Jump to content

Båtkjøp 4 - 700000 kr. Valgets kvaler..


hifo

Recommended Posts

Vi har et venne-par med en 46 Riviera. Vil tro vi skal nedover sørlandet i sommer så kanskje vi kan få til en visning.

Han har for øvrig byttet motorer så der står det 2 x Volvo D12 nå. 8,5 knop på tomgang  :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I min sitter det en ford 2704 ET (180 hk), noen av de hesten er nok på beite  :rolleyes:. Når det gjelder pris aner jeg rett og slett ikke hva som ville vært fornuftig. jeg for min del hadde nok vurdert et salg for mellom 200-250'. Til informasjon så kunne jeg tenkt meg Sealine 360/F36/F37 som det har blitt tipset om i denne tråden. Har aldri vært ombord i en, kan derfor ikke si noe om høyden osv i disse båtene. Med prismessige synes jeg de ligger godt an i forhold til Fairline og Princess. Hva er det du skal selge din Hifo for?

Link to post
Share on other sites

Hei Hifo,

 

Her dukket det opp en 46 Riviera. Rett pris er rundt 750.000,- i følge Båtmagasinet(desember 2014).

Motorene i disse er ofte Cat. Ikke verdens beste motorer i en båt, passer best i anleggsmaskiner hvor de kan gå å rusle på lavt turtall, men om du kjører pent og ikke piner de varer de lenge.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60247727&searchclickthrough=true

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Import blir for omfattende for meg. Liker enkle løsninger...  Må innrømme jeg sikler på den Cranchien jeg linket til før i tråden..  Noen som vet om tilsvarende båt i Aust Agder som jeg kunne inspisert ..  ??  

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Import blir for omfattende for meg. Liker enkle løsninger...  Må innrømme jeg sikler på den Cranchien jeg linket til før i tråden..  Noen som vet om tilsvarende båt i Aust Agder som jeg kunne inspisert ..  ??  

Skjønner godt at du sikler på den, helsikes godt holdt! Og et mye bedre kjøp en de fleste Princess 46 Riviera til 750 000...

Link to post
Share on other sites

Kjenner du til båten Førstefender??   

Riviera 46 blir litt i overkant dyr  innkjøpsmessig tror jeg..    Ang cranchien  så er jeg litt i tvil da den og motorene jo er fra 80 tallet ..   Og  jeg frykter den slurper godt unna i marsjfart 20 + knop , eller frykter , jeg vet..   Ikke at det skremmer meg , men det begrenser de kjappe helgeturene til nabobyene osv ..    

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til den aktuelle Cranchien, bare ut fra bilder og alder har den jo klart seg tilsynelatende utrolig godt, må være pent behandlet/godt vedlikeholdt.

Så store og tunge båter som du titter på med strake akslinger, så vil det slurpe godt unna ja.. 10tonn båt med 600+hk, vil tippe 80L i timen i 20knop? kanskje 100L?

Jeg har selv båt som veier 7-7,5tonn, med 460Hk og drev, 50+liter i timen og 26knop. Klart mer leamikk og høyere vedlikeholdskostnader med drev, men gjør service selv. Hadde dem på verksted kun for trykkprøving, 800kr for to drev.

Synes Riviera 46 blir for store og for mye 80 talls, 15tonn? drikker garantert mye fuel ja... men det er nå min mening, synes dem er dårlig utnyttet i forhold til størrelsen også.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill...    Jeg heller ganske kraftig selv mot Cranchien ..       TAMD 61 motorer er vel  kjent for å være holdbare ..    Vet dog om en som har litt "problem" med varmgang på en slik .   Den stiger opp mot 95 ` ved høy marsj og marsjen må senkes noe for å unngå alarm.  Slik har den vært selv etter rens av kjølere osv og over mange år...  Er det noe typisk 61 ?        

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Import blir for omfattende for meg. Liker enkle løsninger...  Må innrømme jeg sikler på den Cranchien jeg linket til før i tråden..  Noen som vet om tilsvarende båt i Aust Agder som jeg kunne inspisert ..  ??

 

jeg har møtt han med Cranchien som ligger i bergen på tur flere ganger.båten virker svært velholdt og

Han som eier den jobber med båt til dagen! Ring og prat med han så får du nok masse info!

Link to post
Share on other sites

Det som VannTro skriver om Cat motorer gjenspeiles også i prisene. En båt med Cat er lavere priset, enn tilsvarende båt med VP. Samme gjelder båter i utlandet.

 

Har du vurdert import? http://no.yachtworld.com/

 

Avviste dette sist , men etter å ha sett den Pershingen  annonsert ute så må jeg jo si  at det er spennende å finne ut noe..   Priset til 47500 pund med vat?  Er det moms?        Hvordan ville det da stå seg økonomisk å ta den inn selv ??   Regler ?  

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en P46 på Finn og er en "Norsk båt".Den har Cat 3208 motorer og aldri hatt et feilslag på disse. Hva dette bruker av diesel blir vel som en "pølse i slaktetia" Men og oppgradere disse ifra middelhav standard,det koster ihverfall masse penger..

Merkelig hvordan man i det heletatt gidder og se på middelhavsbåter av denne kategorienårgangen.De er for det meste brukt som badehus i Cannes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...