Jump to content

Standard Horizon VHF mottar ikke DSC arbeidskanal


Sjøbliss

Recommended Posts

Rart at en så stor produsent roter til produktet sitt. Får bytte den inn i en Simrad 35 som jeg først hadde planlagt med :) eller kanskje de bare fikser det med en liten SW fix. Hadde vært fint om det hadde gått ann å stappe en USB i rompa på den eller noe. 

 

Har dere klart å gjenskape problemet med en ny enhet fra Seatronic? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Rart at en så stor produsent roter til produktet sitt. Får bytte den inn i en Simrad 35 som jeg først hadde planlagt med :) eller kanskje de bare fikser det med en liten SW fix. Hadde vært fint om det hadde gått ann å stappe en USB i rompa på den eller noe. 

 

Har dere klart å gjenskape problemet med en ny enhet fra Seatronic? 

 

Hei

Japp det har vi klart å gjenskape. Det jobbes med saken på flere hold nå, og vi tror "problemet" er relaivt nytt. Det er solgt mange SH radioer i Norge, og at det skulle være du som prøvde ett DSC kall til en kystradio for første gang med en SH radio, det tviler jeg på. Har selv testet med en av deres bærbare modeller, og det virker.

Det virker som om den som en klasse D radio ikke vil koble seg opp mot arbeidskanaler/duplexkanaler, vi har testet på fler arbeidskanaler og det samme skjer.

Litt tolmodighet Sjøbliss og jeg tenker det ordner seg.

SH er en stor og seriøs aktør - Seatronic også - så at det kommer en løsning på dette tror jeg, men må nok få litt tid på seg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Flott, takk for at du bekrefter at dere har klart å gjenskape problemet. Jeg virker å være en magnet på sånne rare feil :) typisk at jeg som "newbie" klarte å dette på en radio med feil. 

 

Tanker på med tolmidighet og takker for god oppdatering! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Dette problemet opptrer også på GX1600E, kjøpt nå i juni.

 

Jeg er overbevist om at det er en firmware-feil.

I så fall blir det en logistikkoperasjon av dimensjoner når dette skal utbedres...

 

Jeg laget følgende problembeskrivelse med intensjon å dokumentere problemet, slik at Seatronic kan vise dette til rette vedkommende hos produsenten.

 

http://www.annoyingdesigns.com/vhf/

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Fra husken er jeg nesten helt hundre prosent sikker på at jeg også har firmware 2.04 på min SH 2000. Nesten villig til å sette penger på at vi snakker SW feil her.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

VHFen min virker å ha kjempegod byggekvalitet og har klar og fin lyd. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med produktet bortsett fra dette tullet med DSC. Det kommer nok til å bli fikset, det er jeg ganske sikker på :)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Har vel vært litt skeptisk til om jeg trenger vhf,men etter å ha "snik" lyttet litt er jeg overbevist om at det er lurt å ha selv om vi ikke skal på verdensomseiling og Bestkusten blir vel den lengste turen....

 

VHF er pr i dag det absoulutt det sikreste kommunikasjonsmiddelet du kan ha på sjøen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

For oss var det ingenting å lure på. Bare det at det finnes en knapp som selv barna kan trykke på for å få hjelp skulle krisen være et faktum er argument nok for meg. Skulle en av oss besvime kan 5 åringen få alarmert til de som kan hjelpe med nøyaktige koordinater på 1-2-3. Verdien av det kan ikke måles i penger skulle krisen være et faktum.

 

Alle andre ting er bonus :) Skal prøve å benytte meg litt av den når jeg skal møte båt-bekjente bare for å være vant til å bruke den men det var sikkerhet som var hovedargumentet vårt.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fikk en oppdatering av Kjetil på Seatronic nå. Det han sier er at radioene faktisk virker i henhold til regelverket og at det visstnok ikke er "påkrevd" å ha funksjonalitet på DSC oppkall med arbeidskanaler som er duplex. Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer. SH har oversendt Tjøme denne dokumentasjonen (det kan kanskje Benjji bekrefte) for en kommentar.

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

Men, dersom man skal gjøre DSC oppkall med denne radioen så er det altså bare å velge simplex kanaler i en mellomtid. Det ser ut å være en løsning / workaround.  

 

Vet ikke om dette ble helt riktig teknisk forklart / forstått, men det er i alle fall min forståelse av samtalen med Seatronic.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Fikk en oppdatering av Kjetil på Seatronic nå. Det han sier er at radioene faktisk virker i henhold til regelverket og at det visstnok ikke er "påkrevd" å ha funksjonalitet på DSC oppkall med arbeidskanaler som er duplex. Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer. SH har oversendt Tjøme denne dokumentasjonen (det kan kanskje Benjji bekrefte) for en kommentar.

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

Men, dersom man skal gjøre DSC oppkall med denne radioen så er det altså bare å velge simplex kanaler i en mellomtid. Det ser ut å være en løsning / workaround.  

 

Vet ikke om dette ble helt riktig teknisk forklart / forstått, men det er i alle fall min forståelse av samtalen med Seatronic.

 

 

Stemmer bra det Sjøbliss.

Vi vet jo at din DSC sender virker, og at den mottar, så langt er alt ok.

Ja SH viser til ett regelverk i IMO, men merkelig så klenge de har gjort det før, blir overasket om de ikke gjør en endring på det, men det har Seatronic god kontroll på.

 

Dessverre så har ikke vi tilgang til annet en våre arbeidskanaler på DSC siden, men test mot en kamerat så får dere bekreftet om det virker, eller send oss ett dSC kall, også svitsjer dere selv over til arbeidskanalen i området dere er når det kommer svar og står "No Chanel" 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hmm, tydeligvis ikke medisin for min (GX1200E) hvor jeg ikke kan kalle opp med DSC, kun motta. Prøvde mot en kamerat på 77(simlpex mener jeg) uten hell.

Hvordan vil Distressknappen funke tenker jeg da, er ikke det K70 da? Ikke så lett å teste uten å sette himmel og hav i bevegelse..

Link to post
Share on other sites

Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer.

 

Det er ikke mulig å legge inn kanalvalg når man "ringer" en kystradiostasjon (MMSI 00...).

 

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

...og med den argumentasjonen fikk SH nettopp et vesentlig handicap i forhold til andre leverandører av kl. D DSC-enheter. Dette er ikke noe annet enn en glipp fra SH, og det er å forvente at de finner frem forrige FW-versjon, som taklet dette helt fint. Det skal bli spennende å se hva de hoster opp.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje lurt å kjøpe noe annet....hvilke andre apparater anbefales??

 

 

Tror ikke jeg hadde vært redd for å velge SH sine produkter, men om du etterspør ett annet merke.

Har du kartplotter- de fleste har det i dag - og den bør kobles opp mot VHF`n, så kjøp en VHF fra samme fabrikant som plotteren.

Alle fabrikat skal kunne kobles sammen, men to produkt fra samme fabrikk er helt sikkert testet opp mot hverandre, kan kanskje gjøre prosessen enklere.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder VHF så er den i en kategori hvor det ikke er lov med lukkede standarder.

Den skal kjøre NMEA 0183 på RS422. Eller Ethernet.

 

Denne er en god en:

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/sailor-rt6215-dsc-vhf.aspx

Hørte du ikke hvem som kalte på deg spoler du tilbake og lytter en gang til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...