Jump to content

Yamaha F40 2003 startproblemer


kjetillunde

Recommended Posts

Prøv å skru ut tennplugg på sylinder 1 og 2 og se om du kan se forskjell på gnist (tennhette på, og hold plugg mot gods mens du kinner). Kanskje lurt å ut ta av hetter på alle sylindere så motor ikke starter uventet. Du må nok ha en medhjelper til å kinne, mens du prøver å se om forskjell på gnist.

 

Finnes også et "mellomstykke" du kan få kjøpt på Biltema, som viser gnist utenat du trenger skru ut plugger. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsprover-2000017037/

 

Ville sjekket at har god gnist før starter feilsøkning på forgassere. Du kan jo også bytte rundt på et par plugger mellom fuskete / ok sylinder, for å se om gjør forskjell.

 

Bensin som lekker ut, kan tyde på dårlig forbrenning på ene sylinderen (eller for mye bensin fra forgasser).

Link to post
Share on other sites

kommer an på forgassertype samt om det er lavfart / mid / høyfart som gir for mye.   Til vanlig så er det bare lavfart som justeres, med en blandingsskrue. 

 

Kan jo også være andre årsaker til at den gir for mye bensin, f.eks flottørvntil som ikke stenger skikkelig , eller en choke som lekker litt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Der har du 3 forgassere på rad. Mener å huske at det er den skruen som sitter nedi en ring i godset. Den øverste er godt synlig, ser messingfarget ut. Legg merke til hvordan den står / notèr hvor mye du skrur. Pass på så du ikke skrur skruen hardt inn i dysa i bunn! Veldig lett på labben nå!

Hvis det er dette som skal til, må du følge med på fargen på tennpluggen, og se at det ikke blir for mager blanding. Har du fått sjekket at du har gnist?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg testet at jeg hadde gnist med denne:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Tenningsprover-2000017037/

 

Men da hadde båten ligget ubrukt noen dager da jeg testet så tennpluggen har vel tørket.

 

Dersom det er for mye bensintilførsel som er årsaken, hvorfor blir bare den øverste pluggen våt?

 

Kan jeg teste kompresjon i sylinderne med denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/?artId=151314

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er vann du får på den øverste pluggen, og ikke bensin?  Kan du se tydelige små dråper på pluggen, eller er den "bare våt"? Er det tydelige dråper så er det vel en sjanse for at det er vann, og da kan det være defekt toppakning, sprekk i blokka el.l.  Hvis det er bensin skal det fordampe fra pluggen rimelig raskt når du har tatt den ut.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er for mye bensintilførsel som er årsaken, hvorfor blir bare den øverste pluggen våt?

 

Kan jeg teste kompresjon i sylinderne med denne?

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/?artId=151314

 

er jo separate forgassere , så om det lekker litt i en av de så vil jo den sylinderen få mer bensin enn den skal

 

Ikke brukt den komp testeren , men sikkert grei nok for å se om sylindrene har samme komp. 

 

Husker ikke , er det 3 separate coiler på denne?   Om en av de er litt dårlig så kan jo det forklare hvorfor den går fint innimellom og så går røft.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

NEI !!!

 

Dersom motoren din noen gang har hatt pen gange og ingen har skrudd på blandingsskruene så er ikke dette feilen. Disse skruene justerer ikke seg selv og det skal mye til at du skal behøve å røre de......

 

Enkelt og billig:

  1. Drener forgasserene - pump på blæra med alle 3 dreneringsskruene i bunnen av hver forgasser åpne og få spyla ut mesteparten av vann og smuss. Fang opp det du tapper ut i klart glass. Se på det etter noen timer. Er det vann der kan det være lurt med en innvendig forgasser rengjøring. Gjerne med ultralydbad.
  2. Ta av plugghette på den øvre sylinderen mens motoren går. Endrer gangen seg markant er det bra, merker du liten forskjell så test de to andre også. Bytt hele coil-enheten mellom den som virker best og den som virker dårligst... Flytter problemet seg med coilen bør du kjøpe ny coil....
  3. Mål flotørnivå under gange for å avsløre om en av flotørene ikke er tette. 

 

Mitt favorittverksted hevder at 80% av deres levebrød er basert på vann/mjød i bensinsystemet....    :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen...

 

Du kan også ofte klare å se om en forgasser renner over under drift ved å ta av luftlederør fra flammestopperen og fysisk se inn i forgasseren mens motoren går på ca 1500 omdr. Dersom du kan se at det er forskjell på bensinmengden som suges inn har du trolig funnet synderen. Jeg binder båten min fast i brygga under slik feilsøking. (stump røyken og gjør en liten riskovurdering før du starter om du velger å prøve  :rolleyes: )

 

Tappeskruen til flotørkammeret er messingfarget og for den midtre forgasseren din, ligger den ved den gule pilspissen på bilder ditt.

