Jump to content

Standard Horizon VHF mottar ikke DSC arbeidskanal


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har testet ut SH HX870 en stund. Brukt DSC-oppkall til Tjøme radio og vv. Alt fungerer etter manualen.

God effekt til tross for 6 watt med en skarp og klar modulasjon. Et radio jeg velger å kjøpe og erstatte mot min gamle Cobra bærbare.

Oppkall fra Sætre med drøye fire mil til kanal 66 på Tryvann i Oslo gikk uten problemer.

Som hovedapparat sitter det hos oss en Sailor 6315 DSC. Meget fornøyd.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jangul, SH VHFen er nok et godt valg :) virker ikke som om dette problemet er på denne modell-serien. Uansett kan du jo kjøpe, teste, levere tilbake om det ikke fungerer som du ønsker. Forbrukerkjøpsloven i norge er fin slik.

 

Jeg skal nok ut i helgen så dersom jeg finner noen å kalle opp på VHF kan jeg teste ut dette simplex/duplex greiene. Får se om det er noen som har lyst å prate litt.

 

Benji, på DSC oppkall til kyst-stasjonen videresender dere alltid til arbeidskanalen for område (66 for indre Oslofjord 27 for ytre Oslofjord osv?). Mao jeg kan gjøre DSC oppkall og når dere svarer så svitcher jeg bare kjapt over på områdets arbeidskanal så er det i boks? Eller er det best å bare gjøre klassisk oppkall på arbeidskanalen? (ikke at dette er så viktig, men greit å vite!)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

 

Benji, på DSC oppkall til kyst-stasjonen videresender dere alltid til arbeidskanalen for område (66 for indre Oslofjord 27 for ytre Oslofjord osv?). Mao jeg kan gjøre DSC oppkall og når dere svarer så svitcher jeg bare kjapt over på områdets arbeidskanal så er det i boks? Eller er det best å bare gjøre klassisk oppkall på arbeidskanalen? (ikke at dette er så viktig, men greit å vite!)

 

Hei

Ja vi går altid til arbeidskanal, vi har kun de, men fremgangsmåten du viser til fungerer. Kjør en test ettr kl 1400 i morgen så skal jeg svare deg.

Oppkall på arbeidskanal er vi glade i.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ettterhvert som man får somlet seg til å ta SRC,og kjenner jeg meg rett glemmer jeg navn på båten....eller er det pliktig med navn på båten når du har tatt SRC og alt skal registreres?

 

Når du registrerer deg for en lisens så bes det om et navn.

Så ja, det er nok pliktig med ett navn på båten, men på kystradioen identifiserer vi deg best, log rasket på kallesignal.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ettterhvert som man får somlet seg til å ta SRC,og kjenner jeg meg rett glemmer jeg navn på båten....eller er det pliktig med navn på båten når du har tatt SRC og alt skal registreres?

 

Skriv navn ut med en dymo-maskin og lim på eller ved VHFen. Navn + kallesignal + MMSI. Da er du forberedt på "alzheimer-moments" :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ny oppdatering fra Seatronic i dag. Jeg ringte til Kjetil og han kunne fortelle meg at SH i Japan hadde sendt han en test VHF som de har manuelt programmert med en ny SW for å sjekke om den fungerte som den skulle. Det gjorde den, alt switchet slik som forventet ved DSC oppkall. Så det er i alle fall gode nyheter. 

 

Nå må vi bare vente på å få nytt programmeringskit med ny SW sendt over så kan de programmere om våre radioer slik at de fungerer. Ting tar jo voldsomt mye tid men heldigvis går det smått om senn fremover. Kjetil regnet med at vi får fikset dette om 3-4 uker (nå skulle han på ferie) så vi smører oss med enda noen lag med tolmodighet. 

 

Uansett, en oppdatering :) Videre god og regnfull sommer! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ny oppdatering fra Seatronic i dag. Jeg ringte til Kjetil og han kunne fortelle meg at SH i Japan hadde sendt han en test VHF som de har manuelt programmert med en ny SW for å sjekke om den fungerte som den skulle. Det gjorde den, alt switchet slik som forventet ved DSC oppkall. Så det er i alle fall gode nyheter. 

 

 

Uansett, en oppdatering :) Videre god og regnfull sommer! 

