Jump to content

Lykken er......


Walter_S

Recommended Posts

Har jo lovt å følge opp med flere bilder i vinter, og - sadistisk anlagt, som jeg er - så gjør jeg akkurat dét...... :wink:

 

I dag var det endelig vær igjen til å komme seg utpå. Helt knall, var det. Termometeret såvidt over på pluss-siden, sol fra blå himmel, vinden var omtrent 0,1 m/s (i kastene.... :lol: ) og underlaget slett!

 

Tålelige forhold:

Bilde

 

Sikkert en del her som kjenner igjen Puttesund-bruen - også kalt Hvalerporten av noen.

Bilde

 

Søndre Kråkerøy Båtforening - min vinterhavn:

Bilde

 

En heller ikke helt ukjent bru - Kjøkøy-brua. Den Isegran-sjarken som ligger der - omtrent midt i bildet - er min "våte drøm"! ;o)

Bilde

 

Pilker i februar-sol:

Bilde

 

Det ble noen flotte timer på sjøen - og så slapp vi å sløye!!! :smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg kan heller ikke få nok at disse flotte stemningsbildene, men jeg trodde kanskje at Ingar hadde "nedlagt forbud mot" eller sperret muligheten for å sitere/kopiere et bilde/bilder........det kan da vel ikke være nødvendig å bruke så stor plass bare for å si "enig".......eller?

Link to post
Share on other sites

Og hvis jeg ikke tar feil, kommer whiskey fra den grønne øyen i vest (Irland), mens whisky kommer fra Skottland. Det er helt sikkert noen eksperter på nettet som kan svare på om det er riktig, selv foretrekker jeg whisky.

 

Kan ellers melde at her i Florida er det nesten full norsk sommer. Satt og så på kysten nedover fra Washington i dag, ser ikke ut til å være enkelt å finne noen fredelige uthavner her, nei!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Og hvis jeg ikke tar feil, kommer whiskey fra den grønne øyen i vest (Irland), mens whisky kommer fra Skottland. Det er helt sikkert noen eksperter på nettet som kan svare på om det er riktig, selv foretrekker jeg whisky.

Er ikke ekspert akkurat men du har helt rett.

Nytes best med en skvett vann :cheers:

Link to post
Share on other sites

Når dette nå har utviklet seg til en diskusjon om -y eller ey (En tanke OT her, tror jeg! :lol: ) så kan Store norske leksikon hjelpe oss:

"whisky, amerkansk og irsk whiskey [wiski] (eng. fra gælisk 'livets vann'), brennevin fremstilt av forskjellige sorter korn. Mest populært i Europa er skotsk whisky, som regel en sammensetning (blend) av maltwhisky og grainwhisky. Maltwhisky fremstilles av maltet bygg, tørket ved hjelp av torvrøyk, og destillert to ganger. Grainwhisky derimot er en éngangsdestillert og rektifisert nøytral sprit som også baserer seg på andre kornslag som hvete og mais. Rene skotske maltwhiskyer omsettes også, men i mer beskjeden grad. Skotsk whisky kommer bl.a. fra distriktene Highland (bl.a. Glenlivet), Lowland og Islay og har utpreget røyksmak. Irsk whiskey fremstilles av bygg, men har ingen karakter av røyk. Av amerikansk whiskey er bourbon fra Kentucky, fremstilt av minst 51 % mais, mest kjent. Rugwhisky (rye whisk(e)y) fremstilles både i Canada og USA."

 

Selv foretrekker jeg konjakk (eller cognac, om dere vil).

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

"Krrrrremt....." :nono:

 

Har ikke noe imot litt "avsporing" og litt O.T. - men Wisky / Whiskey er ikke noe jeg blir lykkelig av - bare full og så får jeg vondt i hodet av den. :wink:

 

Gi meg heller en god Cognac (faktisk så har jeg en liten svakhet for den greske varianten - Metaxa minimum 5 *****) - eller, etter en vellykket og kald fisketur - en Rød Aalborg = Taffel

 

Da begynner jeg å nærme meg den typen "lykke" man får på flasker. :lol:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...... et par bilder av det vi håper skal bidra til vår lykke til sommeren.

Aiiiiiija - Svenning!

Et slikt "(S)dasjbord" ønsker jeg meg også! :yesnod:

 

Ha'kke så mange instrumenter, serru - ønsker meg flere!

 

Gratulerer!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Beklager hvis jeg sporer litt bort fra røksmaken et øyeblikk, men her er et par bilder av det vi håper skal bidra til vår lykke til sommeren. Står i utstillingshallen hos forhandleren og nærmest skriker etter vann!

Kjempebåt Svenning!

 

Var en virkelig aktuell båt når jeg kjøpte "ny" båt i fjor høst.......designen er i mine øyne helt topp!

 

Kona var inne på at vi måtte kunne :sleep: i båten........alle fem, måtte derfor opp noe i størrelse :smash:

 

Hvor lenge til sjøsetting........begynner dimmelenka å bli kort? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge til sjøsetting........begynner dimmelenka å bli kort? :wink:

Hvis jeg ser ut nå, ser det ut som om dimmelenka er minst en mil lang. Men, avtalen er rundt 1.mai.

