Jump to content

Standard Horizon VHF mottar ikke DSC arbeidskanal


Sjøbliss

Recommended Posts

Rart at en så stor produsent roter til produktet sitt. Får bytte den inn i en Simrad 35 som jeg først hadde planlagt med :) eller kanskje de bare fikser det med en liten SW fix. Hadde vært fint om det hadde gått ann å stappe en USB i rompa på den eller noe. 

 

Har dere klart å gjenskape problemet med en ny enhet fra Seatronic? 

Link to post

Rart at en så stor produsent roter til produktet sitt. Får bytte den inn i en Simrad 35 som jeg først hadde planlagt med :) eller kanskje de bare fikser det med en liten SW fix. Hadde vært fint om det hadde gått ann å stappe en USB i rompa på den eller noe. 

 

Har dere klart å gjenskape problemet med en ny enhet fra Seatronic? 

 

Hei

Japp det har vi klart å gjenskape. Det jobbes med saken på flere hold nå, og vi tror "problemet" er relaivt nytt. Det er solgt mange SH radioer i Norge, og at det skulle være du som prøvde ett DSC kall til en kystradio for første gang med en SH radio, det tviler jeg på. Har selv testet med en av deres bærbare modeller, og det virker.

Det virker som om den som en klasse D radio ikke vil koble seg opp mot arbeidskanaler/duplexkanaler, vi har testet på fler arbeidskanaler og det samme skjer.

Litt tolmodighet Sjøbliss og jeg tenker det ordner seg.

SH er en stor og seriøs aktør - Seatronic også - så at det kommer en løsning på dette tror jeg, men må nok få litt tid på seg.

Link to post

Flott, takk for at du bekrefter at dere har klart å gjenskape problemet. Jeg virker å være en magnet på sånne rare feil :) typisk at jeg som "newbie" klarte å dette på en radio med feil. 

 

Tanker på med tolmidighet og takker for god oppdatering! 

Link to post

Dette problemet opptrer også på GX1600E, kjøpt nå i juni.

 

Jeg er overbevist om at det er en firmware-feil.

I så fall blir det en logistikkoperasjon av dimensjoner når dette skal utbedres...

 

Jeg laget følgende problembeskrivelse med intensjon å dokumentere problemet, slik at Seatronic kan vise dette til rette vedkommende hos produsenten.

 

http://www.annoyingdesigns.com/vhf/

Link to post

Fikk mail fra Seatronic i går.

Ser ut til at de tar det seriøst. Hadde en dialog med Telenor Maritim Radio. (Les Benjii?)

Virker som problemet gjelder flere nye SH modeller da. (bortsett fra at det kun er DCS oppkall som ikke funker hos meg)

Edited by SvartRøyk
Link to post

Fra husken er jeg nesten helt hundre prosent sikker på at jeg også har firmware 2.04 på min SH 2000. Nesten villig til å sette penger på at vi snakker SW feil her.

Link to post

Er dette problemet kun begrenset til de stasjonære modellene fra SH med DSC?

Jeg planlegger å anskaffe en HX870 nå før ferien. Hvis det er firmware-problemer, så kan jeg jo avvente litt...

Link to post

Moralen er å styre unna SH produkter så lenge??

 

Ikke helt enig der, SH har bra produkter, tror de bare har gjort en bommert på programvare her.

SH lager også radioer til radioamatørene, men da under ett annet navn, og de er kjent for kvalitet.

Link to post

VHFen min virker å ha kjempegod byggekvalitet og har klar og fin lyd. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med produktet bortsett fra dette tullet med DSC. Det kommer nok til å bli fikset, det er jeg ganske sikker på :)

Link to post

Har vel vært litt skeptisk til om jeg trenger vhf,men etter å ha "snik" lyttet litt er jeg overbevist om at det er lurt å ha selv om vi ikke skal på verdensomseiling og Bestkusten blir vel den lengste turen....