 

Kan bekreftes, fungerte glimrende.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg testet min SH GX1700 for noen dager siden. Fikk kalt opp Tjøme Radio på DSC singel call og fikk svar. Dessverre fikk jeg ikke fulgt opp svaret på DSC (men senere på K20). Det bare ulte når jeg skulle svare.  Om det var p.g.a en feil eller min inkompetanse er jeg usikker på. Hadde ikke bruksanvisningen på tidspunktet, og det var mitt første forsøk på dette. Men uansett hørte jeg svaret fra Tjøme og og det var ikke noe "no Channel" i displayet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så veldig imponert over tempoet til SH.

 

Situasjonen hadde vært en annen dersom dette krevde stort nybrottsarbeid. Men med tanke på at de allerede har utviklet firmware som gjør jobben riktig, eksempelvis i min GX2100 med FW v. 2.05, er det frustrerende at det skal ta så lang tid. Det er ikke store forskjellene på innmaten i disse radioene når det gjelder logikk/mikrokontroller, så copy&paste burde gjøre dette til en rimelig enkel affære.  

 

At de har et formidabelt logistikkproblem med utrulling av oppdatert firmware, er en annen sak ... jfr. tidligere utsagn i denne tråden om at "det er solgt bøttevis av slike radioer".

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med torkelmj, SH er trege men det er også litt den norske forhandleren. Til sist burde denne FW oppgraderingen være enkel å oppgradere med en USB pinne elns, men VHF radioer er ikke der enda ser det ut for. På mange måter er vi ikke i 2015 på denne typer enheter. :D Fordelen er vel at når det først fungerer så fungerer det skikkelig og trengs ikke fikses....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått lagt inn siste FW-versjon på SH GX1600E. Den gikk fra FW v. 2.04 til v. 2.08.

 

Versjon 2.04 klarte ikke å utføre automatisk kanalbytte til arbeidskanal ved DSC-anrop/svar fra kystradiostasjon. Med versjon 2.08 er dette fikset.

 

Det overrasket meg å se fildatoen på firmware-versjonen som jeg la inn: 24. juni 2015. Det betyr at en fiks har vært tilgjengelig en stund, uten at den har nådd ut til markedet før ganske nylig. Som jeg har ytret tidligere: hadde dette vært nybrottsarbeid og dersom det hadde vært nødvendig med omfattende testing før lansering, ville jeg hatt forståelse for at ting tar tid. I dette tilfellet har det imidlertid tatt unødvendig lang tid, da SH ved tidligere anledninger har sluppet FW som har håndtert DSC-kanaltilordning helt fint, også på samme radio-modell.

 

http://www.annoyingdesigns.com/vhf/

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Man trenger selve firmware-oppdateringen og programvaren som sørger for installasjon av denne. Dette er gjort tilgjengelig for forhandlere. Det vil muligens variere noe hvorvidt disse føler seg komfortable med å dele ut de relevante ZIP-arkivene til sluttbrukere. Tradisjonelt er forhandlerne tragikomisk konservative på dette området. I tillegg trenger man tilkobling fra PC til radio, samme som man benytter for å programmere selve radioen. Disse er benevnt med produktnavn i lenken ovenfor. ZIP-arkivet inneholder også en veiledning om fremgangsmåten, denne fungerte prikkfritt.


Alternativt, om det ikke er for mye bry (slik det ville ha vært i mitt tilfelle), tar man med seg radioen til forhandler og lar de gjøre jobben. Selve firmware-oppdateringen tar nøyaktig fem minutter å utføre.


Lykke til! :smiley:

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Seatronic har i hvert fall oppdateringen liggende og kan sikkert bistå med å få jobben gjort. Jeg gjorde jobben selv, da jeg fant det urimelig å kreve at forhandler skulle innfinne seg nede i havna for å gjøre dette. Slik radioen står montert i den aktuelle båten, vil jeg ikke ta den ut med mindre jeg absolutt må.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om jeg har eb slik vhf. Er dette et sikkerhetsproblem om jeg sender eller mottar dcs nødmeldinger med distress knappen?

 

Nei Bitteliten, ingen problem der.

Nødmelding går jo på kanal 16, så man slipper den delen av elektronikken som gjør at man må bytte kanal - der problemet ha ligget.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...