Jump to content

Etterfylling batteri


giver

Recommended Posts

Hovedpoenget med destillert vann er at det ikke er ionisert ved at det har gått gjennom metallrør. I nøden kan du bruke regnvann samlet i en glass-eller plastikkskål. Pass på at det er rent uten synlige partikler. Du kan f.eks. sile det gjennom et kaffefilter, men vannet må ikke komme i kontakt med metall.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med destillert vann er at det ikke er ionisert ved at det har gått gjennom metallrør. I nøden kan du bruke regnvann samlet i en glass-eller plastikkskål.  Pass på at det er rent uten synlige partikler.  Du kan f.eks. sile det gjennom et kaffefilter, men vannet må ikke komme i kontakt med metall.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for info. :cheers:

giver

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med destillert vann er at det ikke er ionisert ved at det har gått gjennom metallrør. I nøden kan du bruke regnvann samlet i en glass-eller plastikkskål.  Pass på at det er rent uten synlige partikler.  Du kan f.eks. sile det gjennom et kaffefilter, men vannet må ikke komme i kontakt med metall.

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på dette? Jeg trodde hensikten var å fylle på vann som ikke inneholder mineraler og metaller. Destillert vann. Se på baksiden av Imsdal-flaska. Vannet inneholder mye mer enn bare vann. Kalk f.eks. Sikkert ikke bra for batterisyra.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette? Jeg trodde hensikten var å fylle på vann som ikke inneholder mineraler og metaller. Destillert vann. Se på baksiden av Imsdal-flaska. Vannet inneholder mye mer enn bare vann. Kalk f.eks. Sikkert ikke bra for batterisyra.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Cu++ ioner er nok ikke godt for batteriene. Merk at jeg sa at regnvann kun er til nødsbruk og at det er det nest beste etter destillert vann.

 

Imsdal er ikke regnvann, men tappet fra en kilde som naturlig nok inneholder jordmineraler.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Koster vel ikke mer enn en 10'er i året og bruke destillert batterivann ?

Når jeg etterfyller NIFE-batteriene mine, vanligvis en gang i året, går det mellom 40 og 50 liter.....

Jeg spanderer allikevel destillert vann - men nå etterhvert må jeg nok regne med å skifte ut hele luten, og det er en adskillig mer omfattende jobb :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke hvorfor gamble med dette ??

Koster vel ikke mer enn en 10'er i året og bruke destillert batterivann ?

Har aldri brukt annet, og kommer aldri til å bruke noe annet.

<{POST_SNAPBACK}>

For min del så har det ingenting med kostnader å gjøre, men heller det faktum at jeg ikke har destillert vann for hånden når jeg trenger det. Når sant skal sies så har jeg nå faktisk en flaske destillert vann stående, siden det likevel er så billig, Men etter at jeg kjøpte den så har jeg faktisk ikke hatt behov for påfyll. Enten så bruker nyere batterier mindre vann, eller så har jeg for lav ladespenning... Flaska har i alle fall stått i kjelleren i et par år nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enten så bruker nyere batterier mindre vann, eller så har jeg for lav ladespenning... Flaska har i alle fall stått i kjelleren i et par år nå...

<{POST_SNAPBACK}>

Eller korrekt ladespenning. Vannforbruket tiltar radikalt ved ladespenning over 14,4 V. Du har sikkert en god lader/dynamo. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Tørketrommelen som mange har hjemme gir deg "gratis" rent vann.

<{POST_SNAPBACK}>

Gir den egentlig rent vann? Er ikke dette systemet basert på et kjøleelement som får den fuktige luften til å kondensere?

Dette elementet er vel av metall.

Ser for meg at vannet renner fra dette elementet og ned i vannbeholderen.

Elementet er sannsynelig av aluminium.

Link to post
Share on other sites

Tørketrommelen som mange har hjemme gir deg "gratis" rent vann.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Gir den egentlig rent vann? Er ikke dette systemet basert på et kjøleelement som får den fuktige luften til å kondensere?

Dette elementet er vel av metall.

Ser for meg at vannet renner fra dette elementet og ned i vannbeholderen.