Link to post

Har vel vært litt skeptisk til om jeg trenger vhf,men etter å ha "snik" lyttet litt er jeg overbevist om at det er lurt å ha selv om vi ikke skal på verdensomseiling og Bestkusten blir vel den lengste turen....

 

VHF er pr i dag det absoulutt det sikreste kommunikasjonsmiddelet du kan ha på sjøen.

Link to post

For oss var det ingenting å lure på. Bare det at det finnes en knapp som selv barna kan trykke på for å få hjelp skulle krisen være et faktum er argument nok for meg. Skulle en av oss besvime kan 5 åringen få alarmert til de som kan hjelpe med nøyaktige koordinater på 1-2-3. Verdien av det kan ikke måles i penger skulle krisen være et faktum.

 

Alle andre ting er bonus :) Skal prøve å benytte meg litt av den når jeg skal møte båt-bekjente bare for å være vant til å bruke den men det var sikkerhet som var hovedargumentet vårt.

Link to post

Fikk en oppdatering av Kjetil på Seatronic nå. Det han sier er at radioene faktisk virker i henhold til regelverket og at det visstnok ikke er "påkrevd" å ha funksjonalitet på DSC oppkall med arbeidskanaler som er duplex. Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer. SH har oversendt Tjøme denne dokumentasjonen (det kan kanskje Benjji bekrefte) for en kommentar.

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

Men, dersom man skal gjøre DSC oppkall med denne radioen så er det altså bare å velge simplex kanaler i en mellomtid. Det ser ut å være en løsning / workaround.  

 

Vet ikke om dette ble helt riktig teknisk forklart / forstått, men det er i alle fall min forståelse av samtalen med Seatronic.

Link to post

Fikk en oppdatering av Kjetil på Seatronic nå. Det han sier er at radioene faktisk virker i henhold til regelverket og at det visstnok ikke er "påkrevd" å ha funksjonalitet på DSC oppkall med arbeidskanaler som er duplex. Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer. SH har oversendt Tjøme denne dokumentasjonen (det kan kanskje Benjji bekrefte) for en kommentar.

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

Men, dersom man skal gjøre DSC oppkall med denne radioen så er det altså bare å velge simplex kanaler i en mellomtid. Det ser ut å være en løsning / workaround.  

 

Vet ikke om dette ble helt riktig teknisk forklart / forstått, men det er i alle fall min forståelse av samtalen med Seatronic.

 

 

Stemmer bra det Sjøbliss.

Vi vet jo at din DSC sender virker, og at den mottar, så langt er alt ok.

Ja SH viser til ett regelverk i IMO, men merkelig så klenge de har gjort det før, blir overasket om de ikke gjør en endring på det, men det har Seatronic god kontroll på.

 

Dessverre så har ikke vi tilgang til annet en våre arbeidskanaler på DSC siden, men test mot en kamerat så får dere bekreftet om det virker, eller send oss ett dSC kall, også svitsjer dere selv over til arbeidskanalen i området dere er når det kommer svar og står "No Chanel" 

Link to post

Hmm, tydeligvis ikke medisin for min (GX1200E) hvor jeg ikke kan kalle opp med DSC, kun motta. Prøvde mot en kamerat på 77(simlpex mener jeg) uten hell.

Hvordan vil Distressknappen funke tenker jeg da, er ikke det K70 da? Ikke så lett å teste uten å sette himmel og hav i bevegelse..

Link to post

Dersom man legger inn simplex kanal som arbeidskanal i oppkallet (eller svaret) så fungerer radioen som man forventer.

 

Det er ikke mulig å legge inn kanalvalg når man "ringer" en kystradiostasjon (MMSI 00...).

 

 

Min tanke er jo at det kan godt være at dette er "i henhold til regelverket" men det er jo ikke krav til å bare levere "bare minumum" når all annen praksis (og også SHs tidligere praksis) er å levere mer enn dette (dvs støtte for duplex kanal referral). Kjetil var enig i det og han regnet ikke med at SH vil ri noen hest ifm regelverket og han regnet med at vi snart ville få en respons.

