Jump to content

Lykken er......

Walter_S

Recommended Posts

• 4 uker senere...

23. januar, 2007:

Vinter og 10 minusgrader er ikke akkurat det vi forbinder mest med båtliv. Etter noen frustrerende uker med landligge, p.g.a. sterk vind, måtte det bare prøves med en kort tur. Værmeldingen har ikke sett så positivt ut på lenge. Lite vind og masse sol var spådd. Vinden skulle øke på om ettermiddagen til 7 m/s fra NV.

Men enkelt er det ikke å stjele noen timers båtlykke på en kort vinterdag. Spesiellt i en kalesjebåt står man foran en del utfordringer før man kommer så langt som å kaste fra den stivfrossne og uhåndterlige fortøyningen. Tidlig på'n skal man være for å gjøre båten sjøklar. Ikke minst er igjenfrosne vinduer med lag av is på utsiden og rim på innsiden en oppgave som krever tid og varme. I min spartansk utrustede båt hjelper jeg til med stearinlys, inntil Refleks-ovnen har varmet opp inneluften såpass at PC-viftene klarer å holde fri sikt.

BP_Defroster_Lys.jpg

Når så vinduene er fri for vinterens visittkort, står kalesjen for tur. Må jo åpne diverse kalesjeåpninger - en på hver side og den store bak - for å komme meg ut, fortøyningen akterut skal henges på stolpene, osv. Den som ikke har prøvd å åpne kalesjeknapper i 10 minus, og sloss mot kalesjeduk som er frosset fast til glassfiber, vet ikke hva kalde fingrer er.....

Til og med Sabben er grinete og vil helst sove vidre. P.g.a. dårlig kompresjon må jeg "erte" den litt med en dusj startgass - men boksen er så kald at det som kommer ut er flytende nafta (eller hva-det-nå-er i startgass) og ikke gass!

Men, alt det der er glemt når båten endelig stikker baugen sin ut i Kjøkøysundet til smul sjø, solskinn og et mystisk skuespill, satt i scene av små flak frostrøyk som svever like over vannflaten.

BP_Kjoekoeysund-i-Januar.JPG

Når vi (båten og jeg) runder Arisholmen får vi ekstra kompensasjon - for frostbitt i fingerne og små, iskalde drypp fra kalesjetaket - når vi møter dette synet ved Lera's østlige led forbi sektorlyset Teneskjær og hvitblink-Stangeskjær, med Strømtangen i midten, såvidt synlig i det fjerne.

BP_23.Januar_2007.JPG

Helt utrolig for et vakkert og etterlengtet syn, stillhet og fred - det er i slike øyeblikk man blir minnet om hvor heldig man er som har båt og anledning til å oppleve dette.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Vakkert Walter, vakkert!

I hele formiddag har jeg sendt stjålne blikk ut på et snødekket landskap badet i sol. Og fått lyst til å gå på ski(!). I seg selv er det et kasus for den tunge psykiatrien, men så kom du med disse bildene og skildringen! Igjen, takk!

Så nå sitter jeg heller og ser på arbeidsmengden, tenker på hvor lang tid den tar, tiden å kjøre hjem og hente Fladen-dressen og så komme meg utpå! Straks hyggeligere tanker, med andre ord.

Fra dypet av min sjel - igjen takk! :sailing:

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Lykken er (for meg), at snøen forsvinner selvsagt OG Å være underveis :yesnod:

Når tampen er kastet og kaffekoppen er på plass, med 3-4 knop, autopiloten på, sola skinner og det er stille vær, DA senkes skuldrene og den store ROEN siger inn

Hærligt!!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Flotte bilder. Bikkjekaldt om dagen så det er ikke rart at Sabben også helst vil "sove". Det var sikkert en flott tur på sjøen i den nydelige været. Man skal ha det litt vondt (les.fryse litt) for å virkelig ha det godt etterpå når varmen kommer. :smiley:

Var nede på brygga hos dere i 12-tiden i går (23.jan) Du har vel plass utenfor den NB 750`n som ligger der?

Måtte lufte bilen en tur og kjørte en nedom brygga. Så at båten var ute så jeg regnet med at du var på fisketur.

Kjørte da ut til Tangen og pratet noen ord med 3 østeuropeere som fisket med stenger. De hadde fått en liten torsk.

Så en snekke som lignet din som kom passerte innover Kjøekøysundet, men det var ikke deg tror jeg. Du var i hvertfall ikke i kommet inn til brygga da jeg kjørte nedom på returen.

Det ble ikke noe fisking på deg forstår jeg?

