Jump to content

Restaureringen av Tollkrysseren Ternen


T/K Ternen

Recommended Posts

IKKE bytt motor, det er en  Kjempe motor ser at den mangler luft-filter og litt maling. bare pass på å skifte Sink i varmevekslere og eksosmanifold. 

Og noen har hvert hardhendte med dyserøra.

 

En ferge her byttet motor på 84000 timer P.G.A. den brukte like mye olje som diesel,  men  gikk gjorde den.

Hei,

luftfilteret var bare ikke montert på bilde, men er nå på plass  :smiley: Det med sink i varmeveksler og eksosmanifold visste jeg ikke om, bra du nevner det ! Når vi er ferdig med båten på utsiden og skal begynne i innredning skal jeg gå grundigere til verks på motor, og demontere div. deler å male opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at du og familien din tar vare på en båt som her en plass i nasjonal maritim historie! 

Styrker meg i troen på at privat vern er bedre enn offentlig. Jeg håper dere kan få noe støtte til å få brakt båten i best mulig stand, men du og dere har gjort en imponerende innsats allerede!

Jeg vil mene at du kan få hjelp fra tollmuseet ang farge: De må ha bilder av hvordan båtene pleide å være malt. For egen del vil jeg tro at en båt som skulle kunne vokte på og evt praie andre ville ha en farge som gjorde den diskre, dvs at den har vært svartmalt.

 

JHeg gleder meg til å følge med på tråden og synes det er veldig fint at du er så flink til å legge ut bilder. Det gjør det mere interessant!

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at du og familien din tar vare på en båt som her en plass i nasjonal maritim historie! 

Styrker meg i troen på at privat vern er bedre enn offentlig. Jeg håper dere kan få noe støtte til å få brakt båten i best mulig stand, men du og dere har gjort en imponerende innsats allerede!

Jeg vil mene at du kan få hjelp fra tollmuseet ang farge: De må ha bilder av hvordan båtene pleide å være malt. For egen del vil jeg tro at en båt som skulle kunne vokte på og evt praie andre ville ha en farge som gjorde den diskre, dvs at den har vært svartmalt.

 

JHeg gleder meg til å følge med på tråden og synes det er veldig fint at du er så flink til å legge ut bilder. Det gjør det mere interessant!

Takk for positive tilbakemeldinger på arbeidet  :thumbsup: Har sendt mail til Norsk tollmuseum i Oslo og tollvesenet i Bergen, å spurt om fargen på Ternen. Er eksamensperiode på skolen nå så blir ikke så mye arbeid med båten før 12 Juni, men da kommer det nye bilder av arbeidet :)

 

Men kan nå legge ut litt flere som jeg har på pc:

 

Slik ser styrehuset ut i dag, har planer om å pusse skikkelig opp her også. Blir finere med innfelt radar, ekkolodd og gps. 

bilde

 

 

Var litt lekkasjer inn i styrehus, men dette ble fikset med sikaflex, pusset selvfølgelig over når det hadde størknet.

bilde

 

 

Merkbar forskjell fra før og etter puss!

bilde

Link to post
Share on other sites

Nederst til høyre, definitivt! MEN: Er bordgangene for stygge til å slipes og oljes?

 

Ja bordgangene er veldig stygge. Noen bordganger er skiftet ut av tidligere eier, disse er selvfølgelig fine. Men de gamle er det mye merker i. Du kan se det på bildet jeg legger ved.

Vi slipte ned hele skroget for å sjekke tilstanden på båten. Etter dette satt vi det inn med flere strøk med en blanding av linolje/tjære/terpentin. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I Stavanger, eller sikkert landet forøvrig har viet uttrykk på damer....og båter er jo damer

"Hu va fine langt i fra, men langt i fra fine"

Noe merker i treet og litt alderstegn synes jeg du skal gi bæng i

Jeg ville heller ikke malt skuta (!), men gått for tjære/olje
Mørk under fenderlist og muligens kun olje over.

Av eget valg ville jeg gått for linoljemaling da den ikke er så diffusjonstett, men også fordi mesteparten av mitt tre allerede er godt sauset med linolje

Link to post
Share on other sites

Se på alternativet til å bruke tjære som farge under fenderlist

Det blir som en slags beis. Får frem treet på en helt annen måte enn maling.

Treet var av så fin kvalitet at jeg ville vist mest mulig :-)

 

Møretyri og Liers produkter kan du sjekke ut for tjæreprodukter

Skal ta å sjekke det ut. Tjære er jo også veldig bra for treverket :)

Finner vel noen bilder her på forumet av dette visst jeg leter litt.

Link to post
Share on other sites

Kan det være historisk korrekt? At staten brukte tjærebredde tjenestebåter? 

Ville det i tilfelle være steinkulltjære - som er svart? 

 

Når det er sagt så er tjære et flott materiale, gir fin næring til treverket, men kan bli vaska ut der sjøen kommer på det. 

Krever vel sol for å tørke ordentlig også - eller er det feil?

Link to post
Share on other sites

Lurte på en ting angående nating. Når vi skal nate, er det nødvendig å maskere dekket eller er det bare til å fylle opp med natemasse og ikke bry seg noe om griseriet? Er forøvrig et furudekk. Er litt usikker siden jeg har sitt de som maskerer og de som ikke gjør det, men begge har fått utrolig bra resultat. Men de fleste jeg har sitt som har gjort dette har hatt dekk av teak. Litt kjipt vist det bare blir klint utover når vi pusser...

I helga blir det jobbing på "Ternen", så da legger jeg ut nye bilder  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fikk nettopp svar fra tollverninspektøren i Bergen på mailen jeg sendte angående fargen "Ternen" hadde på 50-70 tallet. De hadde ikke bilder av skroget, men et gammelt bilde av taket. Litt stilig selv om det ikke viser så mye av båten  :smiley:

Hun hadde snakket med en av pensjonistene som hadde jobbet for tollvesenet på den tiden "Ternen" var i drift, å de mente skroget hadde vert mørke grått/svart. Båten ble solgt på en tollauksjon i 1977, fikk også navn på vedkommende som kjøpte båten. 

 

Her er bilde jeg fikk tilsendt:

 

bilde

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke den eneste som gleder meg til sommerens oppdateringer :yesnod:

 

Når det gjelder nating av dekket; hvilken finish ønsker dere på dette? Skal dekket være klaroljet eller tjæret (blir en del mørkere)? Avhengig av kvalitet har teak ofte større porer der natemasse kan trenge inn, derfor er det mer hensiktsmessig å maskere teak enn furu som ikke tar til seg like mye farge. Men litt avhengig av type natemasse (og ikke minst konsistensen på denne) kan også furu ta til seg litt farge hvis natemassen får trekke inn. Dere kan jo lage til et prøvestykke av høvlet/pusset furu der dere legger et par strenger med masse oppå, lar herde for så å skrape av igjen. Med en skarp skrape brukt skrått i en "skjærende vinkel" trengs knapt ettersliping. Ved sliping vil mer av det svarte slipestøvet kunne legge seg i porer og ujevnheter enn ved skraping. Skal det uansett slipes ville jeg ha ventet til massen har fått herde skikkelig før sliping for så å støvsuge og tørke av slipestøvet med ei fille. Slipestøv av natemasse fester seg bare bedre om du oljer oppå uten å få vekk støvet skikkelig.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...