Jump to content

Kople opp BT eller BEP skillerele sammen med flere batteribanker


KAT

Recommended Posts

I forbindelse med Mateo sitt testprosjekt om BT skillerele har jeg gått til anskaffelse av dette releet og fjernet diodeskilleren.

 

Ser allerede etter kort tid at jeg får "fyllt" opp batteriene til en høyere spenning. Om jeg får mere effekt ut av de vet jeg ikke noe om. Men det er jo det jeg håper på.

 

For ikke å ødelegge Matoe sin tråd om testing av dette releet starter jeg en ny tråd for å forsøke å få gode råd og tips om hvordan best kople opp flere batteribanker.

 

Jeg har selv 4 banker.

1. Forbruk

2. Start

3. Hekktruster

4. Baugtruster.

 

Jeg har fått låne Mateo sitt bilde da det lignet veldig på mitt opplegg -

 

bilde

 

- med den forskjell at jeg etterhvert har valgt å bruke forbruksbatterien som hovedbatteri.

 

1. Spørsmål var hvordan jeg best skulle kople opp landstrømladingen og solcella.

 

Dette har Fantino svart på i en annen tråd, men vil det bli noen endring etter at jeg byttet forbruksbatt. som hovedbatteri?

 

2. Hvordan kople opp bank 3 og 4. Er det lurt å bruke diodeskiller?

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på med installasjonen nå så jeg står relativt fritt her. Har forøvrig installert SE PRO med speed control både foran og bak og lagt inn egne 100AH batterier for de.

 

Da jeg installerte eget batteri foran for baugtruster hadde jeg tenkt å bruke den eksisterende 70mm2 kabelen som ladekabel.

For hekktrusteren kan jeg velge hva slags kabel jeg vil, det er en meter fra ladelledningen til batteriet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så har jeg endelig fått laget skisse av hovedstrømopplegget. Det måtte jeg uansett ha laget:

 

bilde

 

Solcella hadde jeg tenkt å bare lade forbruksbatteriene med. Landstrømladingen skal lade opp alle batteribankene.

Hvordan kopler en opp solcella da?

 

Jeg er i tvil om en trenger å lade opp trusterbatteriene fra landstrøm da jeg uansett ikke bruker de lengre enn noen få sekunder på en helgetur og jeg ser for meg at de får nok lading underveis og hjem. En mulighet er å kople de sammen slik at jeg bare får 3 batterinbanker.

 

Det neste spørsmålet er hvordan en best skal kople opp landstrømladingen og dynamoladingen som vist inne i den store ringen. Hvis en bare skal bruke rele så er jeg ikke sikker på hvordan en bør kople opp. Et til rele eller?

 

Jeg er også inne på tanken om å investere i en QUICK ladeseparator med MOS-FET teknologi og heller bruke releet til noe annet. Dette for å unngå overføring av store strømmer gjennom releet i et gitt tilfelle.

 

Nå ser jeg at Becker har en annen type laderele men jeg vet ikke hvordan de virker. Men det vet vel Becker selv kanskje?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....joooo, KAT, Beeeeecker vet...  :smiley:


Første forskjellen man burde vite hva type VSR man snakker om (blir for det meste glemt i slike tråder som flest bare kjenner til BEP og Biltema, ...sorry...).
Sterling tilbyr forskjellige "VSR" og disse skiller seg fra andre allerede i konstruksjonen.

Type IF er trådstyrt (f.eks. D+) men kan også styres manuell.
IF har startforsinkelse (delay) 30 sekunder, og tilkobling som kan brukes for et 2V LED som signallys på dashbord.
Enklest av alle, praktisk likevel.

Så finnes det Sterling VSR og andre VSR.
Noe av forskjellene er at de fra Sterling tilbyr forskjellige muligheter for å kunne styres,

at de jobber etter trend, kan innstilles på uni- eller bidireksjonal (fortsatt trendfølge)

og at trigger-spenningene også er justerbare i 0,1V trinns.

Dermed kan et slik VSR ikke bare tilpasses bedre etter behov, men også brukes for å verne strømkrets for overspenninger.

Klar fordel for mange anvendelser.
Sterling VSR inkluderer funksjonene av IF.

 

Så finnes det CVSR som betyr Current limiting Volt Sensitiv Relais
Den kan det som VSR kan, men tilbyr i tillegg automatisk vern mot overstrøm.
Kort forklart: Trekkes det f.eks. >240A over 240A-reléet da bare kutter den ut.
Så kobler den inn når "faren" er over.