Har hørt at det er dårlig med fisk ute så det var vel kanskej ingen vits å hive ut snøret?

Hei OLPI!

Det var synd vi ikke møttes. Vel, ved 12-tida var jeg ute ved Lyngholmen (utenfor Papper) og prøvde å luren en torsk til å bite på pilken min istendefor krabbe eller sjøkreps......uten hell, selvfølgelig! :lol:

Ja, vi har 2 stk NB 750 i båthavna, begge ligger på samme brygga. Og plassen min er der du ser på bilde (blå kalesje)

Disse 3 stang-fiskere på Tangen-brygga, som du snakker om, stod der ennå da jeg kom innover (ved 14:00-tiden) - han ene hadde da satt fast pilken sin og dro og dro, så stanga sto som i en bue...... :o)

Bilde: Brygge- og stolpekjører-foreningen samlet på losbrygga. Alle disse 5 båtene er med i foreningen, aktive hobby-fiskere og vi er flinke til å juge for hverandre. Foreningen er total anarkistisk, har ingen regler unntatt: "alle kan bestemme hva de vil....." ! ;o) Julebord er årets høydepunkt.

BP_Stolpekjoerere.jpg

Ja, desverre er det dårlig med fisk (bortsett fra noe sild). Har ikke hatt en torsk på kroken siden en god stund før Jul!!!

:o(

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

De hadde satt fast sluken da jeg var der også. De mistet den. Sluklåsen som var bitteliten åpnet seg og rettet seg ut. :lol: Jeg kjørte hjem i 12.30 tiden.

Det var bare den ene NB`n som var inne da jeg var der. Så at han hadde vært ombord, men ikke "måka" :wink: De andre båtene lenger ut på brygga var også ute såvidt jeg husker. De ligger kanskje ikke ute på vinteren alle sammen?

Skal nok ta meg flere turer så vi snakkes sikkert, Walter.

Det var en merkelig dag idag.......

Værmessig så var den ikke noe å skryte av, ifølge gårsdagens værmelding - men så feil kan meteorologene ta! NordVesten som var spådd, uteble totalt! Jeg kom forholdsmessig sent avgårde, men angrer ikke på at jeg kastet fortøyningen. P.g.a. den spådde NV'en gikk jeg idag "oppover", mot Flyndregrunnen for å pilke torsk. Der kan man være i le for vinder fra vestlig retning.

Termosen med varmt kaffevann, en dobbel brødskive, samt noen "godbiter" med små-sjokolade var pakket ned i sekken. Først snømåking på fordekket - mens vi småprater med båtnaboene - så tenne opp Refleks-ovnen, starte Sabben og så bærer det ut mellom pælene......

Lav sol og et små-sprukket skydekke maler naturen i duse akvarell-farger:

Flyndregrunnen_04.jpg

Flyndregrunnen: Bildet viser Løperen (til venstre) og Kjøkøysundet (til høyre).

Sjøen ligger der helt blikk. Ikke var det så mye strøm idag heller. Sabben går på 850 Rpm, med vingen litt under ½ - da ligger vi nesten stille, med baugen mot strømmen. Ut med svenskepilken og resten er bare en nytelse av inntrykk. Lyder (Sabben og småklukkingen i baugen), det skiftende lyset og hele atmosfæren ved å nesten være hel alene i en slik setting, langt fra mas og kav, er balsam for sjelen. Refleksen greier 8 - 10 grader pluss under kalesjen og Malaika og jeg har det helt "topp"!

Etter en stund kommer det en større lastebåt opp Løperen - når den er på høyde med meg, kommer losen ut på BB-brovingen og vinker. Det er "Hasse" som har lostjeneste idag. Hasse bor i huset rett over båthavna og kjenner de fleste av oss som har båten på vannet om vinteren.

En halv time senere er Redningsskøyta på vei ut fra Fredrikstad og skal (antagelig) til Skjærhalden, hvor den er stasjonert - og lager hekkbølger. Sakte dreies baugen mot bølgene, når båten er forbi, og vi tar dem forfra, uten at det blir noe skrammel i båten.

Torsken er uvillig, selv om ekkoloddet forteller at det er liv under kjølen. En skarve hvitting og en sild er dagens fangst - begge går levende ut i sjøen igjen. Men opplevelsen, stemningen og lykken er med meg hjem.................

Dagen er brukt opp og "Malaika" er på vei hjemover, ned til SKB sin båthavn - tvers overfor Kjøkøysund Marina.

