Jump to content

Yamaha F40 2003 startproblemer


kjetillunde

Recommended Posts

Sjekk tenningstidspunkt.

Sjekk tomgangs justering er 100%.

Karl Norge skrev 57 minutes ago:

Ta komp test en gang til. Til du avleser samme verdi på hver sylinder gjentatte ganger.

Hver enkelte sylinder, selvsagt. Ikke til du har samme verdi på alle.:thumbsup:

Har du hatt ut gasserne og bruker gamle pakninger, - risiko for falsk luft.

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev On 21.4.2017 at 20.56:

Hva syns dere om kompresjonen her?

Du må måle kompresjon flere ganger, til du definitivt kan fastslå et korrekt resultat.:thumbsup:

 

Du må fastslå om motoren går på alle, kjenn på temp.

Mekanisk overhaling er jo en større jobb, som må baseres på sikker kunnskap.

 

Sylinder 1 får vel normalt dårligst vanntrykk. Har du forsømt impellerbytte?

Har du byttet anoder, slik at ikke motoren har tæret hull?

Virker termostaten, slik at alle kjølekanaler er fullt åpne, og ikke igjengrodd av salt?

Har du skiftet olje og filter i henhold til intervallene?

Har du dorget mye på tomgang, så motoren er nedsotet, og trenger en lengre tur på høyere turtall?:thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Karl Norge skrev On Saturday, April 29, 2017 at 8.02:

Du må måle kompresjon flere ganger, til du definitivt kan fastslå et korrekt resultat.:thumbsup:

 

Du må fastslå om motoren går på alle, kjenn på temp.

Mekanisk overhaling er jo en større jobb, som må baseres på sikker kunnskap.

 

Sylinder 1 får vel normalt dårligst vanntrykk. Har du forsømt impellerbytte?

Har du byttet anoder, slik at ikke motoren har tæret hull?

Virker termostaten, slik at alle kjølekanaler er fullt åpne, og ikke igjengrodd av salt?

Har du skiftet olje og filter i henhold til intervallene?

Har du dorget mye på tomgang, så motoren er nedsotet, og trenger en lengre tur på høyere turtall?:thumbsup:

 

Ja jeg skal måle kompresjon flere ganger for å fastslå korrekt resultat. ☺

 

Hvordan vet jeg om motoren går på alle sylinderne?

 

Impelleren fungerer vel bra når kjølvannstrålen er god?

 

Jeg byttet annoder inni motoren (ved sylinderne) i vinter. De var litt oppspiste.

 

Termostaten skrudde jeg ut ifjor og testet at den fungerer. La den i kokende vann og observerte at den åpnet seg. 

 

Olje og filter er byttet.

 

Jeg har ofte passet på å kjøre på høyt turtall med jevne mellomrom selv om jeg dorger en del. 

 

 

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev 10 minutes ago:

Hvordan vet jeg om motoren går på alle sylinderne?

 

Start motoren, ta av plugghette på syl 1: synker turtallet? hvis ja er feilen et annet sted. sett på hetta igjen. Prøv så syl 2 osv...

Gjorde du ikke samme test med coilene?

Link to post
Share on other sites

nå har jeg ikke feilsøkt på 4T 3syl , men iallefal på 2T 3syl motorer så syntes jeg det var vrient å avgjøre hviken sylinder som ikke hang med skikkelig om det feks var en coil som fuska

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lot motoren gå så lenge den kunne. Den gikk i en halvtime, da skrudde jeg den av. Den går mye bedre etter jeg synkroniserte forgasserene. Men fremdeles bittelitt ujevnt. 

 

Jeg målte kompresjon igjen. Denne gangen var alle sylinderne mellom 105 og 110 PSI. 

 

NÅ SKØSATTE JEG BÅTEN OG KJØRTE EN LITEN RUNDE OG DET GIKK FINT.

Link to post
Share on other sites

Beklager Kjetil, glad for at motoren går fint nå men dersom en forgasser renner over og det gjør den trolig når motoren stopper etter 15 sekunder fordi en sylinder er for rå....

Flotørventiler liker ikke å stå ubrukt, du startet sesongen med trøbbel og nå har den tatt seg sammen og virker...

Synkroniseringen er mer enn optimalisering :thumbsup:  Feilen du hadde var mer grunnleggende.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
dieselfan skrev On Monday, May 08, 2017 at 10.54:

Beklager Kjetil, glad for at motoren går fint nå men dersom en forgasser renner over og det gjør den trolig når motoren stopper etter 15 sekunder fordi en sylinder er for rå....

Flotørventiler liker ikke å stå ubrukt, du startet sesongen med trøbbel og nå har den tatt seg sammen og virker...

Synkroniseringen er mer enn optimalisering :thumbsup:  Feilen du hadde var mer grunnleggende.

 

Ja det blir spennende denne sesongen... ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...