Jump to content

"sigarettennerstandarden" for 12v er ikke helt god ...


tobixen

Recommended Posts

Det er en interessant myte at standarder fra romerriket har satt begrensninger på designet på romfergeprogrammet - ref http://www.snopes.com/history/american/gauge.asp- selv om denne myten avdekkes som usann på webartikkelen jeg refererer til, så er det unektelig sant at mange "spøkelsesstandarder" overlever langt lenger enn standardens formål eller begrunnelse. I dag ønsker jeg å dele min frustrasjon over "sigarettennerstandarden". Den brukes jo sjeldent til å fyre opp sigaretter i dag, og den er dessverre blitt de-facto standard for 12V-kontakter i båt. Jeg har også valgt å rulle ut slike kontakter.

 

Disse kontaktene er ikke særlig egnet til å bli brukt som kontakter. Særlig i bil, og særlig når pluggen er forlenget med DC-DC-konverteringslogikkbygd inn i selve pluggen, den tenderer til å bli tung og ville gli ut av kontakten pga vibrasjonene. Jeg husker også en gang at vi hadde en dingstboms a "anerkjent" europeisk fabrikt som skulle kobles til sigarettenneruttaket i en Citröen - vi fikk overhodet ikke kontakt, men med en kinesisk splitter gikk det helt greit.

 

Jeg har kontaktpunkter som bare virker og virker - men jeg har også kontaktpunkter som det er kronisk dårlig kontakt på. Dette innebærer jo også en brannrisiko! For en måneds tid siden brant 12V-adapteren til laptop'en min omtrent opp - en intens lukt av svidd elektronikk og smeltet plast ... og jeg kan vel egentlig ikke skylde på andre enn megselv - jeg hadde observert at kontakten ble dårligere og dårligere i lengre tid, men hadde ikke gjort annet enn å prøve å dytte kontakten lengre inn.

 

Strøm til laptop'en er et must, så jeg var rimelig snar med å bestille en ny. Noen timer etter at den var plugget i (i en helt ny splitter fra Clas Ohlson, en greie jeg ellers har vært ganske fornøyd med) signaliserte igjen laptop'en min over at strømforskyninga var falt ut - og det var en viss lukt av svidd elektronikk igjen. Pluggen var glovarm, og fjæra som skal holde spissen ute var ute av funksjon. :-( Heldigvis virker strømforsyninga fortsatt.

 

Jeg har midlertidig løst dette problemet med et greit "hack" - plassert en relativt kraftig, liten magnet på tuppen på pluggen, før jeg forsiktig plugget den i (forsiktighet er påkrevd - magneten hoppet over på minuskappa på første forsøk), og voila ... tilsynelatende stabil strømforsyning uten varmgang. Dessverre er det visst et fåtall av pluggene jeg har som er magnetiske.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det en variant av "sig tenner", den har mindre diameter og bedre klemmer og fjærer som holder

den på plass, kontakter er i messing.

Fåes kjøpt i båt utstyrs butikker, f.eks Seasea..

Så den først i en svensk bygd Storebro fra 70 tallet og trodde det var en "svensk" variant av sigarett tenner kontakt.

Men er vel "DIN" norm med 12 mm diameter, sig tenner har 20 mm diameter.

Kan være verdt å prøve i båt istedenfor sig tenner typen.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg kasta sigarettenneruttaket på båten :-) Dvs jeg bytta den ut med et dobbelt USB uttak som passet i samme hullet. Hvis denne virker tilfredsstillende over sommeren kommer jeg til å sette inn flere. Det finnes foresten en annen 12v kontakt som fungerer bra. Se hella katalogen.

Link to post
Share on other sites

 

Dessverre er det alt for mye utstyr som leveres med "sigarettennerkontakt". Her bilde av både han og hun kontaktene som vel Chris284 nevner. Som en ser spenner fjærene for minus på han-kontakten godt ut mot hun-kontakten. Og ikke minst, hun-kontakten har "klyper" som tar godt tak i plusspinnen sitt spor i han-kontakten. Dermed detter ikke kontakten ut når det rister og vibrerer i båten. Kontakten anbefales.

