Karl Norge Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Sjekk også choke-systemet, at alle spjeldene går lett, og ikke ligger litt på. Søk etter falsk luft, med startspray. Ta komp test en gang til. Til du avleser samme verdi på hver sylinder gjentatte ganger. Redigert 28.April.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 28.April.2017 Del på Facebook Svart 28.April.2017 (redigert) Sjekk tenningstidspunkt. Sjekk tomgangs justering er 100%. Karl Norge skrev 57 minutes ago: Ta komp test en gang til. Til du avleser samme verdi på hver sylinder gjentatte ganger. Hver enkelte sylinder, selvsagt. Ikke til du har samme verdi på alle. Har du hatt ut gasserne og bruker gamle pakninger, - risiko for falsk luft. Redigert 28.April.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karl Norge Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 (redigert) kjetillunde skrev On 21.4.2017 at 20.56: Hva syns dere om kompresjonen her? Du må måle kompresjon flere ganger, til du definitivt kan fastslå et korrekt resultat. Du må fastslå om motoren går på alle, kjenn på temp. Mekanisk overhaling er jo en større jobb, som må baseres på sikker kunnskap. Sylinder 1 får vel normalt dårligst vanntrykk. Har du forsømt impellerbytte? Har du byttet anoder, slik at ikke motoren har tæret hull? Virker termostaten, slik at alle kjølekanaler er fullt åpne, og ikke igjengrodd av salt? Har du skiftet olje og filter i henhold til intervallene? Har du dorget mye på tomgang, så motoren er nedsotet, og trenger en lengre tur på høyere turtall? Redigert 29.April.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Karl Norge skrev On Saturday, April 29, 2017 at 8.02: Du må måle kompresjon flere ganger, til du definitivt kan fastslå et korrekt resultat. Du må fastslå om motoren går på alle, kjenn på temp. Mekanisk overhaling er jo en større jobb, som må baseres på sikker kunnskap. Sylinder 1 får vel normalt dårligst vanntrykk. Har du forsømt impellerbytte? Har du byttet anoder, slik at ikke motoren har tæret hull? Virker termostaten, slik at alle kjølekanaler er fullt åpne, og ikke igjengrodd av salt? Har du skiftet olje og filter i henhold til intervallene? Har du dorget mye på tomgang, så motoren er nedsotet, og trenger en lengre tur på høyere turtall? Ja jeg skal måle kompresjon flere ganger for å fastslå korrekt resultat. ☺ Hvordan vet jeg om motoren går på alle sylinderne? Impelleren fungerer vel bra når kjølvannstrålen er god? Jeg byttet annoder inni motoren (ved sylinderne) i vinter. De var litt oppspiste. Termostaten skrudde jeg ut ifjor og testet at den fungerer. La den i kokende vann og observerte at den åpnet seg. Olje og filter er byttet. Jeg har ofte passet på å kjøre på høyt turtall med jevne mellomrom selv om jeg dorger en del. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 kjetillunde skrev 10 minutes ago: Hvordan vet jeg om motoren går på alle sylinderne? Start motoren, ta av plugghette på syl 1: synker turtallet? hvis ja er feilen et annet sted. sett på hetta igjen. Prøv så syl 2 osv... Gjorde du ikke samme test med coilene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Ja stemmer. Den går nok på alle sylinderne bare ujevnt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Mai.2017 Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 nå har jeg ikke feilsøkt på 4T 3syl , men iallefal på 2T 3syl motorer så syntes jeg det var vrient å avgjøre hviken sylinder som ikke hang med skikkelig om det feks var en coil som fuska Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 3.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 Lot motoren gå så lenge den kunne. Den gikk i en halvtime, da skrudde jeg den av. Den går mye bedre etter jeg synkroniserte forgasserene. Men fremdeles bittelitt ujevnt. Jeg målte kompresjon igjen. Denne gangen var alle sylinderne mellom 105 og 110 PSI. NÅ SKØSATTE JEG BÅTEN OG KJØRTE EN LITEN RUNDE OG DET GIKK FINT. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Det ser ut som motoren går fint nå. Jeg tror det var synkroniseringen av de tre forgasserene som fikk den til å gå bedre. Den har iallfall ikke stoppet foreløpig. Håper den fortsetter å gå bra fremover... ☺ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 8.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Hadde ny tur igår. Den gikk helt fint. Mon tro om det var synkroniseringen som gjorde den stabil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.Mai.2017 Del på Facebook Svart 8.Mai.2017 Beklager Kjetil, glad for at motoren går fint nå men dersom en forgasser renner over og det gjør den trolig når motoren stopper etter 15 sekunder fordi en sylinder er for rå.... Flotørventiler liker ikke å stå ubrukt, du startet sesongen med trøbbel og nå har den tatt seg sammen og virker... Synkroniseringen er mer enn optimalisering Feilen du hadde var mer grunnleggende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kjetillunde Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 dieselfan skrev On Monday, May 08, 2017 at 10.54: Beklager Kjetil, glad for at motoren går fint nå men dersom en forgasser renner over og det gjør den trolig når motoren stopper etter 15 sekunder fordi en sylinder er for rå.... Flotørventiler liker ikke å stå ubrukt, du startet sesongen med trøbbel og nå har den tatt seg sammen og virker... Synkroniseringen er mer enn optimalisering Feilen du hadde var mer grunnleggende. Ja det blir spennende denne sesongen... ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Har den vært grei i år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.