Jump to content

Lykken er......


Walter_S

Recommended Posts

Härligt o höre....... :yesnod::yesnod:

 

I morgon drar vi ut, det er meldt fint (kjfint för dette året!) 19-20gr.....gleder mig redan! :smiley:

 

 

 

bare en liten ting Walter..."Og etterpå skal båten vaskes fri for fiskeblod o skjæl........"

trodde ikke man gjorde sånt i en sjark.......trodde dette var impregneringen, like god som Owatrol ?! :wink::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.......trodde ikke man gjorde sånt i en sjark.......trodde dette var impregneringen, like god som Owatrol ?!

Personlig foretrekker jeg Owatrol og Benar-olje!

 

Neidu! Her skal det vaskes. Ellers resulterer det i det noen kaller for "pumpelukt" på gamle bruksbåter. Et penere navn for skit og drit og årgammel fiskeslim i kjølen........... :puke:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Godt og fint innlegg Walter_S. :smash: Vi benytter oss av de samme signalene du beskriver!

Signalene fra sjøfuglene er jo det beste ekkoloddet som man kan ha ombord..!

Ofte er det tette knuter av krill eller sil som tiltrekker teinna på denne måten.

Nisa og storseien og større torsk, er sjelden langt unna når det er knuter av noen størrelse.

 

Godt at sommeren er på god vei, fin temperatur her men noe disig og det hevdes dette skyldes ozon og forurensning fra østlige land!

 

Legger ved et bilde tatt ei stund før påske!

 

NB! Har ikke sett teinna her enda!

 

 

 

Bilde

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.......NB! Har ikke sett teinna her enda!

Den (teinna / makrellterne) kommer nok snart opp til deg, rogeri. Du må ha litt tålmodighet me'a. Det er jo bare i går at jeg så henne først, her på våre trakter.

 

N.B.: Fint driv over skuta di, på det bilde!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja jeg regner med at den (terna) kommer og kaster glans over sommeren også i år!

 

Fint driv..,vel vel, bildet er tatt ved økonomifart ca. 7 knop ved 1450 omdreininger, hvis jeg ønsker å bruke mere diesel er det mulig å komme opp i 11,5 ref. kartplotter!

 

Med ca. 8kr literen for diesel, synes jeg det er passelig med 7,5 knop! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er nesten ikke til å tru. Kona og jeg kom akkurat hjem etter en av våre daglige rusleturer ned til båtplassen. T-skjorte og shorts, en sval sørlig bris og 18, atten, grader i vannet. Vi leser 11 mai, altså en drøy måned siden vi alle fulgte Astor og TineII´s heroiske kamp mot ismassene i Sætre og i Horten. En måned akkurat siden vi satte kursen sørøver mot Koster med 4 grader i både luft og sjø. Isen la seg i vikene om natte og vi moret oss på morgenkvistene med å se på måkene som ramlet gjennom. Vi sprengfyrte døgnet rundt og gikk tom for lampeolje. Måtte låne ei kanne av Nord-West som hadde vært framsynt nok til å hamstre. Rusleturene på N-Koster opp til "Bonden" og klosterruinene iført boblejakke og strikkelue. Vi forsøkte å søke ly bak fyret der oppe men den iskalde snoen gjorde at vi måtte gjøre retrett.

Rart det der egentlig, til tross for sno og is og kulde storkoste vi oss og vi hadde noen uforglemmelige dager på Koster. Det føltes naturlig på en måte, det bare var sånn. Slik er det nå også da vi merker at vi ubevisst søker skygge om ettermidagen når solen er på det sterkeste. Ikke noe merkverdig med det. Akkuret nå føles det helt naturlig. Det bare er sånn.

Lykken er å bo her oppe i nord hvor vi har vekslinger sessongene imellom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nærmest et "Lykkerus" må man vel kunne betegne hva jeg følte da <<MORILD>> lørdag formiddag sakte gled av slippvognen og ut i sitt rette element igjen - ut i Kjøkøysundet.

 

Den velkjente duvingen under føttene mine var belønningen for alt strev med å gjøre henne "klar for sesongen"! En uke lang har jeg klatret opp og ned stigen, krøpet under båten og lå, stod, satt på huk og på ømme knær i ubehagelige og radbrekkende stillinger, for å skrape, vaske, slipe, olje, lakke og stoffe henne.

 

I 5 lange, varme og vindfylte dager stod hun "på slippen til han Erling" på soloppvarmet fjell og ble dullet og stelt med. Både hennes "indre" som hennes "ytre" ble behøring rengjordt med alskens verktøy, midler og væsker, oljer og lakker.

 

Det er rart dette med trebåt. Når hun først blir tatt oppå land og står der med grønske, falmet lakk og bare flekker - så ønsker man seg "noe mere lettvindt" enn en trebåt. Veien til det perfekte utseende er lang, smertefull og arbeidskrevende. Det er så mye som skal passes på, ikke minst tørketiden før man kan "sminke" henne til sitt opprinnelige vakre utseende.

