Jump to content

Lykken er......

Walter_S

Recommended Posts

,men "tannhjulet"kom til syne der flensen skal være

så vi har tatt av bakdelen av giret der akslingen går innpå.den ble dratt ut,slik at den stoppet i roret da vi åpnet og tittet

Triste greier, draugen.

Har du noen bilder av dette? Er litt nysgjerrig, hva slags gear snakker vi om her??

Hei LA3939 - Flott reportasje i innlegg #144 !

Jeg liker godt å "være med andre på båttur" - selv om det er snakk om en høyst "virtuell" tur. :sailing:

Fine, informative bilder - som dine - er med på å øke utbytte. På denne årstiden er det nok mange som er ekstra glad for en slik reportasje. Oppfordrer flere til å bidra på samme måten - til glede for de mange som sliter med analog båttur-abstinens og den mer-og-mer påtrengende opplags-blues'en......

:o)

Opplags-blues:

Opplag_800x600.jpg

"Opplag: Noen båter har det direkte vondt om vinteren. De blir satt på land, glemt og forlatt, og lider under snø og i kulde. Hva slags båt-liv er det? En båt skal være på vannet!"

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Godt at du har funnet ut av det, Kosmix!

Men at "lykken er" å lengte er bare delvis sant - den lykken minsker proposjonalt med lengden på tiden det tar.......

;o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

• 9 måneder senere...

Det er mye som er lykke men , en av dem er helt klart dette vil jeg mene . Komme ned i båten om mårran og setta på Webasto'n , helle oppi en kaffekopp og setta seg ned å høre på nitimen . Varmen stiger og det er godt å varmt , kansje kaste loss og sige utover fjorden i frostrøyken . Det er vaffal deilig da . Ikke mye som slår det , ikke på denna tia av året .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Båtlykke på enda en måte:

Kjøpte ganske billig båt. Men vi tror vi visste hva vi kjøpte: Supersterkt og bra skrog, sånn at vi kan ligge ute hele året, men dessverre med gammel motor, som vi får stelle best og mest mulig med, slik at den kan holde så lenge den holder. Og med styrehus som må tettes litt og oppjusteres litt, og ...

Ja, det ER endel ting som skal iorden før vi får full uttelling for billigkjøpet. Tålmodighet må altså til.

At alt dette ble sammenfallende med det å måtte mekkes litt på meg selv også (diagnosenes antall er ofte proporsjonal med alderen), førte til lang tid til å lese og drømme seg inn i båtlivet.

Det ble mange måneder bøker fra nærværende bibliotek, båtblader, lærestoff for båtførerprøven (og selve prøven, faktisk -- bra for en nybegynnersenior). Pluss et antall besøk i båten.

Og akkurat DET er jo så bra, hver eneste gang. Sjekke fortøyninger, sjølukt, båtlukt, bølgeskvulp, havnemiljø, litt ordning og fiksing. Til og med noe så kjedelig som rydding og rengjøring er plutselig helt ålreit. Neste gang får vi nok skikk på det som er gæærnt akkurat nå, så vi kan komme utpå også. Fiske litt, kanskje.

Konklusjon: Å være i båt, selv på den aller enkleste måte, er balsam for sjelen.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

• 2 måneder senere...
............Hørte Color Line (tror jeg) ule i hornet flere ganger på vei ut i tåka. ................... Litt lykke.

kom fra Berlin igår......

hjem med Stena Germanica fra Kiel til Gbg.....en tur opp på brygge, opp genom Store Belt nattetid

mye lykke :smiley:

bruk combilanternen i mastetoppen var styrmannens råd då syns ni bra + radarreflektor......

S/Y Gunga Din

Noen som har prøvd og ligge på Sørsskalan 12nm sørvest av Skomvær og dra opp årets første Skrei. Det er båtglede det. Når man så kan gå opp til Røst og kjempe seg til en kaiplass gjerne som båt nr 5 i legget. For så og tilberede årets første store gormetmåltid av fangsten. Ja det er båtglede det. Det blir ikke tilig utror dagen etter lit dumt når man ligger utenpå en skok profisjonelle morgenfuler men! det er båtglede det.

• 2 måneder senere...

Mykje fint her! :smiley:

Ein av dei tinga eg og familien synest er eit virkeligt lykke vidunder er:

Når du har kjøyrt i 5 timar eller meir med SABB motoren, Når du da gjerne slakker ned enten fordi du er framme eller skal gjennom eit sund. Den fine lyden som da kommer er heilt fantastisk. Ofteklarer eg berre ikkje og stoppe motorern den går så fint :lol:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

....Når du da gjerne slakker ned enten fordi du er framme eller skal gjennom eit sund. Den fine lyden som da kommer er heilt fantastisk....

:wink: Ja, fordi da går det plutselig an å høre andre lyder igjen enn bare selve Sabb'en! :lol: Personlig så synes jeg at 5-6 timer ombord med en 1-sylindra Sabb 10hk med tørr eksos er mer enn nok!

Sabb - en fornøyelse å starte = en fryd å slå av etter tur!

Da kan jeg jo fortelle en historie - og den er sann! - fra en av våre medlemmer i båtforeningen. Willy, amatørfilosof og Sabb-elsker var en tur over Oslofjorden ombord i sin 27' Brekneholmen sjark (selvfølgelig med en Sabb 2G på 22hk med tørr eksos, rake rør ut!) etter å ha installert ny VHF-antenne.

Midt ute på fjorden kallte han opp Tjøme radio for en antennesjekk og for å forvisse seg om at VHF'en fungerte som den skal. Etter å ha spurt om Tjøme kunne høre ham "høyt og fint" fikk han til svar: "Joda, jeg hører deg godt, men det er en ulyd i bakgrunnen som du bør sjekke opp!"

Hvoretter Willy svarte (på sin sedvanlig tørre måten): "Det der er ingen ulyd, det er en Sabb!"

:lol:

Ha en god helg, folkens!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...