Jump to content

Standard Horizon VHF mottar ikke DSC arbeidskanal


Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har testet ut SH HX870 en stund. Brukt DSC-oppkall til Tjøme radio og vv. Alt fungerer etter manualen.

God effekt til tross for 6 watt med en skarp og klar modulasjon. Et radio jeg velger å kjøpe og erstatte mot min gamle Cobra bærbare.

Oppkall fra Sætre med drøye fire mil til kanal 66 på Tryvann i Oslo gikk uten problemer.

Som hovedapparat sitter det hos oss en Sailor 6315 DSC. Meget fornøyd.

Edited by Astor
Link to post

Veldig bra info dere kommer med:)) Sverger til Garmin kartplotter bare fordi jeg er fornøyd med og har alltid hatt Garmin:) Vhf blir det,og har mest lyst på en bærbar da pris og montering spiller inn da passer den fra SH veldig bra!

Link to post

Jangul, SH VHFen er nok et godt valg :) virker ikke som om dette problemet er på denne modell-serien. Uansett kan du jo kjøpe, teste, levere tilbake om det ikke fungerer som du ønsker. Forbrukerkjøpsloven i norge er fin slik.

 

Jeg skal nok ut i helgen så dersom jeg finner noen å kalle opp på VHF kan jeg teste ut dette simplex/duplex greiene. Får se om det er noen som har lyst å prate litt.

 

Benji, på DSC oppkall til kyst-stasjonen videresender dere alltid til arbeidskanalen for område (66 for indre Oslofjord 27 for ytre Oslofjord osv?). Mao jeg kan gjøre DSC oppkall og når dere svarer så svitcher jeg bare kjapt over på områdets arbeidskanal så er det i boks? Eller er det best å bare gjøre klassisk oppkall på arbeidskanalen? (ikke at dette er så viktig, men greit å vite!)

Link to post

 

Benji, på DSC oppkall til kyst-stasjonen videresender dere alltid til arbeidskanalen for område (66 for indre Oslofjord 27 for ytre Oslofjord osv?). Mao jeg kan gjøre DSC oppkall og når dere svarer så svitcher jeg bare kjapt over på områdets arbeidskanal så er det i boks? Eller er det best å bare gjøre klassisk oppkall på arbeidskanalen? (ikke at dette er så viktig, men greit å vite!)

 

Hei

Ja vi går altid til arbeidskanal, vi har kun de, men fremgangsmåten du viser til fungerer. Kjør en test ettr kl 1400 i morgen så skal jeg svare deg.

Oppkall på arbeidskanal er vi glade i.

Link to post

Ettterhvert som man får somlet seg til å ta SRC,og kjenner jeg meg rett glemmer jeg navn på båten....eller er det pliktig med navn på båten når du har tatt SRC og alt skal registreres?

Link to post

Ettterhvert som man får somlet seg til å ta SRC,og kjenner jeg meg rett glemmer jeg navn på båten....eller er det pliktig med navn på båten når du har tatt SRC og alt skal registreres?

 

Når du registrerer deg for en lisens så bes det om et navn.

Så ja, det er nok pliktig med ett navn på båten, men på kystradioen identifiserer vi deg best, log rasket på kallesignal.

Link to post

Ettterhvert som man får somlet seg til å ta SRC,og kjenner jeg meg rett glemmer jeg navn på båten....eller er det pliktig med navn på båten når du har tatt SRC og alt skal registreres?

 

Skriv navn ut med en dymo-maskin og lim på eller ved VHFen. Navn + kallesignal + MMSI. Da er du forberedt på "alzheimer-moments" :)

Link to post

Ny oppdatering fra Seatronic i dag. Jeg ringte til Kjetil og han kunne fortelle meg at SH i Japan hadde sendt han en test VHF som de har manuelt programmert med en ny SW for å sjekke om den fungerte som den skulle. Det gjorde den, alt switchet slik som forventet ved DSC oppkall. Så det er i alle fall gode nyheter. 

 

Nå må vi bare vente på å få nytt programmeringskit med ny SW sendt over så kan de programmere om våre radioer slik at de fungerer. Ting tar jo voldsomt mye tid men heldigvis går det smått om senn fremover. Kjetil regnet med at vi får fikset dette om 3-4 uker (nå skulle han på ferie) så vi smører oss med enda noen lag med tolmodighet. 

 

Uansett, en oppdatering :) Videre god og regnfull sommer! 

Link to post

Ny oppdatering fra Seatronic i dag. Jeg ringte til Kjetil og han kunne fortelle meg at SH i Japan hadde sendt han en test VHF som de har manuelt programmert med en ny SW for å sjekke om den fungerte som den skulle. Det gjorde den, alt switchet slik som forventet ved DSC oppkall. Så det er i alle fall gode nyheter. 

 

 

Uansett, en oppdatering :) Videre god og regnfull sommer! 

 

Kan bekreftes, fungerte glimrende.