Og det finnes Pro Latch.
Den kan det samme som VSR men er et bi-stabil relé.
Bi-stabil betyr at den bare trekker nevneverdig strøm i øyeblikk den skifter tilstands og står i dette tilstands uten ekstra strømforbruk sålenge den ikke skal skifte tilstands på nytt.
Dette er meget interessant for alle som enten ønsker å spare strøm (med 0,5mA=0,0005A blir egen-forbruket ved stand-by ikke mer enn 0,9Ah per uke),

men spesiell interessant når den skal overføre strøm fra solceller eller vindgenerator mm. siden den ikke forbrenner unødvendig strøm som "normale" relé gjør. (opp til omkrings 0,5 Ampere).

Med samtidig mulighet for å justere triggerspenninger er det mulig å lade med mindre spenninger, dvs. hente mer ut av solceller mm.
Ellers også omvendt, å bruke strøm etter (logisk baserte) ønske.

Justerbare VSR kan defor brukes målrettet som aktiv vern.

 

Og vi har også såkalte "Battery Maintainer", noe som ikke bare jeg liker veldig godt. :yesnod:

BM er en liten "lader"  (kall den heller transformator, med galvanisk skille) og finnes som type 12-12V, 12-24V, 24-24V, og 24-12V.
BM følger inngående karakteristikken, betyr at den følger spenningsforløpet transformert men direkte.
(Betyr at innspenning14,4V blir 14,4V ut. Ved 12-24V blir14,4 inn 28,8 ut. osv.)

BM leverer begrenset 1-3A (avhengig type) fra primærbatteri til sekundærbatteri, ikke mer.
Med det kan den brukes perfekt for å forsyne start-, baug-, truster-, aggregatt- og mange andre batterier,

siden slike batterier vanligvis ikke utlades med mer enn 0,5Ah per bruk.
Det gjelder normalt også for batterier som forsyner tunge ankervinsjer (vanligvis ikke utladet med mer enn hele 5Ah t.o.m. etter 70 meters kjetting).

1-3A er mer enn nok for å utjevne dette forbruket ila. 1 - 2 timer.

Fordel: BM kan installeres med bare tynne kabler (pleier å være 2,5  til 6 mm² avh. lengde)

og jobber ellers som et normal VSR, bare med mye mindre strømopptak.

BM sjekker også om det finnes et akseptabel batteri på sekundærside og stenger ved overspenning.

Avsluttende kunne man fortelle om ProSplit R, som i grunn er også noe VSR men med enten 1 eller 2 inntak og 2, 3, eller 4 uttak..
I motsetning til andre VSR, som flest monteres mellom batteriene, monteres PSR mellom dynamo og batteriene.
Triggerspenningen for å starte denne enheten påføres kun via eksterne kontakter,

skiller derfor PSR fra vanlige VSR selv om alle følgende hendelser styres av både spenning og strøm.
PSR tillater ikke noe fordeling mellom batteriene, men som alle "rene" "dynamo-splittere" bare enveis fra dynamo til batteriene.

Alle disse enheter er laget med HD-reléer.

------------------------------------------------------

....noe jeg glemte? Garantert.

Men da må dere bare spørre, og evt. være litt tålmodige siden det er "3 dager igjen til sommern" og "alle vill".

 

Ellers:

Nettsidene mine blir jo aldri ferdig, men jeg kommer litt lengre hver dag.

Siden jeg pleier å betale for reklame på BP likevel, og ble spurt,

kan jeg vel tillate meg en link til sidene som viser produktene vi snakker om?

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bra innlegg Joerg!  Ofte søker folk enkle svar når det gjelder lading her på båtplassen. For å kunne svare så trenger man som du ofte skriver kunnskap om hvordan opplegget er ombord I den aktuelle båten.

 

Er det mulig å lage en  matrise som viser hvilket ladeutstyr som passer under de forskjellige forhold:

- senseledning på dynamo?

- 1 eller 2 dynamoer?

- Landstrømslader, vindgenerator, og solcelle

- 1, 2 eller 3 batteribanker?

 

Og det må være lov å reklamere når produktinformasjon etterspørres.

Link to post
Share on other sites

....joooo, KAT, Beeeeecker vet...  :smiley:

 

....noe jeg glemte? Garantert.

Men da må dere bare spørre, og evt. være litt tålmodige siden det er "3 dager igjen til sommern" og "alle vill".

Takker for et utfyllende og interessant svar.

