Jump to content

Yamaha F40 2003 startproblemer


kjetillunde

Recommended Posts

kjetillunde skrev On 21.8.2016 at 16.19:

Det var en del bensin eller olje som fløt ut i sjøen. Indikerer det noe? Batteriet er oppladet og fint.

 

Det tyder på at du har en flotør/nåleventil som renner over. 4T motorer er mer følsomme for det enn eldre 2T motorer.

 

Ville sjekket dynamisk uten å demontere forgassere, ved å montere klar slange på flotørkammeret, har dine forgassere små slangenippler montert på flotørkammeret ?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

 

  1. Du har ca lik gnist på alle tre plugger
    1. Bytt coil mellom øverste og midtre, prøvekjør - går fortsatt ikke bra? ta av plugghette på øvre mens motor går, ingen stor forskjell? hopp til 2.1. stor forskjell? Sett på plugghette på øvre.
    2. Ta av hetta på midtre mens motor går, stor forskjell. Kjøp ny coil/pluggledning. (du kan kryssbytte plugger også før du kjøper ny coil...

 

Takk, dette er veldig god hjelp! ☺

 

Jeg gjorde en del coil bytter og hørte på gangen mens jeg trakk ut en plugghette om gangen. Konklusjonen er at jeg tror alle coilene fungerer. Det er endring i gangen på alle plugghettene. Men jeg merket at når jeg drar av den øverste plugghetten går motoren mye jevnere. Slik var det uansett hvilke coil bytter jeg gjorde. Hva betyr det?

 

 

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det betyr at coilene mest sannsynlig er OK.

Det du skrev om at du så bensin eller olje på vannet er en kraftig indikator på at din motor spytter ut uforbrendt bensin eller at det renner ut fra forgasseren og i sjøen, begge deler peker mot utett nåleventil/flotørventil.

Råder deg fortsatt til å ikke røre lufttilskuddskruene (justerer luftmengde i forhold til bensin) eller stag-synkroniseringsskruene (justerer forgasser spjelåpning på øvre og midtre i forhold til nedre forgasser. Kommer noen av disse skruene ut av riktig posisjon må (bør) motoren din synkroniseres igjen... det er jobb som svært mange flåser og fnyser av og påstår at de kan. Jeg har møtt få som klarer det....

 

Du spør hvorfor det høres ut som om motoren går mye jevnere når du drar av en hette: tror det skylles at motoren dermed må gå med mer motstand fordi den må taue på den som ikke tenner og dermed opplever man at den går jevnere... en annen faktor kan være at menn som har eid/hørt/kjørt en LS2, RD250/350/500, RG250 osv opplever at 2 syl 2T lager deiiiilig lyd...   (beklager sidespranget, har en 2syl genfeil)

 

Er båten på land?

Har du tilgang til å løfte den opp?

Kan du enkelt låne tilhenger?

Har dine forgassere små slangenippler i bunn av flotørkammer?

Har du forsøkt å se inn i forgasseren mens den går? (får å se om den renner over, anbefaler ca 1500 omdr)

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se tappe nippel på ditt bilde og ikke på delefilmer knyttet til din motor, dessverre. Det kan være det er nippel i forlengelsen av dren skruen (ut på baksiden)

 

Sort pil : Lufttilskuddsskrue (blandingsskruen)  Anbefaler å ikke røre

Gul pil:  Synkroniseringsskrue på øvre og midtre forgasser. Anbefaler å ikke røre

Rød pil:  der slangenippel ofte står (i tilknytning til bunnen på flotørkammeret) 

 

58e3e8a329c0f_F50forgasser-ikkeskruher.jpg.cceab125db7436277acc9d685fb8a16e.jpg

Link to post
Share on other sites

Under kan du se prinsippet for dynamisk sjekk av flotørhøyde. Du trer på en slange, fester den langs forgasseren, åpner dreneringsskruen og overfører dermed nivået inne i forgasseren til å kunne avlese det utvendig. Som med et vannsøylevater feks.