 

Skrur du selv ? Eller er en forgasserdemontering noe du kvier deg for ?  Spør for å kunne tilpasse rådene best mulig  :thumbsup:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

[*]Ta av plugghette på den øvre sylinderen mens motoren går. Endrer gangen seg markant er det bra, merker du liten forskjell så test de to andre også. Bytt hele coil-enheten mellom den som virker best og den som virker dårligst... Flytter problemet seg med coilen bør du kjøpe ny coil....

 

Er dette som i denne videoen?

https://youtu.be/EZnjfnun8WE

Tusen Takk.

Link to post
Share on other sites

Takk for linking til en velldig fin "hvordan feilsøke injection og coil system"

Ja han følger samme prinsipp som jeg anbefaler deg, men han gjør det på en motor med injection og ikke på en forgasser motor. Derfor er frakoblinga som han gjør på dysekontakten ikke relevant for deg. Du må du overføre frakoblinga til din tennplugghette. Er du bekymra for å få en karamell så kan du bruke en tang...   :fireworks1:

Brudd i tennpluggkabel forekommer også og anbefaler å behandle kablene pent.

 

Håper dette kan hjelpe deg til å få lokalisert problemet og få båten din i fullt sviv igjen   :thumbsup: ... isen kommer krypende  

Link to post
Share on other sites

Ville demontert forgasseren hvis ikke dette er gjort før, Rengjort hele bensinsytemet fra tank til forgasser. 

Deretter sjekket at ikke tuppen på tennpluggene sitter løst (dette har lurt meg flere ganger)

 

Hvis du har gnist på pluggene (prøv med rene tørre plugger) Da er det som regel forgasserene som er synderen.

Ofte flyter forgasseren(e) over p.g.a slitt dysenål, gåen flotør eller rett og slett p.g.a møkk i flotørkammeret..

Da kan du justere til krampa tar deg, MEN, det hjelper ikke i det hele tatt.

 

Som TB22 skriver: ta av forgasserene, skru av bunnen på disse å rengjør ordentlig. Juster flotørhøyden til rett nivå.

Da kan du montere å justere. Så lenge disse motorene har gnist på pluggene er det som regel bensintilførselen som krangler..

 

Trenger du hjelp så kan du sende meg en PM :yesnod:

I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides.  :yesnod:

Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B

Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
dieselfan skrev On Monday, October 31, 2016 at 16.41:

Enkelt og billig:

  1. Drener forgasserene - pump på blæra med alle 3 dreneringsskruene i bunnen av hver forgasser åpne og få spyla ut mesteparten av vann og smuss. Fang opp det du tapper ut i klart glass. Se på det etter noen timer. Er det vann der kan det være lurt med en innvendig forgasser rengjøring. Gjerne med ultralydbad.
  2. Ta av plugghette på den øvre sylinderen mens motoren går. Endrer gangen seg markant er det bra, merker du liten forskjell så test de to andre også. Bytt hele coil-enheten mellom den som virker best og den som virker dårligst... Flytter problemet seg med coilen bør du kjøpe ny coil....
  3. Mål flotørnivå under gange for å avsløre om en av flotørene ikke er tette :diving:

 

Nå har jeg renset bensintanken og kjøpt ny drivstoffledning med pumpeblære så den skulle iallfall være iorden. 

 

Jeg har skrudd ut forgasseren og renset alle tre, skiftet o-ringer og skrudd den på plass igjen.

 

Men problemet er der fortsatt. Den startet og gikk noen minutter men døde. Da ble det vanskelig å få start på den. 

 

Jeg tror den går på to av tre sylindre ettersom jeg kunne nappe av den øverste plugghetten uten at gangen endret seg. 

 

Hva bør jeg gjøre nå?

 

 

20170227_122819.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette har gått litt over tid så jeg håper jeg har fått med meg det viktigste...  om den var min ville jeg ha gjort følgende:

  1. Du har ca lik gnist på alle tre plugger
    1. Bytt coil mellom øverste og midtre, prøvekjør - går fortsatt ikke bra? ta av plugghette på øvre mens motor går, ingen stor forskjell? hopp til 2.1. stor forskjell? Sett på plugghette på øvre.
    2. Ta av hetta på midtre mens motor går, stor forskjell. Kjøp ny coil/pluggledning. (du kan kryssbytte plugger også før du kjøper ny coil...)
  2. Du har en nåleventil i øvre forgasser som renner over (siden pluggen blir våt) bytt om nåleventil mellom forgasser øvre og midtre og se om feilen flytter seg. Eller kjøp ny nåleventil, alt ettersom økonomi/lyst til å skru... de er ikke billige
  • Sjekket du kompresjon ?  (bruker selv den kompresjonsmåleren du linker til og er fornøyd)
  • Har du byttet tennplugger ?
  • Har eksoslyden på motoren endret seg etter at problemet ditt oppsto?
  • Har du sett eksos under motordekselet?

Håper dette kan hjelpe deg videre :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...