sap_2000 Svart 16.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2015 Den i Tyskland ligger i hall , så det gikk ikke å prøvekjøre. Sa jeg ikke ville gamble så jeg må glemme den.. Hadde ikke avskrevet den. Det er en annen praksis i utlandet enn Norge hvor folk begynner med prøvekjøring. I utlandet er dette siste ledd i prosessen. Egentlig helt greit da man unngår tirekickers som bare vil ut å kjøre en tur for å prøve båttypen... Man ser på båten og sjekker alt man kan. Så om man vil ha båten skrives kontrakt med forbehold om prøvekjøring. Da skal alle opplysninger som er gitt stemme, og gjør de ikke det kan du bare gå fra avtalen. Gjorde dette selv når jeg kjøpte min båt. Den lå inne i en hall I NL i februar og det var innlysende at den ikke kunne kjøres der og da. Dro ned, sendte megleren tilbake inn på kontoret sitt og brukte 5 timer på å gå gjennom alt bak fasadene. Synes alt var på stell som det burde være da det i praksis var en ny båt med 70 timer på telleren. Jeg ga så et bud med en haug med forbehold (bl.a prøvekjøring og at det ikke skulle være noe å sette fingeren på) og dette ble akseptert. Så et par uker senere var det ned til NL igjen for "sea trial", båten ble da løftet på vannet og prøvekjørt en times tid. Da det var unnagjort ble de småtingene jeg fant skrevet ned (en lensepumpe bl.a) avtalt utbedret orginalkontrakten underskrevet og 10% betalt da dette var på vinteren. Så skulle jeg få montert inn endel utstyr hos et firma på samme område en måneds tid senere. Betalte da resten av båten så den var min, kunne frigis og arbeidet kunne begynne i nabohallen. I utlandet er det heller regelen enn unntaket med en profesjonell "survey" utført av en fagperson som går gjennom båten, tar en haug med målinger og tester i første omgang. Så prøvekjører han båten om det første virker lovende og du gir klarsignal på at du går videre. Man ender opp med et dokument på flere sider med et hundretalls punkter som er gjennomgått. Det er vel omtrent bare i Norge folk kjøper dyre, eldre båter på feelingen om de ikke selv har inngående peiling, så selgere nedover i Europa er vant med survey folk og prøvekjøringer som siste ledd. Selv gjorde jeg ikke det da båten var så godt som ny og jeg følte meg kompetent nok (til å vurdere en nesten ny båt). Du som båtmann og kyndig mekaniker greier fint surveyen selv på en slik båt du vurderer om du tar deg noen timer. Skjønner godt SM er ute etter kjappe dealer, men det er etter min mening et sjansespill med for dårlige odds på eldre båter. Om SM ikke er intr i å la deg gjøre dette, så ta direkte kontakt med selger i DE og ta deg en dagstur ned og kikk på gliset :-) opptre proff og fremstå som seriøs, så skal du se ting ordner seg. Båten så jo veldig ryddig ut og folk i NL og DE er kjent for å ta godt vare på tingene sine i forhold til det man finner i Middelhavet. Så godt som alltid innelagret om vinteren, vedlikehold utført av fagpersoner med yrkesstolthet osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Siden du tittet på Riviera, hva med en Sun Cruiser 35 da ? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60676647&searchclickthrough=true Mye mer plass og det går faktisk en del av de. En del er hjemmebyggede, men ikke denne. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Vurderer denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60421035&searchclickthrough=true og denne også http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58212679&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Den suncruiseren er jo høyaktuell.. Den ser jo veldig godt holdt ut.. Men så var det prisen da.. Redigert 17.Juni.2015 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