 

Å sette en slangenippel rett i gjengehullet til dreneringsskruen er en mulighet. .. Selv har jeg tømt en "modellflybutikk" for små slangenippler så jeg finner som oftest en i kassa hjemme som passer...

Du får vurdere om det er verdt bryet i ditt tilfelle.

 

Dersom en forgasser renner over vil det røde nivået stå vesentlig høyere enn på skissen, dermed vil det komme mer bensin inn i forbrenningskammer, i verste fall renner det fysisk bensin inn i innsuget.

 

 

58e3ee8035aac_Yamcarbfuel_level_adjustment.jpg.d1d2cf33763d9950493f8768f8d85100.jpg

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Kan ikke se tappe nippel på ditt bilde og ikke på delefilmer knyttet til din motor, dessverre. Det kan være det er nippel i forlengelsen av dren skruen (ut på baksiden)

 

Sort pil : Lufttilskuddsskrue (blandingsskruen)  Anbefaler å ikke røre

Gul pil:  Synkroniseringsskrue på øvre og midtre forgasser. Anbefaler å ikke røre

Rød pil:  der slangenippel ofte står (i tilknytning til bunnen på flotørkammeret) 

 

58e3e8a329c0f_F50forgasser-ikkeskruher.jpg.cceab125db7436277acc9d685fb8a16e.jpg

 

Kan ikke se noe bilde her? ☺

 

Dersom jeg ikke får til å sette slangenippel rett i gjengehullet til dreneringsskruen, må jeg da av med hele forgasseren?

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Kan ikke se tappe nippel på ditt bilde og ikke på delefilmer knyttet til din motor, dessverre. Det kan være det er nippel i forlengelsen av dren skruen (ut på baksiden)

 

Sort pil : Lufttilskuddsskrue (blandingsskruen)  Anbefaler å ikke røre

Gul pil:  Synkroniseringsskrue på øvre og midtre forgasser. Anbefaler å ikke røre

Rød pil:  der slangenippel ofte står (i tilknytning til bunnen på flotørkammeret) 

58e4be425f082_F50forgasser-ikkeskruher.jpg.63ca2dbc37a2562f7a0aedc9d936c5f8.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Kjempebra forklart Dieselfan! ☺

 

Hvordan/hvor kan jeg se inn i forgasseren mens den går for å se om den renner over?

 

Hva gjør jeg dersom flotør/nåleventil renner over?

 

Nå har jeg vært på biltema å kjøpt meg kompresjons-tester. Det blir spennende!

Redigert av kjetillunde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det komposisjons settet du tidligere linket til? Bruk den rør enden med svart plast hette på og tett/ hold nede i plugg hull. Må ikke skrues fast.. Bare trykkes fast!

 

Få en til å holde testeren, mens andre mann kinner motor, med dodmanns knapp ute..

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev 1 time siden:

Kjempebra forklart Dieselfan! ☺

 

Hvordan/hvor kan jeg se inn i forgasseren mens den går for å se om den renner over?

 

Hva gjør jeg dersom flotør/nåleventil renner over?

 

Nå har jeg vært på biltema å kjøpt meg kompresjons-tester. Det blir spennende!

 

På min f80 fra 2002, renner overflow fra forgasser ut på topp av hver enkelt forgasser.

Burde vel sjekke nål / flottør. Sjekk slitasje på nål. Skrur du den av kan sikkert et motor verksted ordne den

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev 1 time siden:

Filler, den kompresjonstesteren jeg kjøpte på biltema hadde kun 14mm eller 18mm tilkoblingsgjenger. Tennpluggene mine er 12mm. Finnes det et adapter? Jeg fant ingenting hos biltema...

 

Det følger med en gummitupp i min eske som du kan presse hardt mot tennpluggjengene gjennom hele måleperioden, får du tre like målinger på rappen har du teknikken inne :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvilken fremgangsmåte brukte du ved rensing av forgasser? Husk at forgasseren skal også ha luft(riktig luft).. Trykkluft i samtlige kanaler og dyser gjør susen. 

Jeg er meget skeptisk til å tukle med justeringene, som flere andre her i tråden. 

