Jump to content

TURPLANLEGNING-FØRSTEREISGUTT!!!


tom-ba

Recommended Posts

Hei alle sammen, jeg har til vanlig båten i tyrifjorden som er i innlandet, men i sommer er planen og få testet ut båtlivet på ordentlig. Vi har en 28 fot nidelv og har planer om å sette båten ut i drammen eller tønsberg og bruke 4 uker på sjøen.

Tenker å gå til Kragerø,da vi har familie der

 

Så til påenget, er det mulig å få noen tips om noen fine reiseruter, med info om greie ankringsplasser, passelige dagsetapper osv. alle tips mottas med takk.

 

gjerne tips om litteratur som kan være greit å kjøpe.

 

andre ting en førstereisgutt bør planlegge/huske.

Link to post
Share on other sites

Tønsberg er vel det beste utgangspungtet her. I skjærgården runt T.brg.

er det utrolig mange plasser.

Det gikk en tråd her tidligere som Gunga Din startet om fem favorithavner på sørlandet. Jeg prøvde å søke fram denne men greide det ikke. Men den kommer nok opp senere av andre.

Finn fram båtsportkartene dine og følg med på tips som kommer, så kan du planlegge litt ut fra hvor lange dagsetapper du vill ha.

Ellers så går du vell fra T.brg til Kragerø på 5-6 timer med Nidelven din tenker jeg.

Men for å nevne noen plasser på det strekket, så du har noe å begyne med. Da vill jeg foreslå : Bolærne. Ildverket, Hui, Lindholmen, Stauper, Tallakshavn, Kjæringvik, Svenner som er et must.Stavern, Nevlunghavn,Haaøya med Jordsbukta i Langesundsbukta. Ned Tonerleia til Kreppa og 100 vis av plasser der. Ikke glem Jomfruland.

Hvis du skal innom alle disse plassene får du ikke dagsetapper på mer en 30 minuter . Menvelg og nyt

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg sier meg veldig enig med innlegget til W-945. På den strekningen det her gjelder tror jeg han har nevnt noen av de flotteste stedene å få med seg. Men jeg er ikke lommekjent så det kommer sikkert flere gode forslag.

 

Bare Kragerø-skjærgården i seg selv er jo full av 'perler', jeg vil nok oppfordre deg til å få med deg Portør også,- med sine nydelige holmer og svaberg utenfor.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har lyst til å nevne to PERLER som du burde ha på minnet: Skrata og V. Rauane. Disse ligger helt ytters i Kragerøskjærgården og du er avhengig av rolige vindforhold. Men er været godt, bør du i alle fall få med deg en av disse!!! Har noen av mine beste båtminner fra disse to!!!!!!

 

Ellers kan nevnes Schweigaardsholmene, Skutevikskilen (velegnet for barn)......ja jeg kunne nevne mange fler. Jomfruland er tidligere nevnt, men hva med Stråholmen????

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslag:

1. natt: Ø. Bolærne.

2. natt: Stavern (og kanskje 3. og 4.natt...)

Deretter passerer du Rakkebåene i god-vær.....og å er du i plutselig i Kragerø...... (både Helgeroa og Valle er fine handle-/overnattingshavner på veien her......)

 

Velkommen til Vestfold/Telemark!! :flag:

 

 

Jeppe

Redigert av Jeppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men hva med Stråholmen????

<{POST_SNAPBACK}>

Et riktig nydelig sted, nesten som Saltkråkan, som vi besøkte for tre år siden.

Dette er et gammelt lossted og de siste fastboende flyttet derfra i 1957. Blir nå brukt som feriested for familiene.

Var så heldig å komme i kontakt med en som hadde vært der mye som barn og han fortalte oss historien til øya.

Det er grunn innseiling ca.2,5 m og gjesteplassene bak moloen på v.side har 1,5 - 2m.

Ikke strøm, vann og renovasjon i gjestehavna men fine bademuligheter med grunn sandstrand og fine turmuligheter.

Et riktig idyllisk sted.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei tom-ba

 

Det finnes mye litteratur å få kjøpt, men det beste er å se og bla litt i den før man kjøper. Hvis du har mulighet bør du ta deg en tur til Nautisk Forlag i Oslo for å se på det de har der.

 

Sørg også for å ha gode kart, og bruk en del tid på å studere kartene før dere drar. En fordel å gjøre dette sammen, slik at det er flere enn deg som kjenner kartene. Gjør dere godt kjent med kartsymbolene og sjømerkene (staker, varder, leias hovedretning osv)

 

Vet ikke hvor mye erfaring du har med kystnavigasjon, men det kan være en utfordring de første gangene - det med å ta seg fram og kjenne seg igjen og få kart og terreng til å stemme.

Link to post
Share on other sites

Mange bra steder her. De fleste er nevnt. Stauper kan anbefales på det sterkeste. Samme med Skutevikkilen.

En ting bare, siden du er førstereis. Planlegg turen over Rakkebåene. (mellom Stavern og Langesundsfjorden) Bør tas tidlig om morgenen, ellers kan du fort få en slitsom tur. Der er det så grunt, at hvis det blåser opp og blir endel sjø kan du fort få kone og barn på nakken. Snakker av erfaring. Redningsselskapet har base i Stavern, og kjører eskorte over Rakke daglig(?) i høysesongen.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips. Ser at Helgeroa er nevnt her, som er en meget fin plass godt beskyttet med molo etc. Det som er ulempen med Helgeroa er at det er ganske urolig sjø der svært ofte, slik at om tiden du er på de trakter viser seg å være mye vind, ville jeg styre unna Helgeroa, og heller basere meg på Nevlunghavn. Dette avhenger av hvor mye sjø familie er vant til, samt båtens sjøegenskaper.....