snøgg Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Jeg er selv båtløs og på utkikk etter cabincruiser med diesel 34-40fot inntil 1mill men føler prisene er høye nå og vil vente til etter ferien/høsten,tror det kan komme mange gode kjøp fremover når så mange mister jobben og har usikker jobb i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Scand Atlantic ble nevnt overfor i denne tråden. Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=60563846Jeg var selv og så på denne, og den ser bra ut. Mye nyere utstyr har den også. Med litt obligatorisk pruting så ser den ut til å kunne være et fornuftig kjøp. Jeg var også å så på denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=3361265&finnkode=60498653Scand Atlantic fra 2005. Ser også bra ut. Denne ble først lagt ut til kr 1 030 000,-, men nå altså 899 000,- Selv så endte jeg opp med en slik Atlanitc 99 mod med motor fra 2007 (Yanmar 407 HK) til kr 770 000,- Vi er i alle fall veldig fornøyd så langt med "ny" og romslig båt. Og med 2 voksne og 4 barn så bør det bli brukbart med plass i en slik. Men ja, Scand Atlantic og Baltic er selvsagt litt kjedelig og gammeldags. Det innrømmer jeg, men jeg synes disse gir mye for pengene med mindre du velger en fra åtti-tallet. Da blir det gammel båt til mange penger. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Den første der har jeg sett på .. Bra fart også. Men jeg "kan" ikke kjøpe Atlantic.. Da får jeg nesten samme type båt som jeg hadde ( solgt i dag) Jeg vil ha noe annet... Men at Atlantic er en knallbåt er jo sikkert og visst.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Gratulerer med salget da hifo ! Gratulerer også med kjøpet finnmarken ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Jeg er selv båtløs og på utkikk etter cabincruiser med diesel 34-40fot inntil 1mill men føler prisene er høye nå og vil vente til etter ferien/høsten,tror det kan komme mange gode kjøp fremover når så mange mister jobben og har usikker jobb i oljen. Den som hadde denne tålmodigheten du.. Jeg lever mere i nuet Red.. Finnmarken. Gratulerer med båt ja.. 407 hk bringer vel ditt jordiske hylster opp i bra fart også det.? Redigert 17.Juni.2015 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
finnmarken Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Takk for gratulasjoner. Joda, den går bra med 407 HK, men Altlantic er jo ingen racer-båt. Går 27 knop på max og 23 på marsjfart. Fordelen med Atlantic er jo mange soveplasser og også dette at man har skikkelig adskilte kabiner. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 23 på marsj er jo konge egentlig.. Ser ikke behovet for mer enn det overhodet.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
baatsman Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Sun Cruiser så fin ut Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
finnmarken Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 23 på marsj er jo konge egentlig.. Ser ikke behovet for mer enn det overhodet.. Ja, jeg er veldig fornøyd med det. Ikke undermotorisert slik de ofte er. Men de går bra med 370 HK også. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 synes det er veldig stort spenn i annonsene som det linkes til - har du egentlig landet på noen konkrete krav? I det øyeblikket det skal være sengeplass til 6 personer er utvalget ytterst begrenset med mindre du skal re opp i salongen hver natt. Og selvom du skal det, er det fremdeles ganske få båter i størrelsen og prisklassen som har det. Men etter å har kikket på mange annonser og ganske ulike profiler på båtene - hva er det som du sitter igjen med av ønsker eller kriterier/krav? De fleste linkene er åpne kalesjebåter, men så kommer det plutselig en Riviera innimellom.... Selv opplever vi stor forskjell på å ha gått fra kalesjebåt til lukket bår hva gjelder bo-komfort. Apropo båttypen jeg selv har (Fairline 36 T): det er nok noe av det billigere å fylle diesel på - skroget er lettdrevet med en skarp V i front og ganske flat bak - og med en bredde på over 4 meter gir det bra løft (og fantastisk inneplass), liten/ingen planingsterskel og et meget hyggelig drivstoffforbruk. Og så er det en fantastisk båt i sjøen. Men heller ikke den har 6 sengeplasser uten å re opp i salongen originalt, selvom det enkelt lages 4 køyer i forpigg (og 2 i master-kabinen). Det ligger vel en omtale av båten i erfaringsdatabasen tror jeg. En enda større utgave i samme sjanger er jo Princess 435, men den er litt dyrere (har dog vært annonser ned mot 800 for et drøyt år siden mener jeg å erindre). Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 17.