Jump to content

VP KAD 42, spørsmål rundt ventiljustering og røykbegrenser


Sjøfare

Recommended Posts

Skal til å justere ventiler på nevnte motor og lurer på en del ting. Har lest gjennom manualene til denne motoren og søkt på nettet, men ikke funnet svar på dette:

 

Er det nok å demontere de 3 små ventildekslene  for justering, eller må "hovedlokket" rett under også bort? Evt alle 4?

Hva er pakningene på aktuelle deksler laget av, og bør disse skiftes?

 

Litt tvetydig i manualen. Under ventiljustering står det at skadde pakninger skal byttes, noe som indikerer gummipakning eller lignende som kan brukes opp igjen.

Under "gjenoppbygging av motorkropp" står det at nye pakninger skal brukes....

Saken er at jeg vil bestille alt jeg trenger på forhånd, og da er det greit å vite hva man skal bestille  :smiley:

 

Et annet spørsmål gjelder denne røykbegrenseren. Finner ingen info om denne, verken virkemåte eller annet i manualene. Etter litt leting her inne fant jeg at den justerer dieselmengden etter turbotrykket.

Hvordan skjer dette? Er det så enkelt at trykket på manifolden presser ned en membran med tilkoblet stag eller lignende, som igjen gir pumpen mulighet til å mate på mer?

 

Motoren ryker noe så inni.... ved oppstart +++, lurte på om denne røykbegrenseren kunne være i ulage... Noen som har skrudd på denne og vet noe?

(Ellers er intercooler demontert, rengjort og friskmeldt, turbo-sjekk står for tur, dysespisser skal sjekkes etter at beste sesong er over og samtidig kompresjon).

 

Motoren er en 1996 (?) mod, har 1960 timer på telleren og står i planende båt på 4,1 tonn (Skilsø 975).

 

Kjenner jeg savner litt Peninsularen som stod i forrige båt  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Normalt ikke nødvendig å bytte gummipakningene under ventildeksler hvis de er tette.

Funksjonen på røykbegrenseren er omlag slik du beskriver. Den justerer dieselmengden ved pådrag, og har ingenting å gjøre ved oppstart/tomgang. Sjekk alikevel at slangen fra innsug er ok.

Hvem har skrudd på motoren før deg? Har dieselpumpa vært av? Feil montering vil føre til mye røyk. Ellers kan ventiljustering hjelpe på røyk. Søk ellers om røyk og Volvo her på forumet, og du har lesestoff hele ferien og vel så det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

42`motoren er ikkje kjent for å vera nokon stor-røykar.. :smiley:  Det er derfor nærliggande å leita etter fysiske feil slik REM nevner.

 

- Slange mellom innsugs-manifold og røykbegrenser.

- Dyser

- Ventilar

- Innstilling av dieselpumpe ( har dette vore tukla med? )

 

Har kanskje mest tru på dysene som syndar, deretter innstilling av innsprøytingstidspunkt ( dieselpumpa )

Ellers  tolkar eg manualen slik at skadde pakningar skal bytast ved eks. ventiljustering, men ved eks. overhaling er det naturleg å skifta alle pakningar og tetningar uansett. ( "gjennopbygging av motorkropp" beskriv jo ei typisk overhaling )

Link to post
Share on other sites

Som REM skriver har røykbegrenseren ikke noe med oppstartsrøyk å gjøre. La oss si at du kobler fra slangen til denne på en ellers frisk motor, da vil dieselpumpen begrense dieselmengden tilsvarende null turbotrykk, altså atmosfæretrykk. Du får altså mindre diesel frem til dysene enn normalt. Turboen snurrer på tomgang men den bygger ikke trykk før du gir på.

Litt olje i innsuget som blir forbrent ved oppstart er vanlig på turbomotorer men ved f.eks. sliten turbo eller slitte ventilstyringer/ utette ventilhetter, vil det komme inn olje som særlig synes på røyken ved oppstart.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar! Da vet jeg hva jeg går til. Får bestille et par av de små pakningene, i tilfelle rottefelle siden jeg ikke aner hvordan det ligger an der fra før.