 

Når jeg kommer hjem i ettermiddag skal jeg studere de forskjellige komponentene Jorg nevner.

Jeg tror ikke lenger det er fornuftig å bruke dette BT releet slik jeg har lagt opp mitt strømsystem.

 

Hvis en tenker at en fjerner BT relet så hadde det vært interessant om noen kunne skissere opp på min skisse hvordan en best kopler Becker sine komponenter i mitt strømsystem. Eller evt. en ladeseparator med MOS-FET teknologi.

 

Det det hele dreier seg om er jo å trykke mest mulig strøm inn i forbruksbatteriene og få de til å vare lengst mulig, dvs redusere eller helst fjerne strømtyver.

 

Jeg har i snitt ca. 5 A / h i forbruk på en god vårdag.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Takk JRK
Jo, sånt er mulig, men tungvind for meg og egentlig ikke særlig nødvendig etter mitt syn.
For det første ligger det skisser på brukerveiledninger, det andre er at det er meget variabel,
ellers er det egentlig er så enkelt at t.o.m. jeg klarer å forklare slik på telefon (...for det meste).

Men, jeg pleier bare å si "think simpel".
- Ladere, og alt som eier aktive/intelligente regulatorer, pleier å jobbe best hvis den er tilkoblet direkte til batteriene.
- Relé som trekker strøm burde kun brukes når egenforbruk ikke spiller noen rolle, dvs. hverken ved stand-by eller mens den arbeider.
- Semi-aktive splittere skulle helst kun brukes for det den er angitt for.
- Halvledere brukes kun når spenningsfall ikke er noe tema, eller når spenningsfallet kompenseres (f.eks. av dynamoregulator mm. med ekstern sense).

Nå kunne man diskutere om hvor høy belastningene er, og hvor gevinstene ligger.
Men i forhold til problemstillingene snakker vi ofte enten om "småpenger i forhold til hele systemet" (og da foretrekker jeg tunge våpen),
eller om hjemmelagde problemstillinger som gjerne kan løses fra bunn av og helt uten ekstra-utstyr.

Et enkelt og bra eksempel er det ene poenget du skriver:
Senseledninger har vi ikke på reléene, vi forutsetter ordentlige kabler ellers er diskusjoner om effekt helt hensynsløs. :smiley:
Slik, og alle andre "normale" grunnlag burde folk beherske (eller spørre om) før en setter fingrene i gang for å hjemmesnekre noe.

 

:seeya:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Reléer kan brukes for mangt, KAT.
Også BT-reléet funker.
Men det som er viktig er at man forstår hva man holder på med, selv om fine skisser hjelper.

Så f.eks. det du tegner inn med kabel og å koble ankervinsjen på forbruksbanken.
Siden du planlegger et batteri for hekktrusteren kunne du godt dimensjonere den slik at det passer for både vinsj og truster.
Bakgrunn her er at jeg ser tomme forbruksbatterier, men aldri tomme baug-/hekkbatterier når den er godt beregnet.

=> Truster eller ankervinsjer tømmer ikke batterier, men legger batterier flat for spenning når disse ikke har kapasitet.
=> Tom batteri = lav spenning = problem for elektromotorer særlig når den trekker strøm som drar spenningen enda lengre ned.

Som jeg skrev:

Normale trustere spiser ofte bare 0,5Ah, eller kanskje 1,5Ah etter en runde karusell på havnebassenget.

Ankervinsj:
Noe ankervinsj som spiser 1500W og 70m kjetting = maks 145A i 4,5 minutt som vinsjen trenger for å heise opp både kjetting og alt som henger på den.
Jeg må regne med: 145(A) delt med 60 (minutt) gange 4,5 = 10,8 Ah i verste tilfellet.
"Normale" forhold er noe med 1000W og 30 meter / <1,5 minutt = 95A : 60 x 1,5 = 2,3Ah

Første regnestykket forteller noe om 12,3Ah og andre regnestykket viser 3,8Ah utlading.
Enkelt å fikse når man har kastet en blikk på anbefalt batterikapasitet til apparatene som er installert (brukerveiledning).

:seeya: 
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Reléer kan brukes for mangt, KAT.

Også BT-reléet funker.

Men det som er viktig er at man forstår hva man holder på med, selv om fine skisser hjelper.

Så f.eks. det du tegner inn med kabel og å koble ankervinsjen på forbruksbanken.

Siden du planlegger et batteri for hekktrusteren kunne du godt dimensjonere den slik at det passer for både vinsj og truster.