 

Obs, obs!

 

Dessverre finnes det hun-kontakter på markedet som ikke har metall for kontakt mot fjærene på han-kontakten helt rundt. Dermed kan en risikere å ikke få kontakt på minusen. Så sjekk opp dette før du kjøper hun-kontakt. Jeg er redd den kontakten som det er bilde av i det første innlegget i tråden er av denne "uheldige" typen.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg savner de pluggene Lars H viser til, hadde de i tidligere båter.  Har imidlertid innsett at båtverden har gått over til sig-tenner og har montert en del av disse fra Biltema i nåværende båt.  Disse har et "kilespor" i hylsen for jord, plugg inn vri til du kjenner et klikk så sitter pluggen godt, har ikke registrert varmgang.  Noen år siden jeg gjorde dette - så jeg vet ikke om dagens utforming har slike kilespor.  Sikkert andre leverandører som også har denne funksjonen - du må se etter dette når du handler 12V uttak.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, en "kverulant" blant mange.

 

Lars refererte til inlegg nr 2 der jeg nevner at det er en Din norm kontakt/plugg som er bedre.

Lars har nok dette i båten sin og sendte et bilde for å vise hvordan den ser ut.

 

DIN (Deutsche Industri Normen) normen er vel et resultat fra 2.de verdenskrig og kontakten satt sikkert i tyske bombefly. 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Den beste 12V pluggen jeg har brukt er en jeg kjøpte på Biltema. Kjøpte et par til for en uke siden, så de selges fortsatt. Den er rød på tuppen :smiley:  Og den sitter i det jeg stikker den inn i  :giggle: (har artikkel nummeret et sted om noen vil ha det)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt flere av disse dobbel usb-kontaktene, men de står så tett at jeg får ikke plass til å plugge inn 2 av mine usb-kabler. ehrnst: jeg tror du har koblet noe surr, i alle fall: du får ikke kjøleboksen til å funke på 2 x usb....:-)

Er ikke så farlig med den boksen. Poenget var jo at sig. Til USB fungerer, men ikke boksen;)

Link to post
Share on other sites

SANDBERG Multi Car Charger 3xUSB7.2A - Kraftig og rask billader med 3 stk 2400mA USB kontakter

 
  • Rask 12-24V DC billader
  • Kraftig nok til iPad og nettbrett
  • 3 x 5V USB à 2400mA

http://www.multicom.no/business/sandberg-multi-car-charger-3xusb-72a--kraftig-og-rask-billader-med-3-stk-2400ma-usb-kontakter/cat-p/c/p7135234

 

Bra erfaring med denne typen

 

http://www.bildeler.no/12v-utstyr/?Vare=27223

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt Sandberg laderen, men har ikke fått testet den i praktisk bruk over tid. Men den virker solid bygget. Og den leverer 2,5A (testet ved o koble til noen effektmotstander) uten at spenningen dropper under 5V med samtidig belastning på en av de andre utgangene.

 

Den pluggen fra Bildeler så bra ut, men det er jo dårligere med hunkjønnkontaktene som ikke har noe "mothold". Skulle gjerne hatt en link til en bra slik sak.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eh, vel, men jeg fikk en gang nesten brann da skruene som holder kablene fast bak den stikkontakten (riktig nok jordet type for vakemaskinen) løsnet og ga lysbue! :giggle::nonod: :nonod:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i sin tid en Igloo - dings (kjøle/varme) tror jeg fra NAF med spenningsvakt (skulle kutte strømmen til Iglooen før "No-Start").

 

Nåh.. 12v "hunnen" (all metal) på spenningsvakten gjorde så godt den kunne for å ta fyr (dårlig kontakt) .... Den overhetet til de grader - at den ble ødelagt.

I et gitt tilfelle kunne det blitt båt-bål... heldigvis tok strømmen slutt lenge før det...

 

Vel i realiteten luktet det brent bakelitt (for de som kjenner termen) lenge før det så det ville aldri skjedd ..  men et annet sted til en annen tid....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...