 

Veldig greit å lære litt mer om røykbegrenseren også. Jeg var usikker på om denne ga ekstra diesel, eller om den tillater mer diesel. Tolker det sånn at denne tillater mer diesel, og da er nok ikke dette synderen nei..

(Teorien var at hvis denne gir mer diesel så kunne det være en sjanse for at den var fast i "pådrags-stilling", og dermed ga for mye på tomgang).

 

Problemet mitt er at jeg ikke aner hvem som har hatt servicer på denne motoren, har ingen historikk bortsett fra et par navn på bedrifter i Bergensområdet som har vært inne i bildet. De hadde tydeligvis mer interessante ting på dagsorden enn å gi meg et svar, så jeg er like langt..

Om dieselpumpa har vært av vet jeg ikke, er det mulig å montere denne feil uten at alvorligere ting skjer? Virker som den har kraften den skal ha.

 

Har hatt noen timer med lesing allerede her på forumet  :smiley: og ser at jeg kan ha mye mer ja  :lol: . Men mye går på ting jeg føler ikke er relevant ift min "utgave". Vil tro at hvis den hadde de "vanlige" problemene så hadde dette vist seg før 1900 driftstimer.

 

Innstillingen av dieselpumpa er uansett noe jeg ikke har tenkt på, så sjekk av dette er nå uansett på to-do lista!

Heller ikke ventiltetningene har jeg tenkt på, selv om jeg har hatt Ford Sierra og av den grunn burde tenkt tanken for lenge siden  :wink:

 

Mistenker uansett at det kan være flere ting. Kjenner/ser vanligvis ganske kjapt om det er et diesel, olje eller luft problem, men lukt og farge her er litt ubestemmelig... 

Men nå har jeg i alle fall en god liste over troverdige feilkilder!

Igjen, takker for særs konstruktive svar  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Røykbegrenseren er egentlig bare en miljøinnretning for å begrense røykutvikling under akselerasjon. Turbotrykk taes fra innsugningsmanifold, inn på membran i røykbegrenser. Membranen trykker så på en fjær som styrer momentkarakteristikken. Fjærer er montert på en justerskrue slik at den kan strammes og slaktes. Typisk begynner røykbegrenseren å bevege seg ved ca 0,3-0,4 bars ladetrykk. Da får dieselpumpen lov til å gi på diesel gradvis fra det som kalles førstemengde til fullastmengde. Ved å slakke lite grann på justerskruen kommer turbotrykket tilsvarende tidligere. Justeres det for mye kan det bli betydelig med svartrøyk.

 

Oppstartsrøyken din kan være slitte dyser også. I så fall vil hekken bli mer sotet enn den pleier utover i sesongen. Sjekk ut de billige tingen som nevnt av andre først.

Det er ikke uvanlig at disse dysene kun går 1000 timer før de må byttes. Det kan variere en god del.

Hvilken farge har røyken? Dyser kan gi grålig røyk.

Link to post
Share on other sites

Takk for ytterlige detaljer, kjekkere jo mer man vet om motoren sin!

Ja, holder også en knapp på at dysene er medvirkende her. Så disse blir tatt ut og sjekket over sommeren en gang. Så får jeg satse på at jeg ikke terger på meg folk ved oppstart nå i sommer..

Røyken er som nevnt litt ubestemmelig, så derfor mistenker jeg flere ting.

Får begynne i en ende og satse på at det blir gradvis bedre.

Har uansett lyst til å "nullstille" motoren mest mulig, dvs gå over det meste så jeg vet hva som er gjort når. Da passer det greit å sjekke alle disse punktene som er nevnt.

 

Satser på at det blir en fin sesong uansett, selv med oppstartsrøyk. Må bare huske å starte motoren før webastoen, så slipper vi unna flere evakueringer pga røykfylt båt ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...