T/K Ternen Svart 19.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2015 Holder på med skraping av bunnsmøring. Noen som har en formening om hva som er lurt å bunnsmøre båten med ? Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Hakkannen Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 Ville brukt en grunning før stoffing, gjerne en av de beregnede grunningene til Jotun og de andre kjente produsentene. Eller, hvis dere vil gjøre det enkelt fungerer vanlig grå Arcanol (nå heter det Bengalack Arcanol/metallgrunning) godt som grunning før stoffing. Tradisjonelt ble vanlig kobberstoff/mykt bunnstoff mye brukt, men tenker dere bruke båten en del er det like greit med selvpolerende. Har brukt Maritims selvpolerende på seilbåten et par år, fungerer greit så lenge båten blir jevnlig brukt Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 20.Juni.2015 Del på Facebook Svart 20.Juni.2015 (redigert) Bruker Seajet Warrior et-eller-annet tall, kobberstoff og tilhørende primer. Redigert 20.Juni.2015 av Skudenes (see edit history) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
T/K Ternen Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Har brukt Biltema sin bunnsmøring på en plastbåt vi har liggende på sjøen året rundt. Denne er det utrolig lite groe på, noen som har brukt det på trebåter før ? Var en tur å tok litt bilder idag Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
T/K Ternen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Har skjedd litt de siste dagene på Ternen. Vi har fjernet råte i bordganger på styrbord side, å fylt i med epoksy. Noen plasser slik som på bildet har vi sett inn nytt treverk å limt det med epoksy lim. Gjenstår mye skraping under vannlinjen, men det går sakte men sikkert fremover Svart linoljemaling er bestilt, slik at den står klar når vi er ferdig med reparasjoner av skrog. Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Ternen32 Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hyggelig å se navnebror til båten våres :) dette blir et smykke av en båt med arbeidet du legger inn i dette Her er forøvrig navnebroren.: Bygget etter tegninger av Scheen/Furuholmen i 1978. originale tegninger er opprinnelig på 25 fot, vår er på 32. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
T/K Ternen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hyggelig å se navnebror til båten våres :) dette blir et smykke av en båt med arbeidet du legger inn i dette Her er forøvrig navnebroren.: Bygget etter tegninger av Scheen/Furuholmen i 1978. originale tegninger er opprinnelig på 25 fot, vår er på 32. Hadde en flott "Ternen" du også Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
T/K Ternen Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Lenge siden sist! Men har noen bilder av nytt arbeid som er utført Ble kjempeflott resultat etter bare 1 strøk med linoljemaling. Fin messing detalj! Har påført litt Farm 80 for å eksperimentere med hvor lenge det holder seg uten at båten står i sjøvann. Ternen blir stående på land 1 år til. Så det hadde vert greit å funne ut at det gikk an å påføre farm alle plasser som det trengs, uten at det tørker ut og må gjøres på ny. Men kanskje noen vet hvor lenge det kan stå "tørt" ? Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
T/K Ternen Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Hakkannen Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Nydelig Har hatt Farm på båter som har stått noen måneder før sjøsetting, den vil begynne å tørke litt på overflaten. Det er i alle fall min erfaring. Om den vil tørke såpass at det blir et problem i løpet av et helt år er en annen sak, blir spennende å se Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 (redigert) Noen måneder er nå lengre en jeg trodde det gikk ann Men ja, skal bli interessant å se. Redigert 9.August.2015 av T/K Ternen (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Wallas Service Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Hvordan går det med denne lekre damen da? Noe fremgang? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Big Horn Svart 10.August.2016 Del på Facebook Svart 10.August.2016 Er spent på framdriften her....... Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 Flott båt! Kommer til å bli kjempe fin! Farmen blir steinhard, for hard til sprekker synes jeg. Den er grei å ta på rett før man legger ut, da lar den seg presse ut under trutning, Tørker den helt, er jeg redd den ødelegger for trutningen og du må fortsette med masser. Jeg bruker heller fiberarmert bitumenmasse,( brukes til takpapp) den holder seg fleksibel i årevis og blir sittene Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2016 For et prosjekt! Og for en flott båt Motorkrysseren Pirat som er nevnt tidligere i tråden ifm gjesteopptreden som tollbåt i filmen "smuglere" tilhører forresten en kollega av meg. Vi tittet litt på filmen i lunsjen i dag og da dukket det opp et spørsmål: båten ser ut til å gå vesentlig raskere, og låter friskere enn motoriseringen skulle tilsi. Iallefall etter det som er kjent. Men fantastisk artig film med mye fin norsk maritim historie. Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Stubing Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 Hei. Kom over denne spennende og imponerende tråden i dag. Vet du noe om historien til båten før 1992? Den ligner veldig på en tollkrysser som lå på sjøen i Rognan, Nordland på -80 talllet. Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Hei ! Er mange år siden jeg oppdaterte denne tråden. Det er sikkert mange som har mistenkt at det ble nok et tapt prosjekt.. Men ca 7. september er det planlagt sjøsetting. Etter mange år med skolegang har jeg nå flyttet hjem, så da har jeg masse av tid til å fortsette med Tollkrysseren Ternen Bilder kommer ! Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
T/K Ternen Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Cpt. Stubing skrev On 8.11.2017 at 14.22: Hei. Kom over denne spennende og imponerende tråden i dag. Vet du noe om historien til båten før 1992? Den ligner veldig på en tollkrysser som lå på sjøen i Rognan, Nordland på -80 talllet. Hei! Om du leser i starten av tråden står det litt om historien til Ternen. Du har vel ikke selv/ kjenner noen som har bilde av denne båten du husker ? :) Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
andk Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Ferdig?:) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Tålmodighet er en dyd, enten man har prosjekt selv eller følger andres . Blir moro å få se bilder, ikke minst når skuta flyter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hakkannen Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Ja, dette blir kjekt Sitér dette innlegget Link to post
Cpt. Stubing Svart 16.August.2018 Del på Facebook Svart 16.August.2018 T/K Ternen skrev On 26.7.2018 at 4.31: Hei! Om du leser i starten av tråden står det litt om historien til Ternen. Du har vel ikke selv/ kjenner noen som har bilde av denne båten du husker ? :) Hei igjen. Så bra at du fortsatt holder på med prosjektet! Jeg mener å huske at jeg ikke fant noe informasjon om båten mellom 1979-1992. Jeg har dessverre ingen bilder, men kan forhøre meg litt. Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 18.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2018 (redigert) Halloen ? nå nærmer friperioden min seg slutten og det er snart på tide å reise ut på jobb igjen. Jeg og min onkel har fått tid til noen gode arbeidsøkter og har komt i mål med det som var planlagt. Eiken har vi pusset ned og oljet gjentatte ganger med først D1 og så D2. Under vannlinjen har vi primet 2 strøk og bunnsmørt 2 strøk. Skutesidene er ferdig malet med linoljemaling, så nå er det bare 2 uker igjen før den har tørket... Den 4 år gamle maskeringstapen som var limt fast rundt ruter på styrehuset er også komt av omsider. Ny sink er sveiset på og nesten alle messinglister til ruter i salongen er ferdig pusset. Det som gjenstår nå er å slipe ferdig dekket etter vi natet det på nytt, og legge på Xtreemecoat. Vannlinjen skal vi sette når linoljemalingen er tørr, derfor den er skeiv for øyeblikket. Planlagt dato for sjøsetting er 7 september. Redigert 18.August.2018 av T/K Ternen (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Ironivarsel Svart 18.August.2018 Del på Facebook Svart 18.August.2018 For en nydelig båt! Sitér dette innlegget Link to post
T/K Ternen Svart 19.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2018 Ironivarsel skrev On 18.8.2018 at 19.18: For en nydelig båt! Takk Sitér dette innlegget Prosjekt T/K Ternen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.