Jump to content

Restaureringen av Tollkrysseren Ternen


T/K Ternen

Recommended Posts

På dekket skal vi olje mange strøk før vi legger på XtreemCoat (tidligere coelan). Det er meningen vi skal ha hvite nater på dekket foran styrehuset, siden det er det som er brukt på resten av Ternen. Men det som er problemet er å finne en hvit natemasse som er MS-Polymer basert. Forhandleren av XC anbefalte simson natemasse, men den har vi ikke funnet i hvit MS-Polymer basert, så visst noen vet om hvor vi får kjøpt dette hadde det vært fint  :thumbsup:  Siden XC skal ligge på i 20-30 år, så tilsetter vi pigmenter til treet som gir en farge av lys tretjære. 

 

Ja det er nok lurt å teste det litt ut først.

 

 

Alltid kjekt med litt bilder:

bilde

 

Dreving pågår

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hehe.. Båten vår "spilte" tollbåt i filmatiseringen av Smuglere. Artig film for de som har sans for litt eldre båter. En del skøyter, og noen passbåter som brukes der. Den ble vel filmatisert i 1956 om jeg ikke husker feil. Litt rart at de brukte "Pirat" som den gang tilhørte Oslo båtmannsforetning i stedet for å hente inn en "ekte" tollbåt. Her er bilde av Pirat hentet fra filmen. 

 

bilde

 

Har jo mye til felles med Ternen i utforming og linjer.  

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I helgen ble det gjort litt. Det ble påbegynt pussing av nater, er mye som gjenstår men er godt å kunne begynne med det enn å ligge på alle fire å skrape ut gammel natemasse i timesvis  :crazy:   Båten er stort sett ferdig drevet på både styrbord og babord side :-) Gjenstår litt liming/fuging akter. Etter dette er ferdig er det noen små reparasjoner og sparkling som gjennstår før vi kan male over skrog.

 

 

 

bilde

 

Driving, med hjemmelaget drivjern fra Biltema 

bilde

 

 

bilde

 

 

Akter er det bare noen nater som er tatt bort. Dekket ser ikke så fint ut nå pga det er lenge siden det ble pusset ned, men skal gjøre dette igjen når vi får mulighet til å sette båten på henger slik vi kan ta den ut og inn av hallen.

bilde

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så på de topullertene på aktekket.

Hvis de er av eik, så hadde jeg stor suksess med å sette dem inn med linolje. I eik trekker olja på langs i treet, og det suger kraftig, dvs at du få satt inn pullertene dine slik at ikke vannet trenger inn og får dem til å sprekke/råtne. Jeg har nå gjort det i tre sesonger og nå er det danna ei hinne som over tverrveden i enden som ser ut til å holde vannet ute. 

OK?

Link to post
Share on other sites

Takk for det JensO  :smiley:

Var nede i hallen en liten time ikveld for å teste ut nytt verktøy. Kjøpte en luftdrevet fugepistol på Jula. Kan si det slik at dette skulle jeg gjort før  :giggle:  Ble utrolig slitsomt i lengden med den manuelle fugepistolen, men nå blir det fortgang på det.

 

bilde

Redigert av T/K Ternen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott båt.

Ser du lurer på fargevalg på skroget lengre oppe i tråden, hva har du bestemt?

Hadde vært stilig med et mest mulig trehvitt skrog. Hva med å beise skroget i en bruntone først for å jevne ut noe av blåmann, for etterpå å benytte owatrol e.l.?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...