 

Nøyaktig planlegging, steg for steg må til - og rett som det er så bommer man litt, fordi man er litt for ivrig for å få henne på vannet igjen. Er man for tidlig ute så sitter ikke lakken som den skal, venter man for lenge så tørker bordgangene med påfølgende lekkasjer - akk ja, det er ikke greit! :wink:

 

Første dagen: (akk-og-ve.......så mye å ta fatt på....) :rolleyes:

Bilde

 

Men, når hun er "ferdig stellt" og lakken skinner i sommersolen og bunnstoffet er dyp-rød med en kritthvit vannlinje som pynt - så sitter jeg på fjellet ved siden av, med en kopp kaffe, og betrakter henne lenge og vel - Da, folkens, da jubler det inni meg og lykken er nesten fullkommen. Ja, nesten, fordi man "puster ikke ut" før hun igjen flyter og får sjekket om hun holder tett...... :yesnod:

 

Hun skinner igjen:

Bilde

 

Morild's flotte baug-profil - og baatplassen.no - vimpel veier lystig i ettermiddagsbrisen!!!

Bilde

 

Hekken og vannlinja - legg merke til den nye fenderlisten i bøyd 2"x2" furu på babord låring:

Bilde

 

Morild ser utover Kjøkøysundet:

Bilde

 

Undervannsprofilen som gjør at hun slipper vannet så fantastisk fint, uten noen form for hekkbølger:

Bilde

 

P.S.: Hun holdt tett! - Første dagen piplet det litt i noen bord-skjøter. Dagen etter var hun "tett som ei potte"! :cool:

 

:seeya:

En ydmyk og takknemlig Walter_S

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Morild's flotte baug-profil:

Hekken og vannlinja - legg merke til den nye fenderlisten i bøyd 2"x2" furu på babord låring:

Undervannsprofilen som gjør at hun slipper vannet så fantastisk fint, uten noen form for hekkbølger:

Gratulerer så meget Walter!

 

En Kommedalsbåt vil alltid være noe helt for seg selv; dessuten er Kommedalsbåt og Sabb diesel den ideelle kombinasjonen for en som vil ha et trygt og problemfritt båtliv hele året :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fant denne tråden og her er mitt bidrag fra turen i dag tidlig.

 

Gikk hjemmefra ca 0800 - kurs for Sandefjord. Hadde hørt på værmeldinga i går og det var meldt skiftende bris 3-8m/sek. Ahhh - läge for utaskjærstur med andre ord :yesnod: La inn ruta på plotteren midtfjors ut Oslofjorden mot Hollenderbåen, rundt Færder fyr, så rett inn til Sandefjord.

 

Tåke i morges, men den lettet etterhvert. På vei ut fjorden observerte jeg Rednignsskøyta i søk langs land. Pratet med dem på VHF som søkte etter ei grunnstøtt snekke - de fant den rundt kl 9. Det var bra.

 

Her er lykken - bilde tatt i ca 30 knop - svak tungsjø. Vera og Petra brummer fornøyd på 3000 Omin. Nydelig fart for Bitteliten IV

Posted Image

 

På utsiden av Færder fyr - som dere ser henger tåka fortsatt ytterst i fjorden

Posted Image

Lykken er rett og slett å ha mulighet til å være på sjøen selv om det ikke er steikende sol, føle at det er harmoni i båten og kose seg på sjøen. Jeg lever lenge på den turen her.

Link to post
Share on other sites

Kjørte du på autopilot når dette bildet ble tatt?

Ser på kjølvannstripa di at den blir litt svingete. Har kjøpt meg ny Raymarine autopilot i år, og er ikke helt fornøyd med styringen dens i planefart. Båten kjører i svak sikk-sakk, slik det ser ut på bildet ditt. Er dette vanlig?

Link to post
Share on other sites

For oss som har båter som tåler å svinge selv i høy fart kan jeg ikke si at jeg deler det sensuelle med en rett hekkbølge :smiley: . Jeg skulle gjerne hatt en film av Bitteliten IV's hekkbølge når bare jeg og henne er ute og leker oss og tar 180 graders krappe svinger i 30 knop og gir full gass ut av svingen. Men ettersom dette er noe vi bare gjør når vi er alene ute og koser oss er det litt vanskelig å få til. Men er det en fotograf som stiller opp vi klare vi :yesnod: Til neste år altså

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne hatt en film av Bitteliten IV's hekkbølge når bare jeg og henne er ute og leker oss og tar 180 graders krappe svinger i 30 knop og gir full gass ut av svingen.

Hmmmm? 180 graders sving? Jeg ville ikke kalle 180 grader for en sving tror jeg. 180 grader er vel nærmest perfekt rett fram, eller rakt og rett som Worse uttrykker det.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

..........bilde tatt i ca 30 knop - svak tungsjø........

..... Har ingen aning om hvorfor hekksjøen var litt S formet......

Kan det ikke være normalt, selv med perfekt autopilot styring, at hekksjøen blir litt S-formet i "svak tungsjø" med bølger litt på tvers?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært uten båt i nesten 4 uker (!!!) er lykken nå å ha båt igjen! Noe å gå til hver dag, noe å bry seg om og stelle med. Dagen idag gikk med å ta en skikkelig motorvask, samt å vaske hele kjølsvinet gullende rent. Fin måte å bli kjent med en "fremmed båt" på.

 

Lykken er også å ha en firbent venn med seg. "Samson" er med på alt og skal "hjelpe til" med det meste. Etterpå deler vi matpakka og sitter og sløver - kikker ut av kalesjen for å følge med hva som rører seg i sundet utenfor.........innimellom regnskurene :o)

 

Posted Image

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...