Jump to content

"sigarettennerstandarden" for 12v er ikke helt god ...


tobixen

Recommended Posts

Har ikke så veldig mye greie på strøm, men å koble laptop eller kjøleboks via sigarettenneruttaket er vel å be om trøbbel?

 

En ting er å lade mobil, 1-2 AH over kort tidsrom. Noe annet er det å drifte tunge strømslukere som sikkert drar 4-6 AH konstant, gjennom en dårlig/ustabil tilkobling. Nesten som å be om varmgangsproblemer.

 

Hvorfor anskaffer du deg ikke en omformer/konverter?

Redigert av Flow (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har konverter til 220v, men det er en lite elegant løsning, den bruker mye mer strøm, den har bråkete vifte, og enkelte laptopstrømforsyninger bråker i tillegg fordi strømkarakteristikken fra inverteren ikke er perfekte sinusbølger.

 

Jeg synes det er rart at det selges kjølebokser og laptopstrømforsyninger med standard sigarettennerplugg og helt uten advarsler når risikoen for ustabilitet og varmgang (og i værste fall potensielt brann) er så stor som den er.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte fornuften i å gå fra 12volt til 230v og tilbake til 12v, 5v eller hva en trenger med derpå tap i konverteringene. Hos meg går alt rett fra 12volt selv om jeg skulle ligge med landstrøm. Der det har vært mulig, har jeg brukt andre tilkoblinger enn sigarettenner kontakter, og der jeg ikke har hatt noe valg, har jeg brukt det beste jeg har fått tak i av slike kontakter. Varmgang har jeg aldri hatt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...