Jump to content

Båtkjøp 4 - 700000 kr. Valgets kvaler..


hifo

Recommended Posts

Avviste dette sist , men etter å ha sett den Pershingen  annonsert ute så må jeg jo si  at det er spennende å finne ut noe..   Priset til 47500 pund med vat?  Er det moms?        Hvordan ville det da stå seg økonomisk å ta den inn selv ??   Regler ?  

Ja, vat er moms, men skal du importere den til Norge må legge på 25 % moms. Dermed ser det ut til at du ikke kommer du ikke bedre ut ved å importere selv, i alle fall ikke i dette tilfelle. :confused: 

Med en pundkurs på kr 12 x 47500= kr 570 000,- og 570 000,- x 1,25 = 712 500,- I tillegg kommer frakt + moms av denne. 

 

Men NOK 695 000,- for en slik båt virker jo forlokkende såfremt den er i orden og godt vedlikeholdt.

Link to post
Share on other sites

Får man ikke igjen momsen fra utlandet da??

Bare mulig om båten har vært firmaeid hele veien fra ny og selges med spesifisert moms fra firmaet. Og er det det, så er det endel papirer som ordnes før eksport.

I praksis har under 0,5% av eldre båter i den kategorien du ser etter spesifisert mva.

Båten min hadde mva som en av få da den aldri var solgt tidligere til noen privatkunde, men fra importør til en forhandler.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

ok. Skjønner ikke helt . Noen averteres ex og noen inkl Vat. Hvis det da er moms burde man vel kunne trekke av momsen og betale moms på nettobeløpet?? Eller betaler man norsk moms på utenlandsk moms også?

Hvis regnestykket. Er riktig før i tråden her så taper jo Stavanger marinesenter penger på båten . Eller har de på forhånd opparbeidet en stor rabatt på båten ved Evt videresalg ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

En båt ink EU moms kan selges fritt i EU. Tas båten videre til Norge er det ny moms. Om båten er ex EU moms må det betales EU moms om den skal dit - eller norsk moms om den skal hit.

 

Stavanger Marinesenter har nok prutet på prisen, og har gode fraktordninger, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

ang pershing til 695 . Blir det ren gambling å få den levert Larvik , eller er Stavanger marinesenter så seriøse at de har egne agenter som undersøker båter ?? De gir jo ingen garanti annet enn å videreformidle selgers uttalelser .

 

Har jo masse bilder av båten , men er jo bekymret for det maskinelle som er cat x2 . Lite timer men dog .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hva med en re-motorisert Scand Atlantic med twin Yanmar og over 30 knop på max? Riktig nok gammel båt, men relativt nye motorer, romslig med plass og et par hundre båtpenger som du kan stasje opp med nytt utstyr og en rasende tøff jolle. Et helt annet konsept, men siden motorer er en bekymring i denne tråden er det kanskje et reellt alternativ?

Link to post
Share on other sites

ok. Skjønner ikke helt . Noen averteres ex og noen inkl Vat. Hvis det da er moms burde man vel kunne trekke av momsen og betale moms på nettobeløpet?? Eller betaler man norsk moms på utenlandsk moms også?

Hvis regnestykket. Er riktig før i tråden her så taper jo Stavanger marinesenter penger på båten . Eller har de på forhånd opparbeidet en stor rabatt på båten ved Evt videresalg ?

Jeg vil jo tro at de båtene som averteres ex Vat burde være gunstig for import til Norge, for EU Vat må vel betales for alle i EU som skal ha båten fra en av disse "avgiftsfrie" øyene til "fastlandet" eller fra firma til privat eie. Men ved import til Norge slipper vi vel å betale EU Vat, bare norsk mva. 

 

Ellers har jeg lagt merke til at Stavanger Marinesenter har lave priser. Det ser i alle fall slik ut for meg. Ja, jeg tror de får båtene billigere enn det vi som privatpersoner får. Også vet de jo sikkert hva en båt kan selges for. Det vet ikke de fleste av dem som averterer båten på Finn. De reelle prisene er langt lavere enn prisantydning. Jeg vil tippe at over 90% av båtene på Finn selges en god del under prisantydning og at minst 40% av båtene er priset så høyt over realistisk pris at folk ikke en gang gidder å forsøke og prute.

 

For meg ser du ut til at Stavanger Marinesenter opererer med realistiske priser. 

Link to post
Share on other sites

Som du har googlet på CAT 3208 så har det vært litt historier på 425 utgaven som var det høyeste effektuttaket. Kjøling og brudd på veivstaker var vel det som gikk igjen. Var en artikkel om det i MBY for noen år tilbake. Var visst spes viktig at motorene gikk lett og oppnådde maks rpm samt ikke ble utsatt for varmgamg. Ellers var 3208 kjent som en virkelig solid traver.

 

Detroit skal være solide og tørste, men er jo en totakter med eksosventil, turbo samt blower, så viktig at de tingene er i orden. Liker visstnok ikke å gå lenge med lav belastning da de soter seg til.

På plussiden var visst deler fryktelig billig og tilgjengelig.

 

Et tidligere aktivt BP medlem som bor i UK har to V6'ere og han har plukket de opp et par ganger og byttet noe stempler, ringer og linere mens motorene fortsatt satt i båten.

På YBW forumet heter han Divemaster og er skikkelig guru på Detroit. Ender du opp med slike motorer så anbefaler jeg å lese trådene hans der.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser jo spennende ut denne da Hifo. :thumbsup:  Hvor ligger båten? 

 

Stavanger Marinesenter selger vel for det meste båter som ligger i "utlendighet", men hvor vanlig er det å reise for å se på disse båtene? Jeg trodde kanskje at importør (Stavanger Marinesenter) går god for at båten er i orden og at kunden kjøper usett? 

 

Legg gjerne ut flere bilder. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...