Jump to content

Båtkjøp 4 - 700000 kr. Valgets kvaler..


hifo

Recommended Posts

Stavanger marinesenter går ikke god for noen ting høres det ut som..  Dvs ingen garanti , men videreformidler bare det eier\selger i Tyskland sier..      Derfor er det jo skummelt.   Har lyst til å se først.. 

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ok, men da er det jo helt opplagt at du må ned å se og prøvekjøre. Selger de rett og slett uten å sjekke noe selv? 

 

Det ser jo veldig fint ut og som sagt tidligere så ser det virkelig ut som "mye for penga". Men hvis du må bære all risikoen selv, så er det kanskje ikke så rart at det er billig? 

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg heller gått rett på tyskland  uten å betale noe i mellom til Stavanger marinesenter,,,,,, Bare å finne seg en søkeside i tyskland og kikke i vei. Slike mellomledd finnes både på bil og båt og som oftest stiller de ikke med noen form for garanti. Men en fordel er da at de gjerne har handlet flere båter fra samme forhandler og derfor kanskje kan fikse litt på prisen, samt at de kan språket? Men dette kan kanskje ordnes hvis du tar kontakt med de direkte også. Jeg har handlet mye fra forhandlere i tyskland og opplever generelt at tyske firmaer har sitt på det tørre.....dvs i orden.

 

Når det gjelder moms på momsen så må det betales hvis du ikke får kjøpt båten uten/netto i utlandet. I så fall må man først få igjen momsen fra utlandet og så søke tollvesenet om å få igjen momsen du betalte på den utenlandske momsen. 

Litt tungvindt, men har ordna seg hver gang jeg har gjort det. 

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg heller gått rett på tyskland uten å betale noe i mellom til Stavangerda

 

opplever generelt at tyske firmaer har sitt på det tørre.....dvs i orden.

 

Denne blir jo vesentlig dyrere å ta inn selv i utgangspunktet. Har sendt et par Mail til annonser på den båten i utlandet uten å få svar.

 

Og jeg spurte SM om det gikk an å se båten der den ligger men har ikke fått svar på det. Det er vel ikke ønskelig for dem at jeg er i kontakt med selger der nede heller , da det kan gå utover salget dems.

 

Alle bilder og info jeg har fått av motorrommet osv tyder på at den er passet på. Ganske ålright kalesje er der og, men den har noen skraper i gelcoat bak i hvert hjørne som må lakkes. Har bilder av det også.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ok, men da er det jo helt opplagt at du må ned å se og prøvekjøre. Selger de rett og slett uten å sjekke noe selv?

 

Det ser jo veldig fint ut og som sagt tidligere så ser det virkelig ut som "mye for penga". Men hvis du må bære all risikoen selv, så er det kanskje ikke så rart at det er billig?

Ja de har ikke kikket selv , men fått info fra selger . Jeg har gnålet om garantier osv men eneste jeg får er selgers ord , videreformidlet av SM . Den skal være i god stand teknisk og kosmetisk .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror du bør ta deg en tur om bord i den Gobbien, for nå sammenligner du virkelig hummer & kanari hva størrelse angår Hifo !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen hemmelighet at Cat 3208 er en fantastisk motor til anleggsbransjen. Den "spiser" små-grus uten problemer, men i det man henter ut masse hk av den og setter den i en båt med dertil "oppoverbakke" hele tiden så sliter den. Det er masse eksempler på veivpinner som kommer ut gjennom blokka. Jeg har selv en bekjent hvor dette har skjedd..... Har muligens noe med opplagring av veiva å gjøre.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe...,..er jo det som er moro da. I en slik prosess kan alt skje, vi endte opp med Trawler  :giggle:

 

Det står at kjølesystemet er renset på ferskvannsiden samt at alle kjølere er renset. Kan det være at han ikke har renset på sjøvann-siden ?

Ellers synes jeg Riviera er fine båter, men litt iboende skepsis til drev(som ble skiftet etter 10 år) generelt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her går det unna i tråden md stadig nye båter.