Vi er dog kun to personer og tenker vel mer dagstur med litt mer bekvemmelighet, samt en og annen overnatting.

Redigert av Svenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Å være båteier er ikke alltid like grei. Ikke når vinteren har bitt seg fast og prøver alt den kan for å gjøre forholdene ufyselig:

 

Først så var det snøen......

Bilde

 

Så kom kulda....... (i natt var det 11,5 minus og >>MORILD<< har fått seg is-skjørt!).....Nord-Østen er bitende kald.....

Bilde

 

En stakkars trebåteier er henvist til "stolpekjøring":

Bilde

 

Men - for å ta noen lyspunkt!

Når det er 10 kalde ute, og båten har fått seg is-skjørt i vannlinja, ja, da er det bare å sette Sabben i gear (!) for å holde råken fri for is - fyre opp refleks'en, be båtnaboene på varm kaffe og sette gårsdagens gjærbakst (takk, Kari!) oppå den varme ovnen og vente til kanel-duften sprer seg i styrhuset.

 

Praten går livlig blandt medlemmene av "stolpekjørernes forening", historiene blir mer og mer "utrolige" (det ljuges over en lav sko), fisken vi fikk i forrige uke blir større og større - og de varme "Kanel-i-Svingen"-bollene (Villy's betegnelse på baksten) blir borte som dugg for solen. Det er akkurat plass til 3 stk oppå toppen - en til hver, og så en ny omgang! :o)

 

Det er også lykken, det! :o)

Bilde

 

Men, allerhelst ville vi jo ut og fiske......... :o/ ......i morgen, kanskje?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg Walter. Har selv vært i båten i ettermiddag, men hos oss er det fortsatt isfritt, og ombord har jeg behagelige 12 varmegrader........

 

Apropos bakerverk. Jeg har verk i magen. Dette skyldes at Rita har latt være å røyke siden mandag. Flink som bare søren. Det som er "problemet", som egentlig hellere ikke er problem, er at hun gjør ikke annet enn å bake om dagene nå.

 

Og som den altoppofrende gentle ektemann jeg er, er mitt kall å spise baksten etterhvert som den kommer ut fra komfyren. Derav mageverk :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Svart (redigert)

Lykken har mange ansikter - alt etter årstiden.

 

Idag var lykken min å oppdage at den gjeveste, eleganteste og mest matnyttige (i overført betydning!!) av trekk- og sjøfuglene har kommet tilbake fra sitt opphold nærmere Ekvator'n.

 

Luftens akrobat og sikker anviser av brisling- og sildestimer (og dermed også sei, senere utpå sommeren også makrell og torsk som jo beiter på de samme stimene) farer igjen gjennom lufta med sitt særegne "brripp brripp" og slår en 180 graders sving i lufta i løpet av et brøkdel av et sekund.

 

Helikopter-heng i lufta med ivrig speiding etter bytte, for så å stupe nesten loddrett ned til vannoverflaten og komme opp med en sølvblank, sprellende "matbit" i nebbet.

 

Joda, du har gjettet riktig - MAKRELLTERNA er tilbake!! Nå er det sommer!! Snart begynner speiding etter brisling- og sildeknutene - også kalt "kværning" her i Fredrikstadområdet - hvor man kan hale opp kilovis med sei / torsk / makrell i løpet av en time. Vi pleier å dra "ut på Lera" ved 7-/ 8-tiden om kvelden for å speide etter kværninger. Man kan se kværningen, og høre makrellterna's varselskrik (i tillegg er det hundrevis av måker (opportunister!) som gjør bruk av makrellternas skarpe øye og høster av overfloden), på lang avstand. Da er det bare å komme seg nærmere, men ikke gå inn i sentrum - da bryter man kværningen og brislingen sprer seg. Nei, gå for sakte fart på utsiden av fuglelevenet og krets rundt stimen, mens du slipper pilken + oppheng (3 blanke rykk + 3 gummimakk) til bånn for så å hale den opp med sprellende fisk. Fisk som i det ene øyeblikket selv har vært "JEGER" og forsynt seg grovt av byttet (brislingen) har plutselig selv blitt til "bytte" og blir heist opp i båten.

 

Det er en egen trolsk stemning rundt Kværnings-jaget. Som regel har vinden gitt seg, solen er lavt på horisonten, skumringen brer seg og man er 100% årvåken og oppjaget av spenningen! Fugleskrik og hektisk fisking gjør at adrenalinet bruser. Oppmuntrende og glade rop til hverandre om tunge fiskesener og : "den er på 2 kilo, og den er enda større..." o.s.v. dette må oppleves!

 

Det eneste negative (slangen i paradiset?) er selvfølgelig at du kommer tilbake til brygga sent på kveld, når det blir mørkt (10- / 11-tiden), sliten av spenningen, og så har du bøtta full av nyfanget sei og torsk. Den skal bløgges, sløyes, vaskes og fordeles. Og etterpå skal båten vaskes fri for fiskeblod o skjæl........

 

Da angrer man seg av og til at man ikke stoppet i tide......... :rolleyes:

 

:o)

 

Velkommen tilbake til våre farvann, du vakre makrellterne!

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...