Kjoekoeybro.jpg

Rett etter at vi passerer Kjøkøybrua, kommer "Håkon Rørlegger" etter i sin NB 750 - planende nedover Kjøkøysundet. Han har vært oppi Vesterelva og gått Kråkery rundt for å pilket etter torsk. Han sakner farten og lurer på hva jeg har fått av fisk. Armer og hender lager flate vifte-tegn på at ingen av oss har vært noe særlig heldig med pilken idag......

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Lykken er !!!!!!!!!!!

Tja si det.....

Har nu solgt båten, den skal forlate Vestlandet og har fått en ny ivrig eier med plass i Oslofjorden. I løpet av en uke kommer kranbilen og henter lasten. Det er med bange følelser jeg går til dette skrittet, familen strides, men med 10 år med samme båt vil jeg ha forandringer. Om det blir ny båt nå eller senere vites ikke, men før eller senere skjer det noe. Som "historien" sier..

Den lykkeligste tiden for en båt eier er da han kjøper båten og når han selger den............. :crazy:

En del av spenningen er å se etter ny båt, justere behov, pris, kvalitet, køyplasser, fart, utstyr...osv...

Er av den typen som har klart meg med lite "duppetitter" og vil nok fortsette med det.... Tror jeg.

Man vet ikke alltid hvor vinden blåser.

Hva jeg kommer til å gjøre og vilke valg som blir tatt med tanke på ny båt blir nok presentert på siten..............

Lykken er..

Muligens å ha god tid når man ser etter ny båt, vurdere alle muligheter, vurderinger fra og til mellom de båtene du ser på. Og ikke minst savnet etter sjøen når du er uten skute.. og minnes de gangene du har lagt i en uthavn og hatt godt selskap rundt bålet eller hvert alene og følt naturens ro.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Nydelig Walter. Nu fikk jeg inspirasjon til å jobbe som f... for å bli ferdig og få båten på sjø igjen. Båten kom på land rett før jul, og skulle på sjø igjen før nyttår (skulle bare montere ny motorkasse/styreposisjon) men det ene tog det andre med seg, så nu er el.anlegget skiftet og jeg holder på å lage ny dørk. Er vel bittelitt lei og mente jeg hadde god tid, men med din beskrivelse og bilder blir der full gas. Nu skal jeg bli ferdig og komme på sjø. Takk igjen Walter, ser frem til neste tur med deg.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Da fikk vi oss en tur utpå i dag også! Trivelig lesing, nesten som å være ombord. Takk!! Gleder oss allerede til neste tur :yesnod:

Også så fint som lyset er på denne årstiden. Satt nettopp og lengtet etter sommeren, men som sagt av andre lenger opp i tråden;

lengter ikke riktig så mye etter å ha sett innlegget ditt. Man må nok heller gjøre som deg og utnytte de dagene man har, uansett årstid. :smiley:

• 2 uker senere...

Det er sommer, det er sooool og det er søøøøøøøøøøøøndaaaaaaaaaaa.... Okei, okei, 2 av 3 rette er ikke helt gærnt det heller, vel?

En kamerat av meg pleier å si at søndager, de skal tilbringes på sofaen, med fjernkontrollen innen rekkevidde.... Jeg foretrekker å tilbringe dem slik:

Lykken.jpg

Her er jeg akkurat kommet ut Grimstadfjorden, og satt kursen sydover

Lurer litt på hva disse tre hadde for seg?

Marinen.jpg

De så litt småkrigerske ut, så jeg turte ikke spørre.'

En lettere ubarbert skipper i -3 grader, merk den blå himmelen!

Ubarbert.jpg

(Og kakaobarten....)

Traff en nydelig skute på min vei....

Trawler.jpg

Skal den vises på messen om en uke, mon?

Ser ut som "Tedno" og "Baronen" er på vei til nye eiere?

Langtur.jpg

Kommer ikke til å savne hekksjøene deres!

Is? Her?

Vaagis.jpg

Vel, ikke av den tykkeste sorten....

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

sjøen i helgen,skulle fiske.men nei.Giret gikk istykker-akslingen tok turen ut av giret.Måtte kalle opp hjelp slik at jeg ikke skulle havne på land.Dette irriterer meg forferdelig,men det er vel bare å brette opp skjortermene :headbang: Er det noen som har vært utsatt for det samme?????????

Var det akslingen som løsnet fra klemflensen (akselflensen) ?

Akslingen går jo ikke inn i gearet.

det stemmer.har ikke alt for mye peiling på dette,men "tannhjulet"kom til syne der flensen skal være

så vi har tatt av bakdelen av giret der akslingen går innpå.den ble dratt ut,slik at den stoppet i roret da vi åpnet og tittet

Redigert av m/s draugen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...