 

Ellers er det verd å nevne rssr sine los-turer, dersom du er medlem. Jeg har selv ikke fått delta på noen av disse, men kan kanskje være et godt alternativ.

Link to post
Share on other sites

Mange gode tips her. Søker du litt rundt finner du også andre tråder som omhandler noe av det samme. Og så må jeg jo (i all beskjedenhet :wink: ) reklamere litt for havneinformasjonen på min hjemmeside. Siden vi har base i Kragerø om sommeren er det en del tips fra Kragerø-skjærgården, men også andre steder.

 

Som også nevnt i tidligere innlegg er det viktig å planlegge turen fra Stavern/Svenner rundt Rakke. Å følge redningsskøyta på sin daglige tur kan absolutt være et godt alternativ. Det gir trygghet for alle ombord, og ruta går dessuten innenfor (eller gjennom innerste del av) Rakkeboene. Skal du gå selv og ikke er veeeeldig kjent må du ganske langt til havs - runde Klokkebøya SV av Svenner og deretter vestover S av Tvistein fyr, N av Ranhausen og inn NØ for Stråholmen, deretter videre Jomfrulandsrenna. Dette kan være strevsomt i SV-lig vind (som det som regel er). og solgangsbrisen kan bli skarp. Dette ikke ment for å skremme, men start veldig tidlig.

 

Jeg har gått strekningen mange ganger, stort sett har det gått greit. Men nå Kr. Himmelfart møtte vi svært mye sjø på vei ut V av Svenner. Etter å ha snudd, gått til Stavern og fylt diesel og sett det litt an, forsøkte vi på nytt. Det var bølger i meste laget for oss (om ikke for båten) med 3m+ som var vanskelig å håndtere skrått på. Etter å ha "krysset oss" et stykke V i ytre del av Langesundsfjorden valgte vi å ta sjøen skrått bakfra og gikk inn Langsundsfjorden nesten til Langesund, og deretter Tonerleia til Kragerø. Dette er et godt tips hvis det blåser - da slipper du et langt strekk mot bølgene.

 

Mht. litteratur så ville jeg - om jeg måtte prioritere - valgt å melde meg inn i Kystpatruljen. Da får du sjøens "NAF veibok" som inneholder masse tips og et uttall havnebeskrivelser. Videre ville jeg kjøpt Den Norske Los (du trenger riktignok 2, da skillet går ved Langesund - eller - prioriter den som starter der). Her finner du detaljerte farvannsbeskrivelser, bilder og ikke minst en rekke losskisser med detaljerte kart over de viktigste uthavnene - i Kragerø-skjærgården bl.a. Portør, Vestre Rauane, Skutevikskilen, Schweigaardsholmen osv.

 

Lykke til med en fin båtferie i en fantastisk skjærgård. :sailing:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Her var det som ventet mye god hjelp å få, takker for alle gode innspill.

Har litt erfaring fra kart og har selvfølgelig tatt båtførerbeviset i vinter for å være litt forberedt. har vært endel på sjøen men ikke som skipper på egen båt, er dog båtvant i innsjøen tyrifjorden men det blir liksom ikke det samme. :crazy:

Kan ellers bare si at vi gleder oss veldig til å prøve ferielivet i egen båt på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Videre ville jeg kjøpt Den Norske Los (du trenger riktignok 2, da skillet går ved Langesund - eller - prioriter den som starter der). Her finner du detaljerte farvannsbeskrivelser, bilder og ikke minst en rekke losskisser med detaljerte kart over de viktigste uthavnene - i Kragerø-skjærgården bl.a. Portør, Vestre Rauane, Skutevikskilen, Schweigaardsholmen osv.

 

Lykke til med en fin båtferie i en fantastisk skjærgård.  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Oppdaget i pinsehelgen at Den norske Los bind 2B (Langesund - Jærens rev) er kommet i ny utgave nå i 2005. A4-format, masse nye bilder (stort sett luftfoto) større og en del nye, flotte losskisser (bl.a. av et område i Kragerøskjærgården jeg aldri har turt gått i, etter en grunnstøting med 1 dag gml. båt i 1996). Den engelske teksten er borte, men det gjør vel ikke noe for de fleste av oss.

 

Koster ganske mye - kr. 440, men er verdt hver krone. Anbefales på det varmeste :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket i forhold til C-Map kartbrikke (og båtsportkartet) i det samme området? Er det forskjeller av betydning? Kan man stole på plotteren (C-map) i det området du tenker på?

<{POST_SNAPBACK}>

Har boka i båten, så jeg kan ikke være nøyaktig i stedsbeskrivelsen/navnet på området. Men stedet jeg omtaler er strekningen vestover (retning Kragerø) fra Skutvikskilen, det vil vel si på S eller SØ-siden av Gumøy.

 

Jeg tviler på om C-map er noe å satse på, i hvert fall ikke alene uten kartskissen i DNL. Og i tilfelle kun med helt oppdatert kartgrunnlag. Jeg har ikke sjekket dette (har ikke beveget meg i det området siden 1996). Dette er et virkelig rufsete område. Jeg kommer tilbake med mer info når jeg har hentet boka i båten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...