Bakgrunn her er at jeg ser tomme forbruksbatterier, men aldri tomme baug-/hekkbatterier når den er godt beregnet.

=> Truster eller ankervinsjer tømmer ikke batterier, men legger batterier flat for spenning når disse ikke har kapasitet.

=> Tom batteri = lav spenning = problem for elektromotorer særlig når den trekker strøm som drar spenningen enda lengre ned.

 

Jørg

Hei.

Som du sikkert er inneforstått med så byr det å legge inn nye komponenter inn i et eksisterende system på mange problemstillinger.

 

En av problemene er, som du nevner, at en amatør som meg innenfor elektro/kontrollsystemfaget ikke forstår 100% virkemåten til alle enkeltkomponene som allerede er installert og de nye som vurderes installert og samhandlingen mellom alle komponentene tilslutt. Desverre er nok ikke en slik ekspert født ennå, ellers hadde han nok vært her på BP ?.

Jeg regner meg forøvrig som ekspert (blant mange) innenfor mitt fagfelt.

 

En god ide som du foreslår er å benytte samme batteri for ankervinsj og hekktruster. Skal sjekke anbefalt batterikapasitet av produsenten. Her er Jorg på linje med meg når det gjelder forbruk for hekk/baugtruster og ankervinsj.

 

Har forøvrig koplet opp landstrømmen nå på forbruksbatteriet og det som skjedde da var forventet. Den ladet opp til 13,3 V og dermed slo ladingen inn for startbatteriet. Nå får to av bankene ny og frisk mat.

 

Det som gjenstår nå er om noen har forslag til skisse med komponenter fra Becker som vil passe inn i mitt system så det blir komplett.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så har jeg endelig fått laget tegning av opplegget som jeg bestemte meg for å gå for.

Har testet det noen uker og det fungerer etter sin hensikt og jeg er 100 % fornøyd med det. Jeg har forkastet VSR / spenningsstyrte skillerele og andre fiksfakserier og gått for det enkleste som finnes og som alltid funker.

Nemlig vanlige releer.

Kostnader: Noen hundrelapper og en god del tid.

 

Systemet er lagt opp med 3 forskjellige modus:

1. Bare Solcellelading. Kun forbruksbatteri lades. Landstrøm-lader er isolert. Opplegg med overføring av strøm fra Truster-batteri til Forbruks- og/eller Navigasjonsbatteri er installert hvis disse tappes under spenning for Truster batteri hvis liggende i uthavn og jeg ikke vil starte opp motor. Isolering av Navigasjonsinstrumenter er installert på rele som styres av tenningsnøkkel.

 

2. Landstrømlading på Forbruks- og Navigasjonsbatteri. Samtidig Solcelle-lading på Truster-batterier. Finurlig løsning med landstrøm-sensing har jeg snappet opp fra Lars H.

 

3: Motor startet og lading skjer fra dynamo til alle batterier. Solcelle og landstrøm er isolert.

 

Redigert: Alle batteribanker er kontrollert isolert fra hverandre under lading og forbruk vha releene.

 

bilde

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha tenkt meg om så vil jeg flytte minuskablene fra Truster og Startbatteriene tilbake fra shunten og direkte på minuspolene på Forbruksbatteriene.

Dette skal være helt kurant siden jeg har kontroll på forbrukerne på plussiden.

 

Jeg mener at hvis en har installert en god solcelleregulator og en god landstrømlader så kan en styre alle batteribanker logisk ved hjelp av releer for en relativt rimelig penge. Det er en fordel å forstå elektro før en setter i gang.

 

Det finnes mange leverandører av sofistikert utstyr som lever godt av å selge dette dyrt til oss amatører og som prøver å blende oss med retorikk som ikke har vært hørt eller sett siden Erasmus Montanus vandret her midt på 1700 tallet, i regi av Ludvig Holberg.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det her går ikke helt uten kommentar. :fishing:

...så vil jeg flytte minuskablene fra Truster og Startbatteriene tilbake fra shunten og direkte på minuspolene på Forbruksbatteriene.
Dette skal være helt kurant siden jeg har kontroll på forbrukerne på plussiden.

Kurant er det sikker.
Men hvis du har stor nok shunt og batterimonitor er det trolig like greit å la minus stå på shunten.
Forutsatt man forstår dette kunne en følge med og bedømme batteriet,

pluss at  en kunne bedømme tilstandet av enhetene som er tilkoblet ved å vurdere strømopptak og spenningsforløp.
 