Våt plugg indikerer jo manglende forbrenning(gnist), da forutsatt at det ikke er vann.. Her kan man bruke sansene våre, lukt eller best er det jo å ta et realt tungekyss med tennpluggen. Du vil kjenne om det er bensin for å si det slik.  

Jeg heller mot coilledninger eller menglende luft gjennom forgasser

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev for 2 timer siden:

Kjempebra forklart Dieselfan! ☺   Takk for hyggelig tilbakemelding :-)  Tilsammen er vi ganske gode her inne på Forumet :thumbsup: ikke vel ??

 

Hvordan/hvor kan jeg se inn i forgasseren mens den går for å se om den renner over? Du må demontere flammesperreboks og luftlederør slik at du ser rett inn i forgasser, eller bruke et snake-kamera til å se fra flammesperreboks siden...

 

Hva gjør jeg dersom flotør/nåleventil renner over?  Anbefaler å bytte nåleventil, ikke mulig å reparere yamaha typen med mykt sete... ofte er det ikke mulig å se skade, men når jeg bytter til ny så er det tett. Irriterende og dyrt...

 

Nå har jeg vært på biltema å kjøpt meg kompresjons-tester. Det blir spennende! Det blir spennende for oss andre som følger med også   :thumbsup:

Nåleventil

58e4f24500b01_Nleventilogsete.jpg.788ee46e5bc4c7cb316747568492022d.jpg

Redigert av dieselfan
La til bilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byttet kompresjonstesteren hos biltema til DENNE, en litt dyrere med riktig adaptere med tilkoblingsgjenger (M12 som jeg trenger). Den nederste sylinderen er litt kronglete å komme til så da var det greit å bruke fleksibel høytrykksslange. 

 

Nå sjekket jeg kompresjon. Alle tre sylinderne var mellom 100 og 125 psi. Den øverste hadde lavere verdi enn de andre. I manualen står at jeg kan helle en teskje motorolje SAE30 i hver sylinder og teste igjen. Drar nå hjem for å hente motorolje. ☺

 

Hvor kan man kjøpe nåleventil, bør jeg kjøpe original, og hva heter nåleventil på engelsk?

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev for 1 time siden:

Motoren starter men dør etter en stund på tomgang. 

Hvor lenge  er en stund?

Så lenge du har riktig komp og kraftig gnist, er det vel problem med bensin eller vann i motoren.

Hvordan ser pluggene et? Fuktige? Tørre? Rene? Er alle like? Nye plugger?

Hvilken tilstand er bensinsystemet? Ny bensin? Pick-up hel og åpen? Slanger hele? Koblinger åpne? Pumpe virker? Filter rent?

Er du i tvil om noe i bensinsystemet er i orden, bytter du det til nytt. Brannsikkerhet og driftssikkerhet i høysetet.

Påskekrim av beste kvalitet dette her. :thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren dør av seg selv etter tre minutter på tomgang.

 

Jeg har tømt bensintanket og renset den. Byttet tennplugger, drivstoffslange og pumpe. Sjekket at bensinpumpa virker. Renset forgasseren med trykkluft og bremserens. Sjekket kompresjon i alle 3 sylinderne. Muligens litt lite kompresjon i den øverste?

 

Nå gjenstår å synkronisere forgasserene med dette Synkroniseringsverktøyet

Link to post
Share on other sites

kjetillunde skrev On 13.4.2017 at 12.23:

Jeg tok opp forgasseren og sjekket nåleventilen og den så fin ut. Rekner med flotørhøyden er riktig da. 

 

 

min erfaring fra snøscooter er at nålene kan se fine ut, men ikke tetter likevel, og at det blir ok med nye nåler.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig med Ivar, stort sett umulig å se om en nåleventil tetter og slepper fint. Du kan ikke regne med at flotørhøyden er ok utifra visuell sjekk av nåleventil. Kanske snåsamannen... men ikke oss.

 

Synkronisering er viktig, men har du et synkroniseringsproblem da ?

 

Ville heller fokusert på dynamisk flotørhøyde sjekk som tidligere beskrevet. Du har trolig tilførselproblem. Veldig ofte skylles det defekt nåleventil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...