 

Saken har nå gått til England og så videre til Japan for løsning. De må kanskje skrive ny SW til radioene våre der nede som skal testes ut og sendes over. Seatronic skulle purre på de om noen dager om de ikke hadde fått høre noe mer.

 

...og med den argumentasjonen fikk SH nettopp et vesentlig handicap i forhold til andre leverandører av kl. D DSC-enheter. Dette er ikke noe annet enn en glipp fra SH, og det er å forvente at de finner frem forrige FW-versjon, som taklet dette helt fint. Det skal bli spennende å se hva de hoster opp.

Link to post

Da er det kanskje lurt å kjøpe noe annet....hvilke andre apparater anbefales??

 

 

Tror ikke jeg hadde vært redd for å velge SH sine produkter, men om du etterspør ett annet merke.

Har du kartplotter- de fleste har det i dag - og den bør kobles opp mot VHF`n, så kjøp en VHF fra samme fabrikant som plotteren.

Alle fabrikat skal kunne kobles sammen, men to produkt fra samme fabrikk er helt sikkert testet opp mot hverandre, kan kanskje gjøre prosessen enklere.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Similar Content

    • Blouberg
      By Blouberg
      Fikk opp AIS-MOB nødmelding i dag. Kort til etterpå ble signalet borte, så jeg håper og tror det var en utilsiktet aktivering av MOB sender.
      Prøvde å lokalisere signalet på plotteren, men det fikk jeg ikke til. Jeg trodde ved å gå inn på alarmen på plotter ville posisjonen komme opp. Mulig det var fingertrøbbel fra meg.  Noen med erfaring fra slike enheter som kan ha en forklaring på at posisjonen ikke kom opp?
      AIS mottakeren er en Garmin 215i som er koblet opp mot en Garmin 7410 plotter 
       
       
    • Trophy
      By Trophy
      VHF sluttet å virke. 12v inn ok. 23 år gammel, bare å kaste eller mulig å reparere ? 
    • Blouberg
      By Blouberg
      Tenker å supplere med en håndholdt VHF, ser mye bra sies om Icom IC-M94DE. Noen som kan bekrefte at man kan legge inn fritidsbåt frekvensene på denne (L1-L3)
      Har skummet manualen uten å finne noe om disse kanalene.
       
      /frode
    • Moments
      By Moments
      Kjøpte en brukt båt i fjor med VHF og har i løpet av vinteren ordnet med lisens og sertifikat. Har lagt inn nytt MMSI nummer.  
       
      Det kommer ingen lyd ut av vhf, høytaler fungere da den skurrer ved sq knapp. 
      Lytter på 16 og arbeidskanal i håp om værmelding i det minste. 😁
       
      Har ikke testet mot kystradio da det er lite trolig jeg vil høre dem, dumt å stresse de med oppkall jeg ikke kan høre svar på. 
       
      Vhf er av type Garmin 210i. 
      Noen ide hva som er galt, er det antenne som er røket? Vhf boss? Må den inn til omprogramering? 
       
    • John_Kr
      By John_Kr
      Hei
      Har søkt litt rundt for å finne svaret, men det ender opp med e-mail til Telenor og nytt innlegg her.
      Jeg har solgt båten, venter på ny levering, men jeg har beholdt VHF'n. Når jeg får ny båt så registrerer jeg den inne hos Telenor, da får jeg vel nytt Kallesignal og MMSI kode...
       
      Spørsmål;
      Vil jeg få ny MMSI kode ved båtbytte?
      Hvordan får jeg endret MMSI koden på VHF radioen (ICOM IC-M93D)?
×
×
  • Create New...

Dette nettstedet er avhengig av reklameinntekter for å finansiere driften.

Vennligst skru av annonseblokkering for baatplassen.no i nettleseren din.