Jeg mener at hvis en har installert en god solcelleregulator og en god landstrømlader så kan en styre alle batteribanker logisk ved hjelp av releer for en relativt rimelig penge.
Det er en fordel å forstå elektro før en setter i gang.

Nesten enig.
Men jeg ville gjerne korrigere (litt flisespikkeri siden det gjelder andre) og skrive at det ikke er bare forståelse

men kunnskap som være forutsatt hvis noen går inn i elektrikken,
i hvert fall og lenge før det blir gjort om så mye som du holder på med.

Husk gjerne at de fleste allerede sliter med å forstå hva + og - er og i hvilken retning elektronene flyter.
Om strømstyrke, kabeldiameter, passe sikringer, ladekurver, strømbegrensning, og hvorfor mm. trenger man ikke en gang å diskutere.

(*) For de allefleste er det det ren teknisk set det enkleste med bare å innstallere gode ladekilder, enkelt som disse er og som brukermanualen beskriver.
Det er mest sikker og ofte det beste for ganske nærme 100% av alle tilfellene der ute som monterer selv
siden enhetene for det meste er beregnet for slik, å kunne leve sitt eget liv + å hente ut det nesten optimale etter omstendighetene den befinner seg i.

Enkelt sagt forstår de allerfleste forhåndsinnstilte apparater mer av elektrik og batterilading enn de som monterer eller eier dette.

 

Det finnes mange leverandører av sofistikert utstyr som lever godt av å selge dette dyrt til oss amatører og som prøver å blende oss med retorikk som ikke har vært hørt eller sett siden Erasmus Montanus vandret her midt på 1700 tallet, i regi av Ludvig Holberg.

Nå har jeg til daglig allerede mer enn nok å gjøre med å forhindre at folk sprenger både seg og båtene dems i lufta,
men jeg regner med at dine venner Montanus / Hohlberg ikke slet med batterilading og strømfordeling og at jeg derfor ikke har kjennskap til dem.

=> Men omvendt ville jeg hevde at de allerfleste båt- og hytteeiere, som jeg har møtt i mitt liv,

fint kunne ha spart både et lite formue og/elelr mange problemer,
hvis de hadde henvendt seg til rådgivende folk først isteden for bare å se på kataloger, nettsider og "gunstige" priser

som de fleste ikke engang skjønner verken samlet på sidene eller hvert for seg.

Dømmekraft er avhengig av kunnskap til temaet det dreier seg om.
Mangler det mye kunnskap bl. mange, da har de som "lurer" også et enkelt liv siden de som skal lures lurer seg selv.
-----------------------------------------------------------------------------
Dessuten er det omtrent det samme ved å selge matvarer.
Gjør det "billig" da bruker de fleste penge på det, uten

å spørre om det er sund for "maskinen" i det lange løpet, hvor det kommer fra, og hvor mange 100% påslag det der "gunstige" produktet ha erfart likevel.
 

Vi er da også tilbake på (*) igjen.

Men en ting savner jeg faktisk på den fine skissen du har laget,
det finnes ikke noen hovedsikring bak batteriene.

 

:wink:

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det her går ikke helt uten kommentar. :fishing:

 

Vi er da også tilbake på (*) igjen.

Men en ting savner jeg faktisk på den fine skissen du har laget,

det finnes ikke noen hovedsikring bak batteriene.

 

:wink:

:seeya:

Jørg

 

Hvis du studerer tegningen nøye så ser du at det er hovedsikring bak alle batterier bortsett fra startbatteriet hvor det av en eller annen grunn ikke var installert originalt.

 

Trusterbatterier har hver sin 250 A, Ankervinsjen har 150A, Forbruks har 100A, Varmmeapp. har 25A.

Navigasjonsbatteriet har ikke hovedsikring da sikringsboksen er plassert 30 cm. fra batteriet og vurderingen er at det ikke er behov for egen hovedsikring.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt, litt flisespikkeri som også jeg må underkaste meg en del ganger.

Men dog.
Dette pleier å være apparat-sikringer, som for det meste sitter i nærheten der.
Batteri- (kabel-) sikringer derimot installeres med maks 30cm avstand fra batteriene.

Riktignok kan man godt får lyst på å investere i hver en sikring per stykke batteri i banken

når man har sett hva batterier klarer å gjøre med hverandre.
De store bly-klumpene som jeg så kunne i hvert fall vært unngått ved å gjøre nettopp det.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...