Vil råde deg til å ikke kjøpe en eldre i båt i utlandet usett via megler. Det kan fort bli prosjekt og som du sier ingen garanterer for noe.

 

Dra og se på den og ikle minst prøv den. Du som er kyndig mekanikker luker fort ut problemene det måtte være. Gjort på en dag.

Om du liker båten så kan megleren gjøre resten, men om den skal kjøres hjem (Tyskland), så gjør det selv og få med en venn eller to.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den i Tyskland ligger i hall , så det gikk ikke å prøvekjøre.   Sa jeg ikke ville gamble så jeg må glemme den..     Ang Riviera..   Den er jo bare 325 cm bred..    Vil det oppleves som liten båt , eller vil det være ok for en familie med 2 voksne og 4 barn?

 

Flybrigden er jo ikke stor , men stor nok kanskje..     Mest skeptisk er jeg til undermotorisering med det som følger med..  

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

   Ang Riviera..   Den er jo bare 325 cm bred..    Vil det oppleves som liten båt , eller vil det være ok for en familie med 2 voksne og 4 barn?

 

2 voksne og 4 barn... Glem Rivieraen, spør du meg. Eller kvitt deg med 2 av unga :lipseal:

 

Edit. Evt kvitt deg med madammen og 1 av unga :giggle:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Riviere 925 og mener den er for liten til 2 + 4. Vi solgte den når våre barn var 7 og 9 og var på utkikk etter båt med tre cabiner, men så ble det hytte i stedet for. Vi hadde 290 hk og aksling og det var ikke for mye motor for ferielastet båt, men med drev er kanskje KAD44 nok.

Link to post
Share on other sites

Viste ikke at du hadde 4 poder Hifo.

Da er det bare en ting som gjelder, Fairline 36 Turbo : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58925109&searchclickthrough=true

 

Her kan sikkert Skipper Worse gi deg noen tips om hva å se etter av eventuelle svakheter. Dette er i hvert fall et "romskip" av en båt og dette eksemplaret har mye utstyr og ser ut til å være i bra stand !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare to , men kjærringa har og to..  :saint:       Takk for tips ang Riviera  dere..     Den fairlinen er  for "familievennlig " med dertil lav fart og tungt skrog ..  Drømmebåt før , men dog..  

 

Jeg heller litt mot enkelt og renslig  båtliv med Gobbi akkurat nå.    Lite penger å tape på den også etter mitt syn , samt jeg håper der er god nok plass..   Og den bør jo plane lett med full båt og greit forbruk .. 

 

 

 

F...   NÅ ER GOBBIEN SOLGT ..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener, Hifo.. Du kan ikke se på maks fart, utseende, eller om den ene båten er 20 cm bredere enn den andre. Skal dere ha med 4 barn på tur, så er det dette som bestemmer båtvalget denne gangen. Vent heller til unga ikke vil være med på å velge den båten du egentlig vil ha. Med 4 unger bør du ha 3 lugarer. Kan så klart finne kompromisser som fungerer, som Baltic/Atlantic. Men det er ikke laget båt med tanke på 6 personer uten pinne.. Skilsø 33 sport, Flem 340, Agder/Inter 9000 og Sun 33 er unntak. Nyere Nidelv 28 med stikkcabin også, kanskje. I alle fall om du vil unngå skrekkagregat. 4 unger i en Riviera, eller en slik som jeg har.... naai, det er ikke kos. Har forsøkt ! Om været er bra, går mye bra, men etter 2 dager med regn.. Heller 4 unger i en Atlantic enn Gobbi/Riviera..

Link to post
Share on other sites

Ehh joda, jeg håper å kombinere ønskebåt og en praktisk båt..    Dvs , jeg er ikke så nøye på det ang meg selv  , så om jeg sover på en sofa eller madrass når alle er med er ikke det noe problem , da det ikke er så ofte alle skal med samtidig tenker jeg.. Båt er jo kompromisser i alle retninger uansett..  Er ikke helt klar for en ren familiebåt ..  ' 

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...