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 (redigert) Det må ikke være 6 faste sengeplasser som sagt før i tråden..Hmm . det var ny info om 36T .. Hva bruker din i marsjfart da? 435 er jo kongebåt det lille jeg har sett av de. Jeg heller nå litt mot cranchi 40 som jo vil være romslig nok til at jeg ikke får klaus med gjester om bord... Beklager at jeg vingler , men har ikke alt klart fore meg hva jeg vil ha , så det blir jo å kikke , vurdere og så bestemme seg når man har fått nok info om båt og typer seg imellom.. Derfor denne tråden også , for å lære og vite litt før jeg går for kjøp.. Redigert 17.Juni.2015 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Det skal "vingles" før båtkjøp hifo. Du bør også kaste deg i bilen og se på aktuelle båttyper så fort som mulig. Det går vanligvis ganske kjapt å finne ut om en båttype er rett eller feil når du ser den "live". Da kan du lettere vite hva som er verdt å se etter på nett i etterkant. Uansett er det moro å følge tråder hvor folk ser etter ny båt, det er mange forskjellige kriterier man har og de kan også endre sef under veis. Følger med videre og er spent på hvor du ender opp, lykke til i jakta Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
KongKing Svart 17.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2015 Stavanger Marinesenter har hatt en P435 liggende for salg lenge. Ligger ikke ute nå, men jeg har den i "min finn". 1992-mod, maxfart 22knop. Pris 895K som jo er litt i overkant for deg, selv med pruting. Men du vet jo aldri dersom de har hatt den i lang tid og ikke får solgt er det kanskje verdt et forsøk? http://www.finn.no/55571594 Kk Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Den P 435 har jeg også sett på og det ser jo virkelig ut som man får mye for penga der. Men den har jo ligget ute for salg i sikkert et år, så hva er det med den? For min del har jeg slått fra meg så stor båt bl annet på grunn av mye vedlikehold, men så har jeg ikke så stor båtplass heller. Men det har vel du hifo? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=60676647 Jeg har stor båtplass enn så lenge.. Noen som har vært borti mitshubishi marine på 320 hk noen gang? Overhalt for 400000 kr er skremmende.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
finnmarken Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Vet ikke om det var samme motor, men en fisker jeg kjenner i Finnmark hadde Mitshubishi i fiskebåten sin på 70 fot. Han hadde endel trøbbel med denne, bl annet med toppen, men han mente det handlet mye om at motoren var litt for svak for båten. Han byttet denne ut med en stor Catepillar. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Vingles skal det gjøres - helst nå og ikke etter kjøp. Var mest ute etter det hadde utkrystallisert seg noen tydeligere ønsker eller krav. Sunquesten tror jeg du vil oppleve som veldig trang om du går inn i den og deretter en P35. Det var min erfaring når jeg vurderte ulike alternativer. Brede båter gir mye plass :-). Utenom egen skute er jo P388 en kongebåt hva gjelder bredde. Lå også en P415 for litt siden på 700 tallet - den gir også mye god plass. Men Princessene er vel ikke spesielt lettdrevne i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Den sunquesten er jo 4 m bred.. Så den bør ikke være trang inni.. Eller er det feil tall tro? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
finnmarken Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Litt smalere denne og kanskje litt "annerledes", men mye båt for penga da: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=60741522&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Beklager - mulig jeg nå blander den med Suncruiser. Om målet i annonsen stemmer er det jo en riktig så bred båt. Ser det er en tråd her om båttypen fra 2008. På bildene ser den jo veldig fin ut. Mulig en P35 er lettere å selge igjen, men de er på den annen side uhyre sjeldent utstyrt med så store motorer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2015 Det er en Suncruiser -- Finner ikke annonse utenlands som er nøyaktig samme båt.. Eller har ikke brukt nok tid på det..:-( Det er en på visning i kveld og jeg får beskjed i kveld om den blir solgt.. Hvis ikke reiser jeg til helgen lørdags morgen og ser\evt henter.. Men det er viktig at den er 4 m bred og ikke 360 cm.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.