Link to post

Da fikk jeg testet min SH GX1700 for noen dager siden. Fikk kalt opp Tjøme Radio på DSC singel call og fikk svar. Dessverre fikk jeg ikke fulgt opp svaret på DSC (men senere på K20). Det bare ulte når jeg skulle svare.  Om det var p.g.a en feil eller min inkompetanse er jeg usikker på. Hadde ikke bruksanvisningen på tidspunktet, og det var mitt første forsøk på dette. Men uansett hørte jeg svaret fra Tjøme og og det var ikke noe "no Channel" i displayet. 

Link to post

Jeg er ikke så veldig imponert over tempoet til SH.

 

Situasjonen hadde vært en annen dersom dette krevde stort nybrottsarbeid. Men med tanke på at de allerede har utviklet firmware som gjør jobben riktig, eksempelvis i min GX2100 med FW v. 2.05, er det frustrerende at det skal ta så lang tid. Det er ikke store forskjellene på innmaten i disse radioene når det gjelder logikk/mikrokontroller, så copy&paste burde gjøre dette til en rimelig enkel affære.  

 

At de har et formidabelt logistikkproblem med utrulling av oppdatert firmware, er en annen sak ... jfr. tidligere utsagn i denne tråden om at "det er solgt bøttevis av slike radioer".

Link to post

Jeg er helt enig med torkelmj, SH er trege men det er også litt den norske forhandleren. Til sist burde denne FW oppgraderingen være enkel å oppgradere med en USB pinne elns, men VHF radioer er ikke der enda ser det ut for. På mange måter er vi ikke i 2015 på denne typer enheter. :D Fordelen er vel at når det først fungerer så fungerer det skikkelig og trengs ikke fikses....

Link to post

Da har jeg fått lagt inn siste FW-versjon på SH GX1600E. Den gikk fra FW v. 2.04 til v. 2.08.

 

Versjon 2.04 klarte ikke å utføre automatisk kanalbytte til arbeidskanal ved DSC-anrop/svar fra kystradiostasjon. Med versjon 2.08 er dette fikset.

 

Det overrasket meg å se fildatoen på firmware-versjonen som jeg la inn: 24. juni 2015. Det betyr at en fiks har vært tilgjengelig en stund, uten at den har nådd ut til markedet før ganske nylig. Som jeg har ytret tidligere: hadde dette vært nybrottsarbeid og dersom det hadde vært nødvendig med omfattende testing før lansering, ville jeg hatt forståelse for at ting tar tid. I dette tilfellet har det imidlertid tatt unødvendig lang tid, da SH ved tidligere anledninger har sluppet FW som har håndtert DSC-kanaltilordning helt fint, også på samme radio-modell.

 

http://www.annoyingdesigns.com/vhf/

Edited by torkelmj
Link to post

Man trenger selve firmware-oppdateringen og programvaren som sørger for installasjon av denne. Dette er gjort tilgjengelig for forhandlere. Det vil muligens variere noe hvorvidt disse føler seg komfortable med å dele ut de relevante ZIP-arkivene til sluttbrukere. Tradisjonelt er forhandlerne tragikomisk konservative på dette området. I tillegg trenger man tilkobling fra PC til radio, samme som man benytter for å programmere selve radioen. Disse er benevnt med produktnavn i lenken ovenfor. ZIP-arkivet inneholder også en veiledning om fremgangsmåten, denne fungerte prikkfritt.


Alternativt, om det ikke er for mye bry (slik det ville ha vært i mitt tilfelle), tar man med seg radioen til forhandler og lar de gjøre jobben. Selve firmware-oppdateringen tar nøyaktig fem minutter å utføre.


Lykke til! :smiley:

Link to post

Seatronic har i hvert fall oppdateringen liggende og kan sikkert bistå med å få jobben gjort. Jeg gjorde jobben selv, da jeg fant det urimelig å kreve at forhandler skulle innfinne seg nede i havna for å gjøre dette. Slik radioen står montert i den aktuelle båten, vil jeg ikke ta den ut med mindre jeg absolutt må.

Link to post

Ser ut som om jeg har eb slik vhf. Er dette et sikkerhetsproblem om jeg sender eller mottar dcs nødmeldinger med distress knappen?

 

Nei Bitteliten, ingen problem der.

Nødmelding går jo på kanal 16, så man slipper den delen av elektronikken som gjør at man må bytte kanal - der problemet ha ligget.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Blouberg
      By Blouberg
      Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.
      Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?
      AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 
       
       
    • Trophy
      By Trophy
      VHF sluttet å virke. 12v inn ok. 23 år gammel, bare å kaste eller mulig å reparere ? 
    • Blouberg
      By Blouberg
      Tenker å supplere med en håndholdt VHF, ser mye bra sies om Icom IC-M94DE. Noen som kan bekrefte at man kan legge inn fritidsbåt frekvensene på denne (L1-L3)
      Har skummet manualen uten å finne noe om disse kanalene.
       
      /frode
    • Moments
      By Moments
      Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  
       
      Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 
      Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁
       
      Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 
       
      Vhf er av type Garmin 210i. 
      Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 
       
    • John_Kr
      By John_Kr
      Hei
      Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.
      Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...
       
      Spørsmål;
      Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?
      Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.