtorsken ofte er.

Hva størrelse angår er det faktisk nu mer vanlig å få torsk på 1,5 - 3kilo enn på 7.

Fisken jeg fikk idag var nok ikke oppsigsfisk, men fine eksemplar av fjordtorsken.

Den hadde seimort i magen og var som sagt i godt hold.

Så i dag at flere i båthavna har satt garn langsetter utliggerne og flere hadde fått fin kokfisk på rundt 2 kilo. Havna er "full" av seimort som siger langs tangbeltet og det er denne den beiter på.

 

I dag brukte jeg tradisjonell "svenskpilk" (500gram) med en vanlig hvit gummimakkangel (nr.9) ca. 60 cm foran pilken.

Vanligvis har jeg ett jernlodd på 1,5 kilo og har flere makkangler på "sniken",ca en favn mellom hver, har da et lite pådrag slik at jeg siger forover og snøret strever i en bue mot botn og makkanglene virrer da i vannrett stilling.

Dette fisker bra, når han e i bettet!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom akkurat hjem fra båten. Dro ned i dag morges, satt på litt Dire Straits på anlegget, skaffet meg en kopp kaffe, sette seg ned, lukte, kikke rundt, starte opp perkinsen, tente med en gang, ikke sot, kjenne vibrasjonene i skroget, kikke ut og humre litt over dem som hutrer seg igjennom lett snødrev, selv har man det godt og varmt, filosofere.

 

Deretter pusle rundt, litt småfiks her og litt småfiks der. Kunne ikke dy meg, begynte å skrape litt på vindusfelter, kjenne mahognylukta, må styre meg slik at jeg ikke tar for mye/for ustabilt vær enda.

 

Komme ut på brygga, treffe båtnaboer, prate litt om løst og fast.

 

Deilig dere, det er snart vår !!

Link to post
Share on other sites

Fin stemningsrapport, Perlen - Ja, Mark Knopfler kan sine ting........ :o)

 

Lykken min i dag - etter mange uker med til dels landligge p.g.a. sterk NØ-vind og en ualminnelig mager torskebestand for tiden - var å dra torsk i kokestørrelse igjen!

 

Bilde

 

Når jeg atter en gang må dra frem den store, grå fiskebøtta mi (70 liter) for å få plass til torsken så er det bare helt topp! Svigersønn JIBB og jeg startet lørdagen tidlig. Kl. 09:00 var det varmt og godt i styrhuset på sjarken. Defrosteranlegget tørker dryppvåte styrhusvinduer, Refleks'en brenner med knitring i hjørnet, Sabben dunker utålmodig og dagen er ung og lang (vel-vel, alt er relativt, 6 timers dager er nå bare 6 timer med dagslys.....). NØ'en er sur, men alt blir glemt når den første 2-kilos dras ombord. Det dirrer i snøret, og roterende, hvit fiskebuk kommer til syne i det kalde, mørke vannet i vesterelva - da er livet verdt å leve!

 

8 stykker dro vi tilsammen, alle i kokefisk-størrelse. 2 ivrige "fiskere" setter fornøyd kursen mot hjemmehavna. Bløgging skjer underveis, så fisken blir hvit og fint i kjøttet. Sløyinga er bare kos, selv om det stikker i nummne fingrer i det kalde vannet. Helt topp!

 

Mon tro om det er torsk å få der i morgen også...........?

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Solskinn i styrhuset - og kalenderen viser 12. JANUAR! - Refleksen på lavest varme, Sabben på "full pupp", kaffe i koppen og en hel ettermiddag fri - det er også lykken, dét!

 

Hilsen, fra en av de "Trusterløse"....... ;o)

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Solskinn i styrhuset - og kalenderen viser 12. JANUAR! - Refleksen på lavest varme, Sabben på "full pupp", kaffe i koppen og en hel ettermiddag fri - det er også lykken, dét!

 

Hilsen, fra en av de "Trusterløse"....... ;o)

Bilde

Arrrrrghh, som om ikke abstinensene var ille nok fra før av? Så at burkaen på båten min var blåst litt av - kanskje like greit å begynne litt med forberedelsene til en ny sesong.?

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...