Elementet er sannsynelig av aluminium.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde selv også ideen en gang i tiden at den isen som du fjerner når du tiner fryseskapet ditt hjemme er jo 'liksom-destillert'. Men det tror jeg ikke at det holder mål: det er så mye mikro-møkk i lufta som blir med når dampen setter seg som is på kjøleelementet at det vil jeg ikke satse på.

 

Men forøvrig: det stilles vel ikke krav at det skal være destillert vann, men minst demineralisert vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri brukt annet en vann rett fra kranen i mine batterier, og de har nå stort sett holdt 7-10 år for det. Men jeg kan jo ha vært heldig da...

<{POST_SNAPBACK}>

1 Du har neppe fyllt på MYE springvann i løpet av batteriets levetid.

2 Du har springvann med små forurensninger.

 

Som Andreas sier, det beste er destillert vann, dernest de-ionisert vann. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

1  Du har neppe fyllt på MYE springvann i løpet av batteriets levetid.

2  Du har springvann med små forurensninger.

 

Som Andreas sier, det beste er destillert vann, dernest de-ionisert vann. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg heller til alternativ 2. Noen liter har det blitt ja.. Men jeg fikk faktisk høre en gang i tiden at springvannet her i distriktet er så bra at man ikke trenger destillert vann til batteriet. Så det har nok noe med vannkvaliteten å gjøre da. Uansett så er nok destillert vann det aller beste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Var akkurat nede i båten for å sjekke vannstanden i batteriene. Det hadde jeg visst "glemt" i sommer...... Det var bare såvidt det var vann over platene, så jeg fylte jo på med vann i fra krana på brygga. Ca 3 liter på to 115 ah batterier. :blush:

 

Hva tror ekspertene om det? Var det skikkelig dumt å ikke vente til jeg fikk kjøpt destillert vann?

Link to post
Share on other sites

Hadde du hastverk med å ladebatteriene? Skulle du ut med båten på død og liv så snart som mulig? I såfall hadde jeg anskje gjort det samme, men ellers hadde jeg nok ikke satset på springvann. Platene var jo dekket jo! Hvorfor et sånt hastverk?

 

Og hvis de ikke var dekket så hadde jeg heller koblet fra batteriene fra ladingen/forbruk istedenfor å bruke et tvilsomt fluid.

Link to post
Share on other sites

Vent og se. Kanskje det var vann i kranen som var ikke så ille. Men dersom du oppdager at batteriene blir dårlige så vet du horfor.

 

Jeg ville i allefall ikke gjøre noe for å rette på feilen. Ionene er nå engang inne i batteriet og bytting av syre eller liknende kan man vel bare glemme.

Link to post
Share on other sites

På båtene jeg jobber på bruker trikkeren (skipselektrikeren) vann i fra evaporatoren til batterivann. Dette er sjøvann som fordampes under vakuum og dampen kondenseres til rent vann. Vakumet senker koketempen på vannet slik vi bruker kjølevannet fra motorene som varmekilde.

Hele denne uniten er laget av metaller og jeg tviler på at flinke trikkere hadde brukt dette om det var lite smart.

Vannet er forøvrig så rent at det fører til problemer på komponenter som er avhengig av "urenheter" i vannet.

Men alt i alt, hvorfor kjøpe en båt til en halv mill og gnu på en femtilapp for batterivann....?!?!? :eek:

Link to post
Share on other sites

Klarte du å få plass til tre liter når platene var dekket fra før?? Da har jeg en mistanke om at du har fylt på alt for mye! Nivået skal være ca 10mm over platene, ikke mer. Har du mer så renner de over når du lader dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til Hydrox: Det var ikke for å gnu på på femtilappen. Jeg bare "fant ut" at her må det fylles på!! (jeg er ellers av den typen som skifter olje og filter et par ganger for mye enn en gang for lite :yesnod: )

 

Til index: Fylte opp til tappen som angir mengde.

 

På vei hjem begynte jeg å tenke på om det egentlig var så lurt å ikke bruke destillert vann. Fant dermed denne tråden. Ser jo at de lærde strides litt om behovet, men var litt nysgjerrig på hvor viktig det EGENTLIG er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...